Mazda6 2023 2.5 Skyactiv-G194 20th Anniversary A/T – Nestarnúca športovkyňa v sedane

Čas plynie veľmi rýchlo, čoho dôkazom je aj fakt, že Mazda6 oslávila už 20 rokov od predstavenia prvej generácie. Tá vtedy na trh vstúpila ako náhrada za predchádzajúci a veľmi úspešný model Mazda 626. Na oslavu tohto guľatého jubilea vznikla edícia 20th Anniversary, ktorá je zrejme (a bohužiaľ) aj rozlúčkou s týmto radom. Zatlačme slzu a poďme sa previezť…

Nebudem hneď od začiatku zastierať alebo siahodlho opisovať a poviem to hneď na začiatku – posledná generácia Mazdy6 je skvelé auto a najmä z vodičského hľadiska sa jedná o úplnú špičku medzi sedanmi a kombíkmi strednej triedy. Tentoraz navyše nezostalo len pri tom, že výborne jazdí a vyzerá. Mazda stavila na kvalitné materiály, špičkové ozvučenie a rokmi overený koncept Kodo.

Po designovej stránke je Mazda6 stále úplne dokonalá. V testovanej bordovej metalíze Artisan Red, ktorá je vyhradená práve a len edícii 20th Anniversary, nádherne vyznievajú elegantné a športové krivky a celkovo dynamický tvar karosérie. Tak čisto a krásne tvarované vozidlo budete v rovnakej triede dnes už hľadať len veľmi ťažko. Je to pocta čistému, športovému designu a jednoduchosti.

Aj napriek tomu, že Mazda6 nie je veľké auto, pôsobí dlho a majestátne. Tmavé disky v 19-palcovom prevedení sú rovnako pôsobivé, ako zvyšok auta. Prednedávnom prekonala už svoj tretí facelift, no aj po rokoch vyzerá Mazda6 dokonale. Kto by povedal, že s niekoľkými inováciami sa generácia GJ predáva už od roku 2012…

No vo vnútri už roky na trhu v niektorých ohľadoch poznať sú. Na mysli mám hlavne multimediálny systém, kde samotný 8″ displej nie je z najväčších, čo by až tak nevadilo. Jeho reakcie však nie sú najrýchlejšie a aj samotná grafika pôsobí už celkom zastaralo. Ostatne aj parkovacie kamery majú dnes už lepšie a kvalitnejšie aj mnohé lacnejšie vozidlá, hlavne čo sa týka rozlíšenia.

Na druhú stranu, čo do ovládania nie je Mazde6 čo vytknúť. Infotainment sa ovláda známou konzolou na stredovom tuneli medzi prednými sedadlami, v štýle iDrive od BMW. Ovládanie celého vozidla je intuitívne, skoro až „staromódne“ a rýchlo sa v ňom zorientujete. Multimediálny displej je dotykový len keď vozidlo stojí a popravde – vôbec som nemal potrebu naň ťukať.

Odporúčaný článok:  Peugeot 108 – malý hravý spoločník

Infotainment dostal po poslednej modernizácii tiež bezdrôtový CarPlay, ale na konektívne služby sa tak trochu zabudlo. Najväčší nedostatok teda pretrváva a tým je absencia eSIM pre online služby (aplikácie, online premávka, Google vyhľadávanie a podobne…).

V čom ale interiér Mazdy6 nepôsobí zastaralo je jeho prémiovosť, aj po rokoch. To pri edícii 20th Anniversary zdôrazňuje neobvyklé kožené čalúnenie Tan Nappa, s brúseným vzorom na palubnej doske a horných výplniach dverí. Luxus na pohľad aj na dotyk.

Vytknúť sa nedá nič ani spracovaniu alebo použitým materiálom. Snáď len elektricky ovládané sedadlá by som si vedel predstaviť ešte trochu nižšie, pretože ukotvené sú pomerne vysoko, čo tak trochu kazí športový posed za volantom.

Mierne prepracovaný je od posledného faceliftu aj stredový panel a modernejšie vyzerajúce ovládanie automatickej klimatizácie. Okrem toho je možné novo využívať nielen vyhrievanie sedadiel, ale aj ich odvetrávanie.

Medzi dvoma analógovými budíkmi pred vodičom je stále veľký, digitálny displej zastupujúci úlohu palubného počítača alebo napríklad otáčkomera. Je jednoduchý, ľahko čitateľný a neprekombinovaný. A pritom prináša všetko to, čo vodič potrebuje vidieť. V čelnom okne potom nechýba kvalitný Head-Up displej, ktorý premieta údaje priamo na čelné sklo.

Vpredu je miesta na rozdávanie a vzadu pred kolenami tiež. Zadná lavica navyše skvelo podopiera stehná aj keď máte nad 180cm. Snáď len nad hlavou je miesta pomenej, čo je však logicky dané siluetou strechy a tým, že sedíme v sedane.

Dostatočne veľký je tiež pravidelne tvarovaný batožinový priestor, ktorý poskytuje až 489 litrov. Logicky je ale pri sedane horšie prístupný, vplyvom menšieho veka, ktoré bohužiaľ nie je elektricky ovládané.

Toľko omáčky a teraz to najpodstatnejšie, čo sa v Mazde6 ukrýva. Konkrétne pod prednou kapotou…

Mazda6 20th Anniversary je dostupná s jedným jediným motorom. S ohľadom na jej zameranie, ako prémiovú edíciu, niet divu, že ide o to najlepšie z aktuálnej ponuky. Bavíme sa o benzínovom štvorvalci 2.5 Skyactiv-G194 s výkonom 143 kW (194k), kombinovaného so šesťstupňovým automatom s hydrodynamickým meničom. Poháňaná je výlučne predná náprava.

Odporúčaný článok:  MG4 Electric 64kWh Elegance -Konečne dostupný elektrický hatchback

Mazda pri benzínových motoroch stále opovrhuje downsizingom a preplňovaním. Namiesto toho teda tento ľahkonohý sedan poháňa poctivá atmosféra zo starej školy. V hĺbke futuristickej prednej časti testovaného modelu drieme 2,5-litrový radový štvorvalec s technológiou Skyactive, vďaka ktorej má vysoký kompresný pomer 14:1 už v nižších otáčkach.

Výkon 194 koní pri 6000 otáčkach a krútiaci moment 258 Nm pri 4000 otáčkach za minútu sú úctihodné hodnoty. O prenos tejto sily sa stará klasická automatická prevodovka so šiestimi stupňami a adhéziu v zákrutách zaisťuje náprava McPherson vpredu a viacprvkové zavesenie vzadu. Motor tak s autom vážiacim 1350 kilogramov nemá veľa práce. Dĺžka tohto sedanu je 4870, šírka 1840 a výška 1450 milimetrov.

Čo sa týka prevodovky, tak napríklad ručné radenie páčkami pod volantom plne zodpovedá športovejšiemu charakteru vozidla. Rozjazdy sú však úplne hladké, logika radenia príkladná, rovnako tak štart-stop systém funguje úplne hladko a úžasne logicky – kedy chce vodič. Stačí len viac zošliapnuť brzdu a pri splnení podmienok sa motor vypne. Ak chcete byť pripravený vyraziť na zelenú, štart-stop nemusíte spúšťať vôbec. Žiadne „šaškovanie“ s vypínaním v menu a podobne.

Zrýchlenie z nuly na stovku zaberie len 7.8 sekundy a maximálna rýchlosť je až 223 km/h. Keď už sa bavíme o číslach, za zmienku stojí aj spotreba, ktorá hrá jasne v prospech oproti konkurencii. 2.5G totiž vie bez problémov jazdiť za dlhodobý priemer okolo 7,5 litra. Na atmosféru s automatom a týmto výkonom, úžasná hodnota. Svoj podiel na tom má aj technológia vypínania dvoch krajných valcov, kedy motor pri nízkej záťaži ide len na dva a tým spotrebováva menej paliva.

Mazda6, podobne ako iné modely tejto japonskej značky, nadchne tiež jazdnými vlastnosťami. Podvozok funguje úplne fantasticky aj pri obutí veľkých 19″ kolies. Zároveň je však auto úplne sebavedomé v zákrutách a rado zvláda aj vyššie tempo.

Pri pokojnej jazde sa jedná o plavné a veľmi pohodlné auto. Podvozok dokáže filtrovať väčšinu nerovností a do kabíny prepustí len skutočne veľké priečne nerovnosti. Aerodynamické odhlučnenie je parádne aj v rýchlostiach na nemeckých dialniciach a to isté platí aj o motore.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-5 2019 Skyactiv-D - naftový upgrade

Zmeny smeru sú bleskurýchle a podvozok dokáže dobre držať stopu aj na menej kvalitných vozovkách. Jednotku s hviezdičkou dostáva vyváženie auta, pretože nedotáčavosť na suchu neprichádza prakticky vôbec a na klzkej vozovke len pri prehnane rýchlych nájazdoch.

Rýchlosti, aké dokáže dosiahnuť v zákrutách, sú prekvapivé a niekedy až hrozivo vysoké. Nezostáva nič iné, než skloniť sa pred týmto kusom techniky a dúfať, že ešte niečo tak dobré niekedy Mazda prinesie v inej kategórii. Brzdy sú tuhé a skvelo dávkovateľné.

Motor má však aj svoju druhú tvár a tá sa prejaví po prepnutí do režimu Sport alebo pri manuálnom podradení. Vtedy sa prejaví chuť motora po otáčkach a možnosť točiť ho až do 6300 otáčok za minútu. Reakcie na plynový pedál sú v dnešnej dobe preplňovania niečo vzrušujúce a zamatový zvukový prejav decentne športový.

Motor znie ako štvorvalec krížený s radovým šesťvalcom. Má pekne lineárny nástup výkonu a výkonnostnú špičku, ktorá tak veľmi chýba pri oturbených nízkoobjemovkách. A obavy, že to predsa nepôjde tak dobre ako s turbom?!

S vyššími otáčkami počujete, ako sa otvára sanie a vo vyššom spektre sa Skyactiv-G odviaže naplno a gradácia sa ešte viac umocní. Pocitu, kedy pred prudkou zákrutou podradíte do vysokých otáčok a prejdete ju pod plným plynom za revu vytočeného motora sa nevyrovná len tak hocičo.

V kombinácii s nízkou hmotnosťou je stádo 194 koní viac ako dostačujúce a auto vie byť slušne rýchlym spoločníkom. Trúfam si tvrdiť, že Mazda svojej atmosféry dostala na vrchol a tento motor radím osobne k jedným z najlepších, atmosféricky plnených motorov vôbec – vďaka kombinácii nízkej spotreby, dynamiky, rýchlych reakcií a príjemnému zvuku.

Mazda6 20th Anniversary je jednoducho auto, ktoré nestarne a zároveň je z neho cítiť kvalita. Kombinácia brúsenej hnedej kože v interiéri a vínového lakovania pôsobí luxusne a motoricky i jazdnými vlastnosťami si vedie taktiež skvele. Japoncom sa podaril až husársky kúsok. Avšak, táto generácia je skutočne posledná…. za cenu sedanu či kombi rovnakých 44 860 € – Kupujte, pretože nebude!

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →