KIA EV6 GT – 585 elektrizujúcich koní

Kto by ešte pred dvadsiatimi rokmi povedal, že tu bude takmer 600-koňové auto, ktoré nie je nejaký znížený superšport za raketové peniaze a bude stáť toľko, ako nejaká lepšie vybavená stredná trieda? A navyše ho bude ponúkať kórejská značka, ktorú sme vtedy prakticky ani nebrali vážne? No lenže prišli elektrické autá a elektromobilita je v tomto ohľade skvelá. Za relatívne znesiteľné peniaze totiž ponúka dynamiku superšportových áut a my sme aj vďaka tomu mohli otestovať elektromobil Kia EV6 GT.

A je to práve elektromobilita, v ktorej má koncern KIA/Hyundai pomerne zásadný náskok. Niektoré modely týchto značiek používajú pokročilú 800V architektúru, vďaka ktorej môžu mať výrazne rýchlejšie nabíjanie a ďalšie výhody. Navyše ponúkajú elektrické autá s výkonmi až dvojnásobne vyššími ako európske značky.

KIA EV6 GT je aktuálne najvýkonnejším modelom značky a je akýmsi nepriamym nástupcom benzínového modelu Stinger. Ten ponúkal celkom slušný šesťvalec s objemom 3,3 litra a elektrická EV6 tak má čo prekonávať. Štandardom je tu pohon oboch náprav, ostrejšie naladenie podvozku, odolnejšia technika pohonu a zlepšilo sa taktiež chladenie batérie.

Prevedenie GT je oproti ďalším variantom o pár milimetrov znížené a hlavne ho možno spoznať podľa inak umiestnenej zadnej hmlovky. Tá dizajnom pripomína závodné monoposty F1.

Ďalším poznávacím znamením vrcholnej edície sú neónovo žlté brzdové strmene, ktoré za 21″ disky dávajú najavo, že tu máme čo do činenia so športovým autom. Červený lak karosérie patril medzi príplatkové položky, no kazili ho trochu polepy z výstav. Pripomienku mám opäť k EV6tkovým vysúvacím kľučkám dverí, ktoré sú nepraktické, šmykľavé a určite by si zaslúžili výmenu za niečo normálnejšie.

V kabíne to potom vyzerá, že EV6 GT sa chystá rovno na závodný okruh. Vynikajúce škrupinové sedadlá sú vhodné aj pre robustnejšie postavy a ich výplň je prekvapivo celkom mäkká. Škoda len, že sú iba manuálne. Pochopil by som to v malom športiaku, ktorí cieli na čo najnižšiu hmotnosť ale pri elektromobile, ktorý má cez 2,1 tony by sa tých pár kíl na elektrických sedačkách stratilo bez problémov. Nehovoriac o tom, že by ich bolo možné prestaviť po presadnutí na jeden dotyk tlačidla.

Kožený volant s pridaným žltým tlačidlom GT na pravej strane je pre mňa celkom fádny, a pri vrcholnom variante by som určite čakal niečo trojramenné. Volant je vlastne úplne rovnaký ako v nižších verziách a manipulácia s ním je kvôli príliš úzkemu vencu v športovom nasadení zvláštna. V klasickom aute by ho zrejme majiteľ okamžite vymenil, no tu by zrejme nešlo, kvôli funkciám, ktoré ponúka.

Odporúčaný článok:  Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI - Okreskový tank

Nájdeme tu tiež dotykový ovládací panel klimatizácie, ktorý je možné počas sekundy zmeniť na panel pre ovládanie autorádia a s ním spojených funkcií. Lenže stačí chvíľa nepozornosti a namiesto hlasitosti ovládate teplotu a naopak. Vo verzii GT dostáva zákazník tiež neónovo žltou niťou prešívaný volant a obšitie sedačiek a k tomu unikátny dekor palubnej dosky s logom GT a rovnaký dekor na lakťovej opierke.

Príjemne široký centrálny displej má oproti iným, rozmerovo podobným, jednu zaujímavú vlastnosť. Android Auto sa na ňom nezobrazí cez celú šírku. Znamená to síce menšiu mapu od Googlu či Waze, no na druhú stranu, v pravej tretine displeja je možné si zobraziť iné informácie priamo z infotainmentu KIA.

