SsangYong Musso Grand – Veľký pracant za dobrú cenu

Zástupca pickup-ov z Južnej Kórei, SsangYong Musso Grand je už overené pracovné auto, ktoré stavia nielen na povestnú húževnatosť značky, ale aj na celkom slušnú výbavu. Nedávno si tento kúsok prešiel pomerne veľkým omladením a dorazil k nám do redakčného testu.

Modernizovanú verziu si s tou predchádzajúcou asi ani nemožno pomýliť. Facelift má obrovskú prednú masku s vodorovným rebrovaním, ktorá vlastne dominuje celému autu. Podobnou premenou si prešiel aj model Rexton a obe vozidlá teraz pôsobia trochu hodnotnejšie. Predovšetkým Musso Grand ale týmto krokom vybočuje z pomerne konzervatívnej konkurencie.

Testovacie Musso bolo v peknej čiernej metalíze a štandardom sú halogénové svetlomety. V našej výbave Premium boli predné svetlá xenónové a LED techniku má iba denné svietenie a hmlovky. Svietivosť v noci má Musso Grand na dnešné pomery podpriemernú a horšie to je aj so svietením do strán. V ostrejších zákrutách prakticky nevidíte, kam idete a hmlovky nepodporujú funkciu prisvecovania.

Kolesá sú štandardne 17-palcové, oceľové s možnosťou priplatiť si hliníkové disky. Zaujímavé však je, že si môžete priplatiť osemnástky aj dvadsiatky. Viaže sa k nim však použitie päťprvkovej zadnej tuhej nápravy. Po stránke designu potom už toho veľmi nového nenájdete, možno len inú grafiku zadných svietiel, ale to by ste museli oba modely postaviť vedľa seba.

Musso Grand meria na dĺžku 5405 mm, na šírku 1950 mm a na výšku 1855 mm. Rázvor náprav činí 3210 milimetrov. Na domácom trhu je model Grand, už podľa názvu, väčší variant a v ponuke je aj kratšia verzia, ktorá sa však k nám neimportuje. Samotná korba má 1610 mm na dĺžku, 1570 mm na šírku a 570 mm na výšku. Svetlá výška činí slušných 220 mm, a našťastie tu pre nastupovanie máte aj madlá, ktoré majú oba rady sedadiel.

Automobilka SsangYong je známa tým, že sa vie poriadne odviazať pri výbave vozidla. Testovaný kúsok vo výbave Premium tak obsahoval 2-zónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných i zadných sedadiel, ventilovanie predných sedadiel, veľký infotainment s podporou zrkadlenia smartfónov,  navigáciu, vyhrievanie volantu či parkovacie kamery s 360-stupňovým obrazom. Priestor je pre päť cestujúcich kráľovský, predovšetkým na hlavu a na chodidlá v druhom rade je tiež dostatok. Sedadlo vodiča je komfortné a aj keď nemá nijako výrazné bočné vedenie a v zákrutách síce trochu vypadávate, ale do týchto áut sa veľmi často nasadá a vysadá a bočnice by boli trochu na obtiaž.

Ani zákazník, ktorý by chcel len obyčajný pracovný stroj, nebude o zaujímavú výbavu ochudobnený. Už základ vo výbave Style ponúka tempomat, všetky okná v elektrike, klimatizáciu, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, rádio so štyrmi reproduktormi, USB konektor či vyhrievanie čelného okna. Prípadne je možné, za malý doplatok, vybaviť auto elektrickým nastavením predných sedadiel s vyhrievaním (dokonca aj pre zadné sedadlá) a vyhrievaným volantom.

Interiér našťastie zastáva ešte klasickú koncepciu s množstvom tlačidiel a otočných ovládačov, ktorých rozmiestnenie je nadmieru logické. Príliš veľa sa tu v rámci faceliftu nezmenilo, snáď len iné prešívanie a doplnky. Príjemné tiež je, že stráženie jazdných pruhov je možné vypnúť trvalo jediným tlačidlom vľavo od volantu. Spracovanie materiálov je veľmi slušné a materiály samotné síce samozrejme nepatria k tým najlepším, netreba však zabúdať, že stále ide o pracovný pick-up.

Musso Grand je pracovný pick-up na priestorovom ráme s lichobežníkovou nápravou vpredu. Vzadu si ale môžete vybrať, či chcete listové perá alebo päťprvkovú tuhú nápravu. Na tomto výbere dosť záleží, pretože na korbu nad listovými pružinami naložíte 1000kg nákladu a nad päťprvkovú iba 805kg. To môže byť pre mnoho zákazníkov kľúčové. Maximálna ťažná kapacita sa zasa neodvíja od zvolenej nápravy, ale od prevodovky. Manuál utiahne 2600 kg, automat až 3000 kg. Pre väčšinu úkonov to bude dostatočné, ale v číslach Musso Grand poráža konkurencia.

Jazdnými vlastnosťami si Musso nezadá s ostatnou konkurenciou. S nezaťaženou päťprvkovou tuhou zadnou nápravou na väčších nerovnostiach odskakuje zadok a každý štart z križovatky začína pískaním gúm. Stačí však naložiť na korbu nejakých 100kg a už cítiť posun smerom ku komfortu a ukľudneniu nápravy. Naša špecifikácia našťastie nedoplatila na veľké a ťažké dvadsaťpalcové kolesá, ktoré pre komfortnú jazdu nie sú úplne ideálne a jazdili sme na pekných čiernych 18-kach, ktoré komfort, ale aj prejazdnosť terénom určite zlepšujú.

Zatiaľ čo pred faceliftami zdieľalo Musso Grand rovnako naladenú pohonnú jednotku s modelom Rexton, po facelifte sa SUV-čku doprialo viac koní, zatiaľ čo Musso Grand si ponechal pôvodný výkon. Vpred ho teda opäť poháňa vznetový štvorvalec e-XDI s objemom 2,2 litra a výkonom 133 kW (177 koní), ktorý vyprodukuje slušných 420 Nm krútiaceho momentu.

Na auto s pohotovostnou hmotnosťou 2100 kg sa to môže zdať málo, no opak je pravdou. Dynamika je síce skôr decentná, ale od toho tieto vozidlá primárne nie sú a konkurencia na tom nie je oveľa lepšie. Dôležité tu je, že maximum krútiaceho momentu máte už od 1600 otáčok a mierne vyššiu hlučnosť a vibrácie na voľnobehu Mussu pri pracovnom nasadení asi tiež odpustíte.

Motor je štandardne spárovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok 1800€ však ide spárovať so šesťstupňovou automatickou prevodovku Aisin. Mal ju aj náš testovaný kus a rovnako ako motor pôsobí veľmi rozvážne. Radiť vie jemne a zlé nie sú ani rozjazdy, ale napríklad podradenie do kopca trvá príliš dlho. Pomocou miniatúrneho voliča na páke prevodovky je možné radiť aj manuálne, ale ani tak to nie je oveľa rýchlejšie.

Spotreba je v rámci kategórie oveľa lepšia ako by som čakal. Priemer za týždeň bol 8,6l / 100km, avšak s menším podielom diaľnic. S ľahkou nohou sa teda bez problémov dostanete aj pod deväť litrov. Po meste a na diaľnici si motor vypýta niečo ľahko cez 10 litrov. Pre Musso Grand je štandardom pripojiteľný pohon všetkých kolies, vrátane redukcie. K našej výbave Premium+ sa potom dodáva ešte automatická uzávierka zadného diferenciálu.

SsangYong Musso Grand nie je vo svojom segmente vôbec priemerom. A to ako výbavou, tak motorizáciou a úžitkovými vlastnosťami. Jeho kúzlo je v tom, že to vie všetko ešte zabaliť do veľmi prijateľnej cenovky a nešetrí výbavou. Za cenu už od 28.390€ neponúkne na našom trhu takýto pick-up s dvojitou kabínou na ráme skutočne nikto. Navyše teraz po facelifte vôbec nevyzerá zle, takže rozhodne v dave nezapadne…

Technické špecifikácie:

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →