Dacia Spring Cargo Electric 45 – Najlacnejší elektrický pracant

Značka Dacia nedávno predstavila najlacnejší elektromobil na našom trhu, ktorým je netradičné úžitkové vozidlo – Dacia Spring Cargo. Rumunská značka urobila presne to, po čom proaktívne zelený trh EU túžil – vzala lacný čínsky elektromobil, upravila ho tak, aby vyhovoval európskym normám a vyrazila s ním do boja o firemných zákazníkov. Je však so svojou „nízkou“ cenou Spring Cargo zároveň praktické, všestranné a bezpečné auto?! Čo od tohto malého úžitkového vozidla môžete očakávať?! Poďme sa na to pozrieť…

V prvom rade si treba povedať, že Dacia Spring Cargo je plne elektrické vozidlo, prispôsobené predovšetkým na jazdy do mesta. Dojazd elektromobilu pri plnom stave batérie je cca. 230 km v mestskom režime. Auto má vpredu dve miesta na sedenie, ktoré od nákladného priestoru chráni a oddeľuje pevná oceľová mreža. Spring Cargo je tak napríklad úplne ideálne pre rozvozové služby rôznych pizzérií, či iných rýchlych donáškových služieb v mestách.

Pokiaľ sa pozrieme na auto z vonku, tak myslím, že sa Dacii podaril veľmi pekný a moderný refresh, po vzore aktuálnej modelovej palety tejto značky. Čelná maska sa teda pýši novým logom Dacie a  dominuje tu veľmi pekné LED denné svietenie. Na čelnom skle máme iba jeden stierač, ktorý by vďaka malým rozmerom čelného skla úplne stačil, no kupodivu stiera iba malú plochu a v ľavej časti necháva asi 10 centimetrový pás. Zásuvka nabíjania sa stále nachádza za logom automobilky, kryt sa ale teraz odklápa do strany a nie dohora, ako tomu bolo pri osobnej verzii Springu.

Z boku môžeme vidieť na prednej a zadnej časti vozidla mierne oplastovanie blatníkov, ktoré chráni pred prípadnými škrabancami z mestskej premávky. Zadnej časti vozidla dominuje veľký nápis Dacia a predovšetkým zadné svetlá, s opäť peknou grafikou. Zvonku verziu Cargo od klasického Springu bezpečne rozpoznáte podľa absencie falošných strešných líšt a bočných ochranných nálepiek. V podbehoch potom vidíme 14“ oceľové kolesá, ktorým zaujímavejší vzhľad prepožičiavajú veľmi dômyselné plastové kryty.

Odporúčaný článok:  Ford Tourneo Custom - business "dostavník"

Ešte si pripomeňme čo sa teda voči tej čínskej verzii vylepšilo. Spring má v súlade s európskou legislatívou napríklad dvojokruhové brzdy s ABS, bezpečnostné pásy s predpínaním, jeden pár airbagov a nejaké tie výstuhy zaisťujúce to, že sa kapota pri náraze nevydá čelným oknom k pasažierom.

Žiadne moderné asistenčné systémy ako automatické riadenie, radary, či lidary tu však nečakajme. Výnimkami sú systém e-call, ktorý umožní si v prípade nehody zavolať pomoc a nastaviteľný obmedzovač rýchlosti, či príplatková zadná kamera. Jedna hviezdička v hodnotení EuroNCAP je koniec koncov celkom výrečný dôkaz toho, že sa ohľadom bezpečnosti doplnilo len to pomyselné nutné minimum.

Nepribudlo sem ani nič prehnane komfortné. Napríklad zrkadlá sa tu nastavujú pekne tyčinkami, ako kedysi na starých Škodovkách, okná sú síce elektrické, ale tie zadné spredu nestiahnete. Plasty sú všade, sú nemäkčené a sem tam majú aj otrepky z vylisovania. Plechy sú tenké, odhlučnenie vo výplniach dverí zrejme úplne chýba a dokonca ani v podbehoch nenájdete žiadne plastové kryty. Rádio chrčí dvoma lacnými reproduktormi a LEDky sa tu používajú len na spomínané denné svietenie, zvyšok svetlometov žiari halogénovými žiarovkami, ktoré svietia úplne mizerne. V meste sa to však pri pouličnom osvetlení zrejme stratí, takže to neberiem ako chybu.

A ja musím po týždni používania na mestské poskakovanie skonštatovať, že mi vlastne nič z horeuvedeného absolútne nevadí. Ak Spring Cargo naozaj berieme ako presúvadlo na krátke jazdy okolo domu, tak tie zvláda viac než dobre. Agilita je aj v rámci okreskových rýchlostí porovnateľná s ktorýmkoľvek základným malým autom, molitanové sedačky síce neponúkajú prakticky žiadne vedenie ani komfort v spodnej časti, no aspoň netlačia do chrbtice a podvozok s pekne kolmo uloženými tlmičmi s dlhým zdvihom, je na deravej mestskej, či poľnej ceste na nezaplatenie.

Raz som so Springom vyrazil aj na diaľnicu, kde som z neho pri plne nabitej baterke vydoloval 115 km/h, ale reálne by som asi nechcel na tenkých čínskych pneumatikách ísť nejak rýchlejšie. Po diaľnici by mi ani nestačil dojazd, ktorý nad tachometrovou stovkou citeľne a rýchlo ubúda a sľubovaných 230 km sa veľmi rýchlo zmení na 150. To však vďaka kombinácii rýchleho nabíjania a malej batérie nie je zas taký problém. Z 20 na 80% to Springu trvá menej ako polhodinku.

Odporúčaný článok:  KIA Niro EV – Nástupca elektrickej legendy

Poďme si ešte povedať trochu čísel. Nákladový priestor poskytuje objem až 1 000 litrov, nosnosť 358 kg a dĺžku ložnej plochy 1172 mm, či šírku medzi podbehmi 931 mm. Europaleta sa sem nezmestí, ale pre rozvážkové firmy priestor bohato stačiť. Nájdete tu navyše štyri oká v podlahe na kotvenie, čo nájde určite praktické využitie pri prevoze objemnejšieho nákladu. Inak žiadne ďalšie výdobytky nehľadajte. Pod penovou výstuhou je ešte opravná sada, no dá sa tu uložiť aj plnohodnotná rezerva, ak by niekto veľmi chcel. Vďaka ponechaniu zadného páru dverí a nízkej hmotnosti piatych dverí, s ktorými sa dá manipulovať veľmi ľahko, je nákladový priestor tiež dobre dostupný.

Zatiaľ čo osobná Dacia Spring už je dnes dostupná s výkonnejším pohonným ústrojenstvom Electric 65, verzia Cargo zostáva pri pohonnom ústrojenstve Electric 45, s ktorým sme sa stretli naposledy práve v osobnej verzii. Pod prednou kapotou je teda elektromotor s najvyšším výkonom 33 kW (44 k), ktorého najvyšší výkon je dostupný v rozmedzí 3000 až 8200 otáčok za minútu. Najvyšší krútiaci moment 125 m potom vrcholí v rozmedzí 500 až 2500 otáčok za minútu.

Hoci je pohotovostná hmotnosť iba 935 kilogramov, tak tých štyridsaťštyri koní vytiahne úžitkovú dodávku z 0 na 100 km/h až za 19,1 sekundy. Z nuly na mestských 50 km/h však Spring Cargo zrýchľuje za 5,8 sekundy, čo znie podstatne lepšie. V mestských uličkách sa pritom auto rozhodne cíti najlepšie, čomu zodpovedá aj ľahké riadenie a celkovo pôsobivá obratnosť.

Odporúčaný článok:  Hyundai i30 Fastback N Performance - Huňady

Priemerná spotreba na mojom mestskom okruhu vyšla na 16 kWh na 100 kilometrov. Treba pripomenúť, že bolo pod nulou a kúril som si tak, ako by som to robil v klasickom aute. Ako som už spomínal, tak nespornou výhodou je tu malá batéria s kapacitou 27,4 kWh s DC nabíjačkou o výkone až 33 kW, vďaka ktorej nabijete veľmi rýchlo. Malú baterku dokonca nabijete z 20 na 100% aj cez noc, takže po rozvozoch sa Spring do rána pekne dobije lacným prúdom a ide sa rozvážať ďalej…

Spring má však pre firemné využitie aj ďalšie výhody. Elektrické autá totiž nevyžadujú prakticky žiadny servis, žiadne pravidelné výmeny olejov, brzdy sa im tiež veľmi neopotrebovávaju, nakoľko o spomaľovanie sa stará primárne rekuperácia. Takže do servisu napríklad len raz za rok na rutinnú prehliadku a zvyčajne iba kvôli výmene nejakého toho kabínového filtra.

Navyše neustále štartovanie a zahrievanie vychladnutého motora, ktoré je typické pre mestské použitie, spolu s krátkymi jazdnými vzdialenosťami často v prostredí upchaných mestských ulíc opotrebováva autá so spaľovacím motorom oveľa viac ako elektromobily v takých podmienkach. Tým je to prakticky jedno, keďže sa len vypnú a opäť zapnú.

Dacia ponúka Spring Cargo v jedinej výbave s cenovkou 20.250€, vrátane DPH, kde si už priplácate len napríklad za multimediálny infotainment s parkovacou kamerou (520€) a DC nabíjanie 30 kW (600€). Dacia tiež dáva štandardne záruku na vozidlo 3 roky / 100.000km a na trakčný akumulátor až 8 rokov / 120.000 km.

Ak Spring Cargo vnímame čisto optikou elektromobilov, potom je skutočne najlacnejší. No v porovnaní s ostatnými malými automobilmi si svoju cenovku neobháji. Napríklad také Sandero kúpite v základe takmer za polovicu. Pre daný spôsob použitia však Spring Cargo dáva perfektný zmysel. V meste má jednoduché parkovanie vďaka malým rozmerom a snáď do budúcna aj vďaka „elektrickej značke“ a prevádzkovatelia si budú určite pochvaľovať lacnú prevádzku bez výpadkov pri trávení času v servise.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →