Mazdu 6 sme už v redakčnom teste zopárkrát prevetrali. Súčasná generácia Mazdy 6 je na slovenskom trhu už od roku 2013 a od tej doby stihla prejsť radom menších aj väčších zmien. V roku 2015 to bola ľahko zmenená predná maska a objavil sa pohon všetkých kolies pre vznetové verzie. Neskôr pre modelový rok 2017 prišli LED smerovky integrované do vonkajších spätných zrkadiel a ľahko pozmenený tvar volantu. Najnovšie je „šestka“ úplne vyhladená a vypiplaná k dokonalosti.
Hoci ide o veľmi subjektívnu záležitosť, dovoľujem si s čistým svedomím vyhlásiť „šestku“ za najkrajšie auto svojej triedy. Dynamické linky exteriéru nezapadnú ani s tmavším odtieňom laku testovanej verzie a pri voľbe červenej dáva najavo svoj sex-appeal široko-ďaleko. Najnovšiu inkarnáciu prezrádzajú ľahko prepracované nárazníky či LED svetlomety v štandarde a poznávacím znamením je tiež obrovská predná maska s výrazným logom automobilky. Hlavné zmeny však hľadajme pod povrchom…
Ak je vám trochu proti srsti istá strohosť interiérov niektorých európskych konkurentov, mohla by vám „šestka“ padnúť do oka. V priebehu rokov sa výrazne zmenila prístrojová doska, infotainment s prepracovaným osempalcovým displejom počnúc (štandard od druhej najnižšej výbavy), panelom klimatizácie končiac. Dokonca aj otočný ovládač HMI na stredovej konzole je teraz krajší. Kde sa len dalo, použili v Mazde mäkčené plasty a nechýba ani koženka. V testovanej verzii s hnedou Nappa kožou je to veľmi pekná obývačka na kolesách.
Po usadnutí za volant zaujme špičková pozícia voči riadeniu. Sedí sa nízko, je tu výborné podoprenie stehien a bočné opory chrbta. Sedenie vpredu navyše vie byť novo odvetrávané. Dokonca vzduch sedadlá nefúkajú na vás, ale „vťahujú“ ho dovnútra, čo je v porovnaní s riešeniami konkurencie o niečo príjemnejšie. Zároveň oceňujem, že sa Mazda stále nevydala cestou digitalizácie za každú cenu. Prístrojový štít je analógový a pekne čitateľný (aj keď jednoduchý palubný počítač je stále obmedzený len na najnutnejšie údaje). Navyše si môžete užívať exkluzívny výhľad cez HUD displej premietaný na čelné sklo.
Osempalcová obrazovka multimédií je posadená dostatočne vysoko, takže pozornosť vodiča výrazne nerozptyľuje. Grafika má kvalitné rozlíšenie a chod infotainmentu je konečne svižný a na pokyny ovládačom na stredovej konzole reaguje šikovne. Na rozdiel od novej „trojky“ je možné ho ovládať pri státí aj dotykom. Skoro sa zdá, že tu Mazde nebudem mať čo vytknúť. Je tu však stále biedna kvalita obrazu z parkovacích kamier vpredu i vzadu. Nekvalitné vyobrazenia dianie v okolí vozidla by sa snáď dalo ospravedlniť v autách nižšej kategórie, ale u vlajkovej lodi značky je to taký menší kaz na krásnej sklovine.
Po priestorovej stránke šestke nie je čo vytknúť. Hneď som si našiel som ideálnu pozíciu za volantom a s výškou 186 cm sa posadím dozadu s niekoľkocentimetrový rezervou pred kolenami i nad hlavou (pozdravujem nový Peugeot 508). V prípade praktickejšie karosárskej varianty pracovali Japonci s dĺžkou 4805 mm a rázvorom 2750 mm. Sedan je na tom dokonca ešte lepšie, dĺžka je 4870 mm a rázvor slušných 2830 mm.
Nanovo vyladený podvozok má tuhší charakter a architektúre Skyactiv-Chassis pomáha nová geometria zavesenia kolies, nové umiestnenie zadných vodiacich ramien a strmší prevod riadenia. To jej dáva lepšiu spätnú väzbu a auto na pokyny volantom reaguje presne. S obutými devätnástkami (225/45) žehlí podvozok nerovnosti bez výrazných rázov do kabíny, čo je vzhľadom k rozmeru kolies skvelé. Na priečnych nerovnostiach však dostane zabrať podstatne viac a nejaký ten ráz zo zadnej nápravy občas „preklepne“ dovnútra.
Kombík sme opäť testovali s dieslovým agregátom o objeme 2,2-litra, s výkonom 135kW (184k) a 445Nm krútiaceho momentu bolo k dispozícii už pri 2000 ot/min. Ten kooperuje so samočinnou prevodovkou s hydrodynamickým meničom, so širokým rozsahom premostenia na šesť rýchlostných stupňov, čo má prináša celkom rýchlu odozvu na zošliapnutie plynu, hladké radenie a plynulý rozjazd.
Pri rozjazdoch si naozaj nemožno sťažovať na neduh v podobe trhania, pohonné ústrojenstvo reaguje na zošliapnutie plynového pedálu okamžite, takže predbiehanie ide v takom aute jedna radosť. Jediný neduh tohto motora je jeho grobiánsky chod, kedy do vnútra pri prudšej akcelerácii preniká typický zvuk commonrailových motorov, pripomínajúci klasické TDi z konca 90-tych rokov. Nakoľko všetko ostatné je skvelo odhlučnené, je toto jediný rušivý prvok v inak pohodlnom a tichom aute.
Mazda pri novej šestke použila vyspelejšie odhlučnenie a pokiaľ sa bavíme o aerodynamickom hluku okolo zrkadiel, tak ten bol aj pri diaľničných rýchlostiach minimálny. Palubný počítač ukazoval po prvej stovke kilometrov spotrebu ľahko nad siedmimi litrami, čo je vzhľadom k môjmu svižnejšiemu tempu slušná hodnota.
Ak uvažujete o aute tejto kategórie a máte v hľadáčiku Insigniu, Passat, Superb či Mondeo, určite sa chodte previezť aj na novej Mazde 6. V porovnaní s týmito konkurentmi kráča svojou vlastnou cestou a pri ohliadnutí sa za poslednými roky sa nebojím povedať, že zreje ako víno. Šestka si vás určite získa svojím krásnym dizajnom, praktickou kabínou i skvele fungujúcim podvozkom. Má svoje muchy ako nekvalitné kamery a pre niekoho nezmyselný hluk od motora. To sú ale malé šrámy a vzhľadom k perfektne fungujúcemu podvozku a skvelému pohodliu jej to ľahko odpustíme…
Technické údaje | Mazda 6 Wagon 2.2 SKY-D184 6AT |
Typ motora: | Vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 2191 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 136 (184) / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 445 / 2000 |
Prevodovka: | 6-st. automatická |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 9,7 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 4,8-6,2 |