Ford s týmto kompaktným crossoverom takpovediac vytrel zrak konkurencii. Na trh prišiel koncom roka 2019 a odvtedy sa Puma predáva stabilne, v počte cez 100-tisíc kusov ročne. V minulom roku to bolo iba v EU vyše 130-tisíc kusov. Nie je sa čomu čudovať, pretože keď sa s Pumou zveziete, zistíte prečo vyhovuje toľkým zákazníkom…
Na zovňajšku Pumy sa vlastne ani nič podstatné nezmenilo. Stále je to pre mňa také „zmenšené Porsche Macan“ a jej vygúľené oči vpredu zľahka pripomínajú rovnomenného predchodcu z 90-tych rokov. Kapota je viac tavarovaná ako je dnes zvykom a pri nastavení sedadla do vyššej polohy budete s radosťou sledovať jej obrysy.
S veľkým zadným spojlerom, bočnými nádstavcami prahov, veľkou čiernou mriežkou a poctivou koncovkou výfuku vyzerá Puma aj po rokoch od uvedenia stále viac než dobre. Aj vyššie uložené zadné svetlá pôsobia veľmi atraktívne a medzi nimi je po vzore prednej časti kapotáž elegantne zaoblená. Práve v zadu je však snáď najviac však vidieť jej vek, keďže smerové svetlá tu zastupujú klasické žiarovky, čo sa dnes už veľmi nenosí.
Na super vzhľade robí svoje aj farba Beautiful Berry Red vo výbave Vivid Ruby. V rámci nej a vlastne aj v rámci výbavy ST-Line X navyše dostávate exteriérový akčný paket s tmavými doplnkami, 18“ kolesami, iným zadným nárazníkom, žraločiu anténu vzadu a lakované prvky v spodnej časti karosérie.
Stále príjemne pôsobí Puma aj zvnútra. Nasadanie na športovo tavarované sedadlo je vďaka vyššiemu uloženiu jednoduché a v kompaktnom autíčku potom máte všetky ovládacie prvky pekne po ruke. Prakticky všetky majú klasický zrozumiteľný formát bez nejakých dotykových plôšok alebo výstredností a zorientujete sa v nich veľmi rýchlo.
Klimatizácia je riešená klasickými kolieskami na nastavenie teploty a rýchlosti ventilácie, doplnkové tlačidlá sú veľké a máme tu aj tlačidlá výhrevu všetkého, čo sa v aute vyhrievať dá – všetko pekne pohromade, takže nemusím napríklad hľadať výhrev volantu niekde vľavo pri dverách, ako je tomu zvykom pri iných značkách.
Ani s obsluhou infotainmentu nebudete mať problém. Osempalcová obrazovka je uložená vyššie v palubnej doske, takže jej ovládanie príliš neodvádza pozornosť od riadenia. Ani tu nechýbajú otočné voliče, navyše doplnené tlačidlami pre audiofunkcie, základné nastavenia a vypínanie obrazovky.
Systém SYNC3 síce neštartuje dvakrát rýchlo, ale akonáhle sa rozbehne, dá sa s ním fungovať ľahko a bez prekážok. Jednoduchá grafika, dôležité funkcie na pár kliknutí – za mňa všetko v poriadku. Podporuje Apple CarPlay a AndroidAuto káblom, takže aj tieto novodobé výdobytky sú tu zastúpené.
Digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca zostal bez zmeny. Má jemné rozlíšenie, prehľadnú grafiku a samozrejme s vami komunikuje v blízkom, českom jazyku. Palubný počítač obsluhujete na pravom ramene volantu, na ľavom potom nájdete ovládanie tempomatu a hlasitosti. Vľavo pod volantom potom nájdeme prepínanie svetiel a aktivácia hmloviek, či nastavenie jasu podsvietenia. Všetko tlačidlami a jednoducho. Zlatá klasika.
Edícia Vivid Ruby sa pýši červeným prešívaním, ktoré nájdete aj vo výplniach dverí, na volante aj v zadných sedačkách. Odkladacie priestory sú na kompaktné auto tejto triedy priam nadpriemerné. Pred radiacou pákou máte odkladací priestor s QI nabíjaním pre telefón, dosť sa toho zmestí aj do schránky pod lakťovou opierkou.
Vzadu to s miestom úplne slávne nie je, najmä v pozdĺžnom smere pre kolená. Je vidieť, že Puma je primárne zameraná na dvoch predných pasažierov a nie na prepravu piatich chlapov do práce. Zadná lavica je úzka a dve deti v krajných pozíciách sú asi maximum, čo si viem predstaviť na dlhšiu trasu. Nad hlavou je ale priestoru neúrekom, no chýbajú tu napríklad USB porty v stredovom tuneli, kde nájdeme len malú odkladaciu priehlbeň.
Naopak v kufri nájdete miesta naozaj dosť. Jeho kapacita je so sadou na opravu pneumatík solídnych 456 litrov a máme tu aj typickú špecialitu Pumy, takzvaný „megabox“ pod podlahou kufra. Čiže objemnú plastovú a vodotesnú vaňu, kam si môžete dať napríklad zablatené topánky alebo iné špinavé veci, ktorými si nechcete znečistiť batožinový priestor. Megabox následne môžete uzavrieť prepážkou a následne po vybratí vecí, jednoducho tento priestor vypláchnuť vodou a vypustiť vďaka zátke na jeho dne.
Najväčšiu radosť však z Pumy budú mať nadšení vodiči, pretože má vrodenú radosť z pohybu. Tento crossover mal v ponuke už od začiatku mild hybridné pohonné ústrojenstvá a v súčasnosti sú aj jedinou možnosťou, čo si pod jej kapotu zaobstarať. Litrový trojvalec EcoBoost dostanete vo verzii 96kW (125k) alebo 114kW (155k), vždy buď so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovou dvojspojkou prevodovkou PowerShift a vždy ako predokolku.
Pod kapotou testovanej Pumy pracovali tri valce s objemom jeden liter a výkonom 114kW (155 koní). Motor je podporovaný mild-hybridným ústrojenstvom so štart generátorom. Ten ukladá rekuperovanú energiu do malej batérie s napätím 48V a využíva ju v prípade potreby prudkého zrýchlenia či pri rozjazdoch z križovatiek. Elektromotor navyše dodáva ešte 50Nm krútiaceho momentu naviac k benzínovým 190Nm. Reakcie na plyn sú takmer okamžité a Puma sa vie rozbehnúť s veľkou razanciou.
V praxi to funguje veľmi pekne a aj keď si prácu hybridu všimnete, nepletiete sa vám do jazdy nejakými negatívnymi prejavmi. Motor naskakuje a zhasína bez toho, aby vás nechal niekde bez potrebného záťahu a sily má systém naozaj dosť. Litrový trojvalec je pružný aj viac, než by napovedalo tabuľkové zrýchlenie na stovku za deväť sekúnd. Motor je trochu dunivý a roztrasený v nižších otáčkach ale počas jazdy je príkladne odhlučnený a má zaujímavú charakteristiku.
Dá sa s ním jazdiť bez problémov stále v Športovom režime, kde ho prevodovka dovolí točiť trochu viac a ani na spotrebu to nebude mať veľký vplyv. Spotreba sa dá udržať okolo 6 litrov / 100km bez toho, aby ste sa veľmi snažili a vďaka 42-litrovej nádrži potom môžete čakať solídny dojazd na jedno tankovanie.
Páči sa mi možnosť vypnúť systém Stop/Štart jedným tlačidlom. No keďže sa jedná o mild hybrid, vlastne ani nie je veľmi dôvod to robiť, keďže je dobre nastavený a jeho práca nie je otravná. Motor štartuje pomocou štartér-generátora v zlomku sekundy.
V zákrutách je Puma svižná a mrštná, vďaka nízkej hmotnosti pôsobí ľahko a na povely volantom reaguje s obrovským nadšením. Aj vďaka malým rozmerom sa všade ľahko zmestí a vďaka jej vyššej stavbe ani nemusíte dvakrát premýšľať či pôjdete našou typickou rozbitou cestou v mizernom stave, cez obrubníky, vysoké retardéry, či napríklad poľnou cestou. Trochu to tiež pridáva tomu nezbednému dojmu, ktorý Puma zvonku vyžaruje.
Náš testovaný kúsok, v špeciálnej edícii Vivid Ruby, ktorá zahŕňa najvyšší packet ST-Line X a pridáva napríklad spomínaný metalický lak Beautifull Berry, nájdete v cenníku za 35.790€. Ford však u nás ponúka akciu až -5200€, takže v takejto výbave ide o bezkonkurenčnú ponuku. Výborné je, že Ford neposkytuje výrazný cenový bonus len na najlepšie vybavené modely, ale dokonca aj na základnú edíciu Trendy, v rámci ktorej môžete mať tento zaujímavý crossover za cenu hlboko pod 20-tisíc €.
Napokon aj cenový index ukazuje, že už v základnej výbave Ford Puma Trendy 1.0 EB 125 PS M6 + Sada Plus, ktorá začína na 20.330€, ponúka všetky prvky, ktoré má konkurencia väčšinou za príplatok. Každé vozidlo má dokonca zdarma továrenskú predĺženú záruku Ford Protect na 5 rokov / 100 000 km.
Ford Puma už je na trhu nejaký ten rok a na cestách ich vídam často. No napriek tomu ma týždeň za volantom 155-koňovej verzie extrémne bavil. Nie je to vyložene športiak, no vysoký výkon spolu s nízkou hmotnosťou fungujú náramne dobre. Poteší tiež obrovský kufor, nestarnúci dizajn a dobrá ergonómia oldschool Forďáckeho interiéru plného tlačidiel. Ak sa vám Puma páči a rozmýšľate o nej – neváhajte. Môže sa stať, že čoskoro príde náhrada, ktorá už toľko radosti a klasiky neprinesie…