Napríklad taká vstavaná navigácia má viac než slušné dáta o hustote prevádzky vďaka vlastnému pripojeniu k internetu a jej použitie sa hodí práve napríklad na to, aby EV6ka vedela, že má pripraviť batériu na rýchlonabíjanie. Stačí do vstavanej navigácie zadať nabíjačku ako cieľ a spustí sa predohrev.

Poďme však konečne na to najdôležitejšie – pohon a výkony. Kia EV6 GT vychádza z bežnej EV6ky s dvojicou elektromotorov (po jednom pre každú nápravu). Oproti nej má ale veľa úprav – a to ako vzhľadových, tak aj technických. Poďme sa na to pozrieť konkrétnejšie.

Predný elektromotor je rovnaký ako pri bežnej verzii a je naladený na výkon 160kW (218k), no ten zadný je úplne iný a je naladený až na 270kW (367k), vďaka čomu je tu oproti štandardnej verzii nárast výkonu až o 63%. Spolu tieto dva elektromotory poskytujú kombinovaný systémový výkon 430kW (585k) a maximum krútiaceho momentu je neuveriteľných 740Nm. Vďaka tomu zvládne EV6 GT zrýchlenie z 0 na 100km/hod za 3,5 sekundy… teda v prípade, že máte batériu nabitú nad 70%.

Maximálna rýchlosť, akou vie EV6 GT uháňať po nemeckých diaľniciach je 260km/hod. a novinkou je aj elektronicky riadený diferenciál e-LSD, ktorý pomáha na zadnej náprave s prenosom výkonu na cestu.

Ostrý štart z miesta vám trochu poprehadzuje vnútornosti a mierne odkrví mozog. Zrýchlenie s hodnotou 12s na 200km/h je z revíru naozajstných superšportov. So stúpajúcim tempom síce preťaženie postupne klesá, schopnosť akcelerovať z nízkych rýchlostí je u EV6 GT napriek tomu ohromujúca. A úžasné je aj zrýchľovanie vo vyššom tempe, napríklad pri nájazde na diaľnici. Stačí pravý pedál decentne pohladiť a razom máte na rýchlomere viac ako by ste chceli…

Odporúčaný článok:  Peugeot 108 – malý hravý spoločník

Trakčná batéria v tomto aute nie je prekvapivo zase taká veľká. Ide o Lithium-ion-polymérový akumulátor s kapacitou 77,4 kWh a Kia EV6 GT sľubuje kombinovaný dojazd 424 km, respektíve až 546 km v mestskom režime (v oboch prípadoch podľa homologizácie WLTP). Reálne sme sa ale pohybovali skôr okolo 330 kilometrov pri 100% nabití a režime ECO. Bola však ešte zima, častejšie sme využívali diaľnice a taktiež sme si viac než dosť užívali parádnu dynamiku pri predbiehaní.

A dynamika tohto 2,2 tony vážiaceho GT je úžasná. Kedykoľvek zošliapnete plynový pedál, hneď v tej chvíli auto zrýchľuje. Pri rozjazde z miesta je auto vždy štvorkolka a aj na suchu dokáže prehrabať všetkými štyrmi kolesami. Pokiaľ je asfalt len naozaj trochu vlhký, potom dokážu elektromotory kolesa pretáčať aj pri jazde. Líši sa to však podľa zvoleného jazdného režimu.

A práve na voľbu jazdného režimu je naozaj potrebné myslieť pri bežnom jazdení. V režime ECO alebo NORMAL vám Kia EV6 GT nedá tie absolútne hodnoty, ako je zrýchlenie z miesta na stovku za 3,5 sekundy a maximálka 260km/hod, no napriek tomu je to aj tak veľmi rýchle auto, u ktorého sa na nedostatok výkonu alebo dynamiky nemôžete sťažovať.

V režime SPORT je to potom suverénne najrýchlejšie auto na okreskách, či diaľniciach a stelesnený magnet na pokuty. Už pri obyčajnom predbiehaní kamionu s prívesom dokážete z počiatočnej, dajme tomu 80km/hod rýchlosti skončiť pri zaraďovaní pred neho pokojne aj v 160km/hod. Bez toho aby ste to chceli… jednoducho to auto je ultimátne rýchle pri akcelerácii a treba na to neustále myslieť.

Všetko WOW však ešte len prichádza neskôr, po stlačení žiarivo zeleného tlačidla „GT“ na volante, ktoré aktivuje najostrejší jazdný režim. Tie sú tu však vlastne dva: jeden prednastavený GT a druhý CUSTOM, v ktorom je možné napríklad úplne deaktivovať stabilizačný systém, či poprenastavovať elektronický podvozok a riadenie.

Magickým tlačidlom sa z EV6 GT stáva agresívny projektil, na riadenie ktorého je potrebná istá skúsenosť a sebaovládanie. Akékoľvek pridanie totiž znamená, že auto vystrelí vpred a potiahne za volant. Je jedno v akej rýchlosti. V GT režime sa navyše do práce naozaj veľmi zapája e-LSD, ktoré auto zozadu tlačí do zákruty. Jeho naladenie je skoro až prehnane agresívne, pretože keď v zákrute začnete viac pridávať, bude sa auto stáčať predkom smerom do zákruty.

A čo spotreba elektrickej energie pri takýchto výkonoch?! Tá bude veľmi závisieť od toho, kde a ako budete s autom jazdiť. My sme na konci testu mali na palubnom počítači hodnotu okolo 26kWh/100km. Bola to spotreba za celý týždeň testovania. Pokiaľ sme vyrazili na cestu do hlavného mesta, dokázali sme sa dostať výrazne nižšie. Pri upchanej Bratislave a pokojnej jazde to ide aj zľahka nad 20kWh/100km. Mimo mesta sa pri dodržiavaní rýchlostného limitu dostanete niekde k 23kWh/100km. Na tak výkonný elektromobil sú to priam skvelé hodnoty.

Odporúčaný článok:  Nissan Qashqai 1.3 DIG-T - kultivovaný silák

Kia má, na rozdiel od väčšiny konkurencie, skvele zvládnuté nabíjanie. O tom, že pokiaľ idete podľa vstavanej navigácie a budete v nej mať nastavený ako cieľ nabíjačku, pripraví si naň batériu dopredu, sme už písali. V zime, keď sme auto testovali, si ju dokáže predhriať tak, aby bola teplota pri zahájení nabíjania ideálna. Informovať vás o tom bude červenou špirálou, ktorá sa zobrazí na ikonke batérie v prístrojovom štíte. Dobíjať je možné výkonom až 239 kW, čo je však u nás zatiaľ tak trochu problém. Maximálne to využijete na stojanoch IONITY.

Čo sa týka podvozku, tak oproti štandardným verziám má EV6 GT vystužené šasi okolo bodov upevnenia zavesenia kolies, väčšie brzdy a hlavne je celá kinematika prepracovaná adekvátne k výkonu. Najväčšou zmenou je nová predná náprava s dvojicou hliníkových priečnych ramien namiesto klasického McPhersonu štandardnej EV6.

Verzia GT dostala brzdy s 380mm brzdovými kotúčmi s vnútorným chladením vpredu a 360mm brzdové kotúče s vnútorným chladením vzadu. Strmene sú neónovo žlté, pričom tie predné sú dokonca štvorpiestkové. Väčšinu času síce spomaľuje rekuperácia, no táto konfigurácia brzdičov dokáže v krízových situáciách spomaľovať naozaj ukážkovo.

Samozrejmosťou je iná geometria a kinematika a vo výsledku tým podľa automobilky GT ponúkne stabilnejší kontakt kolies s vozovkou aj na mizernom povrchu a pri väčšom zaťažení. Sú tu tiež o 15% tuhšie priečne stabilizátory a o 11% tvrdšie zadné pružiny, vpredu sú ale naopak o 9% mäkšie. Vzadu pracuje viacprvková náprava zo štandardnej verzie, no má tiež niektoré úpravy. Strmší je aj prevod riadenia, v porovnaní so štandardnou EV6kou.

Už bežná Kia EV6 je skvelý elektromobil, ale športová verzia EV6 GT je ešte o krok ďalej. To zásadné, čo na nej zaujme, je dych vyrážajúca dynamika a zrýchlenie. Auto dokáže zrýchľovať ako oveľa drahšie superšporty, no napriek tomu nestojí ani 80tisíc eur. Základná akciová cena je teraz 67.590€ a čakali by ste, že EV6 GT bude len asi o 5000€ drahšia ako tristokoňová Škoda Enyaq RS? Navyše je to auto, kt

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →