Honda CR-V Hybrid – tichá cesta do budúcnosti

Honda bola prvým výrobcom, ktorý v roku 1999 predstavil v Európe hybridné vozidlo. Bola na úplnom počiatku hybridnej revolúcie s doteraz miliónmi predaných kusov v celosvetovom meradle. S novým CR-V predstavuje ich najnovšiu hybridnú technológiu i-MMD. Jej záväzok znie “blue skies for our children” alebo “modré nebo pre naše deti” a chce postupne uvádzať na trh bezemisné a nízkoemisné vozidlá tak, aby do roku 2025 tvorili dve tretiny európskych predajov.

Keďže sme už aktuálne CR-Včko v podobnej výbave testovali začiatkom roka s benzínovým motorom, skúsim sa zamerať skôr na hybridný systém a jeho fungovanie v reálnej premávke. Výzorom je to stále rovnaké SUV, ktoré neurazí a vyžaduje istú dávku obdivu k japonskému dizajnu aby človeku sadlo. Celý test si môžete prečítať tu: LINK

Na prvý pohľad je to bežné CR-V, až na plakety s nápisom hybrid tu nie sú žiadne dizajnové zmeny, len za volantom si všimnete inú grafiku a ponuku palubného počítača a absenciu rýchlostnej páky. Auto s jedným prevodom rýchlostnú páku nepotrebuje, vystačí si s tlačidlami pre odlíšenie jazdy dopredu, dozadu, parkovanie a neutrál. Stredová konzola je preto prázdnejšia. Niekomu sa to nemusí páčiť ale je to praktické a veľmi intuitívne.

Po prvom nasadnutí do auta a stlačení štartovacieho tlačidla vás doslova „ohluší“ ticho.
Nič. Jednoducho, tak ako vo plne elektrickom vozidle iba pokoj v dobre odhlučnenej kabíne.
Po všetkých tých dieslových testovacích autách si človek pripadá ako v inom svete.

A to najlepšie ešte len prichádza. Po zaradení jediného prevodu tlačidlom na stredovej konzole sa auto dáva do pohybu a do rýchlosti cca. 45km/h nepočuť nič… absolútne NIČ. Toto je budúcnosť automobilizmu?! Poďme sa teda na ňu pozrieť z praktického a ekologického hľadiska.

Klasické hybridné vozidlá majú väčšinou duálny pohon (od toho sú označované ako hybrid) a väčšinu času fungujú v režime pohonu na benzínový alebo naftový motor, ktorému pomáha elektromotor pre dosiahnutie nižšej spotreby.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-60 PHEV - Šoférsky tank s baterkami

Hybridný pohon od Hondy však funguje trochu inak. Vozidlo je neustále poháňané na elektrinu a benzínový atmosférický agregát s vŕtaním a zdvihom 81.0 x 96.7mm a objemom 2-litre a výkone 107kW (145k), ktorý pracuje v atkinsonovom cykle slúži ako generátor energie pre elektromotor, ktorý poháňa v tomto prípade len prednú nápravu. Pri verzii s pohonom všetkých kolies je pohon zadnej nápravy riešený klasickým kardanom. O prerozdeľovanie sily sa stará ďalší elektromotor, ktorý reguluje výkon benzínového motora a hnacieho elektromotora tak, aby bol vždy k dispozícii ideálny výkon a ťah. A ten ťah tu teda je riadny…

Elektromotor má sám o sebe výkon 135kW (184k) a 315Nm krútiaceho momentu je k dispozícii už od nulových otáčok. Z nuly na stovku zrýchli Hybridné CR-Včko za krásnych 8.8 sekundy. Keďže vozidlo nemá klasickú prevodovku, je tu len jeden stály prevod a teda záťah je lineárny už od rozbehu. Akumulátor má síce kapacitu len 1 kWh ale dokáže podľa vyťaženia dodávať energiu na cca. 2-3km jazdy a (v závislosti na veľmi veľa faktoroch) vie vozidlo ísť úplne a výlučne len na elektrickú energiu. Keď je po väčšom zošliapnutí požiadavka na výkon vyššia, pripojí sa do systému benzínový agregát a začne okamžite produkovať elektrickú energiu pre pohon a zároveň dobíja batériu. Aby to nebolo málo, tak sa vie benzínový motor od cca. 70km/h pripojiť cez priamy prevod (ako by bola zaradená najvyššia rýchlosť) do systému a pomáhať tak elektromotoru pri plynulej jazde.

Všetky tieto prechody, pripájania a odpájania sú automatické a keby ste nemali možnosť zobrazenia aktuálneho pohonu a prúdenia energie, tak vo väčšine prípadov ani nespoznáte ako aktuálne vozidlo pracuje. Samozrejme, pri prudkom zošliapnutí plynu alebo pri potrebe predbiehania, o sebe dá klasický V-Tec vedieť vysávačovým zvukom v najvyšších otáčkach ale 95% času pracuje práve v tých ideálnych, takmer nepočuteľných.

Odporúčaný článok:  Hyundai Santa Fe PHEV - Luxusne a úsporne

K tomuto všetkému treba dodať ešte rekuperáciu elektrickej energie. O tú sa stará rekuperačný brzdový systém, ktorý premieňa energiu z brzdenia na elektrickú energiu, ktorá sa nestráca ale ukladá sa v akumulátore. Elektromotor tu pracuje opačne – namiesto použitia energie na otáčanie kolies, otáčajúce sa kolesá roztáčajú motor, ktorý vyrába elektrickú energiu. Silu rekuperácie môžeme ešte manuálne nastavovať pádlami pod volantom, avšak rozdiel medzi „min“ a „max“ nie je taký výrazný a vozidlo s týmto úplne nezastavíte. Hodí sa to však pri dobrzďovaní do križovatiek a kruhových objazdov.

Batéria sa nabíja každodenným jazdením a tok energie sa reguluje úplne automaticky. Žiadne zásuvky, žiadne hľadanie nabíjacích miest – je to stelesnenie jednoduchosti. Benzínový motor generuje energiu na nabíjanie batérie a úroveň jej nabitia sa konštantne monitoruje. Ukazovateľ na palubnej doske zobrazuje stav batérie aj na 7″ LCD monitore informačného rozhrania a tiež na ľavej strane palubnej dosky.

V mestskom a prímestskom režime je hybrid ako doma a môže si dovoliť častejšie vypínať motor, častým brzdením dobíja batériu a spotreba klesá na hodnotu okolo 5 litrov. Sila tohto systému je práve v tom, že čím viac stojíte v zápchach, tým máte nižšiu spotrebu. Na rozdiel od spaľovacích motorov totiž pri zastavení motor nepracuje a pri jemnom posúvaní vydáva len zlomok energie potrebnej na rozhýbanie masy železa. Pri dobrzďovaní sa zasa vždy trochu dobije. Toto v spojení s vynikajúcim adaptívnym tempomatom, ktorý má aj funkciu jazdy v kolóne (auto stop + auto rozbeh) je CR-V Hybrid ideálnym vozidlom do preplneného mesta. V špičke budete jazdiť s minimálnou spotrebou, potichu, bez emisií a bez stresu…

Odporúčaný článok:  MG4 Electric 64kWh Elegance -Konečne dostupný elektrický hatchback

Pri výlete na diaľnicu však zistíte, že hybrid nedokáže nahradiť diesel alebo lepší benzín. Pri dlhých diaľničných trasách bude spotreba vyťaženého dvojlitra stúpať na 7 až 8 litrov pri maximálnej povolenej rýchlosti. Ak budete chcieť ísť rýchlejšie, priplatíte si za palivo. Tu ešte je na čom zapracovať.

Spaľovací motor, elektromotor, generátor aj ich riadiace jednotky sú v motorovom priestore pod prednou kapotou, lítiovo-iónový akumulátor je umiestnený pod batožinovým priestorom, takže prišiel o využiteľnú časť pod výklopným dnom a tiež o možnosť 7-miestnej verzie. Objem batožinového priestoru tu klesol z 561 na 497 litrov. Stále je to však veľmi dobre využiteľný priestor.

Honda má s hybridnými systémami už viac ako dvadsaťročné skúsenosti a na komponenty systému i-MMD poskytuje záruku 5 rokov alebo 100 000 km. Cena modelu CR-V Hybrid začína už od: 29 990,-€ a aktuálne testovaný model s pohonom len predných kolies a vo výbave Lifestile aj s príplatkom za metalízu je v cene 36 890,-€. Za tieto peniaze dostanete skvelé SUV s minimálnou spotrebou v meste a na krátkych trasách. Ak hľadáte auto na diaľnicu alebo dlhé trasy – tu ešte Hybrid nemá navrch.

 

Technické údaje Honda CR-V 2.0 i-MMD – Hybrid, 2WD
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1 993
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 107 (143) / 6200
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 175 / 4000
Najvyšší výkon elektromotora (kW(k) / ot/min) 135 (184) / 0+
Najvyšší krút. moment elektro. (Nm / ot/min): 315 / 0+
Prevodovka: Bez prevodovky / priamy prevod
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,0-5,4

 

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →