Kia XCeed 1.6 T-GDi – Smädný mních

Tento rok tomu bude 14 rokov, čo sa na automobilovom trhu objavil model Ceed (vtedy ešte s apostrofom uprostred). Za tú dobu sa z nováčika na trhu zvládol premeniť v rešpektovaného zástupcu v nižšej strednej triede. Kým prvá generácia potichu a nesmelo prerážala v tomto nabitom segmente, druhá sa plne etablovala ako právoplatný a silný člen svorky kompaktných hatchbackov. Tretí a stále aktuálny moedel posúva meno Ceed zase o kúsok vyššie a pomáha si k tomu predovšetkým pridruženými modelmi. Štýlový kombík Proceed veľmi príjemne prekvapil svojimi jazdnými vlastnosťami a športovosťou a keď Kia prvýkrát oznámila, že Proceed-om to nekončí a príde ešte jedno auto, ktoré bude patriť do rodiny Ceed, bolo takmer isté kde bude jeho pozícia. Aké poznatky teda prinieslo týždenné spolužitie s týmto ľahko zvýšeným, pracovne nazvaným „crosshatchbackom“ ?!

Prvý pohľad na tento, trochu nafúknutý, hatchback nevyvolá prehnané nadšenie. Predná časť síce jasne prezrádza príbuzenský vzťah k obyčajnému Ceed-u, ale celkovo je to iné auto. S bežným Ceed-om sa zhoduje akurát rázvor a predné dvere, inak je nový XCeed od podlahy iný. Ľahko zvýšená stavba karosérie je zrejmá na prvý pohľad a chválim, že si nepotrebuje pomáhať prehnaným oplastovaním, ktoré zvyšuje kredit v meste. Jednoducho je to stále hatchback, ktorý si nesnaží hrať na offroad. Úprimne priznáva svoju vyššiu svetlú výšku (184 mm), ktorú využijete predovšetkým v mestskej prevádzke pri prechádzaní obrubníkov. Zadná časť je zaujímavá vďaka tvarovaným svetlometom ale trpí, dnes tak moderným a vraj chceným, syndrómom „fejkových“ výfukov. Ale čo sa nepáči mne, to môže byť pre iného naopak. Celkovo však XCeed nevyzerá vôbec zle a to ani z jediného uhla.

Na rozdiel od mierne extravagantného zovňajšku je interiér prakticky bezo zmeny prevzatý z bežného Ceed-u. Tým pádom vieme, že je kvalitne poskladaný, nikde nevŕzga, plasty nevyvolávajú dojem, že sú tvorené z recyklovaných PET fliaš a ergonomicky je v úplnom poriadku. Na druhú stranu je však tiež zúfalo nudný a pôsobí takým ponurým dojmom, čo pri modeli, ktorý je prezentovaný ako zábavné auto, trochu zamrzí. Ozvláštnenie prináša len digitálny prístrojový štít, ktorý má naozaj skvelé rozlíšenie ale zasa – neponúka absolútne žiadne možnosti individualizácie a teda má absolútne nevyužitý potenciál. O niečo väčšia obrazovka infotainmentu, ktorá dorazila s modelovým rokom 2020 je skvelá, širokouhlá a vie zobraziť tri aplikácie vedľa seba. Pochváliť treba nastavenie perfektne fungujúceho adaptívneho tempomatu, ktorý v spojení s asistentom jazdy v pruhoch, zvládal ovládať auto aj v prudších zákrutách.

Odporúčaný článok:  Hyundai Kona 1.0 T-GDi 7DCT Family - Rodinná výbava jej stačí

Na mieste vodiča nájdeme naozaj široký rozsah nastavenia volantu v oboch smeroch a teda ani XCeed v tomto smere nesklamal. Posed za volantom je príjemný, nič mi nevadilo ani ma nijak neobmedzovalo. V oblasti ramien mám veľkorysú šírku, nad hlavou je rovnako dostatok miesta. Spomínaný široký rozsah nastavenia volantu aj sedadiel dáva možnosť pohodlne sa usadiť akejkoľvek postave. S výhľadom z vozidla som nemal problém a konečne sa mi nezdali malé ani spätné zrkadlá.

Bohato dimenzované a pohodlné sú aj sedadlá ale tie sú v najnižšej polohe ukotvené stále trochu vysoko. Sú čalúnené čiernou perforovanou kožou, vyhrievané a hlavne odvetrávané, čo je v tejto triede skôr výnimka ako pravidlo. Chladenie sedadiel je v lete veľmi príjemné a eliminuje potenie na kožených sedadlách, na druhej strane pri nerozumnom používaní môže spôsobiť problémy s chrbticou.

Priestrannosť interiéru je úplne v poriadku a subjektívne sa mi zdá, že konštruktéri zvládli na rovnakom rázvore vykúzliť o niečo väčší priestor pre posádku, než je tomu u východiskového Ceed-u. Kde sa pridávalo úplne objektívne, je batožinový priestor, ktorý dostal 31 litrov navyše a výsledná hodnota 426 litrov by mohla v pohode postačiť aj menej náročnej štvorčlennej rodine.

Odporúčaný článok:  Mazda3 Homura e-SKYACTIV G 150 6MT - Poďte do Trojky

Pod kapotou oranžového „crosshatchbacku“ pracovala najsilnejšia pohonná jednotka, ktorú môžete v Ceed-e nájsť. Benzínová 1.6 T-GDi s pomocníkom v podobe turbodúchadla, ktorá poháňa aj priostrený Ceed GT, ktorý som mal možnosť prehnať po slovensku v minulom roku (test nájdete TU). Vedel som do čoho idem ale zároveň som sa obával automatu v XCeed-e. A nemýlil som sa. Aby ste ma nechápali zle, 205 koní je príjemné stádo na bežné jazdenie, ale XCeed nehrá na športovú nôtu, takže tu vyplávajú na povrch skôr negatívne vlastnosti tohto, inak skvelého štvorvalca.

Áno, narážam tým na spotrebu. Pracovne som si XCeed-a nazval „Smädným mníchom“, pretože si po týždni testovania potiahol v priemere 10 litrov na 100km, čo nie je málo. V klasickom GTčku mi to tak nejak nevadilo, tu však ide o skôr rodinné auto a takáto spotreba nebude pre každého to pravé orechové pre jazdenie po meste a s deťmi do školy. Prevádzková efektivita nie je jeho silnou stránkou, pod 7,5 litra sa mi nepodarilo dostať ani pri naozaj opatrnej práci s plynovým pedálom a ani s adaptívnym tempomatom. Bez pripomienok nie je ani spomínané spojenie s dvojspojkovými automatom, ktorý občas prekvapí nepekným šklbnutím a mnohokrát necháva spojky zbytočne v preklze (hlavne pri rozjazde z križovatky). Manuál bude lepšou voľbou ale osobne by som siahol rovno po menšej 1.4 T-GDi, ktorá výkonovo stačí a vie vyčarovať oveľa priaznivejšiu spotrebu pohonných hmôt.

Chválu si zaslúži nastavenie podvozku, kde spolu s vyššou svetlou výškou použila Kia tiež mäkšie pružiny (a dlhší zdvih tlmičov s hydraulickými dorazmi vpredu) a výsledkom je naozaj komfortná jazda v každom režime. Zavesenie XCeed-u dokáže pohltiť aj veľké nerovnosti, bez toho aby ich prenieslo nejakým spôsobom do karosérie. Filtrovanie slovenských ciest je zvládnuté na úrovni a je vidieť, že sa zrejme testovalo poväčšinou u nás. Náklony karosérie sú síce trochu väčšie ako u obyčajného hatchbacku, ale nespája sa s nimi žiadna neistota či nervozita v riadení. To je tiež vynikajúce, presné a zároveň asi rýchlejšie, než by som bol v tejto kategórii čakal. Hoci sa zdá spojenie komfortu a športových vlastností trochu protichodné, tu sa to nejakým zázrakom podarilo nakombinovať tak, aby to fungovalo.

Odporúčaný článok:  Škoda Karoq – aká je v základnej výbave?

Kia teda vsadila na neistotu ale vydaril sa jej kus poctivého auta, ktorý si určite klientelu nájde. Jeho komfortný podvozok, ktorý však nie je ani prekážkou svižnejšej jazde, funguje v reálnom svete až nad očakávanie dobre. Priestranná kabína pojme celú rodinu a keď hľadáte zábavný „crosshatchback“ s automatom a mestský cyklus nie je prioritou, Kia XCeed tomu presne zodpovedá.

Technické údaje Kia XCeed 1.6TGDi AT Platinum
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1591
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 150 (204) / 5500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 265/ 1500-4500
Prevodovka: 7-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,5
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 6,2 – 9,8
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →