Dacia Duster Prestige Tce 150 EDC – Dospelák s automatom

Nový Duster prešiel opäť decentnou modernizáciou a dočkal sa nielen prepracovaného designu, ale hlavne prišiel s možnosťou automatickej prevodovky, ktorá v tomto aute výrazne chýbala. A túto verziu sme vyskúšali v rámci klasického testu.

Modernizácia bola naozaj len mierna, karoséria je bez výraznejších zmien a stavila prakticky len na drobné retuše. Dacia dala Dusteru nové predné svetlomety s technológiou LED, slúžiacou na denné svietenie, stretávacie svetlomety a ukazovateľe smeru. Pre diaľkové svetlomety aj hmlové svetlomety slúžia stále halogénové žiarovky. Novú grafiku s LED pre stretávacie svetlomety majú aj zadné svetlá, pre všetko ostatné slúžia klasické žiarovky. Zjednotil sa tak dizajnový svetelný podpis s ostatnými modelmi od Dacie.

Pri bližšom pohľade je možné tiež odhaliť nový vzhľad zliatinových diskov (v ponuke sú 16″ a 17″ disky). Nejde však len o dizajnovú zmenu, ale skôr o znižovanie emisií, pretože kolesá boli vyvíjané v aerodynamickom tuneli.

Viacerých zmien sa Duster dočkal v kabíne. Dacia upravila lakťovú opierku, ktorú presunula na stredový tunel a pridala do nej (síce malú ale predsa) odkladaciu priehradku. Do nej potom zozadu pre cestujúcich na zadných sedadlách ešte pridala dva konektory na USB. Ďalšie USB nájdete vpredu pred voličom automatickej prevodovky, kam sa presunuli od displeja multimédií (konečne). USB-C by ste tu ale hľadali márne, rovnako ako napríklad bezdrôtové dobíjanie.

Odporúčaný článok:  Renault Arkana E-Tech - Úsporná vstupenka medzi elitu

Naopak bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay nechýbajú a za toto si Dacia zaslúži veľký palec hore. Mobilný telefón sa zrkadlí na displeji nového infotainmentu, ktorý poznáme z nových generácií modelov Sandero a Logan. Displej môže mať uhlopriečku až 8 palcov a je samozrejme dotykový.

Praktickou zmenou je aj presunutie ovládača tempomatu na volant. Jeho pôvodné umiestnenie na stredovom tuneli, kedy sa aktivoval predpotopným kolískovým ovládačom, nebolo práve najpraktickejšie. Škoda však stále slepých tlačidiel na volante, ktoré by si určite našli využitie na prepínanie funkcií palubného počítača alebo aj nejakých funkcií infotaimentu.

Čo sa týka motorizácie, tak po modernizácii sa prakticky nezmenilo nič. V ponuke je stále na výber medzi naftovými a benzínovými motormi a kombinácia benzín/LPG. Štandardom je pohon predných kolies, ale za príplatok môže byť aj štvorkolka.  

Novo si teda Duster môžete zaobstarať aj so 6-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Je tu ale jeden háčik – dostupná je iba pre najvýkonnejší 150-koňovým benzínový motor s pohonom predných kolies. Pokiaľ chcete benzínovú štvorkolku, môžete ju mať iba s manuálom, nakoľko kombináciu oboch v cenníku nenájdete. Škoda. Zrejme emisie.

S dynamikou Duster, v tejto motorizácii, rozhodne problém nemá. 1,33-litrový štvorvalec je preplňovaný turbodúchadlom a ponúka 110 kW/150 koní a 250 Nm. Z miesta na stovku sa vďaka automatickej prevodovke dostane za slušných 9,8 sekundy a maximálku má písanú 199 km/h. Šesťstupňová prevodovka EDC si s motorom celkom dobre rozumie, radí vcelku hladko a intuitívne. Pocitovo jej len možno trochu dlhšie trvá, než pri výraznejšom pridaní plynu podradí. Motor sa snaží pri bežnej jazde držať v ideálnych otáčkach, takže bežné zrýchlenie nie je problém. Drobné oneskorenie spoznáte len vo chvíľach, kedy plánujete predbiehať.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-3 – auto, ktoré nepotrebujete, ale chcete

Podľa automobilky má Dacia Duster v tejto konfigurácii priemernú spotrebu 6,2 l na 100 kilometrov. Takú hodnotu sa nám dosiahnuť nepodarilo, pretože po celom testovacom týždni a tisícke najazdených kilometrov sa spotreba zastavila na 8 l na 100 km. Je však do toho zarátané aj testovanie výkonu a teda nejakých 6,5-7 l na 100km je veľmi reálnych pri bežnom používaní.

Celkom nás prekvapil podvozok nového Dustera. Jeho naladenie je skôr komfortné, ale nestávalo sa, že by bol ani v zákrutách neistý. Je pravda, že vyššou stavbou karosérie a mäkším pružením mal tendenciu plávať, avšak na nerovnostiach vždy podržal stopu a neodskakoval. Testovaný kus obúval najväčšie 17“ disky z ponuky a napriek tomu sa od podvozku ani pri väčších jamách neozývali žiadne búchania. Športovú jazdu ale od Dusteru čakať nemožno a akákoľvek ostrejšia jazda sa mu príliš nepáči. Aj keď s takto výkonným motorom vie vytrápiť na diaľnici aj oveľa drahšie značky.

Odporúčaný článok:  MG4 Electric 64kWh Elegance -Konečne dostupný elektrický hatchback

Vďaka automatickej prevodovke je Dacia Duster opäť o veľký kus príjemnejším autom na každodenné jazdenie. Pre niekoho by mohla byť nevýhodou nemožnosť kombinácie automatu a pohonu všetkých štyroch kolies alebo nemožnosť kombinácie prevodovky napríklad s naftovým motorom. No nakoniec si musíme uvedomiť, že pre veľa ľudí pohon predných kolies stačí, pretože vďaka vysokej svetlej výške (až 217 mm) auto nejaká tá poľná cesta nezastaví.

Prevodovku EDC si môžete pri Dusteri zaobstarať iba k dvom najlepším výbavám Prestige a Extreme, čo znamená, že z tých najlacnejších testovaná kombinácia nebude. Ide o výbavu Prestige, ktorej cenníková cena 19 690 €. No už v základe je výbava dosť bohatá a ponúkne všetko, čo by mohol bežný vodič potrebovať. Príplatky za drobnosti ako napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievané predné sedadlá alebo napríklad 360 ° kamerový systém Multiview tu boli tiež a tak sa cena testovaného kúsku prehupla ľahko cez 20tisíc… stále je to však veľmi dobrá suma, za takto veľké a vybavené SUV.

https://www.youtube.com/watch?v=Qfp5lcx_hiw

Technické údaje:

Galéria:

 

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →