Uvedenie plug-in hybridných variantov do modelových radov XCeed a Ceed Sportswagon predstavuje ďalší krok v stratégii elektrifikácie vozidiel spoločnosti Kia Motors. Predaj v celej Európe sa začne v druhom štvrťroku 2020. Tieto dva nové modely po prvýkrát prinášajú do segmentu kompaktných vozidiel značky Kia elektrifikované pohonné jednotky.
Plug-in hybridné modely Kia XCeed a Ceed Sportswagon sa vyrábajú v Žiline – ako prvé plug-in modely vyrobené v Európe a exkluzívne pre Európu. Vozidlá budú v ponuke so štandardnou zárukou Kia na 7 rokov, resp. 150 000 km, ktorá sa bude vzťahovať aj na akumulátor a elektromotor novej pohonnej jednotky.
Nové modely Kia XCeed a Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid ponúkajú alternatívu k tradičným modelom s benzínovým a naftovým motorom. Nová pohonná jednotka kombinuje 8,9 kWh lítiovo-iónový polymérový akumulátor, 44,5 kW elektromotor a úsporný 1,6-litrový štvorvalcový motor „Kappa“ GDI (s priamym vstrekovaním benzínu). Celkový výkon a krútiaci moment pohonnej jednotky je 141 koní a 265 Nm, takže Ceed Sportswagon dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a Kia XCeed za 11 sekúnd.
Pohonná jednotka je spárovaná so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (6DCT), ktorá umožňuje vodičom radiť podľa vlastného uváženia a užiť si príjemnejšiu jazdu než v iných hybridných vozidlách vybavených elektronicky riadenou prevodovkou s plynule meniteľným prevodom (e-CVT). Tradičné hybridy s prevodovkou e-CVT prenášajú časť výkonu spaľovacieho motora cez elektromotor, čo vedie k stratám energie pri jej konverzii. Prevodovka 6DCT sa líši tým, že umožňuje prenos celého výkonu motora aj elektromotora paralelne cez prevodovku s minimálnymi stratami energie.
Štandardná technológia rekuperačného brzdenia umožňuje novým plug-in hybridným modelom zachytávať kinetickú energiu a nabíjať akumulátor pri jazde zotrvačnosťou alebo počas brzdenia, čím sa ešte viac zvyšuje celková účinnosť pohonnej jednotky.
Ceed Sportswagon dokáže prejsť až 60 kilometrov v čisto elektrickom režime s nulovými emisiami (kombinovaný cyklus NEDC), XCeed až 58 kilometrov (kombinovaný cyklus NEDC). Vďaka tomu môžu vodiči prejsť väčšinu denných trás a krátke každodenné dochádzanie absolvovať iba na samotný elektrický pohon.
Obidve vozidlá sú vybavené novým systémom virtuálneho zvuku motora – zvukovým výstražným systémom, ktorý sa aktivuje iba v čisto elektrickom režime pri nízkych rýchlostiach alebo pri cúvaní. Systém generuje virtuálny zvuk s úrovňou až do 59 dBA, aby bezpečne informoval chodcov o prítomnosti vozidla.
Plug-in hybridné modely XCeed a Ceed Sportswagon, rovnako ako ich náprotivky na benzín a naftu, boli vyvinuté výlučne pre európske cesty a pre európskych zákazníkov. Jazda a jazdné vlastnosti boli upravené tak, aby sa zdokonalili oproti predchodcom z pohľadu dynamiky aj účasti vodiča.
Systém plne nezávislého zavesenia kolies zaisťuje dynamické a okamžité reakcie na riadenie. Jazdné vlastnosti boli vyladené na rôznorodých európskych cestách, takže jazda je pohodlná, pričom vodič bude mať pri jazde v zákrutách pohyby karosérie pevne v rukách a pri vyšších rýchlostiach si užije maximálnu stabilitu. Dva nové plug-in hybridné varianty majú v porovnaní s benzínovou a naftovou verziou jemne vyladené zavesenie kolies a riadenie. Vďaka tejto modernizácii si každé vozidlo zachovalo rovnaký jazdný charakter ako jeho konvenčné náprotivky, pričom sa zohľadňuje rozdielne rozloženie hmotnosti pohonnej jednotky.
Plug-in hybridný model Kia XCeed je vybavený rovnakými hydraulickými dorazmi na zavesení predných kolies ako jeho náprotivky so zážihovým a vznetovým motorom. Gumový doraz pláva v hydraulickej kvapaline v tlmičoch a zaisťuje komfortnú jazdu na zlých povrchoch. Vozidlo bolo skonštruované tak, aby absorbovalo aj väčšie nárazy zavesenia kolies s hladkou a progresívnou odozvou, takže karoséria sa neodráža, keď sa zavesenie kolies po rýchlej kompresii usadí. Taktiež to prispieva k citlivejšiemu riadeniu a zlepšuje sa celková kontrola nad karosériou. Zároveň sa znižuje hluk pochádzajúci zo zavesenia kolies pri prejazde nerovnosťami.
Táto technológia ešte viac zvyšuje zážitok vodiča, a aj bezpečnosť. Oba modely sú štandardne vybavené elektronickým stabilizačným systémom (ESC) a stabilizačným systémom vozidla (VSM), ako aj systémom presmerovania krútiaceho momentu brzdením, ktorý inteligentne pribrzďuje vnútorné kolesá, aby sa znížila nedotáčavosť v zákrutách.
Každé vozidlo má v prednej časti novú uzavretú mriežku v tvare „tigrieho nosa“, ktorá zdokonaľuje aerodynamickú účinnosť, a modely Sportswagon majú výrazné exteriérové označenia „eco plug-in“. Nabíjací port je integrovaný do ľavého predného blatníka vozidla. Každý model je sériovo vybavený 16-palcovými zliatinovými diskami kolies, pričom obe verzie dostali svoj vlastný nový dizajn. K dispozícii sú príplatkové 17-palcové disky (Ceed Sportswagon) a 18-palcové disky (XCeed). Ceed Sportswagon je navyše vybavený nárazníkmi z modelov Ceed Sportswagon GT-Line, ktoré uľahčujú prúdenie vzduchu a vozidlu dodávajú športovejší celkový vzhľad.
Športový dizajn v kabíne využíva rovnakú palubnú dosku orientovanú na vodiča, nízku polohu za volantom a bežnú ergonómiu súčasného radu Ceed. Nové plug-in hybridné modely však obsahujú celý rad nových funkcií, ktoré zlepšujú využiteľnosť vozidla pre majiteľov, ktorí chcú z novej pohonnej jednotky vyťažiť maximum.
Obidve vozidlá sú vybavené indikátorom nabíjania – vizuálnou pomôckou, ktorá upozorňuje majiteľov na nabíjanie vozidla alebo na úplné nabitie akumulátora. Nachádza sa vo vrchnej časti prístrojovej dosky, čo znamená, že vodič môže letmým pohľadom skontrolovať stav nabitia vozidla aj zvonku (napríklad, keď je zaparkované na príjazdovej ceste pred domom a majiteľ je ešte v dome).
Obe vozidlá ponúkajú informačno-zábavný systém Kia s 8-palcovou dotykovou obrazovkou alebo voliteľný informačno-zábavný systém s navigáciou, 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou a telematickými službami UVO Connect od spoločnosti Kia. Tieto systémy sú jedinečne prispôsobené pre nové plug-in hybridné varianty a obsahujú nové funkcie, ktoré majiteľom pomôžu vyhľadať dostupné nabíjacie miesta v blízkosti alebo na trase do cieľa. Na obrazovke sa môžu zobrazovať aj dôležité informácie týkajúce sa pohonnej jednotky, napríklad grafika so zostávajúcou úrovňou nabitia a spotrebou energie. Majitelia môžu okrem toho použiť dotykovú obrazovku na naplánovanie, kedy sa má vozidlo nabíjať po zapojení do domácej nabíjačky, aby mohli využívať lacnejšie tarify za elektrickú energiu. Oba informačno-zábavné systémy sú štandardne vybavené funkciou Apple CarPlay a Android Auto. Voliteľný navigačný systém s 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou obsahuje funkciu viacnásobného pripojenia cez Bluetooth, aby cestujúci mohli pripojiť dve mobilné zariadenia naraz.
Na prístrojovej doske sa nachádzajú aj jedinečné vizuálne prvky pre plug-in hybridnú pohonnú jednotku Kia, ktoré zobrazujú zostávajúcu úroveň nabitia, predpokladaný dojazd v čisto elektrickom režime a tok energie medzi akumulátorom, motorom a elektromotorom. Súčasťou príplatkovej výbavy bude nový, plne digitálny 12,3-palcový prístrojový panel „Supervision“, na ktorom sa budú zobrazovať informácie, čo najjasnejšie s množstvom jedinečných grafických prvkov. Displej Supervision s vysokým rozlíšením 1920 x 720 pixelov nahradí jediným, celistvým displejom konvenčné ukazovatele rýchlomera a otáčkomera, ktoré sa v súčasnosti nachádzajú v osobných automobiloch tejto značky.
Systém kúrenia, vetrania a klimatizácie „len pre vodiča“ – ktorý sa aktivuje novým tlačidlom na prístrojovej doske – okamžite deaktivuje prúdenie vzduchu do všetkých vetracích otvorov okrem tých, ktoré sú najbližšie k vodičovi. Táto funkcia slúži na zníženie spotreby energie akumulátora z ventilačného systému pri súčasnom zachovaní požadovanej teploty pre vodiča. Na rozdiel od konvenčných ventilačných systémov systém Kia „len pre vodiča“ nepracuje tak, že by jednoducho obmedzil prúdenie vzduchu do niektorých vetracích otvorov a presmeroval ho inam – namiesto toho vypína samotné ventilátory, čím znižuje spotrebu energie.
Modelový rad Ceed bol od začiatku navrhnutý tak, aby umožňoval použitie nových hybridných pohonných jednotiek. To znamená, že zavedenie plug-in hybridnej pohonnej jednotky do modelov Kia XCeed a Ceed Sportswagon malo minimálny vplyv na usporiadanie priestoru, keďže konštrukcia bola od začiatku upravená tak, aby mohla obsahovať akumulátor pre tento typ pohonu.
Akumulátor s kapacitou 8,9 kWh sa nachádza vedľa 37-litrovej palivovej nádrže pod zadným lavicovým sedadlom – na rozdiel od mnohých iných plug-in hybridných vozidiel, v ktorých akumulátor zaberá cenný batožinový priestor. Plug-in hybridný Ceed Sportswagon má objem batožinového priestoru 437 litrov a až 1 506 litrov so sklopenými zadnými sedadlami (delené v pomere 40 : 20 : 40). Kia XCeed v plug-in hybridnej verzii má objem batožinového priestoru 291 litrov, ktorý po sklopení zadných sedadiel vzrastie na 1 243 litrov. Pod podlahou batožinového priestoru oboch vozidiel je samostatný priestor na uloženie nabíjacieho kábla, keď sa nepoužíva.
Oba modely sú k dispozícii s voliteľnou súpravou na ťahanie brzdeného prívesu, čo je nezvyčajné medzi hybridnými vozidlami. Ceny začínajú na 33.000€ v prípade XCeed a model Ceed SW začína na 31.990€ za výbavu Gold. Za vyšší stupeň Platinum si priplatíte cca. 3300€.
Zdroj: TS Kia Motors Sales Slovensko