Mistubishi Colt HEV – Najlepší vo svojom segmente

Ako to dopadne, keď sa spoja dvaja svetoví výrobcovia a chcú ponúkať dva modely s totožnou technikou a dizajnom? Odpoveďou môže byť model Colt novej generácie, ktorý nám opäť zavítal do redakcie, tentokrát v hybridnom prevedení. Aký je teda úsporný hybrid, ktorý nepotrebuje zásuvku?!

Mitsubishi Colt teda používa techniku aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi. Nedávno sme otestovali s benzínovým litrovým trojvalcom a tentokrát tu máme čisto hybridné prevedenie s výkonom 143 koní a výbavou Instyle.

Po stránke designu asi nemá cenu veľa opisovať, keďže úplna podobnosť s Renaultom Clio je tu viac než evidentná. Červená metalíza dobre ladí s chrómovanými a čiernymi doplnkami na karosérii. Odlišnosti vo vzhľade pri oboch značkách sa obmedzujú predovšetkým na poňatie prednej časti. Inak je riešená predná mriežka chladiča a všimnúť si možno výrazné ozdobné svetelné prvky na krajoch karosérie.

Odlišné sú samozrejme aj kolesá, a to nielen dizajnom, ale aj možnosťou mať v základnej výbave ráfiky s priemerom 15 palcov. Vyššie verzie výbavy majú chrómované lišty okolo bočných okien, čo sú detaily, ktoré má Renault Clio čierne. V podobnom duchu sa nesú rozdiely aj v interiéri.

Kabína je teda úplne rovnaká ako v prípade Renaultu. Jedinou zmenou je logo výrobcu na volante a tým to končí. Horná polovica palubnej dosky je z mäkčených plastov, stred zase pripomína akúsi mäkkú gumu. Nechýba typické LED podsvietenie, ktoré je v mieste okolo radiacej páky a vo dverách.

Možno by neuškodila väčšia pestrofarebnosť volených materiálov, pretože testovaný Colt na mňa pôsobil v kabíne až príliš fádne, a to kvôli jednoliatej šedočiernej farbe. Čo poteší je, že tu nájdeme klasickú trojicu kruhových fyzických ovládačov na nastavovanie klimatizácie.

Odporúčaný článok:  Ford Focus Active 1.0 EcoBoost mHEV - Kráľ podvozkov na diéte

Infotainment je samozrejme vybavený najnovšími komunikačnými funkciami, vrátane bezdrôtových rozhraní Apple CarPlay a Android Auto, a to všetko v základnej výbave. V najvyššej testovanej výbave Instyle nechýbala navyše bezdrôtová nabíjačka, či možnosť nastaviť jeden z troch vodičských jazdných profilov a dva USB-A kontektory vpredu.

Zatiaľ čo vpredu je miesta dostatok aj pre cestujúcich s výškou nad 186cm, dozadu sa kvôli malému priestoru pre nohy posadia pohodlne snáď iba deti. Chýba tu priestor na nohy aj nad hlavou. Aj napriek hybridnej technike však celkom prekvapil batožinový priestor. Pri testovanej elektrifikovanej verzii má stále slušný objem 301 litrov, hoci je pod jeho podlahou je ukrytý akumulátor s kapacitou 1,2 kWh.

Colt sa síce radí do segmentu malých vozidiel, ale môže byť vybavený pokrokovými asistentmi známymi skôr z väčších modelov. Ide ako o bezpečnostné systémy v podobe prednárazovej funkcie s detekciou chodcov, tak o tie zvyšujúce komfort, medzi ktoré patrí aktívny tempomat s funkciou Stop&Go a funkciou udržiavania v jazdnom pruhu.

Verzia Instyle je štandardne vybavená aj parkovacím asistentom Easy Park, ktorý dokáže automaticky vyhľadať a zaparkovať do pozdĺžnych, kolmých a dokonca aj šikmých parkovacích miest. Používa na to sústavu 12 ultrazvukových čidiel, pričom vodič môže manéver sledovať v 360-stupňovom pohľade na centrálnom displeji.

Mitsubishi Colt s prívlastkom HEV disponuje pod prednou kapotou atmosférickým benzínovým štvorvalcom s objemom 1,6 l a pracuje v Atkinsonovom pracovnom cykle. To aj preto, že ho v optimálnych otáčkach dokáže udržať originálna hybridná sústava s elektromotorom o výkone 51 kW (69 k) a krútiacim momentom 205Nm, slúžiaci ako pre pohon, tak ako generátor.

Motor je navyše spojený so štartér-generátorom zaisťujúcim jeho štartovanie. Použitý hybridný systém pochádza od značky Renault a ide o dômyselný systém (pozri tiež technika Renaultu Espace na strane 52) so štyrmi mechanicky automatizovane volenými prevodmi pre spaľovaciu jednotku a dvojicou pre elektromotor.

Odporúčaný článok:  Hyundai Kona Hybrid - ideál do mesta

Systém môže pracovať v rôznych režimoch podľa aktuálnej jazdnej situácie. Vozidlo sa tak môže pohybovať iba na elektrinu alebo na spaľovací motor, dokáže byť aj sériovým, paralelným alebo kombinovaným hybridom. Ten je doplnený o dva elektromotory, z ktorých ten výkonnejší slúži ako hlavná pohonná jednotka. Ten menší naopak slúži ako štartér, náhrada synchronizovania prevodových stupňov automatickej prevodovky a súčasne pomáha s prechodmi medzi prvým elektromotorom a benzínovým motorom.

Vo finále však možno vytvoriť až 15 kombinácií radenia, čo pomáha pri väčšine vodičských situácií. Kombinovaný výkon hybridného systému činí 143 koní a vhod tu príde nízka hmotnosť vozidla, ktorá je iba 1 360 kg.

V praxi celá sústava pracuje veľmi efektívne a vzhľadom na šírku dostupných režimov prekvapuje prirodzenými reakciami na požiadavky pravej nohy. Len občas sa nám v neštandardných situáciách stalo, že v prechodových režimoch reagoval systém mierne oneskorene. Oceniť treba hlavne prirodzenú silu a dávkovanie krútiaceho momentu v celom pásme rýchlostí a hlavne nízku spotrebu paliva.

V priemere sme jazdili za 5l/100km, pričom v meste sme sa dostali až k dolnej hranici 4l/100km. Pri ľahkej nohe a čisto medzimestskom presúvaní sa viete dostať aj pod 4l a to už je teritórium niektorých PHEV. Na diaľniciach treba počítať s apetítom okolo 6 litrov na 100 kilometrov jazdy, čo vzhľadom na spomínaný výkon opäť nie je vôbec zlé. Na tak výkonný hatchback je to veľmi dobrá spotreba.

Riadenie nie je označované ako adaptívne, ale na diaľnici vplyvom asistenta držania pruhov veľmi stuhne, takže sa ľahko udrží stopa. O nejakej väčšej spätnej väzbe nemôže byť reč, ale málokto dnes stojí ako ja o to, aby na nerovnostiach volant ťahal za ruky a musel sa pevne držať. Je predvídateľné, presné a živé už okolo stredovej polohy.

Odporúčaný článok:  SsangYong Tivoli Grand - čerešnička na trhu

Mitsubishi ponúka na Colt aj iné záručné podmienky a tak tu máme až päťročnú továrenskú záruku (s obmedzením na 100 000 km), dvanásťročnú záruku proti prehrdzaveniu karosérie a v prípade hybridu aj osemročnú záruku na batériu systému pohonu a zachovanie jej kapacity (s obmedzením na 160 000 km). K tomu si prirátajme až 15-ročnú asistenčnú služba (Asistenčný paket Mitsubishi) a vyjde nám kompletný balíček, ktorý zákazníkom spríjemní deň pri akomkoľvek probléme.

Odporúčaná štandardná predajná cena testovacej verzie Colt HEV Instyle je od 26.600€ s DPH. Akciová zľava na túto verziu je aktuálne 1.400€ s DPH a akciová cena testovacej verzie je tak už od 25.200 € s DPH. K tomu si prirátajme príplatok za červenú metalízu s označením Sunrise Red za 750€ s DPH a dodatočne inštalované príslušenstvo ako napríklad prahové lišty s LED osvetlením, koberčeky a doplnky v hodnote 475€ s DPH, vrátane montáže. Celková cena je teda 26.425€ s DPH pri najvyššej výbave…

Mitsubishi sa pri Colte podarilo postaviť vozidlo, ktoré sa trochu líši od svojho darcu techniky. A to nielen po stránke designu alebo ponukou základného motora, ale predovšetkým skladbou ponuky. Na prvý pohľad síce pôsobí ako mierne drahšie, avšak jeho výbava je vo všeobecnej rovine bohatšia. Záleží teda na konkrétnych preferenciách, no v každom prípade nový Colt HEV aktuálne patrí k najlepším vozidlám svojho segmentu.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →