Nissan Qashqai 1.3 Dig-T 140 6MT – Kontroverzne dobrý

Tretia generácia slávneho zakladateľa rodu crossoverov sľubuje celý rad technických vylepšení a kvalitatívnych zlepšení a to celé ukryté pod karosériou s novým progresívnym dizajnom, ktorý však nemusí byť každému po chuti. Poďme sa na nový Qashqai pozrieť bližšie…

Nový Qashqai stavil na veľmi odvážny dizajn v štýle aktuálneho Nissan Juke – V-čková vidlica tenučkých predných svetiel, ostro rezaná maska a predný nárazník, bočné presklenie pretiahnuté do C-stĺpika a do bokov pretiahnuté koncové svetlá budú asi niektorých ľudí vizuálne dráždiť. Trochu netradičný vzhľad je však v skutočnosti asi to jediné, čo je na novom Qashqai-i kontroverzné. Zvyšok auta je vlastne celkom typické moderné auto. Pardno, vlastne crossover!

Prvého Qashqai-a automobilka Nissan predstavila pred viac ako pätnástimi rokmi a prakticky založil segment crossoverov. Jeho úspech vtedy prekvapil aj samotnú automobilku a novinka nemá veľa dôvodov aby sa nestala pokračovateľom bestselleru. Radikálny pôvodný koncept „zvýšeného a nafúknutého hatchbacku“ sa dnes už stal natoľko bežným, že nevyvoláva žiadne pochybnosti. Zákazníci si crossovery obľúbili pre ľahké nasadanie, lepší prehľad za volantom a väčšiu praktickosť.

Týmito devízami sa môže pochváliť aj aktuálna novinka, ale všetko ostatné je na znateľne vyššej úrovni ako predtým. Všimnete si to hlavne na prepracovanejšom interiéri – lepšie materiály aj spracovanie, úplne nový volant a tlačidlá a k tomu najmodernejšie technológie v podobe digitálnej prístrojovky, doplnené Head-up displejom a veľkou obrazovkou dotykového infotainmentu s širokou mobilnou aj online funkcionalitou. Pri konfigurácii si môžete navymýšľať viacero komfortných funkcií, panoramatickú strechu, ambientné osvetlenie alebo funkciu komfortného nastupovania, kedy Qashqai automaticky odsunie sedadlo vodiča od volantu. Ponuka výbavy je v rámci triedy nadštandardne široká…

Dôležitejšie ale je, že v Qashqai-i skvele fungujú tie všetky základné veci v podobe širokého uhla otvárania dverí, kufrové dvere sa otvárajú elektricky a možno ich ovládať aj bezdotykovo a ergonómia sedenia za volantom a ovládanie všetkých funkcií, vrátane klimatizácie, je prehľadné a hlavne „tlačidlové“. K tomu si prirátajme solídny výhľad, kedy vám pri parkovaní kryje chrbát panoramatický kamerový systém a parkovacie senzory vpredu aj vzadu a veľa priestoru pre posádku. Celé auto mierne povyrástlo vo všetkých smeroch, takže je viac miesta na predných aj zadných sedadlách a tiež je tu viac priestoru pre batožinu, keďže kufor narástol o 31 litrov, a aj keď vyzerá plocho stačí vybrať dvojitú podlahu a narastie na skvelých 504 litrov.

Presne v duchu svojich predchodcov sa nový Qashqai taktiež dobre riadi a nemenej dobre jazdí. Riadenie je priame a brzdy progresívne. Len páka manuálnej prevodovky na môj vkus až príliš presne kopíruje kulisu a občas tam niektorá rýchlosť nechcela a nechcela padnúť. Ak ste však šikovnejší ako ja, tak ani práca so spojkou vás nebude otravovať a s autom sa hneď skamarátite. Qashqai má svojou obratnosťou a stabilitou bližšie skôr ku klasickému hatchbacku než veľkému SUV, takže nie je problém s ním svižne povymetať zákruty okresiek.

Tuhšie naladenie podvozku, spolu s veľkými kolesami (na aute boli devätnástky, ale môžete mať dokonca aj dvadsať palcové disky) na nízkoprofilových pneumatikách, samozrejme trochu obmedzuje jazdný komfort, ale aj tak je Qashqai dostatočne poddajný pre pohodlné cestovanie. Novinka je výborne odhlučnená a aj cesta po nemeckej diaľnici v rýchlostiach nad 140km/h je úplna pohoda. Tiež vďaka podpore balíka sofistikovaných asistentov ProPilot ale hlavne vďaka motoru…

Veľkú časť z tej pohody na palube má na svedomí motor – štvorvalec so skromným objemom 1,33 litra, ktorý má však vďaka preplňovaniu hutný záťah už od nízkych otáčok, takže s ním nebudete za žiadneho brzdiča premávky. Pri bežnej jazde je navyše príjemne tichý a uspokojí sa s nejakými šiestimi až siedmimi litrami na sto kilometrov. 12V mild-hybridná technológia toho veľa neušetrí, pretože zhasína motor až pri úplnom zastavení.

To aký motor vybrať veľmi ľahké, v ponuke je iba jeden – už spomínaný 1,3 DIG-T – za to hneď v dvoch výkonových variantoch. Slabší, ktorý sme testovali, produkuje 140 koní a 240 Nm, silnejší 158 koní a 260 Nm. V čase zrýchlenia z nuly na stovku ich delí 0,7 sekundy. S ohľadom na cenový rozdiel dáva zmysel priplatiť si za silnejší variant, ak jazdíte častejšie diaľky alebo plne naložený. Iba silnejšiu verziu môžete mať s automatickou prevodovkou s X-Tronic (plynule meniteľný prevod) a s pohonom všetkých štyroch kolies. Ďalším variantom bude pokrokový hybridný pohon E-Power sľubujúci vodičský zážitok ako s elektrickým vozidlom. Ten si však nechajme na inokedy…

Možno to vyznie ako chválenkárska recenzia ale Nissan si jednoducho dal veľmi záležať na tom, aby nový Qashqai urobil prakticky nepriestrelný. Ok, motorová paleta nie je nijako zvlášť široká a chýba v nej, dnes toľko zatracovaný diesel. Infotainment za súčasnou špičkou dizajnovo trochu zaostáva (na funkcii mu to však neuberá, aj tak budete mať pripojený telefón cez Apple CarPlay alebo Android Auto) a ceny tiež nie sú vyložene nízke, no ani závratne vysoké.

Za najnižšiu výbavu VISIA dáte cenníkových 26.690€ a v (skoro) najvyššej výbave TEKNA stojí testovaný kúsok od 36.990 €. Ak chcete úplne top-topov s výkonnejším benzínovým motorom, automatom a pohonom 4×4, tak výbava TEKNA+ je za 41.790 €. Za nový e-POWER hybrid dáte len o slabé dve tisícky viac…

Celkovo ide o podarené a prepracované auto, ktoré je príkladne praktické, dobre jazdí a príjemne sa riadi a má širokú ponuku výbavy. Jedinou prekážkou by tak mohol byť jeho kontroverzný vzhľad, ktorý nesadne každému. Takže… ako sa vám páči nový Qashqai?!

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →