Mazda MX-30 R-EV Edition-R – Wankel je späť!

Malá, mestská a zaujímavá Mazda MX-30 sa predstavila ešte v roku 2020 a najskôr prišla v čisto elektrickej verzii. Pri pohľade pod prednú kapotu a po zamyslení sa nad koncepciou pohonu pri tomto EV sa naskytala otázka, ako ten prázdny priestor chce značka Mazda ešte využiť?! Onedlho sa však už šuškalo, že Mazda predstaví aj verziu s „predlžovačom dojazdu“ v podobe spaľovacieho motora s rotujúcim piestom – Wankelom.

Prvý elektromobil japonskej značky z Hirošimy bol pri svojom uvedení zaujímavou kombináciou tradičného elegantného Kodo dizajnu značky, no bohužiaľ na elektrinu toho neprešiel príliš veľa. S malou baterkou a pomalým nabíjaním sa MX-30ka musela pohybovať hlavne v mestách a „rýchlonabíjanie“ bolo pre ňu prakticky cudzím slovom.

MX-30ka bolo teda vozidlo určené výhradne na mestské posúvanie a občasný výlet do susednej dediny. Akonáhle sa vydáte na dlhšie trasy, budete sa musieť zmieriť buď s tým, že buď pôjdete veľmi pomaly, alebo že budete každú chvíľu nabíjať – ak bude kde.

Až tak začiatkom minulého roka konečne padlo rozhodnutie odstrániť najväčšiu nepríjemnosť výhradne elektrickej MX-30ky a vyriešiť to hneď staro-novou inovatívnou technikou. Mazda odhalila svetu novú vylepšenú Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV s kompletne novým hnacím ústrojenstvom, vďaka ktorému sa z pôvodného elektromobilu stal vlastne klasický Plug-in hybrid s legendárnym Wankelovým motorom pracujúcim ako „predlžovač dojazdu“.

Keďže aktuálny modelový rok MX-30 nie je ani tak faceliftom ako skôr akousi obnovou a vylepšením aktuálneho vozidla, zmien na karosérii a v interiéri sme sa nedočkali. Nové sú niektoré farby a dizajn kolies a musím uznať, že aj v čiernej metalíze to MX-30ke sekne. S opačnými zadnými dverami, oficiálne pomenovanými „freestyle doors“, ktorými po prvýkrát disponovalo wankelové kupé Mazda RX-8, nebolo vzhľad po tých rokoch na trhu ani nutné nijako meniť, pretože MX-30 stále vyzerá moderne a nadčasovo.

Vo vnútri je to klasika s kvalitnými a hlavne recyklovanými materiálmi. Čiastočne digitálny prístrojový štít zobrazuje iba tie najdôležitejšie jazdné dáta, jednoduchý infotainment s 8,8“ obrazovkou bez dotykového ovládania a ovládačom HMI funguje tak ako má a už po prvých kilometroch na okreskách si uvedomíte, že MX-30ka je jedným z mála normálnych elektrických áut, v ktorých si môžete jazdu skutočne užiť.

Odporúčaný článok:  Dacia Duster LPG - splyňovať sa oplatí

Dokonca aj plug-in hybridná Mazda MX-30 s wankelom je rovnako priestranná ako elektromobil. Dvere sa otvárajú v takmer pravom uhle, takže sa na zadné sedadlá pretiahnu aj osoby väčšieho vzrastu a zvládnu na nich aj priemerne dlhú cestu. Priestrannosť predných sedadiel je bezproblémová a batožinový priestor disponuje základným objemom 350 litrov.

V každodennej prevádzke variant MX-30ky so spaľovacím rotačným motorom spoznáte hlavne vďaka symbolu trojuholníkového piestu s písmenkom „e“ na predných blatníkoch a novom modelovom označení e-Skyactiv R-EV na piatych dverách.

Novinárska Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV sa navyše na Slovensku zapožičiava v špeciálnej edícii Edition-R, ktorá v konfigurátore predstavuje akúsi vrcholnú výbavu. Exteriérovým dizajnom vychádza z konceptu elektromobilu MX-30 100th Anniversary, oslavujúceho výročie 100 rokov od založenia automobilky v roku 2020, a písmenkom „R“ v názve odkazuje na anglické slovíčko Return (návrat). Nie, nie je to Rotary, ako by si všetci milovníci wankelových motorov mohli myslieť…

Táto špeciálna výbava Edition-R je dostupná iba s čiernym lakom v kombinácii s kontrastnou vínovou strechou, v metalickom odtieni Maroon Rouge. Ten sa prvýkrát objavil už v roku 1960 na prvom sériovom osobnom automobile značky, modeli R360. Ďalšími špecifickými doplnkami tejto edície sú koberčeky a logá Edition-R na hlavových opierkach predných sedadiel.

Aby som ešte uviedol na pravú mieru tú poznámku o Plug-in hybride – Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV skutočne nemá priame spojenie medzi spaľovacím motorom a nápravami a Wankel motor poháňa iba generátor. To je jedným zo znakov elektromobilov s predĺženým dojazdom. Zároveň ale ide o sériový hybrid, teda hybridný systém, ktorý používajú aj niektoré Plug-in hybridy a dokonca aj Full-hybridy bez externého nabíjania.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má dokonca rýchlonabíjanie konektorom CCS s výkonom až 36 kW a 11 kW palubnú nabíjačku. To je však aj niečo, s čím sa už stretávame aj pri niektorých plug-in hybridoch. Batéria má kapacitu 17,8 kWh a dojazd v elektrickom režime je 85 km podľa WLTP, čím sa radí medzi nadpriemerné plug-in hybridy, avšak nie na špičku kategórie PHEV.

Zaujímavým parametrom je aj objem palivovej nádrže, ktorý činí 50 l, pretože Plug-in hybridy mávajú oveľa menšiu nádrž na benzín. Väčšinou okolo 40 litrov a niekedy aj menej a tak MX-30ka svojimi parametrami vybočuje z toho, na čo sme zvyknutí. Mazda si jednoducho ide vlastnou cestou, tak ako je tomu pri atmosférických spaľovacích motoroch.

Odporúčaný článok:  Dacia Spring Electric - Drahé kompromisy do mesta

Z pôvodného elektromobilu teda Mazda vyvinula praktickejší plug-in hybrid, sľubujúci kombinovaný dojazd až 680 kilometrov v cykle WLTP. Novinka s polovičným akumulátorom väčšinu energie čerpá z relatívne veľkej palivovej nádrže s objemom 50 litrov a v spaľovacom Wankelovom motore ju premieňa na elektrinu, ktorou následne cez akumulátor poháňa jeden elektromotor na predných kolesách. Aj wankelová Mazda MX-30 sa teda pohybuje výhradne elektrickou silou.

Kompaktný jednorotorový wankel umiestnený pod prednou kapotou, s obchodným názvom Skyactiv-R, nesie interné označenie 8C a nadväzuje na dvojrotorovú jednotku Renesis, továrňou označovanú ako 13B-MSP, z Mazdy RX-8. Inžinieri Mazdy však urobili zásadnú zmenu, pretože z pôvodnej konštrukcie kombinujúcej oceľ s hliníkom vyvinuli čisto hliníkovú jednotku. Medzigeneračne teda už tak ľahký rotačný motor odľahčili až o ďalších 15 kilogramov.

Technické dáta hovoria o jednorotorovom Wankelovom motore 8C, ktorý má objem 830ccm (v TP je však samozrejme údaj 1660ccm, keďže pri týchto motoroch sa násobí objem dvomi) a vyvinie maximálny výkon 55kW (75k) pri 9000 ot./min. Kombinovaný výkon plug-in hybridného systému je potom 125kW (170k) a vrcholný krútiaci moment dosahuje 260Nm.

Tento motor súčasne historicky prvým rotačným motorom podľa pôvodnej konštrukcie Felixa Wankela s priamym vstrekovaním paliva, čím sa automobilke podarilo dosiahnuť zníženie spotreby až o 25 percent. Nová jednotka je teda najúspornejším a emisne najzelenším wankelom všetkých čias. Toľko papier. No jeho reálna spotreba a emisie sú závislé na pravidelnosti, s akou hybridnú MX-30ku nabíjate. Závisí od toho aj spotreba oleja v spaľovacej komore, ktorou sú Wankelove motory neslávne preslávené…

Wankel motor sa zapína takmer nepočuteľne a väčšinou ho prehluší hluk pneumatík, pri jazde po našom rozbitom asfalte. Počuť ho však je v predvolenom jazdnom režime Normal, kedy sa štartuje automaticky pri vysokej záťaži, teda pri väčšom alebo plnom zošliapnutí akcelerátora. Pri normálnom jazdnom štýle necháva akumulátor vybiť na minimálne 43% a následne udržuje stav okolo tejto hodnoty.

Odporúčaný článok:  Hyundai i30 - Fastback

Môžete jazdiť výhradne na elektrinu, ale rovnako tak môžete jazdiť s neustále naštartovaným Wankelovým motorom, keď si to vynútite v nabíjacom režime Charge. Pri prepnutí na tento režim si tiež jednoducho naklikáte na koľko percent chcete udržiavať nabitú batériu.

Čo sa týka spotreby benzínu, je potrebné sa trochu zamyslieť. Kombinovaná spotreba podľa WLTP je tak ako pri takmer každom inom Plug-in hybride iba 1 liter/100km. To však samozrejme platí len v prípade prvých 100km s plne nabitou batériou a v ideálnych podmienkach. Realita je vyššia a tak pri bežných jazdách v hybridnom režime zoberie Wankelov motor priemerne okolo 2,7- 3 litre paliva na 100km a auto k tomu spotrebuje ešte 17-21kWh elektrickej energie. Pri jazdách nad 100km a s vybitou batériou, ktorú sa budete snažiť priebežne dobíjať, vie vyskočiť spotreba aj nad 8 litrov/100km. Priemer po týždni s týmto technologickým unikátom bol na úrovni 5,7 litra/100km, no je nutné podotknúť, že batéria sa nabíjala s výnimkou jedného dňa vždy doplna…

Cenovo sú MX-30ky nastavené takmer na rovnakú úroveň. Ak chcete Mazda MX-30 e-Skyactiv EV na čistú elektrinu, tak základ Prime-line vychádza aktuálne na 37 690 € a jej derivát s Wankelovým motorom v rovnakej základnej výbave, stojí tak isto. Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV sa svojej elektrickej sestre vzďaľuje v cenníku až v najvyšších výbavách, akou je napríklad aj testovaná Edition-R. Kým EV verzia končí na 42 040 €, za našu testovanú výbavu s príplatkovým strešným oknom by ste dali 44 340 €. Za malé mestské elektro s predlžovačom dojazdu je to veľa?! Neviem. Nik iný takýto unikát neponúkne…

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV je zaujímavým spojením moderných technológií z elektrických vozidiel a technológie takmer zabudnutého Wankelovho motora. Jej výkon, dizajn a iný hybridný prístup ponúkajú celkom dobrú alternatívu pre tých, ktorí hľadajú papierovo čisté elektrické vozidlo s dlhším dojazdom. A aj keď Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV nie je úplne presne takou Wankelovou Mazdou, akú by sme my nadšenci benzínu chceli, aj tak vie vykúzliť úsmev na tvári nadšencov rotačných motorov…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →