Estrima Birò – v meste doma!

 

„I’m Easy“ , tak znie motto tohto elektro vozidla – môžem to potvrdiť, je jednoduché a tak to má byť!

Začnime teda pekne po poriadku.

Výrobca ESTRIMA patrí do talianskej korporácie Brieda SRL, ktorá vyrába žeriavové kabíny.

Už pri bočnom pohľade na vozidlo vidno základ vozidla v žeriavovej kabíne na hliníkových diskoch.  Dvere kabíny sa otvárajú samovražedne. Určite tento štýl poznáte z prémiových vozidiel Rolce Royce. V tomto prípadne však nejde o prepych ale funkčnú vlastnosť a pohodlnejšie nastupovanie do vozidla.

 

 

 

 

 

 

 

Čelné sklo BIRA je vybavené vlásočnicovým výhrevom. Dovolím si tvrdiť, že výhrev čelného skla je nutný, nakoľko BIRO nemá žiadne kúrenie ani chladenie a kabína sa pomerne rýchlo dýchaním zahmlí. Na tento neduh ale konštruktéri mysleli. Zadné a strešné okno sú výklopné a viete si veľmi jednoducho a efektívne nastaviť tok vzduchu do a z kabíny. Vozidlo som skúšal v teplotách medzi 0°C až 13°C.  Jazda je možná aj v nepriaznivých podmienkach, čelné sklo zotriete stieračom aj s ostrekovačom.

Na kabíne sú osadené dve ideálne veľké spätné zrkadlá. Na ich nastavenie budete potrebovať asistenciu, aby ste si nastavili správne sklony zrkadiel.  Nastavenie vnútorného spätného zrkadla Vám bude chvíľu trvať´. Pripevnené je pomocou prísavky ale nájsť vhodné miesto mi trvalo . Dovolím si tvrdiť, že je zbytočné a nepoužíval som ho.

 

Nech sa páči, nastupujte!

 

 

 

 

 

 

 

 

BIRO ide s dobou a na vstup a odblokovanie potrebujete bezkontaktnú kartu.

 

V ľavej spodnej časti čelného skla je umiestnená čítačka karty. Keď je BIRO zamknuté, LED indikátor bliká na modro.

Po priložení karty treba počkať 2-3 sekundy, karta sa načíta a vodičové dvere odomkne centrálne zamykanie, čítačka zmení farbu LED indikátora na zeleno, vydá zvukovú a vizuálnu signalizáciu a zapne stretávacie svetlá.

Odporúčaný článok:  Renault Captur 1.0TCe - podarený nástupca

Polykarbonátové dvere majú otváranie riešené tlačidlom s mechanickým zámkom, z vnútra páčka. Dvere spolujazdca sa dajú otvoriť z vnútra alebo mechanickým kľúčom z vonka. Nastupovanie je „zábava“. Najmä ak máte ako ja 194cm . Naozaj si treba dať pozor, aby ste nedostali „headshot“ od konštrukcie ako pár ľudí, ktorí do BIRA nasadali.

Prvé, čo treba po nasadnutí urobiť a BIRO Vás na to vyzve je autentifikácia užívateľa.

Vložíte kartu do čítačky , systém sa načíta a privíta Vás na palube. Všetky informácie sú zobrazené na stavovom riadku pod rýchlomerom a nájdete na ňom stav nabitia akumulátora, stav voliča smeru jazdy a najazdené kilometre. V hornej časti budíka je analógový rýchlomer, ktorý sa zastaví na najvyššej konštrukčnej rýchlosti 44km/h.

Vo výbave BIRA nájdete do volantu zabudovaný reproduktor s HANDSFREE a BLUETOOTH Streamom a USB . Párovanie s mobilom je naozaj EASY a funguje bleskovo. Za sedačkou je v prípade dažďa uložený dáždnik. Keby bol zabudovaný vo dverách, myslel by som si, že sedím vo voze z dielne Simply Clever.

Pod volantom je to skromné. Vľavo združená páčka blinkrov a stierača , na pravej strane volič smeru jazdy s 3 polohami a mechanická ručná brzda. Odkladacích priestorov v BIRE je viac ako v mojom Peugeote 508. Nie je problém do ukladacích priestorov vložiť mobil a peňaženku, samozrejmosť je miesto na plechovku.

Brzdový pedál a akcelerátor sú umiestnené tak , ako to konštrukcia dovoľuje, nie je to príliš pohodlné ale nie je to ani žiadna tragédia. Sedačky BIRA sú malé, ideálne tvrdé.

Volič smeru jazdy je kvalitný 3-polohový spínač s polohami D – slimák – R

Vysvetlenie je myslím zbytočné, pozastavím sa jedine pri jazde na symbole slimák. Využíval som ho na jazde v obytnej zóne.

Odporúčaný článok:  Peugeot e-Expert - Jeho revírom je mesto

Ďalšie 4 tlačidla na panely pod volantom:

BOOST, klaxón, zapínanie ohrevu čelného skla, a MODE

BOOST som využíval pri rozbehu v križovatkách, kedy naozaj BIRO citeľne zrýchlil a pri jazde do kopca.

MODE rozbalí ďalšie informácie o pohone na stavovom riadku, napr. teplotu

…bezpečnostné pásy musia byť

BIRO ma dva trojbodové bezpečnostné pásy. To je jediný prvok bezpečnosti, ktorý tu nájdete. Po ich zapnutí ste pripravení na nezabudnuteľný šoférsky zážitok.

Volič do D , jemne plyn a BIRO začne naberať rýchlosť. Zvuk pripomína jazdu v trolejbuse. Odpruženie je tvrdé , cítite doslova každý kamienok, ktorý cestári nasypali na asfalt počas zimy. Riadenie ide tuhšie, ale nemalo s ním problém ani nežné pohlavie. Výhľad je heroický a vnímate cestu úplne inak ako doteraz. Výrobca uvádza 345° rozhľad z kabíny. Všetko okolo Vás vyzerá obrovsky. Ešte aj retardér, ktorý denne prechádzate na aute Vám príde ako prekonávanie hraníc. Je to však len prvý dojem. Pri stlačení akcelerátoru na podlahu BIRO doslova vystrelí, najmä keď súčasne stlačíte BOOST- používal som ho prakticky pri každom rozbehu. Musím sa Vám priznať, vždy mi to vyčarilo úsmev a takisto aj všetkým okoloidúcim.

Jazda mestom sa stala vyhliadkovou jazdou. Rýchlosť nikdy neprekročí 44km/h teda ani pri policajnom radare nie ste spotení, čí Vás nezamerali.  Jazdu si treba veľmi dobre naplánovať s ohľadom na rýchlosť presunu. V tomto prípade sa reálne predĺži doba jazdy o 20%, čo nie je strašné. Môj život s BIROm sa tak spomalil, že som si šoférovanie vyslovene užíval. Táto pasia, však vždy trvala po najbližšiu pravouhlú zákrutu.  Tu treba vyslovene zvoľniť a prejsť ju opatrne a plynulo. Pri prejazde vyššou rýchlosťou je zákruta precítená tak, že máte pocit, že sa idete prevrátiť, teda podvedome do zákrut vchádzate opatrne. Zapríčinené je to tvrdým podvozkom.  Priečne nerovnosti zvláda , ale vie prekvapiť zatrasením celej kabíny. Po pár kilometroch si začnete uvedomovať aj šírku BIRA, teda sa naučíte vyhýbať jamám bez problému a jazda stane ešte viac komfortnejšou.  Brzdy sú 4x kotúčové, pri brzdení rekuperujú elektrickú energiu. Podvedome som neustále pozeral na kapacitu batérie. Testovaný model mal dojazd 55km. Elektrina bola vzácna a púšťanie hudby znižovala dojazd. BIRO však ale nebolo brzdou premávky. Autobusy MHD predbiehal bez zaváhania, väčší stres mi však robil kamión, ktorý sa na mňa zavesil. Miestami som mal pocit, keby sa nalepil ešte pár centimetrov bližšie, tak ma natiahne do sania ťahača. Pri tomto pocite sa veľmi ochotne uhnete tak rýchlo ako to len ide. Reakcie chodcov na BIRO boli poväčšine pozitívne, kývali , palec hore ale bol aj palec dole.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-30 - úplny ideál

 Nabíjací port, dobre známy z PC zdrojov

 

Nabíjanie BIRA trvá cca 3-4h. Nabíja sa dodávaným káblom, ktorý ide priamo do 230V zásuvky.

Nabíjačka sa nachádza za operadlom.

Technické parametre:

2x 48V štetinkový elektromotor

Max. výkon 4kW

pneumatiky 145/60 R13

  • dĺžka 1.835 mm
  • šírka 1.030 mm
  • výška 1.565 mm

 

Každý koho recenzia a test BIRA zaujal , odporúčam navštíviť predajňu Urbanmobility v Martine.

ESTRIMA BIRO do redakčného testu zapožičala firma SysTech Group s. r. o.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře