KIA EV9 GT-Line 1st Edition AWD 7S – Obrovská dávka SUV na elektrinu

Po elektrických začiatkoch značky Kia, už pred viac ako desiatimi rokmi, v podobe modelu Soul EV, mohol tento elektrický rad pôsobiť celkom nenápadne a v záplave ostatných spaľovacích modelov, menej dôležito. No dnes z tohto radu vyrástlo plnohodnotné portfólio elektrických modelov.

Po futuristickom crossoveri Kia EV6 je tu akýsi vrchol tejto elektrickej rodiny v podobe SUV Kia EV9. Následne medzeru čoskoro vyplnia ďalšie vozidlá a pôjde sa aj o nejaké tie triedy nižšie. Do značnej miery sa jedná o vozidlá navrhnuté takpovediac od podlahy. Zdieľaná platforma E-GMP koncernu Hyundai Motor Group ponúka 800V architektúru a ďalšie z toho plynúce výhody, ktoré patria na vrchol dnešných elektrických áut.

Kórejci sa do elektromobility obuli o dosť razantnejšie ako väčšina európskych automobiliek. A aj keď sa často skloňujú čínske automobilky ako líder vývoja elektrických áut, práve na koncern Hyundai/KIA by sa nemalo zabúdať. Dokáže sa teda EV9 predrať na vrchol SUV reťazca a zatieniť svojich naftových a benzínových konkurentov?! Poďme sa na to pozrieť…

Keď sme Kiu EV9 videli prvýkrát na fotkách, nevyvolala v nás veľké nadšenie. Veľké krabicovité SUV, so zvláštnym dizajnom, doplnené veľmi ambicióznou cenou. Lenže zdanie niekedy klame a až reálne stretnutie s vozidlom, poprípade zastavenie vedľa veľkého nemeckého SUV, dalo poznať, ako veľká vlastne EV9 je.

Veľké rozmery ešte umocňuje hranatá karoséria a nespočetné množstvo dizajnových elementov. Všimnite si napríklad vertikálne predné svetlomety, ktoré kopírujú tvary karosérie vpredu od blatníkov až po spodnú časť nárazníka. Konečne aj KIA má svoje vlastné MATRIX LED svetlá s funkciou vytieňovania vozidiel, ktorá funguje ukážkovo.

Na skvelej úrovni je tiež, paradoxne k výzoru, súčiniteľ aerodynamického odporu s hodnotou „len“ 0,28cx, ktorému dopomáhajú napríklad aktívne klapky so vzduchovou clonou alebo kompletne zakrytovaná spodná časť vozidla. Pri vypnutej rekuperácii a pustení plynového pedálu tento parník doslova reže vzduch aj vo vysokých rýchlostiach a spomaľuje len veľmi pozvoľne.

Zákazník má na výber z verzií Earth a GT-Line. Tie sa líšia pohonom a tiež výbavou. Základ obúva devätnásťpalcové kolesá, má strieborné strešné lyžiny a jednoduchšiu grafiku hlavných svetiel. GT-Line prezrádzajú čierne detaily karosérie, ako sú lyžiny a spätné zrkadlá a obúva dvadsaťjedenpalcové kolesá. Nech už však zvolíte ktorékoľvek obutie, vždy počítajte s futuristickým, aerodynamike prispôsobeným dizajnom.

Zatiaľ čo zvonku má EV9 tvary typického SUV, s prvým sadnutím dovnútra pripomína skôr MPV alebo osobné vozidlá. Nájdeme tu rozmerné a veľmi pohodlné kreslá a nespočetné množstvo úložných priestorov. Kia vo vnútri nešetrí recyklovanými materiálmi, napríklad vegánskou kožou. Na celkovú kvalitu kabíny to ale negatívny vplyv nemá. Občas narazíte na tvrdý plast, no frekventované miesta sú mäkčené a na dotyk veľmi príjemné. Nájdeme tu aj rôzne lakované detaily, ktoré čiastočne nahrádzajú chrómované prvky, útulnosti pridávajú aj textilné povrchy na dverách, či stredovej konzole.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi Eclipse Cross - oturbená omladina

Po svojom dizajnéri pristúpili k tradičnej dileme, či zachovať fyzické tlačidlá, alebo ovládať všetko prostredníctvom dotykových obrazoviek. EV9 obsahuje akýsi kompromis kombinujúci oba svety. Prím hrajú displeje, čo u tak futuristického vozidla ani príliš neprekvapuje, no veľa vecí nastavíte aj klasicky, fyzickým stlačením tlačidla.

Posádka má k dispozícii aj podsvietené „zakomponované“ skratky pod stredovou obrazovkou, ktoré majú dokonca fyzickú odozvu vo forme stlačenia. Pod nimi nájdeme fyzické ovládanie kľúčových funkcií ako je hlasitosť či teplota. Poteší.

EV9 však väčšinou funkcií spolieha na trojicu displejov spojených v jednom paneli. Majú skvelé rozlíšenie, systém má vynikajúcu odozvu a je spoľahlivý. V menu sa rýchlo zorientujete a prekvapivo rozmerný a kvalitný je aj HUD displej na čelnom okne, ktorý zobrazuje veľké množstvo informácií – ak chcete.

Diskutabilné je však zobrazenie klimatizácie a kúrenia, kedy na väčšinu ikon nie je cez veniec volantu dobre vidieť a musíte sa kvôli niektorým funkciám nakláňať. Pre tých, čo si nastavia jednu teplotu na celý rok to však problém nebude.

Prekvapila aj použiteľnosť kamier a hlavne digitálneho spätného zrkadla, ktoré vie fungovať aj ako klasické, po jeho sklopení páčkou. Už sme videli pokusy o digitálne zrkadlá, no vždy bol obraz buď príliš blízko, príliš zlý alebo bola kamera zle umiestnená a nadmerne sa špinila.

V EV9 je však zrkadlo odladené perfektne a s klasickým sme ani nejazdili, ani necúvali. Skvelá vec sú tiež vonkajšie automaticky stmievateľné zrkadlá, ktoré pri ostrom svetle zozadu, zmenia svoje zafarbenie do modra a odfiltrujú väčšinu oslňujúceho svetla.

Výhoda takéhoto obra s rázvorom 3,1 metra je samozrejme kráľovský vnútorný priestor. Niet divu, že Kia EV9 je štandardne sedemmiestna a paradoxne sa pripláca za variant so šiestimi miestami, ktoré posádku ešte viac rozmaznávajú. Na výber je aj variant s otočnými sedadlami v druhom rade, čím môže vzniknúť mobilný konferenčný priestor.

Za príplatok dostanete v druhom rade rovno dve relaxačné sedadlá na cestovanie ako v bavlnke. Sú posuvné a miesta okolo seba máte habadej, my sme však na test mali 7- miestny variant s klasickou strednou lavicou a výklopnými zadnými sedadlami.

Vo vnútri zaujme aj netradične veľké presklenie. Zatiaľ čo sme si v moderných autách zvykli, že máme vnútornú hranu okien niekde v úrovni ramien a vozidlo sa nás snaží skôr schovať, tu je vo vnútri vzdušnejšie. Aj výhľad z vozidla je skvelý a posed pomerne vysoký.

Vonkajšie rozmery s dĺžkou 5010 mm, šírkou 1980 mm a výškou 1755 mm sa navyše v interiéri nestratia. Tretí rad sedadiel je, na rozdiel od iných trojradových SUV, dobre použiteľný aj pre dospelých, ktorí nie sú výrazne obmedzení ani na dĺžku, ani na výšku. Navyše tu je všetok komfort, klimatizácia, držiaky na nápoje, usb porty, polohovateľné operadlá a skvelý výhľad.

Odporúčaný článok:  KIA Sportage HEV GT-Line 4x4 - Sametový hybrid

Batožinový priestor má pri prevoze siedmych pasažierov štandardne 308 litrov, no sklopením všetkých sedadiel získate veľkorysých 2318 litrov (2393 litrov pri šesťmiestnej verzii) a hlavne dokonale rovnú ložnú plochu, kde sa aj dvaja dospelí pohodlne vyspia. EV9 je tak super campingové SUV, ktoré môže slúžiť aj na napájanie spotrebičov, vďaka funkcii V2L.

Kia EV9 disponuje aj úložným priestorom v predu. Takzvaný „frunk“ tu pojme 90 litrov pri zadokolke, respektíve 52 litrov so štvorkolkou. Škoda len, že ak si chcete prednú kapotu otvoriť, musíte najprv nelogicky, doslova vylupnúť krytku na páku odistenia kapoty, ktorá je v interiéri.

Na náš trh prichádza EV9 v dvoch variantoch. Jedna sa orientuje primárne na dojazd, druhá zase poteší dynamickými parametrami a pohonom oboch náprav. Základ má jeden elektromotor vzadu s výkonom 150kW (204 koní) a slušných 350 newtonmetrov krútiaceho momentu. Testovaná štvorkolka s dvoma elektromotormi však vie dodať 283kW (385 koní) a až 700 Nm krúťaku.

A teda rozdiel v zrýchlení z nuly na stovku je značný – 9,4 vs. 5,3 sekundy. Je skvelé, ako čiperne dokáže auto s pohotovostnou hmotnosťou vyše 2,7 tony akcelerovať. A je úplne jedno, či z miesta, za obcou, alebo pri potrebe pripojiť sa do rýchleho diaľničného pruhu. Elektromotory s okamžitým nástupom neváhajú a EV9ku vystrelia smerom vpred. Dynamika v priamke je úžasná, tak zrejme bude aj vysoká spotreba?!

Obe aktuálne ponúkané prevedenia EV9 majú zhodný akumulátor s využiteľnou kapacitou 99,8 kWh , čo je teda naozaj veľká baterka (samotná váži takmer 700kg), ktorá aj tak veľkému autu zaručuje slušný dojazd. Zadokolka sľubuje papierových 563 kilometrov, štvorkolka stále pekných 505 km. Realita všedných dní je o niečo skromnejšia, napriek tomu sa nám aj v zime pri teplotách okolo 4 stupňov darilo jazdiť so spotrebou cca. 25 kWh/100km.

Na jedno nabitie teda dá EV9ka niečo okolo 400 kilometrov. Predný elektromotor sa po rozjazde rýchlo odpája a je pripravený pomôcť pri zníženej trakcii, ale neodoberá energiu, svoje urobí aj tepelné čerpadlo. Pri bežnej jazde treba oceniť ľahký prístup k zmene aktívnej rekuperácie pomocou pádiel na volante. K úplnej spokojnosti by to však bolo, keby nulová samočinná rekuperácia zostala nastavená aj pre budúcu jazdu.

Čo je trochu zvláštne, že Kia EV9 má palubnú nabíjačku s výkonom iba 11 kW. To je dnes síce bežné, no napríklad o niekoľko tried menší Renault Mégane vie už v štandarde dvojnásobok, teda 22 kW. Z domáceho wallboxu budete z desať na sto percent dobíjať cez deväť hodín. Škoda.

Na dlhých cestách však príde vhod moderná architektúra s 800V palubnou sieťou a možnosť predohrevu batérie pomocou navigácie k nabíjaciemu stojanu. No EV9 ponúka predohrev dokonca aj v manuálnom režime. Stačí stlačiť príslušnú položku na displeji a batéria sa pripraví tak, aby ste pri rýchlonabíjacom stojane ťahali kilowatty plným výkonom. Ten je v prípade EV9 stanovený na 240 kW a iba za pätnásť minút máte dobitých na ďalších 226 kilometrov jazdy. U nás sú však stále najrozšírenejšie 50kW stojany, na ktorých to z 10 na 80% natlačíte za nejakú hodinku a pol. Čas na obed, kávu a ešte aj kúsok knihy…

Odporúčaný článok:  Mazda CX-5 Skyactiv-D 175 AWD – reklama na ticho

Kia EV9 využíva aj pokročilú plejádu jazdných asistentov, ktoré sú pripravené aj na takzvaný autonómny Level 3, ktorý však zatiaľ v Európe nie je schválený. V režime diaľničného autopilota však aj teraz EV9 funguje veľmi prirodzene a to nielen vďaka naladeniu adaptívneho tempomatu a stráženiu jazdy v strede pruhu, ale aj vzhľadom na to, že nevyžaduje sústavné lomcovanie volantom pre kontrolu pozornosti vodiča, stačí sa volantu len dotýkať.

Čo môže trochu vadiť, je kontrola vodiča pomocou dvojice kamier na volante, ktorá je často až príliš ostražitá a taktiež povinný systém pre upozorňovanie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Liekom na tieto dva „asistenty“ je tlačidlo s hviezdičkou – nastaviť asistenčné systémy – klik na vypnúť jeden, následne druhý. Len teda opäť bohužiaľ po každom jednom štarte, čiže to potom pred odchodom vyzerá, ako by ste sa nepripravovali na riadenie auta, ale pilotovanie vojenského lietadla.

Skvelé je akustické odhlučnenie, vrátane aerodynamiky a valivého hluku od obrovských kolies. Nová platforma sa sústredí aj na obmedzenie vibrácií. Nie každý elektromobil dokáže ticho a komfort svojho pohonu zopakovať aj v prípade odpruženia, no EV9 je veľmi dobre odhlučnená a pohodlná na všetkých typoch nerovností. Môžu za to aj adaptívne elektromagnetické tlmiče, ktoré sa však nedajú manuálne nastavovať ako napríklad v prípade koncernu VW a ich DCC.

Kia EV9 rozhodne nie je len ďalšie tuctové SUV do počtu, ale technologicky nadupaná zaujímavá alternatíva k dnešným spaľovacím náprotivkom. Vďaka najnovšej platforme je to špička medzi dnešnými elektroautami, ktorá poskytuje sofistikovanú architektúru, rýchle DC nabíjanie, slušný dojazd aj v zimnom období, obrovský vnútorný priestor a plejádu asistenčných systémov.

A samozrejme, že si za to nechá zaplatiť. Áno, ide o kórejské auto, ktoré je síce veľmi dobre postavené a kvalitne vyhotovené, no stojí v základe takmer 75 tisíc eur. Testovaný kúsok, s výbavou GT-Line v takzvanej 1st Edition, má písanú cenovku 84 790€. A tu vidím trochu problém s postupom zákazníkov značky vyššie k tomuto modelu. Konkurencia prémiových značiek za ešte podstatne vyššie ceny to s presunom svojich stálych zákazníkov do elektrických modelov bude mať určite jednoduchšie…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →