Peugeot 308 Hybrid 225k – Hybridný fešák

Nový Peugeot 308 sa predstavil už vlani v marci, teda viac ako pred rokom. V Redakcii sme už otestovali 308-čku v prevedení hatchback s benzínovou 1.2-kou PureTech a tiež verzi kombi s naftovou 1.5-kou BlueHDi. Tentokrát sme dostali najvyššiu výbavu aj motorizáciu v podobe plug-in hybridného modelu s benzínovým motorom 1.6 PureTech v kombinácii s elektromotorom, o výkone slušných 225 koní. Poďme sa na „nadopovanú“ 308-čku pozrieť bližšie…

Čo sa týka vzhľadu, tak Peugeot pri novej 308-čke zmenil a zmodernizoval všetko čo mohol. Počnúc omladeným 3D logom s levou hlavou, ktoré pôsobí dominantne a hneď na prvý pohľad oprávnene vytvára dojem, že o obyčajné a nudné auto sa jednať určite nebude. Aj veľká čierna maska so šabľozubými svetlami denného svietenia dodáva vozidlu športové a dravé rysy.

Čo sa Peugeotu musí nechať je (konečne) pestrá paleta farieb karosérií. V tomto prípade modrá metalíza Vertigo k hybridnému pohonu určite pristane. Vozidlo dopĺňajú 18-palcové čierno lakované kolesá s pneumatikami šírky 225 milimetrov. Tie vozidlo perfektne držia pri športovejšej jazde zákrutami. K tomu sa ale dostaneme neskôr…

Keď prichádzate k vozidlu, tak hlavne v noci vás 308-čka privíta 3D nástupným logom a efektnou kinetickou grafikou svetlometov ako vpredu, tak aj vzadu. V každej výbave je vozidlo dodávané s Full LED svetlometmi. Za príplatok potom môžete mať predné svetlomety typu Matrix LED s automatickým prepínaním diaľkových svetiel a elimináciou oslnenia protiidúcich vozidiel – fungujú perfektne.

Zadná skupina svetiel je rozdelená na tri samostatné segmenty. Každý je tvorený priestorovo skosenými obdĺžnikmi, ktoré vozidlo ešte viac opticky rozširujú. Krajné segmenty obsahujú navyše skryté LEDky pre smerovky. Hmlovky a cúvacie svetlá sú decentne umiestnené v krajoch čierneho nárazníka vedľa „fejkových“ koncoviek výfuku.

Jediné, čo mi k akejkoľvek verzii novej 308-čky príliš vzhľadovo nesedí, sú hrany bočných prahov a ich potiahnutie len do polovice zadných dverí. Zvolenou dĺžkou a viditeľnou hranou spoja s karosériou to pôsobí lacno, ako by si ich tam dorobil nejaký začínajúci tuner. Podľa môjho názoru by bez nich vozidlo pôsobilo čistejšie a viac prirodzene. Ale dizajn je individuálna záležitosť a tak, čo sa nepáči mne, môže iného nadmieru zaujať…

Keď si sadnete za volant, budete si v každom novom Peugeote pripadať ako v inom svete. Môže za to nový i-Cockpit. Nízky a skosený volant, akoby vypadol z nejakej motokáry, priamo nabáda k športovej jazde.

Kaplnka digitálnych budíkov je posadená ďalej od vodiča a nezvyčajne sa na ňu pozeráte ponad malý volant, nie cez neho, tak ako u väčšiny ostatných vozidiel. Centrálny displej je posadený nižšie, než sme v posledných rokoch zvyknutí avšak vďaka tomu nijako nenarúša hornú linku palubnej dosky a rozhodne neprekáža vo výhľade z vozidla.

Bohužiaľ veľkou nevýhodou celého interiéru je obrovská náchylnosť na chytanie odtlačkov prstov. Po pár minútach nastavovania vozidla máte pocit, že ste displej nečistili snáď celý rok. Z hornej strany je displej orámovaný dobre nastaviteľnými výduchmi kúrenia a klimatizácie.

Odporúčaný článok:  Škoda Octavia RS 2.0TSi - Rozporuplne výkonná

Pod displejom sa nachádza ďalšia dotyková plocha pre skratky a rýchly prístup v infotainmente. Môžete si sem navoliť napríklad obľúbenú stanicu rádia, rýchle prepnutie na Android Auto alebo Apple CarPlay, prednastavenú hodnotu klimatizácie alebo rýchlu voľbu na vytočenie kontaktu.

Možností je skutočne veľa a aj spôsob, akým skratky nahrádzate, veľmi pripomína logiku z mobilných telefónov. Je to vlastne taký ďalší malý dotykový displej, ktorý vďaka možnosti rýchleho prístupu budete používať zo všetkých prvkov najčastejšie. Peugeot tento systém nazýva i-Toggles a zaslúži si veľkú pozornosť aj obdiv za kvalitné spracovanie. Pod týmto minidisplejom nájdete ešte aj pár fyzických tlačidiel, ktoré umožnia prístup do nastavenia vodičských asistentov, ovládanie kúrenia a klimatizácie, rýchle prepnutie na vnútorný okruh cirkulácie vzduchu a vypnutie kúrenia. Tu niekto premýšľal a tak to má byť…

Všetky konektory, ktoré v interiéri nájdete, sú typu USB-C a prípadnému nákupu nových káblov sa teda nevyhnete. Váš telefón však môžete v priehradke pod centrálnym displejom nabiť aj bezdrôtovo, štandardom Qi. Len si dajte pozor, aby ste ho umiestnili do správnej priehradky. Sú tu totiž dve blízko pri sebe a len jedna podporuje nabíjanie. Tá druhá je čisto odkladacia plocha pri konektoroch USB-C.  a nájdete pri nej aj klasickú 12V zásuvku pre ďalšiu elektroniku.

Umiestnenie štartovacieho tlačidla na širokom stredovom tuneli je zvolené logicky a hneď pri ňom sa nachádza aj volič prevodovky. Parkovacia brzda a rekuperačný režim „B“ (ako Brake) majú vyhradené tlačidlá. Medzi spätným chodom, neutrálom a „D-čkom“ pre jazdu vpred potom používate kolískový prepínač s dvoma stupňami chodu. Zo spiatočky na „D-čko“ tak viete prejsť jedným dlhým potiahnutím.

Na stredovej konzole bližšie k vodičovi nájdete už len volič jazdných režimov, ktorý si zo začiatku podľa hmatu budete pliesť s radiacou pákou. Tento prepínač dáva na výber, či pôjdete čisto na elektrinu, či budete v prípade potreby spínať aj benzínový motor alebo či využijete oba zdroje pohonu pre športovú jazdu. Po každom štarte sa vozidlo automaticky prepína do elektrického režimu. Ak máte takmer alebo úplne vybitú batériu, je režim automaticky zvolený ako hybridný. A tento mód taktiež budete využívať najčastejšie. Veľká škoda, že sa nedá nakonfigurovať vlastný režim vozidla, ktorý by sa aktivoval podľa používateľského profilu a odpadlo by tak zakaždým „martýrium“ s vypínaním asistenta jazdných pruhov, prepnutie na režim SPORT a zapnutie masáže chrbta…

Toľko k exteriéru a interiéru, poďme konečne na tú hybridnú techniku a výkon.

Hybridná 308-čka ponúka dve výkonové varianty benzínového motor s objemom 1,6l a výkonom 110 alebo 132 kW. Obe benzínové varianty vždy dopĺňa elektromotor s výkonom 81 kW. O radenie sa stará automatická osemstupňová prevodovka typu e-EAT8 a vďaka tomuto spojeniu môže vozidlo jazdiť aj na „zvýhodnených“ registračných značkách. Podľa tabuliek WLTP totiž vie jazdiť s emisiami hlboko pod 50 gramov na kilometer. Konkrétne sa dá dostať na hodnoty 25–30 g CO²/100km v hybridnom režime.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD – reklama na ticho II.

Batéria s celkovou kapacitou 12,4 kWh (využiteľná kapacita je však iba 9,9 kWh) je umiestnená pod podlahou, a tak nezaberá miesto v batožinovom priestore. Ten je v tejto krátkej verzii skôr menší, no nejaký ten kočík pre dieťa sem dostanete aj tak. Výrobca udáva dojazd na elektrinu medzi 60 a 74 kilometrami. Palubný displej s plne nabitou batériou za dobu testu nepresiahol hodnotu 46 kilometrov. Počasie panovalo krásne, slnečné a suché a dalo by sa povedať, že pre pohon na elektrinu išlo o takmer ideálne podmienky. V zime odhadujem ešte tak -30% dojazdu kvôli kúreniu a teplote batérie.

Vozidlo ponúka aj možnosť rekuperácie brzdného účinku a je dobré si zvyknúť aj z mierneho kopčeka spínať volič do režimu Brake. Pokiaľ viete, že po diaľničnej jazde vás čaká ešte 10 alebo 20 kilometrov jazdy mestom, môžete si v nastavení vozidla uzamknúť percentá batérie na tento dojazd a spaľovací motor bude batériu udržiavať pre neskoršie použitie. Určite ale nie je dobré vybiť batériu a potom ju násilne dobíjať spaľovacím motorom. V takom prípade si zvýšite spotrebu paliva aj na dvojnásobok. A jazdiť s plug-in hybridným vozidlom za 8 litrov na 100 km je skutočne škoda. Jednoducho treba predvídať a operovať s tým, kde sa budete pohybovať.

V hybridnom režime sa dá bez problémov jazdiť so spotrebou benzínu okolo 2-3l/100 km a pod hranicou 10 kWh/100 km elektrickej pomoci. Pri čisto elektrickej jazde po meste sa na kratšie vzdialenosti dostanete na spotrebu 14–20 kWh/100km. Veľmi záleží na tom, ako využívate rekuperáciu a predovšetkým na vašom jazdnom štýle.

Z dlhodobého hľadiska sa pri nájazde takmer jedného tisíca kilometrov pohybovala spotreba paliva na hranici 5l/100 km a 7 kWh/100 km elektrickej energie. A keď nabíjate vozidlo v domácich podmienkach bez tarify pre elektromobily tak je možné jazdiť zhruba za 3€ na 100 kilometrov.

Port nabíjačky sa nachádza na ľavom C-stĺpiku a zrkadlovo na druhej strane potom nájdete tankovací otvor. Peugeot 308 neponúka žiadny spôsob rýchlonabíjania, vždy ste tak odkázaní na palubnú nabíjačku a striedavý prúd. Najrýchlejšie teda vozidlo nabijete z 22 kW AC nabíjačky klasickým Mennekes portom. V takom prípade nabíjate rýchlosťou 12 km/hod. V domácich podmienkach kolíše rýchlosť medzi 4 a 8 km/h. Celú batériu väčšinou dobijete počas 7 hodín. Nočné nabíjanie sa tak priamo nabáda. Pokiaľ cez deň vyrážate na opakované jazdy, vo chvíľach státia toho príliš nenabijete. Ale to sa príliš nelíši ani u iných plug-in hybridov.

Peugeot si dal záležať aj na uľahčení vodičských povinností. Ponúka preto širokú škálu dopravných asistentov, ktoré opäť posúvajú vodiča viac do pozície pasažiera. Na volante prepínate tlačidlom medzi klasickým tempomatom alebo komplexnejším asistentom pre cestovanie. Ten vie strážiť jazdu v pruhu, vie sám prejsť do vedľajšieho, keď mu dáte pokyn blinkrom, postráži mŕtve uhly a bude si strážiť rýchlosť podľa okolitých vozov a podľa dopravných značiek. Jazdné pruhy vozidlo stráži aj mimo zapnutého Travel Assist. Na diaľnici sa naň dá vcelku dobre spoľahnúť, ale samozrejme vás upozorní, pokiaľ zložíte ruky z volantu. Vašu pozornosť vozidlo stále sleduje.

Odporúčaný článok:  Hyundai i30 - Fastback

Peugeot svojim športovým vzhľadom zaujme nejedno oko. Jeho schopnosti športovej jazdy sú ale trochu obmedzené. Pokiaľ využijete športový režim jazdy, zábavu si rozhodne užijete no nemali by ste očakávať, že budete vyhrávať preteky s ostro ladenými spaľovacími hatchbackmi. Pružné zrýchlenie je skvelé, záťah motora nechá poznať, že sa pod kapotou nachádza solídny motor a perfektný podvozok v zákrutách vozidlo podrží aj viac ako treba.

Je pravda, že keď benzínový aj elektrický agregát spoločne zaberú, je hybridná 308-čka slušne svižná. Šprint z nuly na stovku zvláda za 7,5 sekundy. Elektrický motor zaberá okamžite a vypĺňa tie momenty, kedy spaľovací motor nemá tlak turba alebo práve radí. Na správne tuhom športovom podvozku potom auto hravo reaguje, statočne bojuje s nedotáčavosťou a nechá sa radostne a iste vodiť po okreskách i diaľniciach.

Dojem však ľahko pokazí trochu pomalšia prevodovka. No keď si uvedomíte, z akého dôvodu ste si vlastne hybridné vozidlo zaobstarali, veľmi rýchlo jej to odpustíte. Rovnako neočakávajte prudké zrýchlenia od elektromotora. Vďaka nemu hybridná 308-čka hlavne znižuje spotrebu a neplní tu tú hlavnú funkciu ako v prípade čistých elektromobilov. Dojazd čisto na benzín je nejakých 500 kilometrov a to nie je zase taký problém, ale batéria dá len niečo okolo tých spomínaných 40 kilometrov. Akonáhle sa vybije, zostane na to spaľovací motor sám. Auto síce ďalej funguje ako klasický hybrid, takže sa zvládne presúvať a prípadne plachtiť bez motora, ale nemá plný výkon a v praxi sa z neho stáva klasický benzínový hatchback so spotrebou medzi siedmimi a ôsmimi litrami, ktorý si ťahá balastnú záťaž v podobe vybitej batérie a elektrického pohonu.

Pokročilosť a vyspelosť systémov novej 308-čky je skvelá, displeje sú čitateľné aj za slnečného počasia a spotreba dosahuje papierové hodnoty. Za mňa môže byť drobným nedostatkom menej priestoru, to ale vyrieši predĺžená verzia 308 SW. V takom prípade sa bude jednať o plnohodnotné rodinné vozidlo bez nutných kompromisov.

Cenovka v plnej výbave s doplnkami síce vie atakovať aj cifru okolo 50-tisíc €, no za tú cenu dostanete všetko, čo od rodinného vozidla potrebujete. A k tomu pár vychytávok, ktoré vašu jazdu aj život v ňom len vylepšia. Medzi hybridnými vozidlami je takáto cena úplne obhájiteľná a v novej 308-čke sa za vami navyše kde kto otočí…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →