Mitsubishi Eclipse Cross – oturbená omladina

Mitsubishi už dávnejšie nie je značkou primárne športových áut, ale najmä výrobcom vozidiel kategórie SUV. Eclipse Cross, aspoň svojim menom a vzhľadom, tieto dva úplne odlišné typy automobilov svojim spôsobom spája.

Práve dizajn je najsilnejšou a zároveň najkontroverznejšou stránkou tohto prírastku medzi kompaktné rodinné SUV-čka. Atraktívny vzhľad karosérie a špičková bezpečnosť vyjadrená vynikajúcim výsledkom v nárazových testoch Euro NCAP sú výhodami pri porovnaní s konkurenciou. Naopak nevýhody predstavuje najmä menší batožinový priestor v základnom usporiadaní a vysoká spotreba benzínového motora v kombinácii s automatickou prevodovkou typu CVT a pohonom všetkých kolies.

Mitsubishi Eclipse Cross sa ponúka buď s pohonom predných, alebo všetkých kolies. K dispozícii je výhradne s benzínovým agregátom 1.5 Turbo a na slovenskom trhu sa predáva od konca roku 2017.

Mitsubishi sa podľa mňa podarilo postaviť na pohľad pekné, výrazné a originálne auto, ktorého karoséria v sebe vydarene spája robustnosť, športovosť a štýl. Samozrejme je to aj otázka osobného vkusu.

Tiež dizajn prístrojovej dosky a interiéru auta je asi to najlepšie, čo zatiaľ značka Mitsubishi predstavila, aj keď v porovnaní s konkurenciou je ešte aj tu veľmi veľa priestoru na zlepšovanie. Prístrojová doska už pôsobí skôr klasicky než moderne a niektoré ovládače patria svojím vzhľadom stále ešte do minulého storočia. Testovali sme auto v najvyššej výbave Instyle. Základná verzia Inform s plastovým volantom, vnútornými kľučkami bez chrómovanie a klasickým rádiom miesto obrazovky multimediálneho systému ovládaného cez touchpad bude určite pôsobiť oveľa chudobnejším dojmom. Takýchto verzií sa však zrejme veľa nepredá a každý si priplatí aspoň za ten stredný stupeň výbavy.

Mitsubishi Eclipse Cross so svojou dĺžkou 4405 mm a rázvorom 2670 mm radí do veľkostného nadpriemeru SUV nižšej strednej triedy. Nadpriemerná je aj výška 1685 mm, naopak šírkou 1805 mm nijako nevyčnieva. To isté platí z hľadiska priestrannosti kabíny a to nielen do šírky, teda v lakťoch, ale aj na nohy. Eclipse Cross patrí do priemeru v tejto kategórii. Horšie je to s výškou nad hlavou, ktorá trochu doplatila na zvažujúcu sa siluetu strechy v štýle kupé. Problémy ale môžu na zadných krajných sedadlách mať až cestujúci s výškou nad 180 cm.

Odporúčaný článok:  MG5 Electric Excite - Kombík elektrickej doby

V aute môžu pohodlne cestovať štyria dospelí, prostredné miesto v druhom rade je skôr núdzové. Sklon operadiel zadných sedadiel je nastaviteľný a tá najležatejšia poloha je ideálna pre spanie na dlhých cestách a poteší aj rodičov malých detí – určite im počas spánku nebude padať hlava pri brzdení. Pre bežnú jazdu sa ale dá použiť aj najviac strmá konfigurácia, ktorá zväčšuje miesto v malom batožinovom priestore.

Ten o základnom objeme slabučkých 341 litrov na prvý pohľad trochu sklame ale ako už ale zaznelo, kufor možno zväčšovať posúvaním zadných sedadiel. Špeciálne pre európsky trh vymysleli je tu ešte takzvaná sada na zväčšenie batožinového priestoru, ktorá pridáva k dobru slušných 83 litrov. Auto vybavené touto sadou sme testovali a jedinou nevýhodou je schod vznikajúci medzi novou podlahou a sklopenými operadlami zadných sedadiel. V našom prípade kufor zmenšoval ešte aj veľký subwoofer prémiovej audiosústavy Rockford Fosgate (ktorá hrá mimochodom úplne famózne!).

Prístrojovku štandardne tvoria z veľkej časti mäkčené plasty. Príjemným a jemne mäkčeným materiálom je vyplnená aj vnútorná strana dverí a pochváliť treba kožou čalúnenú, mäkkú a dostatočne dlhú lakťovú opierku. Za volantom Mitsubishi Eclipse Cross sa sedí aj v najnižšej polohe sedadla vodiča vysoko – ako v pravom SUV. U spojenia SUV a kupé by sme čakali skôr horší výhľad, ale opak je pravdou.

V tomto smere Eclipse Cross väčšinu konkurentov prekonáva. Potešia nielen naozaj rozmerné spätné zrkadlá, ale aj ich šikovné umiestnenie, ktoré nerozširuje nepriehľadnú plochu pri A-čkovom stĺpiku. Ani smerom dozadu to nie je také zlé. Na zadnom okne síce trochu prekáža spojlerom predelené zadné okno ale aj tak som vždy pri parkovaní vedel, kde sa nachádza zadná časť vozidla. A má to výhodu = nebudú vás oslňovať svetlá za vami idúcich vozdiel.

Odporúčaný článok:  Mazda 2 Hybrid - Deja Vu na cestách

Už od výbavy Invite navyše patrí k štandardu parkovacia kamera, od stupňa Intense možno mať v štandarde (pri verzii s pohonom 4×4) aj pohľad na auto z vtáčej perspektívy a parkovacie senzory. Vyspelá je aj štandardná bezpečnostná výbava. Z prvkov, ktoré nie sú v tejto kategórii bežné menujme napríklad trochu zbytočné a často otravne pípajúce monitorovanie udržiavania jazdného pruhu a varovanie pred jeho opustením alebo systém predchádzania čelného nárazu, ktorý v teste fungoval veľmi dobre. Od výbavy Intense patrí k štandardu verzie s pohonom všetkých kolies navyše systém sledovania mŕtveho uhla s klasickým varovaním v podobe nie príliš viditeľné rozsvietené oranžovej diódy v zrkadle alebo sledovanie situácie za autom pri cúvaní s výstrahami pred autami, ktorá sa blížia z oboch smerov.

Medzi štandard každého Mitsubishi Eclipse Cross patrí aj automatické ovládanie diaľkových svetiel. Keď už sme pri svietení, tak svetlo tvorené výhradne diódami dostanete od tretej výbavy Intense (pri verzii s pohonom všetkých kolies). Základnému prevedeniu síce chýbajú hmlovky, má však LED denné svietenie a zadné LED svetlá. Testované vozidlo disponovalo aj adaptívnym tempomatom, ktorý udržuje nielen nastavenú rýchlosť jazdy, ale aj vzdialenosť od najbližšieho vozidla. Mohol by byť trochu jemnejšie nastavený, niekedy to malo od plynulosti veľmi ďaleko.

Motorová paleta obsahuje zatiaľ iba jednu jednotku. Jedná sa o preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1.5 litra s výkonom 120 kW (163k). Pohon predných kolies sa spája so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo automatom CVT, ktorý má možnosť radiť osem prednastavených stupňov. Pohon všetkých kolies S-AWC je spojený výhradne s automatom. Zrýchlenie z 0 na 100 km / h je u všetkých variant priemerné, mierne nad priemerom je iba predokolka s automatom, ktorá zrýchli za 9,7 sekundy.

Odporúčaný článok:  Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 – Keď hybridná technológia funguje

Veľa ľudí si bude myslieť, že tisícpäťstovka pod kapotou je atmosférická. Motor je totiž svojím prejavom relatívne vlažný a nástup turba aj vďaka spojeniu s bezstupňovou prevodovkou CVT takmer nepoznateľný. Navyše najväčšiu dynamiku ukazuje až v najvyšších otáčkach. V tých stredných, kde býva najväčšia sila väčšiny turbomotorov, to taká sláva nie je.

Solídna dynamika vo vyššých otáčkach je vykúpená hlučnejším prejavom a zvýšenou spotrebou. V meste som sa pri krátkych trasách málokedy dostal pod desať litrov a v kombinovanom režime som jazdil za 9L/100km a iba pri veľa ekonomickej a pokojnej jazde, so zapnutým zabijakom výkonu vo forme tlačidla ECO, som sa vedel dostať tesne pod hranicu ôsmych litrov.

Zaujímavé je, že to najlepšie z jazdných vlastností zistíte u Mitsubishi Eclipse Cross až vtedy, čo autu poriadne šliapne na krk. Či už v zákrutách, alebo na poľnej ceste. Platilo to aspoň pre testovanú verziu s pohonom všetkých kolies a osemnásť palcovými kolesami obutými do pneumatík 225/55 R18. Základné prevedenie má pohon len na predok a šestnásť palcové kolesá. Auto ale ani na väčších diskoch neodskakuje ani na rozbitých cestách alebo v teréne.

Trochu rozporuplné je to s komfortom odpruženia. Niektoré typy nerovností, a to najmä pri pomalšej jazde, auto vyložene nemusí. Najmä tie priečne v podobe spomaľovacích retardérov. Pokiaľ ale idete po deravej a zaplátanej okreske alebo rozbitej poľnej ceste, zistíte, že je vlastne podvozok celkom komfortný a jazda s autom pohodlná.

Mitsubishi Eclipse Cross je zaujímavé auto pre špecifickú klientelu. Tí, ktorí hľadajú obojživelníka tu nájdu svoje. Je ale nutné prekusnúť japonský interiér a stotožniť sa s dizajnom exteriéru. Za cenu od 19.990€ dostávate to najlepšie od značky s troma diamantami v znaku. Za model vo výbave Instyle s automatom a doplnkami sa však dostávate nad hranicu 31.000€ a tu už je o čom rozmýšľať…

Technické údaje Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 TURBO MIVEC 8AT CVT 4WD
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1499
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min) 120 (163) / 5500
Najvyšší krút. moment benz.mot.(Nm / ot/min): 250 / 2400 – 4500
Prevodovka: 8-st. automatická s premenlivým prevodom (CVT)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 7,0-8,8

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →