Nissan X-Trail bol vždy ikonou medzi terénnymi vozidlami. S ľahkosťou vždy dokázal prekonávať prekážky v teréne a porovnávali sa s ním SUV od ostatných značiek. Ako je na tom jeho v poradí už štvrtá generácia, ktorá je oproti predchádzajúcim vybavená hybridným pohonom? Ako funguje najnovšia štvrtá generácia X-Trailu, ktorá môže byť vybavená technicky zaujímavým pohonom e-Power a pohonom jednej nápravy?! Poďme sa na to pozrieť…
Od uvedenia aktuálneho modelu X-Trail na trh už ubehol nejaký čas, tak si pripomeňme pár informácií. V súčasnej dobe je možné ho zaobstarať v troch motorizáciách a všetky disponujú 1,5-litrovým preplňovaným zážihovým trojvalcom. Buď ako mild-hybrid poháňajúci prednú nápravu, alebo ako sériový hybrid vo variante e-Power s pohonom taktiež na predok, prípadne vo variante s náhonom na všetky štyri kolesá označeným ako e-Power e-4orce.
Štvrtá generácia X-Trailu prichádza s novinkou ohľadom typu podvozku, pretože je použitá platforma CMF-C, čo samozrejme znamená zmenu v rozmeroch. Nový X-Trail je teda oproti svojmu predchodcovi o 37 mm dlhší, o 20 mm širší, o 15 mm nižší a 1 mm dlhší v rázvore.
Hoci X-Trail svojimi rozmermi nijako nevybočuje zo svojej kategórie, pôsobí ako o triedu väčšie auto. Je podobne veľký ako napríklad Škoda Kodiaq. Dizajn vozidla je pritom nielen masívny, ale aj veľmi moderný. Obzvlášť zaujmú predné delené svetlomety, naozaj výrazná maska či zaujímavo tvarované veko kufra. Na bočných spodných lemoch nájdeme navyše akési ochranné oplastovanie.
Interiér X-Trailu prekvapil hlavne kvalitou spracovania. Za takéto vyhotovenie by sa nemusela hanbiť nejedna prémiová značka. Interiéru pochopiteľne dominujú dva veľké displeje, ale Nissan zachoval aj pomerne veľké množstvo fyzických tlačidiel, ktoré sú navyše logicky rozmiestnené, takže ergonómia ovládania je na veľmi dobrej úrovni.
Stredový 12,3-palcový displej multimediálneho systému má vysoké rozlíšenie, prehľadné prostredie a nechýba ani podpora Apple CarPlay či Android Auto, dokonca bezdrôtovo. Virtuálny kokpit o veľkosti 12,3 palca potom zobrazuje nielen tie najdôležitejšie údaje pre vodiča, ale ponúka aj radu nastavení vozidla, ktoré by ste inak museli vyklikávať cez displej infotainmentu. Všetko ovládanie a hlavne rozmiestnenie ovládacích prvkov, na mňa pôsobilo prirodzene a nič som nemusel dlho hľadať.
Vďaka jednoduchému ovládaniu je X-Trail dosť bezpečným autom a okrem toho má Nissan vo výbave automatické rozpoznávanie značiek, upozornenie na prevádzku za vozidlom, inteligentné varovanie pred vybočením z jazdného pruhu a varovanie pred prevádzkou v mŕtvom uhle so zásahom do riadenia. Samozrejmosťou je posilňovač núdzového brzdenia so signalizáciou a núdzovým zastavením.
Okrem spomínaných funkcií sú tu pre pohodlie vodiča inštalované 360 ° kamery s detekciou pohybujúcich sa objektov. Pri parkovaní alebo prejazde okolo nejakej prekážky vidíte nielen pohľad dopredu či dozadu pred vozidlo, ale aj pohľad zhora, čo vám dokonale vykreslí situáciu okolo vozidla.
Príjemné je, že už najnižšia výbava N-CONNECTA ponúka všetko podstatné, ako napríklad dvojzónovú klimatizáciu, inteligentný kľúč, 360-stupňovú kameru, predné a zadné senzory či už spomínané displeje. Testovaný model mal navyše balík Comfort z akčného cenníka s rovnakým názvom, kde dostanete za príplatok 900€ aj automatickú trojzónovú klimatizáciu, vyhrievané predné a zadné bočné sedadlá, vyhrievaný volant a čelné sklo, či navyše ešte aj protislnečné roletky na zadných bočných oknách.
X-Trail teda boduje aj v praktickosti. Pre posádku na predných aj zadných sedačkách ponúka kráľovský priestor a pochvalu si tiež zaslúžia dvere, ktoré je možné otvoriť do naozaj veľkého uhla. Za príplatok môže mať X-Trail aj tretí rad sedadiel, ktorý však nie je dostupný práve pre testovanú hybridnú predokolku. Keďže ide o hybrid a batéria je pod dvojitou podlahou v batožinovom priestore, tak jeho kapacita bola pri skúšanom variante iba 575 l. To na spomínaný Kodiaq s 835 l určite nemá, no treba pripomenúť, že ten nedisponuje vyspelým hybridným pohonom. A o ten tu ide v prvom rade…
Ako som už spomínal, o pohon X-Trailu sa môžu starať celkom tri verzie preplňovaného benzínového trojvalca s premenlivou kompresiou, ktorého objem je 1,5 litra. Základná verzia je mild-hybrid, má celkom 120kW (163k), pohon predných kolies a bezstupňovú automatickú prevodovku CVT. Ďalšie dve verzie ponúkajú už spomínaný pohon e-Power, čo je sériový hybrid bez možnosti dobíjania.
Funguje tak, že spaľovací motor sa stará o výrobu energie a o samotný pohon sa stará jeden alebo dva elektromotory. Jeden elektromotor má naša testovaná verzia s pohonom iba predných kolies a dva elektromotory má verzia s pohonom všetkých kolies. Naša predokolka ponúka výkon 150kW (204k) a štvorkolka potom výkon 157kW (213k). Prebytočná energia, ktorú motor vyrobí je potom ukladaná do batérie s kapacitou 1,73 kWh.
Nissan X-Trail s motorizáciou e-Power si možno predstaviť ako elektromobil, s ktorým nemusíte zastavovať na nabíjačkách, pretože výrobu elektriny si obstaráva sám. Aj keď sa s úplne vypnutým spaľovacím motorom dá prejsť maximálne pár kilometrov, tak keďže o pohon sa stará elektromotor, ponúka pri jazde podobné výhody ako klasický elektromobil. Teda okamžitý a plynulý záťah a väčšinu času k tomu X-Trail pridá aj ticho. Trojvalec sa totiž ozve výraznejšie len keď po X-Traile chcete naozaj prudké zrýchlenie, prípadne pri prvom štarte v zime.
Čo sa dynamiky týka, tak testovaný X-Trail dokáže zrýchliť z 0 na 100km/hod za 8 sekúnd a maximálnu rýchlosť má obmedzenú na 170km/hod. Nissan X-Trail e-Power 2WD tak ponúka úplne dostatočný výkon pre bežné jazdenie. Trochu mi vadilo, že pri prepínaní jednotlivých jazdných režimov, prepína riadiacia jednotka aj naladenie rekuperácie.
Napírklad v bežnom móde STANDARD je rekuperácia celkom citeľná a podvedome som vždy chodil pod maximálnu povolenú rýchlosť a zdržoval premávku. V móde ECO zasa vozidlo takmer plachtí a na oplátku má úplne otupené reakcie na plynový pedál, takže takmer rovnaký scenár s brzdou premávky. Ideálne je jazdiť v režime SPORT, kedy však hybrid primárne využíva aj silu benzínového motora a adekvátne stúpa aj spotreba.
A tá bola pre mňa veľmi príjemným prekvapením. Najúspornejšia je hybridná sústava pochopiteľne v mestskej premávke, kde je možné jazdiť aj za zhruba do 5 l na 100 km. Mimo mesta sa potom potreba pohybuje okolo 7 až 8 l na 100 km, čo mi príde na také veľké auto ako skvelý výsledok. Diaľničný presun v plne obsadenom aute (traja dospelí, dve deti + lyžiarska výstroj) cestou z Bratislavy na Martinské Hole a späť, vyšiel s priemernou spotrebou 10,4 l na 100km. Trojvalec musel pri konštantnej rýchosti 130km/hod takmer neustále pracovať a dobíjať batériu pre elektromotor. Treba s tým rátať, no na tak veľké SUV je to v poriadku.
V X-Traile nájdete aj elektromobilistom veľmi dobre známe ovládanie jedným pedálom, pri ktorého používaní a správnom predvídaní je možné do veľkej miery skutočne auto riadiť len pomocou plynu. Len je podľa mňa škoda, že Nissan v pár kilometroch za hodinu prestane sám brzdiť a je nutné šliapnuť na brzdový pedál.
Čakal som, že Nissan X-Trail bude dobré auto. A som rád, že som netestoval hneď model s plnou výbavou, ale tento akčný model s packetom Comfort, ktorý bude zrejme majoritou v predajoch u nás. Hybridný pohon je úsporný a tichý, podvozok pohodlný, interiér vybavený a priestranný a dizajn viac ako podarený. V aktuálnom akčnom cenníku COMFORT je za 36 690 € a s balíkom Comfort za 900 € (cena testovanej motorizácie a výbavy bola ešte doplnená o metalízu v hodnote 850€ a balík Design za 1300€) je X-Trail skvelá kúpa a osobne dúfam, že ho na ceste budeme vídať čoraz častejšie…