Honda Jazz Crosstar e:HEV – vydarená trojkombinácia

Honda Jazz bola už v minulej generácii autom, ktoré na trhu nemalo priameho konkurenta. Karoséria medzi hatchbackom a MPV prinášala v segmente B nadpriemernú priestrannosť a vďaka unikátnemu riešeniu sedačiek MagicSeats aj skvelú variabilitu. To si Honda Jazz zachovala a pridala k tomu ešte verziu Crosstar a unikátny hybridný systém.

Honda Jazz mala už v predminulej generácii hybridný pohon, ale jednalo sa v podstate o lepší mild-hybrid. Išlo o systém IMA (Integrated Motor Assist), kde bol vlastne namiesto štartéra silnejší elektromotor, ktorý dokázal pomáhať spaľovaciemu motoru alebo fungovať ako generátor. Jeho nevýhodou ale bolo pevné spojenie so spaľovacím motorom. Nový hybridný systém e: HEV je v podstate presný opak pôvodného IMA. Elektromotor a spaľovací motor môžu fungovať úplne oddelene, čo je obrovská výhoda.

Honda Jazz bola vždy tak nejak na pomedzí malého hatchbacku a MPV. Súčasná generácia však dostala verziu Crosstar, ktorá má navyše zvýšenú svetlú výšku, väčšie kolesá a plastové lemy blatníkov a nárazníky z nelakovaného plastu. Dostala tak k tomu všetkému aj prvky SUV. Ide teda o taký zvláštny crossover, ktorý netradične kríži rovno tri kategórie. Vydarená trojkombinácia…

Aj keď silueta je podobná predchádzajúcim generáciám Jazzu, na rozdiel od nich dostala prísne minimalistický dizajn s minimom rôznych prelisov a výmyslov. Karoséria má teda jednoduché a uhladené tvary, čo sa rozhodne o predchodcoch povedať nedalo.

Interiér je tiež minimalistický a jedným z cieľov je, aby nebránil výhľadu von. A to sa podľa nás podarilo, čomu pomáhajú aj trojuholníkové okienka v A-stĺpikoch, ktoré sú veľmi tenké. Samotný interiér má minimum tlačidiel a väčšina funkcií sa ovláda cez displej infotainmentu, prípadne tlačidlami na volante. Ergonomicky nemáme čo vytknúť.

Okrem toho, že je interiér dostatočne priestranný, aby som si „za seba“ pohode sadol a ešte mal nejakých pár centimetrov miesta pred kolenami, má interiér Hondy Jazz bezkonkurenčnú variabilitu. Ponúka totiž unikátny systém sedačiek, ktorý ťaží z uloženia palivovej nádrže pod prednými sedačkami, takže pod zadnými je miesto. Vďaka tomu môžu byť zdvíhacie ako v kine, takže tam v pohode umiestnite vyšší predmet (napríklad kvet v črepníku), alebo ich naopak môžete položiť až na dno. Mechanizmus posunie sedák k podlahe a po sklopení operadla vznikne rovná plocha, ktorá je zarovnaná s podlahou batožinového priestoru. Honda Civic dostala v poslednej generácii športovejšiu image a o tento systém tak prišla, ale som rád, že aspoň Jazz si ho zachoval, pretože systém Magic Seats je unikátna a úžasná vec.

Keď sa na Hondu Jazz, ktorý má siluetu MPV, pozriete, asi by ste nečakali športovejší charakter auta. Tým skôr u verzie Crosstar, ktorá sa tvári ako viac do terénu a má vyššiu svetlú výšku. Stále to je ale Honda a táto značka si zakladá na športovejších jazdných vlastnostiach. A výnimkou nie je ani Crosstar, takže aj napriek vyššej stavbe celkom pekne sedí v zákrutách. Na 16-palcových kolesách je síce na nerovnostiach trochu tvrdší, ale stále dostatočne komfortný. A vyšší komfort by som za horšiu stabilitu v zákrutách rozhodne nemenil.

Pohon hybridnej Hondy Jazz je naozaj veľmi zaujímavý. Rovnako ako ten vo väčšom CR-V Hybrid nemá klasickú prevodovku, ale iba jeden priamy prevod, ktorý zodpovedá najvyššiemu prevodovému stupňu bežných prevodoviek. Ten môže prísť k slovu v rýchlostiach nad cca 75 km / h – ale nemusí.

Aj vo vyšších rýchlostiach môže k priamemu pohonu auta slúžiť elektromotor, ale v nižších rýchlostiach, napríklad pri jazde po meste, to ani inak byť nemôže. V takom prípade kolesá roztáča elektromotor a spaľovací motor slúži len pre pohon generátora, pokiaľ nestačí energia uložená v batérii. Väčšinu jazdy po meste ale auto zvláda len a čisto na elektrický pohon s vypnutým spaľovacím motorom. Spaľovací motor má objem 1,5 litra a výkon 72 kW a elektromotor ho dopĺňa výkonom 80 kW. Honda tento systém nazýva i-MMD.

Hybridný systém vozidla funguje naozaj výborne a posúva spaľovací motor k maximálnej účinnosti, čo by mal byť cieľ hybridného systému. Najefektívnejšie samozrejme funguje v meste, kde sa s ľahkou nohou dá jazdiť so spotrebou okolo troch litrov na 100 km. Samozrejme záleží aj na situácii – krátke jazdy so studeným štartom nie sú úplne ideálne, pretože Honda sa snaží primárne zahriať spaľovací motor, takže spotreba je potom vyššia. Ale potom, čo sa benzínová tisícpäťstovka zahreje a hybridný systém nabehne na svoj optimálny režim, ide spotreba rýchlo dole. Prekvapujúco potom nie je ani na diaľnici spotreba nijako vysoká, aj tam tento hybridný systém dokáže využívať režim EV.

Aj základná výbava Hondy Jazz, ktorá sa nazýva Comfort, je určite nadštandardná. Obsahuje napríklad LED predné aj zadné svetlomety, množstvo bezpečnostných asistentov v balíčku Honda Sensing alebo systém Honda Connect. Jazz Crosstar sa ale predáva len vo vyššej výbave, kde je navyše napríklad navigácia, bezkľúčový vstup a zapaľovanie, navigácia, Apple CarPlay/ Android Auto alebo sužby konektivity My Honda +. A keďže za toto všetko si treba aj riadne priplatiť, v tomto prípade vychádza testovaný Jazz Crosstar Executive vyjde na 24.360€.

Cena teda nie je nízka, vzhľadom na to že ide o vozidlo segmentu B, ale dostanete za ňu výbavou a technológiami nadupané praktické auto. Ako je u Hondy zvykom, jednotlivé prvky výbavy nemožno pridávať a sú dané výbavovým stupňom. Ku stupňu Executive teda možno pridať len sadu plastových doplnkov a metalickú farbu (testované auto mal dokonca drahšie dvojfarebné prevedenie s čiernou strechou).

Honda Jazz Crosstar sa naozaj podarila a je ťažké na ňu nájsť slová kritiky (teda okrem už spomínanej vyššej ceny). Je to auto, ktoré podľa mňa priestrannosťou a variabilitou interiéru nemá konkurenciu. Zároveň má veľmi prepracovaný hybridný systém, ktorý vie jazdiť veľmi úsporne. Ide o auto primárne do mesta a okolia, kde sa cíti ako ryba vo vode. A jazdu po diaľnici rozhodne zvládne tiež, takže v kombinácii bude spotreba stále pekná. Oceňujem, že aj napriek vyššej stavbu karosérie sa v zákrutách príliš nenakláňa a pekne drží stopu. Výmenou za to je trochu tvrdší podvozok, ale túto cenu ja za jazdné vlastnosti rád zaplatím.

Objem motoru (ccm)1498
Výkon (k) benzín/elektromotor97/5500-6400 / 107
Krútiaci moment (Nm) benzín/celkom131/4500-5000 / 253
0-100 km/h (s)9.9
Max. rýchlosť (km/h)175
Kombinovaná spotřeba paliva WLTP (l/100 km)3.9
Nameraná spotreba v teste (l/100km)4,6
Rozmery karosérie (mm)4090 x 1966 x 1556
Rázvor (mm)2520
Pohotovostná hmotnosť (kg)1252
Objem nádrže paliva (l)40
Objem batožinového priestoru (l)298-1199
Cena (€) základná / testovaná verzia19590 / 24340

Kompletnú fotogalériu nájdete tu: -= HONDA JAZZ CROSSTAR =-

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →