Nissan X-Trail 1.3 DiG-T – maloobjemový obor

Nissan X-Trail vždy patril na svetových trhoch k jednému z najlepších SUV. Dôvodom bola jeho univerzálnosť a, na rozdiel od mnohých iných, sa nestratil na ceste ani v teréne. Aktuálne ťahá už siedmy rok svojej existencie na trhu a prekonal už svoj druhý facelift. Do automobilového dôchodku sa však tak skoro nechystá…

X-Trail v tomto roku prešiel veľkou zmenou v ponuke motorov. Z aktuálnej ponuky vypadli pohonné jednotky 1.6 dCi, 2.0 dCi a 1.6 DiG-T. U nás bol najobľúbenejším motorom práve 1.6 litrový naftový štvorvalec s dostačujúcim výkonom a krútiacim momentom, ktorý pomáhal práve pri jazde v teréne.

My sme na test dostali jediného zástupcu benzínového pohonu, a to prepĺňanú jedna-trojku DiG-T, vyvinutú v spolupráci vývoja aliancie Renault-Nissan a Mercedes-Benz. Do X-Trailu sa montuje verzia s výkonom 117kW (160k) pri 5500 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 270 Nm je dostupný medzi 1800 a 2350 ot./min. Motor je spriahnutý so sedemstupňovou dvojspojkou DCT a roztáča výhradne predné kolesá. Manuálna prevodovka k benzínu k dispozícii nie je… 

Kto by chcel teraz pohon 4×4, musí siahnuť po diesli. A to konkrétne po novom štvorvalci 1.7 Blue dCi, ktorý produkuje výkon 110kW (150k) pri 3500 otáčkach za minútu a dosahuje krútiaci moment 340 Nm v rozsahu 1750 až 2750 ot./min. Tam je na výber manuál aj automat. Ten tu však zastupuje stará známa CVT prevodovka Xtronic. Dvojspojková DCT sa k dieslovým motorom nemontuje.

Inovácie nie sú v aktuálnom ročníku vôbec extrémne. Predná maska do V a nové svetlá s integrovanými FullLED svetlami aj LED svetlami pre denné svietenie vyzerajú mohutnejšie. Bohužiaľ denné svietenie je stále koncipované len v stredoch svetiel, takže nám opäť pripadá, ako by X-Trail neustále škúlil. Zadné svetlá sú kompletne diódové a tu už s ich grafikou nemáme žiadny problém. Inak sa nič zásadnejšieho na karosérii neudialo.

Aj vo vnútri je náš testovací kúsok takým zlatým stredom. Poznáme veľa áut, ktoré majú horší aj lepší dizajn, väčšie i menšie obrazovky infotaimentu, či lepšie alebo horšie materiály. S faceliftom sa pred dvoma rokmi zmenil napríklad volant, lepší je výber materiálov a pod. Potešujúce je, že sa nezmenil ten skvelý ergonomický systém, kedy je všetko tam, kde to má byť. Toto X-Trailu vždy pristalo a nemení sa to…

…až na dve výtky: vyhrievanie sedadiel má ovládače v strede, skoro úplne skryté pod lakťovou opierkou a navyše tieto ovládače zostávajú aktivované aj po vypnutí a opätovnom naštartovaní motora. Stávalo sa teda, že sme mali nechcené vyhrievanie pozadia a prišli sme na to až po čase, kedy už sedačky nepríjemne pálili. Vyhrievaný je aj zadný rad sedadiel, lenže bohužiaľ len ako celok. Iné je to v prípade vyhrievania volantu – tu zasa musíte tlačidlo doslova loviť vľavo pod volantom. Túto funkciu je zasa pre zmenu potrebné aktivovať po každom naštartovaní. Tu dostáva ergonómia trochu na frak…

Interiér testovaného auta v sebe ukrýval dvojfarebnú kombináciu s hnedou kožou, ktorého vypracovanie je na vysokej úrovni. Kožu tak nájdeme na sedačkách, na palubnej doske, na držadlách dverí, na volante, atď. Celý interiér pôsobí vzdušne a priestranne a nepochybne aj luxusne. Veľký podiel na tom má určite aj presklená otváracia strecha, ktorej predná časť sa dá odsunúť aj vyklopiť. Nechýba ani audiosústava BOSE so subwooferom v rezerve, infotainment systém s navigáciou alebo systém automatického parkovania. Pokiaľ sa ale rozhodnete parkovať po starom, rozhodne vám prácu uľahčí štvorica kamier, ktorá vytvára 360 ° obraz okolia vozidla.

Displej infotaimentu však aktuálne patrí k hlbokému podpriemeru a je na ňom vidieť ako veľmi rýchlo napreduje software a technika v autách. Nehľadajte tu Apple CarPlay ani Android Auto a taktiež ani digitálny prístrojový štít. Musíme si vystačiť s klasickými prehľadnými ukazovateľmi a jednoduchým palubným počítačom medzi nimi. Niekomu to však práve takto môže vyhovovať…

Predné sedadlá sú rozmerné a dobre držia telo a tie zadné sú zasa celkom úzke. Na to, že to je taký kus auta by sme v zadu čakali lepšie sedenie pre troch pasažierov. Dve detské sedačky sa tu pohodlne osadie, s tou treťou už by bol mierny problém. Elektrické otváranie batožinového priestoru je už konečne celkom rýchle a vodič ho môže jediným tlačidlom vypnúť a otvárať piate dvere manuálne.

Jedným z hlavných devíz X-Trailu je práve jeho vnútorný priestor. Vpredu za volantom, vzadu v 2. rade sedadiel, ktoré sú mimochodom posuvné, a samozrejme aj v batožinovom priestore nemusí jeho majiteľ robiť žiadne kompromisy. Zadné sedadlá sú delené v pomere 2:1 a operadlá sú polohovateľné čo umožňuje komfortný posed aj na dlhšie cesty. Stredová časť je sklopná, čím vznikne lakťová opierka pre zadných cestujúcich ale zároveň aj otvor medzi sedadlami na prepravu dlhších predmetov. Batožinový priestor má dvojité dno a jeho objem je viac ako 550 litrov. Nechýba tu dvojitá podlaha, pod ktorou zostalo miesto aj na dojazdovú rezervu.

V testovanom exemplári sa nachádzala výkonnejšia verzia benzínového motora 1.3 Dig-T spriahnutá s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Výkon sa prenáša iba na predné kolesá a klasický štvorvalec má príjemný kultivovaný prejav aj po rannom studenom štarte. Aj pod hranicou 2000 ot./min. sa veľmi rád zbiera a vie plynulo zatiahnuť až skoro po obmedzovač.

Aj napriek tomu, že nový motor dostal filter pevných častíc, má veľmi slušnú reakciu na zatlačenie plynového pedála. Dosť mu napomáha aj dvojspojková prevodovka, ktorá radí veľmi predvídavo a nenechá motor nezmyselne dusiť v nízkych otáčkach. Dovolí pokojne vytočiť motor po obmedzovač, ktorý sa nachádza niekde za 6000 ot./min. Na stovku X-Trail s týmto motorom zrýchli za 11,5 s a maximálna rýchlosť je udávaná na 198 km/h. Ak motoru nebudete príliš šliapať na krk, odvďačí sa spotrebou na úrovni cca. 7,2 litra na 100 km. Vie si však potiahnuť aj o dobré 3 litre viac. Hlavne pri diaľničných rýchlostiach, kde vyššia stavba karosérie spraví svoje.

Za veľmi dobré jazdné vlastnosti vďačí X-Trail tuhšie naladenému podvozku a celkovej nízkej hmotnosto (1550-1600kg). Napriek tuhšiemu ladeniu však nestráca komfort na palube a vie ľahko preplávať priečnymi nerovnosťami aj poriadne rozbitou, typicky Slovenskou, cestou. Na dlhších cestách však trochu nepoteší slabšie odhlučnená kabína a na diaľnici X-Trail obťažuje výrazným aerodynamický hlukom od spätných zrkadiel. Zvuk tichého benzínového motora teda nebudete vnímať vôbec.

Benzínový variant s 1.3 DiG-T 117kW (160k) kúpite výlučne s automatickou prevodovkou od 24 190 eur. My sme mali na test najvyšší stupeň Tekna, ktorý stojí 30 390 eur. Vo výbave nechýbajú napríklad natáčacie LED svetlomety, audiosystém BOSE, bezkľúčový vstup a štart, automatická klimatizácia, monitorovanie mŕtvych uhlov, elektricky otvárateľná panoramatická strecha, tempomat, 19-palcové kolesá, kožené čalúnenie, vyhrievané predné a zadné sedadlá, elektrické sedadlo vodiča alebo vyhrievaný volant a mnoho ďalšieho. Balík ProPilot s adaptívnym tempomatom a asistentom pre čiastočne autonómnu jazdu stojí cenníkových 500€ a za 7-miestne prevedenie interiéru doplatíte rovných 700€.

Nissan X-Trail nám trochu starne. Nie tak exteriérom, ktorý je stále k svetu, ale skôr vo vnútri človek spozná, že nejaké tie roky už od jeho premiéry ubehli. Motoricky mu s prehľadom stačí aj benzínový motor ale z titulu určenia a charakteru vozidla, by sme pre jeho primárne využite volili skôr dieselový variant s vyšším krútiacim momentom… je to však otázka vkusu a potreby pohonu 4×4.

Technické údajeNissan X-Trail DiG-T 160
Typ motora:Zážihový
Valce / ventily:4 / 16
Zdvihový objem (ccm):1332
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min)117 (160) / 5500
Najvyšší toč. moment (Nm / ot/min):270 / 1800-2350
Prevodovka:7-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):11,5
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km):8,1-8,5

Viac fotografií nájdete v našej veľkej galérii: Nissan X-Trail 1.3 DiG-T

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →