SsangYong MUSSO Grand – luxus na prácu

Ponuku SsangYong na slovenskom trhu rozširuje, na európske pomery, poriadny obor. Pick-up Musso Grand je ešte väčší ako SUV Rexton, s ktorým zdieľa techniku a ktorý sme už podrobili redakčnému testu: SsangYong REXTON – stará škola SUV

Pre mnohých je SsangYong na našom trhu možno neznámou značkou a úplnou novinkou, pravda je ale trochu iná. Táto juhokórejska automobilka pod názvom SsangYong vystupuje až od roku 1988, aj keď jej história siaha až do roku 1954. Slovenskí zákazníci sa mohli automobilmi tejto značky zviezť v druhej polovici deväťdesiatych rokov, po spojení s tradičným európskym výrobcom Daimler -Benz. SsangYong šiel vždy vlastnou cestou či už svojráznym dizajnom alebo vlastným prevedením a zameraním jednotlivých modelov. Európsky trh však na tieto odlišnosti v dizajnovom smere nereagoval príliš dobre a v roku 2009 bola produkcia prakticky ukončená. Teraz sa však SsangYong vracia opäť na svetové trhy a vyzerá to na poriadnu ofenzívu. Modelový rad: Tivoli, Korando, Rexton, Musso – obsahuje všetko, po čom srdce európskeho zákazníka túži… a konečne aj s dizajnom, ktorý neurazí.

MUSSO Grand som preberal na test po Forde Ranger a musím sa priznať, že ma rozmermi prekvapilo.
V perleťovo bielej farbe a na 20″ kolesách – naozaj je na prvý aj druhý pohľad toto auto jednoducho povedané obrovské. Dĺžka činí 5,4m, šírka 2 metre a výška takmer 1,9 m. Dizajn je veľmi pro-európsky ale je potrebné uvažovať v rovine pracovných vozidiel, takže sa nekonajú žiadne komplikované tvary a napínavé dynamické linky. Je pomerne jednoduchý pre oko, ale všetko do seba pekne zapadá. Pri pohľade z boku je predná aj zadná časť zjemnená okrúhlym prelisom, ktorý opticky príjemne narušuje naozaj masívne biele plochy. V nami testovanom modeli bola korba za kabínou osadená plastovým rámom, ktorého úlohou je ešte viac priblížiť vzhľad pickup-u dnešnému trendu SUV. Aj vďaka tomu je prechod medzi kabínou a korbou plynulý a nepôsobí klasicky seknutým dojmom.

Odporúčaný článok:  Opel Mokka 1.2 - Štýlovka po nemecky

Predná časť vozidla pôsobí naozaj elegantne a bez zbytočných výstrelkov. Predná maska ​​nadväzuje na svetlá, ktorá ďalej prechádza do smeroviek zakončených v prednej časti blatníkov. Spodná časť nárazníka je z praktických dôvodov nelakovaná a zastúpená čiernym plastom, ktorý pokračuje okolo celého vozidla. V kontraste s bielym lakovaním to vyzerá super a zároveň je to naskrz praktická vec pri pohybe mimo spevnenej cesty. Mne osobne sa nové Musso Grand páči…

Po „vyskočení“ do koženého kresla za volant vám ako prvé napadne – tu by bolo dobré mať madlo na a-stĺpiku, uľahčujúce nastupovanie, ktoré napríklad taký Rexton má. Jeho absencia v pracovnom pickup-e je pre mňa nepochopiteľná. Rovnaké pocity ako z exteriéru vás obklopia aj v interiéri. Len pre priblíženie, kam sa SsangYong za posledné roky posunul, uvediem zoznam výbavy, ktorú som odhalil. Začať môžeme bezkľúčovým prístupom a štartovaním, nájdete tu tempomat, vyhrievaný volant, lane assist, systém brániaci kolízii a strážiaci mŕtve uhly spätných zrkadiel, kožené vyhrievané sedačky, predné sú navyše ventilované a samozrejme stredový displej s konektivitou Apple CarPlay (a Android auto) a rozhranie ovládané kompletne dotykovo. Ďalej SsangYong číta značky a upozorňuje na zónové radary. Veľmi pomáha tiež 360 ° kamera s funkciou stráženia prichádzajúcich áut z boku a pri cúvaní z pozdĺžneho státia. S tou dĺžkou takmer päť a pol metra to je naozaj príjemná vec.

Vzhľadom k pracovnému zameraniu je tu aj asistent pre zjazd príkrych svahov. Úroveň výbavy i materiálov v interiéri milo poteší a ako som písal už pri Rextone… niektoré európske automobilky by sa mohli priučiť. Veľmi príjemným prekvapením je aj miesto na zadných vyhrievaných sedačkách. Aj konkurenčné pickupy je samozrejme možné objednať vo verzii so zväčšenou kabínou a miestom pre 4 až 5 cestujúcich ale úprimne si tu ako v jedinom dokážem predstaviť cestu za plného obsadenia. Zadné operadlo nie je príliš kolmé, je tu reálne miesto na nohy a 4 dospelé osoby nebudú mať ani s dlhšou cestou žiadny problém. Jedinou výtkou je na zadných laviciach predpotopný systém upínania pásov, ktorý sa dal určite vyriešiť aj klasickou cestou. Takto máte na sedačke stále pohodený stredný pás. SsangYong MUSSO Grand má ako jeden z mála veľmi šikovne riešené dvere, ktoré kryjú prahy vozidla a tie zostávajú úplne čisté. Či máte po daždi, po výlete mimo spevnené cesty, alebo priamo bahnom… vystúpite a vaše nohavice budú čisté.

Ihneď po naštartovaní a rozjazde pochopíte, že tu sa hrá na kultivovanosť. Pohonné ústrojenstvo, ktorého dávny základ pochádza z nesmrteľnej klasiky od Daimler-Benz, je príkladné a dlho som nesedel v aute s tak príjemne naladeným naftovým motorom. Motor s výkonom 131kW (184k) a krútiacim momentom až 420Nm je tichý, netrpí neduhom rachotiacich vstrekov a len pri plnej záťaži sa prejaví ako každý diesel. Zaujímavé sú aj údaje spotreby paliva – dokázal som s týmto kolosom jazdiť aj za 7L / 100km. Štandardne ale počítajte s priemerom okolo 10L/100km, čo sa aj tak dá považovať za veľmi dobrú hodnotu. Automatická prevodovka pracuje hladko a ponúka tri režimy radenia: Eco (Normal), Power a Winter. Bohužiaľ tu prichádza jeden zo slabších momentov a prevodovka si občas nevie rady, aký stupeň využiť. Pomôže zmena režimu z Eco na Power a je po probléme. Nakoniec som takto jazdil 80% času. Dynamika je úplne vyhovujúca a podvozok je veľmi príjemný, tichý a istý.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-60 e-SkyActiv D254 - Šesťvalec! Zadokolka! Nafta!

MUSSO Grand ma postupne prinútilo prispôsobiť sa, neponáhľať a užívať si tú pohodu, priestor a nadhľad na palube. Pri prejazde priečnych nerovností sa podľa zvyklostí pickupov ľahko otrasie, ale zatiaľ som nesedel v aute tejto triedy, ktoré by sa takto neprejavilo. Za zmienku stojí určite aj štvorkolka, ktorá je tu k dispozícii. Žiadne extrémne kríženie ani terénna výprava sa nekonala, je ale dôležité spomenúť, že štandardne je poháňaná zadná náprava a s tou si bez problémov vystačíte minimálne v 90% pohybe po cestách a v našich podmienkach bude to percento možno aj vyššia. Pre tých zvyšných desať percent, alebo výpravy mimo spevnenej cesty je tu priraditeľný pohon všetkých štyroch kolies, a to vrátane redukcie a asistenta pre zjazd príkrych svahov. Vzhľadom k svetlej výške a zameraniu tak pri pohybe mimo cestu môžu byť limitom štandardne dodávané pneumatiky. MUSSO Grand vás v štichu len tak nenechá…

SsangYong MUSSO Grand je bezpochyby skvelou alternatívou zabehnutým značkám na trhu pracovných pickup-ov. Teraz prichádza s európskym dizajnom a ponúkne veľa miesta navyše, ktoré z neho robí využiteľný automobil pre cesty v štyroch s potrebným nákladom na korbe. Tá je okrem iného vybavená zásuvkou, umelú vaňou a chytro rozmiestnenými úchytmi pre upevnenie nákladu. Vysoký posed, nadštandardný vnútorný priestor, pokojná jazda a výbava práve na úrovni SUV dávajú miestami zabudnúť, kam toto vozidlo reálne mieri. S cenovým rozsahom od cca 25 tisíc EUR by som určite odporučil, v prípade potreby takého auta, vyskúšať aj túto novinku. Jeho praktickosť spojená s komfortom určite nikoho neurazí a skôr milo prekvapí. A pokiaľ vám ide o prácu a nie o značku, tak nad ním určite nemôžete len tak mávnuť rukou…

Odporúčaný článok:  Dacia Duster – štvorkolka s dobrou cenovkou
Technické údaje SsangYong MUSSO Grand 2.2 e-XDI
Typ motora: Vznetový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 2157
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 133 (181) / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 420 / 1600-2600
Prevodovka: 6-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 7,5-11,1
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →