Mitsubishi L200 Black Edition – kráľ terénu

Mitsubishi L200 poslednej generácie má dnes na trhu množstvo tvrdých súperov v sektore pick-upov. Spomeňme napríklad takú Toyotu Hilux, Nissan Navara alebo Volkswagen Amarok. Nová L200 piatej generácie nadväzuje na úspešnú históriu svojich predchodcov, ktorá sa začala písať v roku 1978 v Japonsku. V priebehu 40 rokov bolo vyrobených viac ako 4,7 milióna kusov tohto legendárneho ľahkého úžitkového vozidla, ktoré je ponúkané vo viac než 140 krajinách sveta. Po celé roky si L200 zachováva charakter čistokrvného terénneho vozidla, ale vie ponúknuť oveľa viac. V testovanej verzii Double Cab ponúka veľkú praktickosť SUV s pridaným obrovským nákladným priestorom.

Na rozdiel od svojich konkurentov, ponúka vypínateľný pohon všetkých štyroch kolies, čo umožňuje využiť úsporu paliva len pomocou režimu zadného pohonu, ale je aj stále schopný bojovať v zložitom teréne tým, že na požiadanie poháňa všetky štyri kolesá. K dispozícii je tiež low-range mód prevodovky a uzávierka diferenciálu, keď už ide naozaj do tuhého.

 

Pred ponorením sa do jazdných vlastností L200 je dôležité mať na pamäti úžitkový účel vozidla. Tento pick-up môže odniesť skoro tonu v nákladnom priestore a odtiahnuť ďalšie tri tony za ním a vďaka svojmu systému pohonu všetkých kolies dokáže prekonať naozaj náročný terén. Jeho primitívna, ale robustná konštrukcia podvozku je pre tieto úlohy veľmi vhodná, ale prináša kompromisy pri cestovaní bez užitočného zaťaženia.

Hlavným príznakom je príliš živá zadná časť. Príčinou je odpruženie zadnej nápravy listovými perami. Chytíte hrboľ, priečnu nerovnosť alebo výklenok so zadným kolesom a celé vozidlo jemne poskočí a otrasie sa, čo je na našich rozbitých cestách úplná rutina. Na slušnej diaľnici sa však pekne usadí a je veľmi príjemným spoločníkom, pričom jedinou príčinou hluku je len hluk vetra zo spätných zrkadiel a nákladového priestoru. Odhlučnenie podvozku je príkladné a mohli by sa tu priučiť aj vozidlá strednej triedy niektorých značiek.

Testovaná L200 Black Edition prešla špeciálnou úpravou od spoločnosti „Cbone – úpravy a prestavby vozidiel, predaj Offroad doplnkov“ z Handlovej, ktorá jej osadila zdvihnutý podvozok najvyššej kvality a bezpečnosti na svetovom trhu od austrálskeho výrobcu ARB – OLD MAN EMU. Na vozidle boli menené tlmiče s väčším zdvihom, listové pružiny vzadu a vinuté pružiny vpredu.

Odporúčaný článok:  TEST Mini JCW a Paceman JCW

Kompletnou ochranou podvozkovej časti vozidla sú duralové kryty, ktoré zabezpečia ochranu aj v tom najdrsnejšom 4×4 teréne. Terénne vlastnosti sú skvelé a dovolím si tvrdiť, že s autom sa vďaka tomuto podvozku dostanete všade kam dovolia pneumatiky. Kríženie náprav je niekde na hranici fyziky.

V ostatných ohľadoch ponúka pick-up Mitsubishi L200 slušný zážitok z jazdy. Riadenie je citlivé, ale uvoľnené a pekne vyvážené. Pick-up drží svoju líniu aj na nerovných poľných cestách a (navzdory konštrukcii) v kabíne nič nevŕzga ani nebúcha od náprav. Jednoduchý a robustný 5-stupňový automat s hydrodynamickým meničom radí ležérne a plynulo a pozdĺžne uložený 2,4-litrový motor dobre ťahá už od nízkych otáčok s istou dávkou dieslového rachotu.

V teréne je základným pomocníkom výborne naladené ABS, ktoré spolu so skvelo dávkovateľnými brzdami, pomáha prejazdom ľahkých nerovností bez potreby prepínania pohonu. Zatiaľ čo low-range mód a krátky prvý prevod dopĺňajú pohon všetkých štyroch kolies, čím sa dosahuje perfektná práca pri terénnych stúpaniach a klesaniach.

Exteriér L200 je už trochu za aktuálnym zenitom a nový facelift klope na dvere. Dizajn však neurazí a na ceste budí náležitý rešpekt. Pri pohľade zboku vyzerá ako naježená mačka, pripravená vyštartovať po koristi. Black Edition dostala špeciálne čierne lesklé disky kolies, a vlastne všetky lakované doplnky v čiernej lesklej farbe. Je tu čierna mriežka chladiča a ochranný kryt predného nárazníku, čierne lemy blatníkov, čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel, čierne kľučky dverí, čierne nástupné prahy a čierny nástupný nárazník vzadu. Zadné svetlá sú klasické, brzdové svetlo nájdeme na výklopnom veku a vpredu nájdeme bixenón s manuálnym donastavením a LED denné svetlá. Vo výbave je tiež Intelignentný systém bezkľúčového ovládania centrálneho zamykania s tlačidlom START/STOP

Odporúčaný článok:  Honda Jazz 1.3 - posledný bez e-čok

V interiéri vládnu tvrdé plasty a dizajn palubnej dosky je už dnes celkom archaický, ale aspoň sú tu rôzne odtiene a textúry, ktoré pomáhajú trochu rozbiť nudu. Všetko je na dotyk robustné a odolné – tak ako sa na pracovné auto patrí.

Pohodlnú polohu pri riadení si vodič nájde ľahko. Sedí sa vysoko s veľkolepým výhľadom na cestu a dobrou viditeľnosťou dozadu z veľkých spätných zrkadiel. Vďaka zvýšenému podvozku sú všetky ostatné autá, vrátane SUV ako hračkárske a šoférom nákladných áut pozeráte skoro priamo do očí. Sedadlá majú trochu menšie bočné vedenie ako by im prislúchalo a osobne mi chýbal dlhší podsedák, ale inak sú pohodlné a sú skonštruované z kvalitnej látky s perforovaným vzorom. Viac by sa však zrejme hodila koža, ktorá je ľahšia na údržbu.

Infotainmentový systém je veľmi jednoduchý, ale má vstup USB a ponúka pripojenie cez Bluetooth. Obsahuje DAB rádio a cúvaciu kameru cez 6.1in dotykový displej. Grafika nie je obzvlášť ostrá, ale aspoň sa systém ľahko ovláda pomocou otočného voliča a tlačidiel, ktoré dopĺňajú dotyk. Samozrejmosťou je aj navigácia, ktorú som hneď automaticky nahradil AndroidAuto pripojením (funguje tu aj AppleCar Play).

K dispozícii je tiež jednoduchý otočný ovládač pre systém pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý je vhodne umiestnený pred ovládačom prevodovky a umožňuje jednoduché prepínanie medzi pohonom dvoch a štyroch kolies a vysokým či nízkym rozsahom. Používa sa aj na zapnutie centrálneho uzáveru diferenciálu. Uzávierka zadného diferenciálu sa realizuje pomocou samostatného tlačidla na stredovej konzole. Aktuálne poháňanú nápravu zobrazuje veľký piktogram s podsvietením v strede budíkov.

Odporúčaný článok:  Hyundai IONIQ 6 AWD Premium - Najúspornejšie elektro

L200 má z bezpečnostnej výbavy navyše štandardne sledovanie jazdných pruhov, automatické brzdenie v krízových sitáciách a klasický tempomat. Tiež tu pomáha svetelný a dažďový senzor.

V prednej časti kabíny je dostatok miesta a tiež veľkorysé úložné priestory s veľkými priehradkami vo dverách, dobre umiestnenou schránkou spolujazdca, hlbokou lakťovou opierkou a dvoma držiakmi na nápoje. Dvojitá kabína má plnohodnotné zadné dvere a tri zadné sedadlá, kde môžu sedieť aj vyšší dospelí v pohodlí (aj keď zvýšená podlaha znamená, že nohy tu budú dosť vysoko). Je tu tiež priestor na uskladnenie náradia za sedadlami a užitočne veľké odkladacie priehradky v zadných dverách.

Ploché sklopné manuálne dvere batožinového priestoru sa ľahko sklápajú ale držia ich len jednoduché uväzovacie oceľové lanká. Dĺžka priestoru sa líši v závislosti od typu kabíny, pričom pre kabínu Double Cab je to 1470 mm. Zmestí sa sem euro paleta štandardnej veľkosti. L200 je dimenzovaná na ťahanie bremena až do troch ton, alebo 750 kg pre nebrzdené prívesy.

Sortiment príslušenstva ponúka rôzne možnosti prispôsobenia nákladového priestoru, od jednoduchých plastových podlahových krytín a krycích plášťov až po plné, presklené nadstavby, ktoré dávajú modelu L200 vzhľad SUV. Takúto obsahuje aj testovaný model a dá sa v nej pohodlne prepraviť prakticky čokoľvek, čo bežný človek potrebuje. S bonusom, že mu náklad nezmokne.

Táto exkluzívna edícia pick-upu L200 BLACK Edition s motorom 2,4 MIVEC (133 kW/181k) a pohonom 4×4 Super Select-II (redukčnou prevodovkou systému pohonu všetkých kolies 4WD a s uzávierkou zadného diferenciálu) je teraz s cenovým zvýhodnením až 4 400 EUR a so zárukou 5 rokov. Za rovných 33 000 EUR tak získate terénny pick up s úpravami, ktoré Vám iná konkurencia v tejto cenovej relácii len veľmi ťažko ponúkne.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →