Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI – Okreskový tank

Kodiaq RS je vysnívaným SUVčkom mnohých slovákov. Marketingové prospekty nešetria superlatívami a podľa všetkého má ísť o veľmi praktické, komfortné a zároveň aj športové auto na každý deň.

A všetko je to zrejme pravda, pretože Kodiaq je už od predstavenia hitom. Najväčšie SUV MladoBoleslavskej automobilky pomyselne prevzalo rolu vlajkovej lode a ľudia si ho zamilovali. Čo ukazuje aj fakt, že len za prvých päť rokov produkcie sa ich vyrobilo vyše 600-tisíc. Asi tomu aj celkom rozumiem. Veľké, praktické SUV, ktoré dokáže pojmúť až sedem ľudí a robí tak nejako všetko, čo od podobného auta očakávate. Nikdy som ale nebol fanúšik jeho designu. Dlhá masívna kapota alebo klesajúca línia strechy vyzerali parádne, ale celkovo na mňa vždy pôsobil trochu zarazene. Ako keby mu chýbalo sebavedomie vyniesť svoje krivky poriadne na svetlo.

Môj prístup k vrcholnej verzii Kodiaq RS bol tiež skôr chladný, aspoň doteraz. Naftový motor 2.0 BiTDI neudával zlú dynamiku, ale o športovom SUV sa rozhodne hovoriť nedalo. To by sa teraz malo zmeniť s príchodom modernizovanej verzie, ktorá si prepožičala motor 2.0 TSI z novej Octavie RS IV. Napraví si u mňa Kodiaq RS svoju reputáciu alebo zostane len pekne vyzerajúcim autom na billboarde, ale inak úplne zbytočným modelom v ponuke? To zistíme v dnešnom teste…

Oproti pôvodnému Kodiaqu sú zmeny decentné, ale zásadné. Má užšie predné aj zadné svetlomety, vďaka čomu pôsobí dravejším dojmom. Tiež sú v ponuke nové štýly kolies. Zaujímavé sú tie s aerodynamickými krytmi, ktoré (vraj) znižujú odpor a ušetria až pol litra paliva na 100 kilometrov. No neviem, našťastie sme ich na aute nemali.

Na pôvodnom RSku som vždy kritizoval, že má rovnaké nárazníky ako verzia Sportline, vedľa ktorej je prakticky na nerozoznanie. Tiež sa mi nepáčila len jedna falošná koncovka výfuku. Oboje sa s faceliftom napravilo. Kodiaq má teraz jedinečné RS nárazníky a dve reálne koncovky výfuku, ktoré majú decentný zvukový prejav, vďaka elektronickému generátoru zvuku. Ako celok vyzerá naozaj exkluzívne, obzvlášť v modrej metalíze s čiernymi doplnkami.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi Eclipse Cross PHEV - Trojmotorák z Tokia

O tom, či je v Kodiaqu dostatok miesta, diskutovať nemusíme. Ide o veľmi praktické auto pre všetkých na palube. V druhom rade je snáď ešte viac miesta ako v Superbe. Príplatkový tretí rad dokážu na kratších cestách prežiť aj dospelí menšieho vzrastu, deti potom úplne bezproblémovo. Objem kufra je slušných 835 litrov v základe a až 2065 litrov so sklopenými sedadlami. Batožinový priestor je dostatočne veľký aj s vyklopeným tretím radom sedadiel. Zaujímavosťou je, že RS pred faceliftom malo objem kufra nižších 725 litrov a po sklopení iba 1960 litrov.

Vnútri je zároveň množstvo odkladacích plôch. Príjemné sú športové sedadlá, v ktorých si ideálnu pozíciu za volantom nájde každý. Slušné je aj spracovanie, no samozrejme naše obľúbené tvrdé plasty nájdeme napríklad vo výplni zadných dverí. Keďže ide generačne o starší model, zostalo aj analógové ovládanie klimatizácie otočnými tlačidlami. Nenájdete tu teda (našťastie) tú otravnú lištu klimatizácie v spodnej časti displeja, ktorá v iných koncernových modeloch večne poriadne nefunguje. Kiež by sa k tomu vrátili všetky autá. Nájdeme tu aj nespočet simply clever doplnkov ako dáždnik vo dverách, sieťový program, škrabku na okno a mnoho ďalšieho.

Poďme ale na jazdné vlastnosti RS-ka, ktoré budú asi každého zaujímať viac ako objem kufra. Rovnako, ako každé koncernové auto postavené na platforme MQB s veľkými kolesami, si občas vie aj Kodiaq RS buchnúť od zadnej nápravy. Inak ide o plavné a až prekvapivo komfortné auto, ktoré je aj kvalitne odhlučnené. Jazde s Kodiaqom nemožno nič zásadné vytknúť. Riadi sa dobre a ovládanie väčšiny vecí je intuitívne. Benzínový motor je kultivovanejší ako predošlý naftový a vyspelejšia je hlavne prevodovka.Ťažšie DSG DQ500 bolo nahradené o dosť ľahším modelom DQ381.

Odporúčaný článok:  KIA Sportage 1.6 T-GDi MHev 7DCT – Kórejka s noblesou

No ako už je asi všetkým  jasné, zhoršila sa spotreba. Keď som v hlavnom meste chytil kolóny, Kodiaq RS si zobral aj 15 litrov, zatiaľ čo BiTDI by si v rovnakej situácii potiahlo minimálne o nejaké 3 litre menej. Priemerná spotreba v meste sa tak ustálila na rovných 13 litroch. Na diaľnici už je rozdiel oproti naftovej verzii menší, tam vedel nafťák pri 130 km/h jazdiť aj za 7 litrov, benzínový motor si vypýta o cca. 1.5 litra viac. Počítajte s dlhodobým priemerom okolo 12 litrov. Ak to porovnáme s prémiovými SUV, ktoré majú výkonnejšie trojlitrové šesťvalce, je to celkom smutný výsledok. Tie si totiž vezmú pokojne o 3 litre menej – a to v ťažších autách, s lepšou dynamikou. Skoro by som zabudol ešte na jednu vec, ktorá je malou chybou na kráse. Po naštartovaní je auto vždy v režime Normal. Takže každú jazdu si ho musíte nastavovať a prepínať do obľúbeného režimu alebo do režimu Individual. Škoda, že dané nastavenie nemôže zostať uložené aj pre ďalšie jazdy.

Dynamika benzínového TSI je však o poznanie lepšia ako u naftového BiTDI. Z 0 na 100 km/h to dá za nejakých 6,5 sekundy a zo 100 na 200 km/h (na nemeckej diaľnici, samozrejme) dokáže Kodiaq RS zrýchliť za 21 sekúnd. Na kváder na kolesách to nie je zlá hodnotra. Benzínový motor má tiež pochopiteľne väčšiu chuť po otáčkach ako naftový agregát a dá sa lepšie pracovať s dávkovaním výkonu. Verím však, že napríklad pri ťahaní prívesu bude lepšie práve BiTDI s oveľa vyšším krútiacim momentom (500Nm nafta vs 370Nm benzín). Zvláštny je zvukový prejav, ktorý má na starosť spomínaný generátor vo výfuku. V nižších otáčkach duní a v tých vyšších znie ako nejaký utlmený šesťvalec. Umelé to síce celé je, ale výsledok je oveľa lepší ako klasický zvukový generátor v interiéri, ktorý má napríklad Octavia RS. Tento systém sa dá samozrejme úplne vypnúť. Našťastie…

Odporúčaný článok:  Dacia Jogger 1.0 TCe LPG - Ponuka, ktorá sa neodmieta

Pochvalu si zaslúži nová prevodovka DSG so siedmimi stupňami, ktorá v športovom režime dobre podraďuje a rýchlo reaguje na pokyny pádiel pod volantom. Ešte by teda nemusela podraďovať pri kickdowne v manuálnom režime a mohla by nechať oprieť motor o obmedzovač otáčok, potom už by jej nebolo čo vytknúť. V zákrutách poteší hmotnosť, ktorá sa medzigeneračne znížila o 86 kilogramov, pričom drvivá väčšina usporenej váhy je na prednej náprave. To znamená, že Kodiaq RS sa teraz oveľa ochotnejšie vrhá do zákrut. Už nepôsobí tak ťažkopádne a dá sa s ním držať naozaj vysoké tempo. Riadenie je strmé a s príjemným odporom, no žiadny športový dravec to však stále nie je.

Nový Kodiaq RS 2.0 TSI je autom, ktoré zvláda všetko tak nejak samozrejme. Vie byť pohodlným rodinným spoločníkom, praktickým sťahovákom, schopným SUV do zasnežených hôr, či veľmi rýchlym okreskovým tankom. Motor 2.0 TSI je vo všetkom, okrem spotreby o kus lepší ako 2.0 BiTDI. Nijako prehnaná mi nepripadá ani cenovka, ktorú automobilka za takto vybavené vozidlo pýta. Testovaný kúsok sa vyšplhal na 56.504€ a nechýba mu absolútne nič. Základ kúpite od 50.480€. Škoda len, že RSko nemá ešte silnejšiu verziu motora 2.0 TSI s 280 koňmi – napríklad tú zo Superbu. Tak snáď nabudúce…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →