Dacia je značka pre ľudí, ktorí nepotrpí na zbytočnostiach. Ponúka strohú úžitkovú hodnotu a nesnaží sa ohromiť dojmom. Nie každému je tento prístup blízky, ale jej kvalitu pod hrubo tvarovanými plechmi nemožno spochybňovať. Potvrdzuje to aj druhá generácia Dacie Duster s novou verziou na LPG.
Novodobé Dacie sa pred cca. pätnástimi rokmi objavili ako blesk z jasného neba a od tej doby trpezlivo dobývajú čoraz väčšiu časť trhu. Autá vymyslené pre Rusko, Indiu či Alžírsko sú výbavou aj dizajnom skromné, ale mechanicky robustné a takmer nezničiteľné. Spočiatku len skúšobné uvedenie do Európy sa s minulou hospodárskou krízou ukázalo ako veľmi dobrý ťah a predaje tejto značky sa postupne vyšplhali cez pol milióna vozidiel ročne.
Vďaka nízkym nákupným cenám a lacnému servisu, si Daciu obľúbilo mnoho tradične uvažujúcich ľudí zvyknutých obracať každú korunu dvakrát a nevyhadzovať veci, ktoré sa dajú opraviť. Príchod SUV Duster v roku 2011 dodal tomuto prístupu nutnú dávku sebavedomia. Aj trojročné jazdenky Dustera si tak držia vysoké ceny, že sa skôr oplatí priplatiť za nové auto.
Správnosť pôvodného nápadu potvrdzuje, že druhá generácia uvedená na jar v roku 2018 je v skutočnosti skôr rozsiahlou modernizáciou. Pod jemnejším dizajnom, krajšom interiérom, rozšírenú výbavou a uhladenejší jazdou sa stále skrýva v najlepšom zmysle slova primitívna mechanika, spĺňajúce súčasné zelené požiadavky tými najjednoduchšími cestičkami. Potvrdzuje to aj nová verzia s motorom 1.0 TCe, v základnom prevedení na benzín, ktorému sekunduje továrenská úprava na LPG.
Litrový trojvalec na jednej strane sleduje moderné trendy malého objemu a preplňovania turbodúchadlom, na druhej si zachováva jednoduché vstrekovanie MPI známe ešte z 90. rokov. Tento systém je výrobne lacnejší a motor pri ňom navyše netrpí na sklony k tvorbe karbónových usadenín. Nepriamovstrekovému motoru toľko nevadí, keď ho trápite častými krátkymi cestami, pri ktorých sa nestihne ani zahriať. Nevýhodou je menšia účinnosť pod plným plynom, pretože v rámci kompresnej doby sa benzín odparuje skôr a mohol by sa vznietiť v zlú chvíľu. Aby k tomu nedošlo, bdelá elektronika motor do príliš vysokého tlaku ani nepustí, takže výkon dosahuje len 74 kW, zatiaľ čo niektorí konkurenti s priamym vstrekovaním sa dostanú ľahko aj cez 100 kW hodnoty.
V Dusteri tento motor potvrdzuje tlmenú dynamiku hneď po prvých pár kilometroch. Rozjazdy sú prinajmenšom letargické a reakcia motora pod 2000 otáčok skoro žiadna. Až nad touto hodnotou sa malý trojvalec prebudí k nejakej aktivite, aby v stredných otáčkach predviedol veľmi solídny ťah, s ktorým sa dá následne vystačiť až pokiaľ naberiete tempo a turbo roztočí lopatky na plné obrátky. Na jazdu medzi 50 a 100 km / h v podstate stačí štvorka a päťka, ktorá prí stovke točí celkom pohodových 2600 ot./min. Motor je príjemne tichý a do kabíny vysiela len úplne minimum vibrácií.
Nižšia účinnosť sa odráža v spotrebe, ktorá v mixe okresných ciest a mestskej premávky, dosahuje ľahko cez 6,5 l / 100km . Sofistikovanejšie priamovstrekové motory by v rovnakých podmienkach stiahli aspoň o nejakého 0,5 l menej. Výraznejší je tento neduh poznať na diaľnici, kde veľmi chýba šiesty prevodový stupeň a na päťke tak Duster roztočí motor na 3400 ot./min a spotreba vystúpi k 8 l /100km.
To všetko nám však môže byť jedno, pretože náš Duster jazdí na LPG. Ľudová múdrosť tvrdí, že by sme mali cítiť zníženie výkonu, ale aj keď prepneme z benzínu na plyn, ale tu je to skôr naopak. Poklesom výkonu vychádzajúcim z nižšej výhrevnosti paliva trpeli atmosféricky plnené motory v minulosti. Tu turbo dokáže do valcov natlačiť o toľko viac zmesi, že udávaný krútiaci moment na LPG dokonca stúpne o 10Nm. Propán-bután totiž síce obsahuje menej energie, ale vďaka vyššiemu oktanovému číslu sa nechá viac stlačiť, bez toho aby sa nekontrolovateľne vznietil. Suma sumárum teda výkon zostáva rovnaký a pocitovo ide Duster lepšie práve pri zapnutom pohone na LPG.
Spotreba pri jazde na plyn je cca. o 1-2 l /100km vyššia, avšak v zmiešanej prevádzke nám 34litrová plynová nádrž stačila na dojazd 430 km. V kombinácii s dojazdom na benzín je teda pokojne možná aj méta 1000km na jedno (vlastne dve rôzne) tankovanie. Veľká škoda a nepochopenie však smeruje k tomu, že Duster nevie zobraziť priemernú ani aktuálnu spotrebu ani len na benzín. Dojazd na nádrž by ste v palubnom počítači tiež hľadali márne…
Príplatok za LPG činí len 400€ a teraz dokonca beží akcia, kedy LPG verzia stojí rovnako ako slabšie TCe90. Dodatočné prestavby pritom stojí minimálne dvojnásobok, a tu ide o továrenskú výstroj s kvalitou garantovanou výrobcom. Dokonca aj predĺžená záruka na 5 rokov alebo 100 000 km stojí rovnako ako pri benzínovej verzii. V dnešnom automobilovom svete, ktorý sa chystá na elektromobilitu všadeprítomným zdražovaním, to je ponuka, ktorá sa neodmieta. Návratnosť LPG systému pri nájazde 20000km ročne je už po cca. 11000km.
Hoci Dacia je stále lacná značka, výrobca pracuje na postupnom zlepšení a skrášľovaní svojich vozidiel. Testovaný Duster, ktorý bol v najlepšej možnej výbave a obsahoval teda napríklad aj navigáciu, parkovaciu kameru, systém na sledovanie mŕtveho uhla, klimatizáciu, hmlovky a rad ďalších prvkov. Napríklad plynové vzpery prednej kapoty by mohli závidieť aj v niektorých nemeckých „etalónoch triedy“.
Samozrejme že Duster nie je dokonalé auto pre každého. Ako pohodlný povoz pre stredné vzdialenosti a auto na hrubú prácu toho však Duster ponúka viac než dosť. Komfortne prevezie štyroch dospelých, má skvelý batožinový priestor, veľmi pohodlne pláva aj po cestách horšej kvality a bez obáv zvládne aj lesnú cestu.
Technické údaje | Dacia Duster 1.0TCe LPG Prestige |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (ccm): | 998 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 74 (100) / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 160 / 200 |
Prevodovka: | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 14,4 / 13,8 (Benzín / LPG) |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 4,8–5,0 / 6,1 – 5,5 / 6,8–6,9 (B/LPG) |
Viac fotografií nájdete v galérii:
DACIA DUSTER LPG