Dacia je značka pre ľudí, ktorí nepotrpí na zbytočnostiach. Ponúka strohú úžitkovú hodnotu a nesnaží sa ohromiť dojmom. Nie každému je tento prístup blízky, ale jej kvalitu pod hrubo tvarovanými plechmi nemožno spochybňovať. Potvrdzuje to aj druhá generácia Dacie Duster s novou verziou na LPG.
Novodobé Dacie sa pred cca. pätnástimi rokmi objavili ako blesk z jasného neba a od tej doby trpezlivo dobývajú čoraz väčšiu časť trhu. Autá vymyslené pre Rusko, Indiu či Alžírsko sú výbavou aj dizajnom skromné, ale mechanicky robustné a takmer nezničiteľné. Spočiatku len skúšobné uvedenie do Európy sa s minulou hospodárskou krízou ukázalo ako veľmi dobrý ťah a predaje tejto značky sa postupne vyšplhali cez pol milióna vozidiel ročne.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/12/IMG_4314-1024x576.jpg)
Vďaka nízkym nákupným cenám a lacnému servisu, si Daciu obľúbilo mnoho tradične uvažujúcich ľudí zvyknutých obracať každú korunu dvakrát a nevyhadzovať veci, ktoré sa dajú opraviť. Príchod SUV Duster v roku 2011 dodal tomuto prístupu nutnú dávku sebavedomia. Aj trojročné jazdenky Dustera si tak držia vysoké ceny, že sa skôr oplatí priplatiť za nové auto.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/12/IMG_4345-1024x576.jpg)
Správnosť pôvodného nápadu potvrdzuje, že druhá generácia uvedená na jar v roku 2018 je v skutočnosti skôr rozsiahlou modernizáciou. Pod jemnejším dizajnom, krajšom interiérom, rozšírenú výbavou a uhladenejší jazdou sa stále skrýva v najlepšom zmysle slova primitívna mechanika, spĺňajúce súčasné zelené požiadavky tými najjednoduchšími cestičkami. Potvrdzuje to aj nová verzia s motorom 1.0 TCe, v základnom prevedení na benzín, ktorému sekunduje továrenská úprava na LPG.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/12/IMG_4380-1024x576.jpg)
Litrový trojvalec na jednej strane sleduje moderné trendy malého objemu a preplňovania turbodúchadlom, na druhej si zachováva jednoduché vstrekovanie MPI známe ešte z 90. rokov. Tento systém je výrobne lacnejší a motor pri ňom navyše netrpí na sklony k tvorbe karbónových usadenín. Nepriamovstrekovému motoru toľko nevadí, keď ho trápite častými krátkymi cestami, pri ktorých sa nestihne ani zahriať. Nevýhodou je menšia účinnosť pod plným plynom, pretože v rámci kompresnej doby sa benzín odparuje skôr a mohol by sa vznietiť v zlú chvíľu. Aby k tomu nedošlo, bdelá elektronika motor do príliš vysokého tlaku ani nepustí, takže výkon dosahuje len 74 kW, zatiaľ čo niektorí konkurenti s priamym vstrekovaním sa dostanú ľahko aj cez 100 kW hodnoty.
V Dusteri tento motor potvrdzuje tlmenú dynamiku hneď po prvých pár kilometroch. Rozjazdy sú prinajmenšom letargické a reakcia motora pod 2000 otáčok skoro žiadna. Až nad touto hodnotou sa malý trojvalec prebudí k nejakej aktivite, aby v stredných otáčkach predviedol veľmi solídny ťah, s ktorým sa dá následne vystačiť až pokiaľ naberiete tempo a turbo roztočí lopatky na plné obrátky. Na jazdu medzi 50 a 100 km / h v podstate stačí štvorka a päťka, ktorá prí stovke točí celkom pohodových 2600 ot./min. Motor je príjemne tichý a do kabíny vysiela len úplne minimum vibrácií.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/12/IMG_4336-1024x576.jpg)
Nižšia účinnosť sa odráža v spotrebe, ktorá v mixe okresných ciest a mestskej premávky, dosahuje ľahko cez 6,5 l / 100km . Sofistikovanejšie priamovstrekové motory by v rovnakých podmienkach stiahli aspoň o nejakého 0,5 l menej. Výraznejší je tento neduh poznať na diaľnici, kde veľmi chýba šiesty prevodový stupeň a na päťke tak Duster roztočí motor na 3400 ot./min a spotreba vystúpi k 8 l /100km.
To všetko nám však môže byť jedno, pretože náš Duster jazdí na LPG. Ľudová múdrosť tvrdí, že by sme mali cítiť zníženie výkonu, ale aj keď prepneme z benzínu na plyn, ale tu je to skôr naopak. Poklesom výkonu vychádzajúcim z nižšej výhrevnosti paliva trpeli atmosféricky plnené motory v minulosti. Tu turbo dokáže do valcov natlačiť o toľko viac zmesi, že udávaný krútiaci moment na LPG dokonca stúpne o 10Nm. Propán-bután totiž síce obsahuje menej energie, ale vďaka vyššiemu oktanovému číslu sa nechá viac stlačiť, bez toho aby sa nekontrolovateľne vznietil. Suma sumárum teda výkon zostáva rovnaký a pocitovo ide Duster lepšie práve pri zapnutom pohone na LPG.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/12/IMG_4370-1024x576.jpg)
Spotreba pri jazde na plyn je cca. o 1-2 l /100km vyššia, avšak v zmiešanej prevádzke nám 34litrová plynová nádrž stačila na dojazd 430 km. V kombinácii s dojazdom na benzín je teda pokojne možná aj méta 1000km na jedno (vlastne dve rôzne) tankovanie. Veľká škoda a nepochopenie však smeruje k tomu, že Duster nevie zobraziť priemernú ani aktuálnu spotrebu ani len na benzín. Dojazd na nádrž by ste v palubnom počítači tiež hľadali márne…
Príplatok za LPG činí len 400€ a teraz dokonca beží akcia, kedy LPG verzia stojí rovnako ako slabšie TCe90. Dodatočné prestavby pritom stojí minimálne dvojnásobok, a tu ide o továrenskú výstroj s kvalitou garantovanou výrobcom. Dokonca aj predĺžená záruka na 5 rokov alebo 100 000 km stojí rovnako ako pri benzínovej verzii. V dnešnom automobilovom svete, ktorý sa chystá na elektromobilitu všadeprítomným zdražovaním, to je ponuka, ktorá sa neodmieta. Návratnosť LPG systému pri nájazde 20000km ročne je už po cca. 11000km.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2020/12/IMG_4325-1024x576.jpg)
Hoci Dacia je stále lacná značka, výrobca pracuje na postupnom zlepšení a skrášľovaní svojich vozidiel. Testovaný Duster, ktorý bol v najlepšej možnej výbave a obsahoval teda napríklad aj navigáciu, parkovaciu kameru, systém na sledovanie mŕtveho uhla, klimatizáciu, hmlovky a rad ďalších prvkov. Napríklad plynové vzpery prednej kapoty by mohli závidieť aj v niektorých nemeckých „etalónoch triedy“.
Samozrejme že Duster nie je dokonalé auto pre každého. Ako pohodlný povoz pre stredné vzdialenosti a auto na hrubú prácu toho však Duster ponúka viac než dosť. Komfortne prevezie štyroch dospelých, má skvelý batožinový priestor, veľmi pohodlne pláva aj po cestách horšej kvality a bez obáv zvládne aj lesnú cestu.
Technické údaje | Dacia Duster 1.0TCe LPG Prestige |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (ccm): | 998 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 74 (100) / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 160 / 200 |
Prevodovka: | 5-st. manuálna |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 14,4 / 13,8 (Benzín / LPG) |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 4,8–5,0 / 6,1 – 5,5 / 6,8–6,9 (B/LPG) |
Viac fotografií nájdete v galérii:
DACIA DUSTER LPG