Hyundai Kona 1.6 T-GDI – ambiciózny crossover

Dnes testujem Hyundai Kona. Preberám kľúče od reprezentantky importu a prichádzam k autu farby „nezrelého citrónu“…

„Odvážte sa odlíšiť”

Zaujme ma na prvý pohľad svalnatý až agresívny zjav. Kona vyzerá zvonku väčšia ako v skutočnosti je. Mohutná predná maska, nad ňou úzka štrbina po bokoch lemovaná tenkými LED pásikmi denného svietenia. Na bokoch vystupujú výrazné LED hlavné svetlá orámované módnym čiernym plastom, do ktorého sú navyše vsadené smerové svetlá. Niečo podobné zakomponovali dizajnéri aj na zadnej časti. Toto plastové lemovanie prechádzajúce dopredu od predných a dozadu od zadných blatníkov pôsobí nevšedne a podľa môjho názoru trochu rušivo. Najkrajší „kukuč“ má Kona podľa mňa zpredu.

       

Na druhej strane tento prvok na prvý pohľad upúta okamžitú pozornosť. „Odvážte sa odlíšiť”. Týmto sloganom prezentuje Hyundai jeden zo svojich najnovších modelov. Tieto dizajnové prvky sú jednoznačne zámerom výrobcu a odlišujú Konu od zástupu podobných modelov iných značiek.

Kona sa nesie na súčasnej módnej vlne malých pseudo-SUV a crossoverov. Automobilkám ako technický základ poslúži bežný hatchback nižšej strednej triedy, ktorý „nafúknu“ do výšky, pridajú drsný off-road vzhľad, nazvú ho SUV a pridajú niekoľko tisic EUR na cene. Niektorí výrobcovia pridajú niekoľko cm na svetlej výške.

Nájdu sa však aj automobilky, ktoré názov SUV vezmú doslovne a pridajú pohon 4×4. Hyundai v modeli Kona dokonca pridáva navyše aj možnosť zafixovať krútiaci moment medzi nápravy v pomere 50:50 a asistent zjazdu z kopca. Tieto prvky výbavy nie sú bežné ani u stredne veľkých SUV. Výkonný motor je čerešničkou na torte, ale o tom neskôr.

Interiér ostáva konzervatívny

Nastupujem. Mohutná kľučka pôsobí masívne a pevne, ostatne podobný pocit mám z celých predných dverí. Sú príjemne ťažké a zatvárajú sa s tlmených zvukom. V tejto triede som sa už dávno s ničím podobným nestretol. Nedalo mi to a vyskúšal som to viackrát za sebou, čím som upútal pozornosť blízko stojacich súčasných „manažérov“ v obtiahnutých sakách a krátkych úzkych nohaviciach s pollitrovou kávou v ruke …

  

Ešte obehnem auto a nazriem do batožinového priestoru. Pomerne nízko položená nakladacia hrana, priemerný objem 361 l, po sklopení zadných sedačiek v pomere 2:1 vznikne rovná plocha. Po zdvihnutí pevnej „dosky“ a polystyrénovej vložky na drobnosti pod ňou na mňa hľadí dojazdová rezerva, čo je u modelov značky Hyundai štandartom.

  

Usadím sa vo vyššie položených sedadlách a automaticky sa skúšam znížiť ich polohu. Neúspešne, dá sa iba zvýšiť. Nevadí, sedím v SUV, tak by som mal sedieť vyššie. Sedadlá sú skôr mäkkšie a vhodnejšie skôr pre subtílnejšie postavy. Mám pocit, že sedím na sedadlách a nie v nich. Nastavím čo sa nastaviť dá, chválim vo veľkom rozsahu elektricky nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá príjemne tlačí presne tam, kde je to potrebné. Interiér pôsobí jednoducho a účelne, ale trochu nekorešponduje s extravagantným exteriérom. Situáciu zachaňujú interérové prvky balíka LIME pack (napr.citrónkové rámiky výduchov klimatizácie, citrónkové pásy, koža volantu obšitá niťou rovnakej farby,…). Príjemne pôsobí aj tmavé čalúnenie strechy a bočných stĺpikov.

Odporúčaný článok:  Dacia Spring Electric - Drahé kompromisy do mesta

        

Na priestor v oblasti ramien sa nemôžem sťažovať, podobne priestor na obe nohy je dostatočný. Pravá noha sa síce opiera o tvrdý plast stredovej konzoly, ale z dovodu jej veľkej plochy bez hrán a výčnelkov nič netlačí a nevadí. Odkladacích priestorov je dostatok až na menšie otvory na poháre/fľašky medzi prednými sedadlami.

Výhľad dopredu a do bokov je aj napriek nie bohatému preskleniu dostatočný, spätné zrkadlá sú dostatočne veľké. Skúsil som si sadnúť „za seba“, ale narazil som na limit sposôbený rázvorom 2600 mm. Nad hlavou som mal dostatočnú rezervu, ale kolenami som sa dotýkal zadnej časti vodičovho sedadla, mimochodom prakticky oplastovanej, čo ocenia hlavne rodiny s malými deťmi. Inštalácia detskej sedačky dozadu bola jednoduchá vďaka vhodne umiestneným úchytom IsoFix.

Mäkčený plast som našiel iba pod obrazovkou infotainmentu a pred spolujazdcom. K spracovaniu plastov však výhrady nemám. Výplne dverí pôsobia hodnotne až na lacné spínače otvárania okien a nastavovania spätných zrkadiel. Je potrebné dávať pozor aj na plast v ich okolí, je hladký a náchylný na poškriabanie. Lakťové opierky vo dverách aj medzi sedadlami sú naopak príjemne mäkčené a umiestnené v správnej výške.

  

Prístrojová doska je prehľadná, vľavo otáčkomer, vpravo rýchlomer, medzi nimi jednoduchý  TFT displej, nič zvláštne. Oceňujem však ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, ktorý je v súčasnosti nahradzovaný modro-červenou ikonou. Rovnako chválim ovládanie automatickej klimatizácie jednoúčelovými tlačidlami. Zaujala ma možnosť nastavenia fúkania vzduchu všetkými smermi naraz. Volič automatickej prevodovky mohol mať zaujímavejšie tvarovanú hlavu. Nedokázal som sa zbaviť pocitu, že na jej vrchnej časti niečo chýba.

  

Hľadám si správnu polohu. Pri mojej výške 185 cm mi to trvá trochu dlhšie. Privítal by som pozdĺžne nastavenie volantu vo väčšom rozsahu. Po chvíli som spokojný, spárujem svoj telefón pomocou bluetooth s autom a môžem vyraziť. Skúšam sa rozbehnúť najjemnejšie ako sa len dá. Prevodovka radí jemne, nezaznamenávym žiadnu nervozitu, cukanie. Na dvojspojku výborné. Po minúte už stojím v zápche, nič neobvyklé na Bratislavu o pol piatej poobede. Využívam čas, volám manželke a užívam si výnimočne výborný zvuk hovoru prenášaný do reproduktorov. Kvalita hovoru bola pochválená aj z druhej strany linky.

Odporúčaný článok:  Suzuki Swift 1.2 DualJet GLX - Maličký je iba spotrebou

Pri stáni v zápche zaznamenávam pohľady posádok ostatných áut. Osobitý dizajn a nevšedná výrazná farba dokážu upútať.

Na ceste

Pod kapotou si pradie v súčasnosti najsilnejší motor v ponuke Kony a to benzínový 1.6 T-GDi s výkonom 130 kw pri 5 500 otáčkach a krútiacim momentom 265 Nm dosahovaným medzi 1 500 až 4 500 otačkami. Je spriahnutý so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou vlastnej výroby. V teste nebudem menovať všetky technické parametre, tie sa dajú nájsť na stranke importéra, skôr sa zameriam na moje dojmy zo samotnej jazdy.

Motor je v nízkych otáčkach tichý a bez vibrácií, vo vyšších otáčkach je naopak pomerne hlučný, čo kladiem za vinu skôr slabšej izolácii motora od priestoru posádky. Do vysokých otáčok však pustí motor prevodovka iba v prípade kickdownu. Najlepšie zo seba výdáva motor v oblasti stredných otáčok. Pri snahe o náhle zrýchlenie je nutné počítať s jemným oneskorením reakcie motora, čo pripisujem jednoznačne času potrebnému na roztočenie turbodúchadla. Prevodovka totiž radí pomerne rýchlo a väčšinou aj logicky. Jej reakcie závisia od zvoleného jazdného režimu (Eco, Comfort, Sport). Pri kickdowne v režime Eco a Comfort  síce podradí o 2-3 stupne, o sekundu neskôr už radí vyššie aj napriek pedálu akcelerátora na podlahe. V režime Sport je všetko v poriadku a prevodovka využíva cele spektrum otáčok. Pritom udržuje vyššie otáčky pri zaradenom nižšom stupni a snaha o prudšie zrýchlenie je odmenená okamžitou reakciou.

Okrem správania sa prevodovky a jemne tuhšiemu riadeniu v športovom režime som nepostrehol žiadne ďaľšie zmeny pri zmene jednotlivých módov. Riadenie je umelé ako u väčšiny vozidiel naprieč triedami, okolo stredovej polohy voľnejšie a bez spätnej väzby. Nie je však preposilované a na diaľnici poskytuje vhodný odpor bez nutnosti korekcie smeru.

Príjemným prekvapením je podvozok. Vyššie ťažisko (výška s lyžinami je 1 565 mm) nie je pri jazde skoro cítiť. Bežné nerovnosti na ceste prechádza s gráciou, väčšie a hlavne priečne nerovnosti sa prejavia skôr tlmeným zvukom ako fyzickým prenesením do karosérie. Toto tvrdenie platí pre pneumatiky s rozmerom 215/55R17, na ktorých je testované auto obuté.

V zákrutách sa nakláňa minimálne a výborne drží stopu aj na nekvalitnej vozovke vďaka viacprvkovej zadnej náprave. Podporu 4×4 som cítil za dažďa pri postupnom zrýchľovaní do prudkej zákruty, kde sa pri začínajúcom šmyku auto z nej pocitovo nevytiahlo, ale vytlačilo. Podobne pomáha autu pri razantnom rozbehu z miesta. Dovolím si tvrdiť, že papierové zrýchlenie 0 – 100km/h za 7,9 s je podhodnotené a dá sa prekonať. S brzdami som nemal problémy, majú pomerne rýchly nástup a auto sa aj pri prudkom brzdení nemalo tendenciu príliš nakláňať dopredu.

Odporúčaný článok:  KIA Niro EV – Nástupca elektrickej legendy

Pri ceste na diaľnici je auto stabilné a málo citlivé na bočný vietor. Pri rýchlosti 130 km/h točí 2500 otáčok. Hluk preniká hlavne od podvozku, aerodynamický hluk od bočných okien je výborne potlačený.

Testovacie jazdy prebiehali zväčša po trase Bratislava – Viedeň s využitím okresných ciest a  diaľníc. Testovaniu na nezpevnených cestach som sa vyhol, pretože nepredpokladám, že s autom tohto typu sa niekto vyberie do terénu. Na okreskách som jazdil s priemernou spotrebou 7,2 l/100km s dodržiavanám rakúskych rýchlostných limitov a občasným využívaním potenciálu motora na predbiehanie a razantné zrýchlovanie z obcí. Ďiaľničná spotreba záležala od rýchlosti. Pri rýchlosti 120 km/h sa pohybovala okolo 7,2 , pri 130 km/h narástla o jeden liter, čo je daň za značný odpor vzduchu kvôli zvýšenej stavbe karosérie. Mestská premávka v bratislavských zápchach zvýšila apetít auta cez 10 litrov. Víkedový prejazd mestom bez zápch a občasným státím na semaforoch spotrebu znížil na 8l. Pomerne vysoká spotreba sa dá vysvetliť pohonom 4×4, hmotnosťou tesne pod jeden a pol tony a veľmi slušným výkonom motora, ktorý sa jednoducho nedá nevyužívať. Problémom môže byť 50-litrová nádrž, ktorá vás pri spomínanej spotrebe bude nútiť tankovať častejšie ako je milé.

 Výbava Family

Cenníková hodnota testovaného vozidla je 23 490 € + 900 € za Bi-LED svetlomety + 700 € za Lime pack + 400 € za Smart Pack + 500 € za metalízu Acid Yellow. Priveľa? Možno, ale v tejto cene dostanete charakterný motor, výborne fungujúci 7-stupňový dvojspojkový automat, pohon 4×4 a 5-ročnú záruku bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov. Výbava Family obsahuje všetko podstatné. V cenníku mi chýba iba možnosť doplniť adaptívny tempomat. Chýbajúcu navigáciu som nahradil používaním softvéru Waze s využitím bezproblémovej podpory Android Auto.

Servisný interval je 15 000 km alebo 12 mesiacov. Hyundai sa evidentne nechce zapáčiť  nesprávnym predlžovanám frekvencie výmeny motorového oleja, ale snaží sa viesť zákazníka k zodpovednosti.

Verdikt

S autom som bol až na detaily spokojný. Silný motor podporený hravým a stabilným podvozkom ponúka možnosť zábavy, výborný automat pohodlie, pohon 4×4 priechodnosť ľahším terénom a bezpečnosť v zimnej prevádzke.

Ambiociózna, ale odôvodnená vyššia cena naznačuje, že Kona s touto technikou a výbavou nebude pre každého. Zadováži si ju zákazník, ktorého zaujme nevšedný dizajn a všestranné  schopnosti auta a nebude mu prekážať vyššia spotreba.

 

Komentáře

4 Comments on “Hyundai Kona 1.6 T-GDI – ambiciózny crossover”

  1. Velmi pekne zhodnotene a triezvo podane, kto nechce 4×4 sa isto dostane na slusnejsiu cenu. Ako majitel i30 mozem len skonstatovat ze Hyundai robi milove kroky dopredu a predbieha konkurenciu za ktorou este pred 10timi rokmi zaostaval. Drzim im palce aby sme my zakaznici mali vzdy na vyber kvalitne auta bez vacsich kompromisov a setreni na vsetkom.

  2. Hyundai Kona 1.6 T- GDI ma oslovila uz dávnejšie ale vdaka recenzii , ktoru som dnes prečítal som naozaj zvedavy na tento automobil a v kratkom čase navštívim najbližšieho dealera v mojom meste aby som si pozrel v reale toto vozidlo. Každopádne súhlasím s názorom , že kórejská automobilka robí mílové kroky a pravom jej patrí popredné miesto medzi automobilkami a toto tvrdím aj napriek tomu ze ja osobne som zatial využíval len francúzske znacky. Ale zivot je zmena. Dobra recenzia.

  3. No mne tu práve chýba test mimo cesty, nie každý záujemca o SUV je nejaký bratislavský frajer čo si kúpi SUV aby sa cítil dôležito a pozeral na svet zhora a jazdí len po asfalte a ešte nadáva na každý výmoľ a to máte v Bratislave super cesty. Ja chodím autom na ryby a nechce sa všetko vláčiť tak idem až dole k jazeru a po hrboľatej ceste musím isť fakt že pomaly aby som jednak nešuchol podvozok a jednak aby sa mi všetko v kufri neprevrátilo, kamoš na starej X3 to dáva iným tempom. Keď chcem od predajcu skúšobnú jazdu na SUV mimo cesty, tak na mňa pozerá ako na blázna, to si snáď každý kto chce opustiť asfalt má kúpiť Range Rover? Toto auto vyzerá super z každej strany, hlavne tie úzke svetlá a na poslednej foto vidno, že podvozok je dosť vysoko, ale ako fungujú tlmiče a 4×4? Keď som sa raz vracal od jazera a dosť napršalo, tak môj Golf Variant mal dosť problém vyjsť do malého briežku po zatrávnenej ploche, tu by 4×4 určite bývalo pomohlo.

Comments are closed.