Kia pred nejakým časom kompletne zmodernizovala modelový rad Ceed. Dotklo sa to samozrejme aj verzie s karosériou typu shooting brake, ktorú automobilka nazýva ako ProCeed. Na test sme dostali rovno tú najlepšiu verziu s označením GT, ktorá má zaujímavejší dizajn a ešte zaujímavejšie pohonné ústrojenstvo…
Najprv trochu teórie a histórie – Kia ProCeed nadväzuje dizajnom na rovnomennú štúdiu z roku 2017, ktorú automobilka predstavila v tom istom roku na autosalóne vo Frankfurte. Samozrejme tu nie sú obrovské kolesá, bezrámové dvere a ďalšie podobné výstrednosti ale základná silueta zostala nedotknutá. ProCeed je oproti klasickému Ceedu SW oveľa nižší (presneješie o 43 mm) a má výraznejšie uhladenú zadnú časť. Aj keď teda celková silueta už má nejaký ten rôčik, stále ide o dynamicky vyzerajúce a na pohľad veľmi pekné auto.
Najviac zmien sa v rámci tohto faceliftu odohralo na prednej časti auta. Nájdeme tu nové svetlomety s upravenou grafikou, ktoré sú teraz tvorené výhradne LEDkami. Denné svietenie už nepripomína istú značku zo Stuttgartu ale teraz mu slúži trojica oddelených vertikálne umiestnených segmentov v tvare bumerangu. Sú symetricky v každom svetlomete a po aktivácii smeroviek zmenia svetlo na oranžovú a slúžia teda aj ako ukazovatele smeru. Stretávacie a diaľkové svetlá má na starosti LEDka na vonkajšej strane a vnútorné svetlá sú hmlové svetlá. Nová je aj maska chladiča s lichobežníkovými lištami a nárazník s väčšími trojuholníkovými nádychmi. Verzia GT tiež dostala červené doplnky karosérie – aby bolo všetkým naokolo jasné, že je to „tá vrcholná verzia“.
Upravenú prednú časť dopĺňa len veľmi mierne pozmenený zadný nárazník s inými koncovkami výfukov, ale hlavne nové logá výrobcu. Sú celé z brúseného hliníku a postupne prídu na všetky novo vyrábané autá značky. Bez ohľadu na to, či prekonajú facelift alebo nie.
Veľké zmeny sa neudiali ani v interiéri. Stále tu nájdeme digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3″ aj veľký dotykový displej infotainmentu s uhlopriečkou 10,25″. Facelift sa tak zameral hlavne na výbavu, takže je možné priplatiť si napríklad za odvetrávané predné sedadlá, aktívne stráženie mŕtveho uhla, kde nedostanete len kontrolku v zrkadle, ale už aj korekcie do riadenia a podobne.
Digitálne budíky sú pekne čitateľné a informácie podávajú prehľadným spôsobom, len je tu opäť nevyužitá príležitosť v nemožnosti zmeniť si ich k svojmu obrazu. Sú tu len štyri prednastavené témy a to je asi tak všetko čo môžete nakonfigurovať. Samotnému multimediálnemu systému, ktorý je natlačený funkciami a podporou bezdrôtového Android Auto a Apple CarPlay, nemám veľmi čo vytknúť. Aj tak je to len podklad pre zrkadlenie telefónu a osobne neverím, že niekto vôbec ešte používa vstavané navigácie.
Tiež štandardná výbava je pre verziu GT bohatá, zahŕňa napríklad vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu, vyhrievaný volant, vyhrievané čelné sklo, bezdrôtové nabíjanie telefónu, parkovacie senzory, cúvaciu kameru (aj keď nie 360 stupňovú) alebo inteligentný parkovací asistent.
Škoda, že na rozdiel od klasického kombi, nemôže mať ProCeed GT ventilované sedačky. To má ale zrejme do činenia s tým, že tu máme športové sedadlá Recaro, ktorých konštrukcia a semišové čalúnenie toto neumožňujú. Sedačky sú každopádne skvelé, pohodlné a súčasne poskytujú veľmi dobrú oporu v zákrutách. Po celom teste mám k nim len jednu drobnú výhradu. Vôbec by som sa nehneval, keby sa dala sedačka vodiča spustiť ešte aspoň o pár centimetrov nižšie. Nie, že by som mal nad hlavou málo miesta, ale v autách so športovým duchom sa to tak nejak pýta, byť čo najnižšie k vozovke.
Kia ProCeed sa ponúka v dvoch verziách a s dvoma motormi, ktoré poznáme z koncernu KIA/Hyundai. Oba sú to priamovstrekové motory s reťazovým rozvodom. Základom je verzia GT line s preplňovanou benzínovou 1,5 T-GDi a výkonom 118 kW / 160 k, pri ktorej je na výber medzi 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Druhou verziou je práve testované GT. To má pod kapotou preplňovaný štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorého výkon je 150 kW / 204 k a krútiaci moment 265 Nm. Motor je v tomto prípade spojený výhradne so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DCT a pohonom predných kolies. ProCeed GT akceleruje z nuly na sto za 7,5 sekundy a rozbehne sa až na 225 km/h. V rýchlostiach nad 150 km/h ide stále o veľmi slušne zrýchlujúce auto. Otestované na nemeckých diaľniciach!
Dynamika auta je viac než dostatočná a s motorom si navyše automatická prevodovka veľmi dobre rozumie. Pokiaľ by ste si predsa len chceli rýchlostné stupne meniť sami, potom samozrejme ProCeed GT ponúka páčky pod volantom alebo môžete využiť možnosť pohybu voliča prevodovky. Ten má skvelý tvar, no zlú logiku radenia – vyšší stupeň je smerom hore a nižší dolu.
Manuálne radenie si však budete vyslovene užívať, nakoľko 7-stupňové DCT je bleskurýchle a jednotlivé „kvalty“ tam zasádza v zlomku sekundy. Či je to radenie smerom hore alebo dolu, pokojne aj o tri stupne. Toto je jedna z mála automatických prevodoviek, kde som jazdil takmer bez výhrady len v manuálnom režime. Kruháče, diaľnica, mesto, okresky… vždy ma to vďaka skvelému naskladaniu rýchlostí bavilo.
Jediný, skôr bezpečnostný problém je, že akonáhle sa ručička otáčkomeru čo i len priblíži k červenému poľu, prevodovka automaticky preradí nahor. A to bez ohľadu na to, či máte manuálny režim alebo nie.
Pokiaľ radi využívate funkciu prevodovky „Auto Hold“, potom určite trochu naštve, že si auto nezapamätá jej nastavenie po vypnutí motora. Takže po každom novom naštartovaní ju musíte znovu aktivovať. Je to síce iba stlačením jedného tlačidla, ale je to ďalší zbytočný úkon navyše po vypínaní aktívneho jazdného asistenta, ktorý obsahuje aj aktívne držanie v jazdných pruhoch a po vypnutí Start/Stop systému. Tri zbytočné veci, na troch rôznych miestach, ktoré treba spraviť po každom nasadnutí. Chápem ale, že niekomu môže byť takáto tlačidlová olympiáda aj povôli…
Jazdne sa Kia Proceed GT prakticky nezmenila. Stále ide o podvozkovo tuhšie auto, ktoré je celkom schopné v zákrutách a má dostatočný výkon aby ste si ich aj náležite užili. Pružiny vpredu sú oproti klasickému Ceedu SW tuhšie o 13%, vzadu dokonca o 44% a zadný stabilizátor je tuhší o šesť percent.
Jazdu ProCeed GT sprevádza hutným zvukom výfuku s aktívnou klapkou. Ten sám o sebe je taký malý zázrak, nakoľko v režime Comfort poskytuje jemné pradenie a pri prepnutí na režim SPORT sa z neho stane mierne urevaný a uprskaný cholerik ale TAK TO MÁME RADI! Pre toto sa predsa športovo strihnuté autá kupujú a tu je výfuk ako akýsi bonus, nakoľko ho nemusíte dávať dorábať aftermarketovo. „Laďák“ v sérii je v tejto kategórii rarita a taká Octavia RS môže (so svojim reproduktorovým zvukom v interiéri) len ticho šúchať nohami v kúte.
Nižšia by však mohla byť spotreba paliva, ktorá sa pri svižnej jazde veľmi ľahko prehupne cez hranicu 10-12l/100km. Pri vypnutom režime Sport (čo teda priznám sa, bolo málokedy), sa dá jazdiť za slušných 7-7,5l/100km. Len treba mať naozaj ľahkú nohu alebo veľmi dobré kontakty na benzínke.
Je teda ProCeed GT športovým kombíkom, praktickým autom alebo len štýlovkou? Áno – od všetkého trochu. Snáď tým, že dokáže potešiť nielen po ceste do práce, ale aj na rozbitej okreske či rýchlej diaľnici. Kompromis medzi autom na každý deň je tu vytvorený jediným tlačidlom na prepínanie jazdných režimov. Tento stroj na radosť je urobený tak, že sa ťažko hľadá niečo závažné, čo by sa dalo vytknúť. Jasne, mohli by sme chcieť, aby mal ten povestný dvojliter, ktorý sa dáva do „N-ka“ od Hyundaiu, alebo samosvor, alebo… ale to už by bolo vlastne iné auto.
Ak hľadáte praktické auto, ktoré vás dokáže pobaviť a potešiť, určite stojí ProCeed vo verzii GT za zváženie. Ja som bol rozhodne milo prekvapený. Aj cenou, ktorá pri takto vybavenom auta poráža konkurenciu na celej čiare o pekných pár tisíc…
Cenníková cena modelu od: 25 190 € (1,5 T-GDi GT-Line)
Základná cenníková cena verzie GT: 30 090 €
Cenníková cena testovaného modelu: 32 360 €
Príplatková výbava testovaného modelu: Metalická farba karosérie Deluxe White: 590 €, Safety pack DCT: 1 090 €, Smart pack: 590 €