Peugeot e-2008 – Francúzska električka

Vyzerá elegantne, je to dnes jeden z najobľúbenejších crossoverov, má 50kWh batériu a papierový dojazd cez 300 kilometrov, pritom základná cena začína len niečo málo nad 30-tisíc €. To je Peugeot e-2008, ktorý je elektrifikovanou verziou klasickej spaľovacej 2008-čky, od ktorej sa dizajnovo líši len pramálo. Ako jazdí a pre koho je elektrická 2008-čka vlastne určená?! Poďme sa na to pozrieť…

Po stránke vzhľadu karosérie sa elektrická e-2008 príliš nelíši od bežného prevedenia, ktoré sa dizajnovo veľmi podarilo. Je tu trochu pozmenená maska chladiča, ktorá modrou farbou odkazuje na použitý lak karosérie. Písmenká „e“ sú tu umiestnené na niekoľkých miestach karosérie a dávajú jasným symbol, že tu sa hrá na elektromobilitu. To, že sa jedná o elektromobil, zistíte tiež po otvorení viečka „palivovej nádrže“, kde namiesto tankovacieho hrdla nájdete zásuvku typu 2 (Mennekes) s rozšírením na CCS Combo 2, čo zaručuje, že prakticky pri žiadnom stojane na Slovensku nebudete mať problém. Ak teda nebude obsadený…

Vo vnútri vozidla sa toho príliš nemenilo a o tom, že sedíme v elektromobile vlastne informuje len jediné logo na volante a jeden mód na 3D kokpite, ktorý získate od výbavy e-GT. Dobrou správou je fakt, že posádka nie je v kabíne nijako priestorovo obmedzovaná zástavbou batérií. Tie Peugeot veľmi dobre umiestnil pod zadné a predné sedadlá. V praxi tak môže vadiť nanajvýš to, že vodič neprisunie ľavú nohu úplne pod sedadlo, kde je umiestnená časť batérií.

Batožinový priestor je v Peugeote e-2008 totožný ako pri štandardnom modeli, čo nebýva u elektromobilov vôbec zvykom. Tešiť sa tak môžete na slušných 434 litrov a po sklopení zadných sedadiel dokonca na 1 467 litrov. Do medzipodlahy kufra je tiež možné schovať káble, ktoré by inak poletovali po kufri.

To najdôležitejšie nájdeme (u elektromobilu netradične…) pod prednou kapotou. Nachádza sa tu celkom klasicky usadený elektrický motor s výkonom 100 kW (136 koní) a točivým momentem 260 Nm, ktorý je doplnený o batériu s kapacitou 50 kWh (využiteľných je však len 45 kWh). Systém poháňa predné kolesá a je spojený s automatickou prevodovkou, ktorá sa ovláda pulzným voličom. K dispozícii je okrem klasickej polohy „D“ aj poloha „B“ (Brake), ktorá funguje ako rekuperačný mód a zaisťuje rýchlejšie dobíjanie batérie výmenou za väčšie spomaľovanie vozidla. Jazdili sme praktický len v tomto móde a používali sme ho pri dochádzaní k semaforu popr. na schádzanie z kopca. Polohou B sa nielenže batéria v daný okamih viac dobíja, ale šetríte aj brzdové doštičky.

Automobilka udáva papierový dojazd 310 km. Pri plnej batérii ale auto pri teplote tesne nad bodom mrazu ukázalo dojazd len 265 km, pričom veľmi záleží, či nabíjate vozidlo s teplou batériou alebo studené. Pri opakovanom nabíjaní sa nám podarilo dosiahnuť z klasickej 220 voltovej zásuvky dojazd 286 km a pri dobití na 50 kW rýchlonabíjačke cez CCS kábel dokonca iba 280 km. Pri vyššej vonkajšej teplote sa nám podarilo dobiť batériu na 290km a pri vypnutom kúrení a defenzívnej jazde, by táto hodnota bola zrejme aj reálne dosiahnuteľná.

V meste alebo mimo neho, kde často dávate dole nohu z plynu alebo brzdíte možno jazdiť za udávanú spotrebu výrobcom či dokonca lacnejšie. V meste je možné sa pohybovať za nejakých 14 kWh/100km, čo by znamenalo dojazd cez 300 km. To ale neplatí o cestách mimo mesta. Spotreba rapídne rastie už na rýchlostných cestách okolo 100km/h. Tam už začína byť problém udržať spotrebu pod 20 kWh/100 km, čo znižuje teoretický dojazd niekam k slabým 220-230 km. A vôbec najhoršia situácia panuje na diaľnici, kde si elektrická 2008čka stiahne ori diaľničných 130km/h pekných 25 kWh/100 kWh a viac, čo zníži reálny dojazd hlboko po 200 km.

Pokiaľ teda plánujete využívať elektrický Peugeot pre mestské či prímestské cestovanie alebo pokojnejšie jazdy mimo mesta, môžeme ho s kľudným svedomím odporučiť. Jeho dojazd bude činiť v ideálnych podmienkach pokojne 250-300 kilometrov. Ak nedochádzate denne do práce a späť, dobijete ho napríklad raz týždenne doma zo zásuvky, príp. ho dobijete pri nákupnom centre, než si nakúpite. Pokiaľ však budete chcieť vyraziť napríklad z Bratislavy do Banskej Bystrice, pripravte sa na jedno veľké dobrodružstvo. Na diaľnici sa budete musieť veľmi krotiť a ideálne udržiavať rýchlosť okolo 110-115 km a plánovať dobíjanie po ceste. Zabudnúť tiež môžete na ťahanie akéhokoľvek prívesu, či už brzdeného alebo nie.

Cestovanie je tu však tiché, maximálne komfortné a úplne prirodzené. Peugeotu sa podarilo zvoliť ideálny kompromis medzi komfortom a tuhosťou. Nebyť nutných zastávky kvôli dobíjaniu, bolo by spolužitie s peugeotom úplne ideálne. Elektrickej 2008-čke by pomohla vyššia kapacita batérií, potom by sa jednalo o plne a každodenne využiteľné vozidlo, ktoré dôjde bez dobíjania prakticky kamkoľvek. Takto sa jeho revír musí obmedzovať na mestské či prímestské aglomerácie, kde funguje úplne ideálne. Pre tých, čo sa neustále ponáhľajú, je lepšou voľbou benzínová 1.2ka PureTech a pre tých, ktorý chcú skutočne šetriť a neobmedzovať sa dojazdom, je tu dieselová 1.5ka Blue-HDi. Za ten rozdiel v cene, môžete jazdiť pekných pár rokov na fosílne palivá. Samozrejme, ak nám ich v najbližších rokoch dvojnásobne nezdražia…

Peugeot e-2008 patrí medzi najdostupnejšie praktické elektromobily na slovenskom trhu. Aktuálne za ňu zaplatíte 31.990 € vo výbavovom stupni Active. Skúšané vozidlo v prevedení e-GT vás príde na 34.590 €, čo je stále výrazne menej, než u konkurencie. Peugeot poskytuje na batérie záruku po dobu 8 rokov a 160 000 km pri garancii 70% kapacity batérie.

Elektrická 2008-čka dokáže plne nahradiť klasické menšie SUV za predpokladu, že sa s ním nebude jazdiť dlhodobo po diaľnici. Tam sa jej využiteľnosť znižuje každým kilometrom a dobíjanie sa stáva viac-menej otravnou záležitosťou. Vo všetkých ostatných prípadoch je však e-2008-čka skvelým vozidlom, ktoré dáva zmysel.

https://www.youtube.com/watch?v=08oA7aryAUA
https://www.youtube.com/watch?v=L9f8vmKCWEY

Celú galériu nájdete tu: PEUGEOT e-2008

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →