Mitsubishi L200 MY2020 – nová tvár klasiky

Medzigeneračný facelift obľúbeného pick-upu L200 prišiel začiatkom minulého roka a štvorkolesový pracovný nástroj s ním získava modernejší dizajn, komfortnejšiu kabínu a užitočné palubné technológie. Zmien je tu veľa a sú poriadne vidieť. Výrazne sa upravila maska, ktorá teraz pripomína skôr SUV než praktické auto zamerané na prácu. Nezabudlo sa ale ani na vylepšenie jeho povestných schopností v teréne a s L200 si teraz môžete mimo cesty trúfnuť ešte viac.

Mitsubishi L200 je medzi úžitkovými vozidlami legenda. Oslávilo už štyridatiny a prvý model vyšiel na cesty v roku 1978. Mitsubishi L200 je vo svete známe aj pod označením Triton, Strada a ďalšími. Aktuálne generácia sa v Európe predáva aj ako Fiat Fullback, na ktorého facelift si zrejme musíme počkať (ak vôbec k tomu dôjde).

Prvá generácia produkovaná do roku 1986 sa u nás logicky nepredávala a tak k nám L200 zavítala v druhej generácii až v roku 1993. Posledné dve generácie od roku 2005 sú u predĺženej kabíny charakteristické stúpajúcou spodnou hranou zadného okna a celkovým zaoblením zadnej časti kabíny. Najvýraznejší zaguľatenie niesla štvrtá generácia, piata už má zaoblenie miernejšie a s aktuálnym faceliftom mizne úplne. Výrobca prechádza na výrazne ostré rysy po vzore svojich modelov Eclipse a Outlander a najnovšie aj omladené ASX.

Predná maska sa od tej minulej odlišuje veľmi výrazne. Namiesto zaoblenia a veľkých svetiel má faceliftovaný model úzke svetlomety a rovnako nízku masku. L200 tiež dostala v základe nové Full LED svetlomety (diaľkové svetlá, svetlá denného svietenia a obrysové svetlá). Všetko je umiestnené pomerne vysoko a auto tak pôsobí omnoho mohutnejšie. Pod maskou je ešte veľký prístup ku chladiču a po jeho bokoch má L200 vertikálne umiestnené hmlovky. Táto partia plynule prechádza do vytiahnutých blatníkov.

V interiéri nie sú zmeny tak výrazné. Nový je napríklad volant s inak designovaným stredom a nájdeme tu oveľa vyšší podiel mäkčených plastov, ktoré sú príjemnejšie na dotyk. Konečne je tu aj plnohodnotný displej palubného počítača s peknou grafikou a konečne sme dali zbohom supersvietivým LEDkám, ktoré vypaľovali do sietnice vodiča aktuálne poháňanú nápravu. Sedadlá sú kožené a perforované, čo prináša viac pohody na cestách a ľahšiu údržbu ako látkové sedáky, ktoré sa mi v predchádzajúcej L200 Black Edition príliš nepáčili.

Po facelifte je luxus v kabíne ešte výraznejší a v mnohých smeroch už interiér L200 vôbec nepripomína úžitkové auto pre prácu. Samozrejme v základe a s krátkou kabínou je to stále predovšetkým pracant.

Výhodou L200 je štandardný pohon štyroch kolies. Lacnejšie prevedenie Easy Select má priraditeľný pohon prednej nápravy, drahší variant Super Select má medzinápravový diferenciál. Predfaceliftová verzia mohla mať jediný agregát, naftový štvorvalec s objemom 2,4 litra a výkonom 113 alebo 133 kW. Teraz je tu nový 2,2 litrový naftový štvorvalec s výkonom len 110kW (150k) a krútiacim momentom 400Nm. Výkon išiel dolu ale s ním aj spotreba, ktorá sa počas testu ustálila na hranici 9L/100km a samozrejme nižšia je aj hlučnosť. Nový motor je citeľne tichší a kultivovanejší a vďaka šiestemu stupňu pri automatickej prevodovke aj vhodnejší na dlhšie trasy. Pohodlne sa s ním jazdí aj na diaľnici pri maximálnych rýchlostiach a nerobí mu problém ani predbiehanie. Musíte si však zvyknúť na častejšie podraďovanie. Z opatrení na zníženie emisií sa tu objavuje čistenie výfukových plynov (SCR) so vstrekovaním močoviny (AdBlue) na zníženie úrovne emisií NOx.

Novinkou je režim Off-road, ktorý je dostupný pre systémy Super-Select aj Easy-Select. Nastavenie má režimy Gravel (štrk), Mud / Snow (bahno / sneh), Sand (piesok) a Rock (kamene). Jednotlivé režimy upravujú riadenie výkonu motora, prevodovky a brzdenie. Výsledkom je lepšia priechodnosť terénom. Režim na sneh som si vyskúšal na poriadne strmom zľadovateľom svahu a rozdeľovanie sily medzi jednotlivé kolesá funguje naozaj lepšie ako v štandardnom režime. Systém Super Select 4WD-II je oproti konkurenčným riešeniam rovnako vybavený redukciou 1:2,566 (4LLc) pre extrémny terén, kedy samotná elektronika obvykle naráža na svoje limity. Pre maximálny záber na nespevnenom povrchu sa na želanie dodáva aj zadný samosvorný diferenciál alebo uzávierka zadného diferenciálu. Táto elektromagneticky ovládaná uzávierka zadného diferenciálu na zadnej náprave prispieva k celkovým terénnym schopnostiam vozidla.

Vylepšený bol aj podvozok. Vpredu prišlo na rad zvýšenie tuhosti pružín a zväčšenie tlmičov a vzadu nájdeme tiež tuhšie pružiny a zvýšenie počtu listov pružín (z 5 na 6) spolu s optimalizáciou sily tlmičov. L200 je teraz pocitovo menej „uskákaná“ na priečnych nerovnostiach ako jej predchodca. Predné brzdové kotúče sa zväčšili z 294 na 320 mm a zároveň sa tu objavujú dvojpiestikové brzdové strmene (2x 45 mm namiesto predtým používaných jednopiestkových strmeňov 60 mm).

Modernizácia priniesla aj nové bezpečnostné prvky – systém sledovania dopravnej situácie za vozidlom (RCTA) a systém zmierňovanie následkov čelnej kolízie (FCM). Zostáva štandardne sledovanie jazdných pruhov, automatické brzdenie v krízových sitáciách a klasický tempomat. Tiež tu pomáha svetelný a dažďový senzor a najnovšie aj systém zabraňujúci nechcenej akcelerácii v tesných priestoroch – to aby ste si napríklad v garáži nechtiac nenarazili do steny. L200 už tiež používa štvoricu kamier v prednej aj zadnej časti vozidla a vo vonkajších spätných zrkadlách na sledovanie priestoru okolo vozidla, čím sprostredkuje úplný rozhľad v uhle 360°.

Nová L200 je skutočne komfortnejšia, vychovanejšia a naviac aj schopnejšia v teréne. Tento facelift sa naozaj vydaril a za cenu 37 690 € v najvyššej výbave kúpite riadneho pracanta, ktorý sa uplatní aj ako plnohodnotné rodinné auto na občasné výlety do prírody.

Technické údaje Mitsubishi L200 MY2020, 2.2DI-D 6AT
Typ motora: Vznetový
Valce / ventily: 4 / 15
Zdvihový objem (ccm): 2268
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min) 110 (150) / 3500
Najvyšší krút. moment benz.mot.(Nm / ot/min): 400/1750-2250
Prevodovka: 6-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 7,6-7,9
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →