Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet – Zarobené na úspech

Suzuki S-Cross k nám po dlhom čase prichádza v ďalšej generácii, ktorá kompletne mení jeho tvár. V základe by ale stále malo ísť predovšetkým o poctivé auto za dobré peniaze, na ktoré je spoľahnutie. Toto naozaj môže byť jedno z posledných normálnych áut s dobrým pomerom ceny a úžitku…

Je však nové Suzuki S-Cross skutočne nové?! Keď som tak pred ním stál, márne som hľadal podobnosti s predchodcom, ktorý mieril skôr na staršiu klientelu a mal nevýrazný a umiernený dizajn. Novinka už ide v čistokrvnom SUV štýle, ktorý sa snaží tváriť drsne a dobrodružne – výrazná maska, lemovanie okolo vozidla z odolného plastu a krabicoidné tvary. Nebudeme tu teraz súdiť, ako veľmi pohľadné auto je, ale je na ňom jasne vidieť, že myslí predovšetkým na funkciu a praktickosť.

To potvrdzuje už otvorenie piatych kufrových dverí, kde na vás vykukne batožinový priestor s objemom 430 litrov. Ten má navyše úplne pravidelný tvar, takže ho je možné využiť do posledného litra. Sedadlá sa potom dajú sklopiť v pomere 60:40 do úplnej roviny a výsledný objem batožinového priestoru stúpne na slušných 1230 litrov. Škoda, že je štandardom pre všetky verzie iba lepiaca sada na opravu pneumatík. Za rezervné koleso sa oficiálne nedá ani priplatiť a v cenníku nefiguruje. Určite ho však budú vedieť v autorizovanom dealerstve dodať.

Keď už sme pri tých zadných sedadlách, poďme sa na ne pozrieť. Poteší už taká maličkosť, že dvere sa dajú otvoriť takmer do pravého uhla a tiež, že sú pomerne veľké, takže sa do auta skvele nastupuje. Prekvapením pre mňa bol priestor v druhom rade. S-Cross nie je žiadny obor, veď meria iba 4,3 metra a rázvor má hodnotu 2600 mm. Miesta je tu ale skutočne neúrekom. Keď som si sadol za svoju 186 cm vysokú maličkosť, zostalo mi pred kolenami ešte pár centimetrová rezerva, rovnako tak nad hlavou. Sedačky sú navyše pohodlné, dobre podopierajú nohy a keďže S-Cross má pomerne veľké okná, jazda tu nie je klaustrofóbna ani pre dospelého. Nájdeme tu aj (v tejto triede niekedy opomínanú) lakťovú opierku s držiakmi nápojov.

Veľa miesta je aj vpredu. Sedačky sú komfortné, len by mohli mať o kúsok dlhší a hlavne širší podsedák. Posed je potom už klasický „SUV-éčkový“, takže sedíte trochu vysoko, vidíte pomaly až na predok kapoty, ale aspoň máte prehľad o tom, čo sa okolo deje. Páči sa mi bohaté presklenie, vďaka ktorému pôsobí S-Cross vo vnútri presvetlene a vzdušne. A to sme ani nemali verziu s panoramatickou strechou. Pokiaľ ide o interiér samotný, tak nečakajte žiadne výstrelky – tu ešte vládnu staré dobré japonské poriadky – a to v dobrom zmysle slova.

Palubná doska je pomerne jednoduchá a zameraná hlavne na funkčnosť. Sadnete si za volant a počas sekundy sa cítite ako doma. K ergonómii takmer nemám výhrady – snáď iba dotykové ovládanie hlasitosti a klasické Suzuki „tyčinky“ na ovládanie palubného počítača mi stále príliš nesedia. Kabína možno nepôsobí najmodernejším dojmom, ale ponúkne poctivé spracovanie, rozumne zvolené materiály a predovšetkým z nej cítiť, že pred najnovšou módou dáva prednosť trvanlivosti a použiteľnosti.

Palubná doska bola oproti minulej generácii skoro celá prepracovaná. Stále má klasické analógové budíky s farebným 4,2 palcovým TFT displejom uprostred (prevzaté z Vitary) a zachovala si šikovný panel ovládania klimatizácie a dostala úplne nový infotainment (s dotykovým displejom o uhlopriečke 7 alebo 9 palcov), ktorému to síce občas trvá, ale určite bude lepší ako systém v minulej generácii. Displej tiež podporuje bezdrôtové zrkadlenie smartfónu (Android Auto aj Apple CarPlay) a som rád, že ešte stále existuje jednoduché a normálne auto pre skutočných ľudí a vo vnútri si nebudete pripadať ako v hviezdnej lodi Entrerprise. Konzervatívci jednoducho zaplesajú.

Nemusíte sa ale báť, že by sa kvôli svojmu starosvetskému prístupu Suzuki nebodaj vzdalo moderných technológií. Nový S-Cross ponúka systém Suzuki Safety Support, ktorý má všetky možné senzory. Tešiť sa tak môžete na adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, 360-stupňové pokrytie okolia vozidla vrátane panoramatického pohľadu pri parkovaní, stráženie jazdy v pruhoch, automatické brzdenie a mnoho ďalšieho.

Všetkým tiež určite urobí radosť, že pod kapotou S-Crossu nenájdete žiadny trojvalec. Je tu overený preplňovaný štvorvalec s označením BoosterJet a objemom 1.4 litra. V prípade testovanej verzie, s výkonom 95 kW (129k) a 235 Nm. Ide o mild-hybrid, takže motoru ešte pomáha 48V štartér-generátor a malá batéria uložená pod sedadlom spolujazdca. Tento systém pridáva ďalších 10 kW a 50 Nm. Elektrický systém však nie je schopný sám pohybovať a funguje tu predovšetkým ako pomoc spaľovaciemu motoru.

Pomáha pri rozjazdoch, vyhladzuje oneskorenia plynového pedála a pri ustálenej jazde necháva motor „plachtiť“. Užívateľ jeho funkciu nepostrehne, ani nijako nemusí prispôsobiť jazdný štýl, ale prináša zníženie spotreby a vylepšuje dynamiku. Samotný motor je, tak ako som už x-krát pri Suzuki písal – úžasný. Výkonu má dosť, je príjemne pružný a v druhej polovici otáčkomera pôsobí pomerne živelne. Zvukový prejav je skvelý a pri bežnej jazde si jeho prácu sotva všimnete.

Ak si teda za volantom niečo všimnete, tak je to rýchlejšia reakcia na plyn a ochotnejšie zbieranie sa z nízkych otáčok, čo u preplňovaných maloobjemových jednotiek nie je zase tak obvyklé. Tiež by ste mali zaznamenať o niečo nižšiu spotrebu – Suzuki sľubuje v kombinovanej prevádzke hodnoty od 5,3 do 6,6 l. Permanentne som sa nevedel dostať cez 6,3 l na 100km, nech som jazdil akokoľvek nešetrne.

Motor môžete mať spriahnutý buď s automatom, alebo ako v našom prípade – šesťstupňovým manuálom. Ten funguje veľmi dobre, má krátke, presne vymedzené dráhy a len občas sa mu cez stredovú polohu nechce a tak musíte radiť trochu rozhodnejšie. Hlavne spiatočku, ktorá je vyriešená starosvetsky – potiahnutím krúžku a smerom do 6tky. S motorom je ale manuál spárovaný a sprevodovaný veľmi dobre a musím povedať, že k autu perfektne sedí.

Suzuki S-Cross pôsobí na ceste vyzretým dojmom. V zákrutách sa pohybuje suverénne, nijako sa nenechá rozhodiť nerovnosťami a podvozok poskytuje veľkú dávku istoty. Tiež pôsobí veľmi komfortne. Našťastie ale bez toho, aby daňou za komfort boli rozhúpané jazdné vlastnosti. V zákrutách sa nakláňa menej, než som čakal a veľmi ochotne plní pokyny. Riadenie je potom príjemne ľahké, tak akurát rýchle a tiež presné. Auto naň reaguje prirodzene a ani pri rýchlych zmenách smeru sa neobjavujú náznaky nervozity.

Samozrejme je tu potom tiež overený systém pohonu všetkých kolies Allgrip, ktorý môžete pomocou otočného ovládača nastaviť v niekoľkých režimoch podľa vonkajších podmienok. Vybrať si môžete od režimu SPORT, ktorý v zákrutách uprednostňuje zadnú nápravu, aby minimalizoval nedotáčavosť a podporil agilitu, až po režim SNOW, ktorý pomáha s trakciou v zhoršených podmienkach.

Do rýchlosti 60 kilometrov v hodine je možné tiež rozdelenie výkonu uzamknúť na 50:50 pomocou funkcie LOCK, aby ste sa vyhrabali aj z tých najväčších problémov. Počas krátkej trasy na zablatenom poli, mimo bezpečia asfaltu, si S-Cross bol rovnako sebavedomý ako na ceste. Pohon všetkých kolies netušene odvádzal svoju prácu, z vnútra auta sa neozývali žiadne pazvuky a celé auto pôsobilo robustným dojmom.

Nové Suzuki S-Cross je tak trochu vymierajúci druh. Je to normálne auto, pre normálnych ľudí a akokoľvek banálne to môže znieť, takých je stále menej. Robí všetko tak ako má a na nič sa pritom nehrá. Suzuki sa nesnaží za každú cenu ísť s dobou a nemení osvedčené veci, ktoré fungujú. S-Cross ponúkne dostatok priestoru, funkčný interiér a dobré jazdné vlastnosti na ceste aj mimo nej. V dnešnom predigitalizovanom svete pôsobí takéto auto až neuveriteľne sviežo.

A nakoniec je tu ešte cena. Základ štartuje na 19.290€, za štvorkolku dáte minimálne 22.290€, čo je len o dve tisícky viac ako za oveľa menej vybavenú, benzínovú Daciu Duster. Aktuálne testovaná verzia je k dispozícii za cenníkových 24.290€ a ja sa nemôžem zbaviť dojmu, ale toto je za tie peniaze oveľa viac auta. Verím teda, že tu má Suzuki zarobené na úspech…

https://www.youtube.com/watch?v=ZI-0v1ViK9Y
Technické údaje:
Motor, prevodovka R4, DOHC, 16 ventilov, 6-st. manuálna
Zdvihový objem (cm3) 1373
Výkon (kW/k)  95/129
Pri otáčkach (1/min) 5500
Krútiaci moment (Nm) 235
Pri otáčkach (1/min)  2000 – 3000
Nameraná spotreba (l/100 km) 6,3 (5,3 – 6,6 podľa WLTP)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,2
Maximálna rýchlosť (km/h)  195
Batožinový priestor (l) 430/1230
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1285 – 1305
Rozmery d/š/v (mm) 4300/1785/1589
Rázvor náprav (mm) 2600
Pneumatiky  215/55 R17 Continental WinterContact TS850 P
Svetlá výška (mm) 180
Objem palivovej nádrže (l) 47
Cena modelu od/ testovaná (€) 22.290 / 24.290

Galéria:

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →