Honda CR-V e:PHEV – Takto sa má robiť Plug-in hybrid

Na náš týždňový test sme mali opäť šiestu generáciu Hondy CR-V, celosvetovo najpredávanejšieho modelu tejto japonskej značky. CR-Včko sa pýši nezvyčajne veľkou batériou schopnou prejsť čisto na elektrickú energiu cez 80 km. Ako funguje Plug-in hybridný systém e:PHEV v takmer zimných podmienkach? Poďme sa na to pozrieť…

Hondu CR-V sme už pár krát v redakcii mali, takže opisovať zovňajšok, tejto vlajkovej lode z krajiny vychádzajúceho slnka, zrejme príliš netreba. Pred nami stojí SUV, ktoré sa svojou dĺžkou radí k tým väčším. Nesnaží sa nijako maskovať vrodenú hranatosť týchto vozidiel, no napriek tomu má pekné línie. Kombinácia novej zlatej metalízy a čiernych doplnkov CR-Vkče naozaj pristane.

Veľká čelná maska, na ktorú nadväzujú úzke, až ľahko prižmúrené svetlomety, k tomu jednoduchý bočný profil a nakoniec zadok, so zadnými svetlami, tvoriace akési písmeno L. Nie je tam asi žiadna extra dizajnérska myšlienka, ktorú by sme mohli považovať za prevratnú, ale dohromady ako celok pôsobí CR-Včka majestátne a napriek koncepcii aj trochu športovo.

Čierne kolesá tiež dobre maskujú veľkosť (iba) 18-palcových diskov. Tento rozmer je rozumne zvolený s ohľadom na požadovaný komfort jazdy a nie, stále si neviete priplatiť za väčšie koláče. SUV s dĺžkou 4706 mm je o chlp dlhšie ako napríklad Škoda Kodiaq a ponúka tiež veľkorysý vnútorný priestor. V batožinovom priestore je to presnejšie 635 litrov, čo je síce výrazne menej ako spomínaný kolega, ale hodnota je to stále pekná.

V interiéri žiadne zmeny. Pre väčšinu funkcií tu nájdete príslušné tlačidlo, klimatizácia sa ovláda na klasickom paneli a na najnižšej pozícii nájdete odkladaciu schránku s bezdrôtovou nabíjačkou pre telefón. Pre nastavenie navigácie alebo audia môžete siahnuť po 9“ dotykovej obrazovke multimediálneho systému s konektivitou Apple CarPlay aj Android Auto – obe bezdrôtovo. Infotaiment síce vyzerá na oko zastaralo a na prvý pohľad toho ani veľa nevie zobraziť, no je jednoduchý, rýchly a hlavne – rýchlo sa s ním tiež zžijete.

Odporúčaný článok:  Opel Astra PHEV – Ad Astra za málo

Poďme radšej prehodiť pár slov k technike, ku ktorej sme síce už dosť napísali pri teste klasickej CR-V a Civicu, no opakovanie je matkou múdrosti. Takže v skratke – Honda využíva unikátne riešenie sériovo-paralelného hybridu. Vo väčšine jazdných režimov funguje vozidlo ako sériový hybrid, tj. kolesá sú poháňané elektromotorom a ten si energiu berie buď z 17,7 kWh batérie alebo aj priamo zo spaľovacieho motora, ktorý tu funguje ako akýsi generátor. To zaisťuje pocit jazdy ako v elektromobile a pod plynom máte okamžité reakcie pružného elektromotora so 135kW (184k) a 335Nm, ktorý neprerušuje ťah radením a jeho sila je konštantná.

A funguje to skvele. Na plyne môžete byť jemní aj hrubí a vždy dostanete presne to, čo si prajete. Od jemného pohnutia pár centimetrov pri parkovaní až po humpolácke zrýchlenie pri výjazde z križovatky. Všetko hneď a bez meškania. Úplná paráda.

Výkon 2,0 litrového štvorvalcového zážihového motora s Atkinsonovým cyklom a s priamym vstrekovaním vás vlastne vôbec nemusí zaujímať, pretože na jeho výkon si nesiahnete. Len pre poriadok ide o 109kW a 189Nm. Písal som, že pohon funguje vo väčšine režimov ako sériový hybrid, no pri ustálenej jazde nad zhruba 70km/h, sa spaľovací motor pevne spojí s kolesami cez dvojrýchlostnú prevodovku. Na rozdiel od Civicu sa tu teda k existujúcemu vysokému prevodovému pomeru pripája nový nízky prevodový pomer a oba boli optimalizované pre čo najširší rozsah jazdných scenárov. Pri jazde vyššou rýchlosťou (napríklad po diaľnici) totiž nemá cenu generovať prúd spaľovacím motorom (ako to napríklad robí Nissan X-Trail) a oplatí sa prepojiť motor s kolesami priamo.

Výrobca udáva zrýchlenie vozidla za 9,4 sekundy na 100km/hod. So spotrebou je to vždy u Plug-in hybridov divoké, no tu značka Honda uvádza aj hodnoty pre jazdu s vybitou batériou. A sľubuje krásnych 6.2 litrov benzínu na 100km, čo má byť porovnateľné s variantom e:HEV s pohonom 2WD. Obrovskou výhodou je veľká batéria plug-in hybridu, na ktorú sa dá bez problémov prejsť cez 80km (V letnom období, samozrejme. My sme sa cez 66km ráno pri 4 stupňoch nedostali…) a to už je porcia kilometrov, ktorá je pre denné použitie viac než dostatočná.

Odporúčaný článok:  Škoda Karoq 1.5 TSi DSG - Starý známy po liftingu

Na 100% stavu nabitia stačí 2,5 hodiny a to vďaka výkonu 6,8kW palubnej nabíjačky. Novinárske testovačky Plug-in hybridov majú väčšinou dlhodobú spotrebu benzínu relatívne vysokú, pretože je jednoducho jednoduchšie auto nenabíjať, no v prípade CR-V tomu tak minimálne u nás nebolo. Tá mala spotrebu krásnych 4,5 litra na 100km za posledné tisíce kilometrov. My sme po týždennom teste, so sporadickým nabíjaním, videli hodnotu 5,2 litra na 100km.

Spotreba je nízka aj vďaka veľmi dobre naladenej inteligentnej rekuperácii. Pri jazdení sme najviac využívali režim B, ktorý síce nesimuluje úplne ovládanie jedným pedálom ale je naozaj dobre nastavený. Na brzdách nie je absolútne cítiť prechod medzi rekuperáciou a brzdením brzdovými kotúčmi, takže aj tento častý neduh tu nenájdeme. Podvozok treba vyzdvihnúť ešte raz a musím povedať, že krásne filtruje nerovnosti, samozrejme za cenu trochu väčších bočných náklonov. Za mňa je to však pre toto vozidlo ideálne naladenie. V zákrutách sme skôr narazili na limit obutých zimných pneumatík ako na limity podvozku.

Keby som mal hľadať chyby, tak by som asi musel spomenúť nemožnosť pohonu všetkých kolies s plug-in hybridom. Zrejme za tým bude priestorové usporiadanie, pretože klasický hybrid ju mať môže. Druhú menšiu výhradu by som mal k fungovaniu režimu hybridného ústrojenstva. Čisto elektrický režim je v poriadku, režim Auto sa snaží vhodne kombinovať elektrický a hybridný pohon, ale režim Save by mal uchovať elektrickú energiu v akumulátore na neskôr.

Odporúčaný článok:  Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130k EAT8 GT - Záchranca početných rodín

Lenže on ju aj tak pomaly vybíja a ak si tento režim zapnete neskôr, pri dojazde cca. 10km na batériu, môže sa stať, že do cieľa, kde ste chceli ísť čisto v elektrickom režime, prídete s takmer úplne vybitou batériou. Je tu však našťastie možnosť v predstihu aktivovať režim CHARGE, ktorý zavelí spaľováku dobíjať akumulátor. Aktivuje sa dlhým podržaním tlačítka EV, ktoré sa nachádza vedľa tlačidiel prevodovky. A dokonca ani vtedy nie je CR-Včka príliš hladná po palive…

Nadšený som však bol zo samotnej jazdy. Nové CR-V je králom komfortu. PHEV je dostupný len s adaptívnym podvozkom a musím povedať, že cestovný komfort je perfektný. Nikde nič nebúcha, nemláti a aj typickú slovenskú cestu je schopná táto veľká Honda vyžehliť tak, že to celé pripomína jazdu na obláčiku. Nepochybne tomu napomáhajú aj veľmi rozumné osemnásťpalcové pneumatiky s profilom 60, ktoré tiež odfiltrujú množstvo nerovností.

No a naplnili sa teda opäť moje očakávania? Do bodky! Veľmi si cením to, že sa Honda nesnažila urobiť CR-V športovou a stavila skôr na komfort a pohodu na palube. V aute je krásne ticho, od podvozku ani od pohonu nie je prakticky nič počuť a úžasne jednoduché je aj celkové ovládanie a príkladná ergonómia. V aute sa dobre sedí, sedadlá sú vyhrievané aj ventilované a všestranne nastaviteľné.

Čo na záver? CR-V ma potešila a ten týždeň som si s ňou opäť veľmi užil. Vyhovoval mi koncepčne skvelo naladený pohon, veľa miesta a hlavne komfortné jazdné vlastnosti. Presne také, aké čakáte od veľkého rodinného SUV. Ten dlhý dojazd elektrického pohonu môže byť lákadlom pre všetkých, ktorý majú kde nabíjať a gró ich ciest je v okolí mesta. No ani na diaľnici a okreskách nebudete banovať – Honda CR-V to

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →