Mitsubishi Outlander – posledný samuraj

Nový Outlander sa vracia ku koreňom a ostrým športovým tvarom, ktoré prezentovali prvú a druhú generáciu. Súčasná, tretia generácia Outlandera vyzerala po uvedení ako jeden veľký balón – všetko bolo zaoblené a nafúknuté, vďaka čomu auto stratilo trochu pôvodne ostrý vzhľad a vyzeralo fádne. Prvý facelift to však vylepšil a súčasný posledný, už opäť vsádza na ostrejšie tvary, takže Outlander vyzerá dravejšie a agresívnejšie. Zvonku sa posledná inkarnácia Outlandera, vďaka niekoľkým optickým zmenám, javí trochu menšia ako jeho predchodca ale opak je pravdou.

  

Okrem nového dizajnu prednej masky, mriežky chladiča a zadného spojlera prináša aktuálny facelilft pre rok 2019 aj množstvo ďalších noviniek ako sú napríklad Bi-LED predné svetlomety obopínajúce karosériu (vrátane svetiel pre denné svietenie zložených z 12 diód), ktoré sa jemne ťahajú smerom nahor a do bokov, čím pocit dynamiky ešte zdôrazňujú. Nový je tiež dizajn 18´´ kolies, upravený tvar sedadiel a ich materiály, nový dizajn stredovej lakťovej opierky s výduchmi ventilácie pre pasažierov na zadných sedadlách, vyššiu tuhosť karosérie vďaka lepeným spojom, vylepšené predné a zadné tlmiče a väčšie brzdové kotúče, či ďalšiu redukciu hluku od motora. V zadnej časti nájdeme chrómový dekor ťahajúci sa naprieč predĺženými združenými LED svetlami.

   

Outlander patrí k SUV, ktoré dokážu do svojho interiéru poňať až 7 pasažierov. Nakoniec to bolo práve Mitsubishi, ktoré Outlanderom v svojom čase túto kategóriu definovalo. V druhom rade je dosť miesta aj pre tri osoby a na posledné dve sklopné sedadlá sa dokonca celkom pohodlne usadí aj dospelý človek. Musí však rátať s obmedzenou oporou v oblasti ramien a miesta na nohy tiež nie je na rozdávanie. Posádka má však k dispozícii dostatok miesta nad hlavou a to aj na zadných sedadlách, ktoré sú posuvné a druhý rad sedadiel má dokonca polohovateľné operadlá.

   

Vodič a spolujazdec na predných sedadlách majú taktiež dostatok miesta vo všetkých smeroch a obklopuje ich na vodiča orientovaná palubná doska, ktorá dostala miernu modernizáciu v podobe nového displeja infotaimentu. Už to nie je zastaralý displej s vyberacím panelom tlačidiel ale plnohodnotný dotykový displej s jemnou grafikou, slušnou odozvou a množstvom funkcií. Android Auto aj AppleCar Play sú prítomné a fungujú na jednotku. Keďže vstavané navigácie nepoužívam, nezamrzela ma ani absencia tejto funkcie (i keď Outlander GPS modul má – dajú sa zobraziť družice a pozícia v súradniciach). Trochu ma iritovala použitá páka voliča automatickej prevodovky, ktorá určite dizajnom pamätá 90-te roky ale to je asi jediná chybička krásy, ktorú rád odpúšťam.

Odporúčaný článok:  KIA EV9 GT-Line 1st Edition AWD 7S - Obrovská dávka SUV na elektrinu

   

Batožinový priestor dosahuje až 667 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel stúpa až na 1608 litrov. Má kvádrový tvar, relatívne nízku nakladaciu hranu a je veľmi dobre prístupný. Trochu som sa však potrápil so sklápaním sedadiel v druhom rade. Rovná podlaha po sklopení sedadiel však nevzniká a dlhšie predmety budete musieť nakladať „do šikma“ cez hranu. Odkladacích priestorov pre posádku je všade dostatok a dokonca aj dvaja cestujúci v treťom rade si prídu na svoje a môžu si odložiť predmety do ľavej schránky alebo dva veľké nápoje v pravej časti. Naľavo v batožinovom priestore nájdeme skvelý subwoofer s ochrannou mriežkou a vedľa neho ešte menšiu odkladaciu priehlbinu. Na druhej strane nájdeme jej plnohodnotnú verziu, kde s prehľadom skryjete lekárničku, lano, sieťku a podobne. Pod výklopnou zadnou časťou je schránka na povinnú výbavu a pred ňou sklápatelné sedadlá.

   

Pôžitok z kultivovanej jazdy v novom Outlanderi stavia na komplexných opatreniach na zníženie hluku, vibrácií a chvenia, menovite potom hluku od motora a jeho dunivých prejavov (rezonancia), hluku kolies od vozovky alebo aerodynamického hluku. Podľa dostupných informácií v Mitsubishi vylepšili viac než 30 rôznych oblastí v rámci celého vozidla – karosériu, motor, zavesenie kolies, samotné kolesá, zvukovo izolované sklá, dynamické tlmiče zabudované na rôznych miestach a súčastiach atď. – až po úpravy systému tesnení dverí s cieľom dosiahnuť kvalitnejšie tlmené klapnutie pri zatvorení dverí. To všetko funguje na jednotku a jazda s týmto veľkým SUV je príkladne tichá a plavná. Tak dobre naladený podvozok v SUV sa len tak nevidí.

   

Mitsubishi pri testovanej motorizácii nepoužilo klasický automat s hydrodynamickým meničom ani dvojspojkovú skriňu. Na palubu sa dostala prevodovka CVT, ktorá nemá stále prevodové stupne. Tento druh prevodovky je rozšírený najmä v ázijských krajinách a v našich zemepisných končinách ide o nedocenenú raritu. Z konštrukčného hľadiska má tento druh prevodovky problém s prenosom vysokého krútiaceho momentu a preto sa väčšinou používa v kombinácii s atmosférickými jednotkami. Aby prevodovku prijal aj západný zákazník, automobilka jej „naskladala“ aj predpripravené prevodové stupne. Tým pádom dochádza k spojeniu výhod klasickej prevodovky a CVT.

Odporúčaný článok:  Renault Clio E-Tech Esprit Alpine - Modrý duch Francúzska

Outlander nikdy nebol a ani nie je športovým autom, a preto sa CVT k jeho charakteru hodí. Platí to ako pre pokojnú jazdu, tak pre jazdu v teréne či preplnených mestách. Prevodovka nepozná trhnutie pri preradení a z princípu to ani nie je možné. Je to všetko len o zvyku a uvedomení si ako tento mechanizmus funguje. Vďaka umelým prevodovým stupňom pri plnom stlačení plynu motor nezavíja ale simuluje klasickú prevodovku. Pri nízkom zaťažení pohonnej jednotky prevodovka drží čo najnižšie prevodové stupne a pri jemnej práci s plynom sa dá jazdiť na konštantných 2000ot/min aj s akceleráciu. Pri pokojnej jazde sa aj 2.0 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 110kW (150 koní) a maximálnym krútiacim momentom 195 Nm, odvďačí kultivovaným chodom a slušnou spotrebou. V kombinovanom režime mi z nádrže mizlo palivo tempom 8,7l/100 km, čo je na tak veľké auto veľmi dobrá hodnota a plne korešponduje s tým čo udáva výrobca. Pri mojich pracovných jazdách po okresných cestách som s ním dokonca vedel jazdiť za 6,5L/100km.

   

Z 0 na 100 km/h testovaný Outlander zrýchľuje za cca 12 sekúnd. Maximálna rýchlosť je stanovená na 190 km/h. Takto vybavené SUV uspokojí vodičov, ktorí si nepotrpia na vysoký výkon ale majú radšej pokojnú jazdu. Atmosférická jednotka MIVEC sa im určite odvďačí dlhou životnosťou v porovnaní s menšími turbomotromi a bude sa ľahko udržiavaž bez vysokých servisných nákladov. Ak nehľadáte športové auto, uspokojíte sa aj s menšou dávkou dynamiky, ale ak chcete jazdiť mimo spevnených ciest, možno ste našli zaujímavý ponuku.

Pohon oboch náprav v štandarde posiela výkon na predné kolesá. V prípade potreby sa pripája aj zadná náprava, no vodič ovládačom dokáže uzamknúť rozdelenie výkonu v pomere 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou. Riadenie a podvozok správne korešpondujú s použitým motorom a prevodovkou a ich hlavným cieľom je dosiahnutie komfortu vodiča a posádky. To znamená, že riadenie dáva vodičovi prostredníctvom volantu menšiu spätnú väzu a podvozok filtruje nerovnosti na veľmi vysokej úrovni. Čo sa týka pohonu 4×4, je to jeden z tých poctivejších. Mitsubishi ako jeden z mála výrobcov na trhu ponúka systém pohonu všetkých kolies s 9 senzormi vyhodnocovania informácií. Podľa mojich informácií má porovnateľný počet senzorov už iba značka Subaru. Ostatná konkurencia disponuje v priemere 4 senzormi.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi L200 Power Performance – Rýchlo & Terénne 2

   

Outlander ma navyše elektromagneticky ovládanú viskóznu spojku, čo je oproti Haldexu výhoda, nakoľko reaguje rýchlejšie na zmenu adhéznych podmienok než haldex. Elektronicky ovládaná spojka umožňuje vodičovi aj čiastočne ovplyvňovať fungovanie štvorkolky (na rozdiel od Haldexu).

   

Pri parkovaní s veľkým SUV uľahčujú vodičovi život štyri kamery s pomerne dobrý obrazom a rozlíšením. V režime 360 stupňov si viete prepnúť aj na bočný pohľad na predné koleso, čo sa veľmi dobre hodí do terénu a pri parkovaní natesno k obrubníkom.

Okrem systému varovania pri opustení jazdného pruhu (LDW), adaptívneho tempomatu (ACC) a systému zmierňovanie následkov čelnej kolízie (FCM), sa paleta bezpečnostných systémov u nového Outlandera ešte rozšírila o ultrazvukový systém zabraňujúci neželanému zrýchleniu (UMS). Cieľom tohto systému je zabrániť vozidlu v konflikte s prekážkou v prípade nechceného zrýchlenia vozidla. Ak vodič neúmyselne zošliapne pedál akcelerátora za situácie, kedy ultrazvukové snímače zaznamenajú prekážku vo vzdialenosti do 4 metrov v smere jazdy a vozidlo je práve zaparkované (volič v polohe R alebo D), alebo ide nízkou rýchlosťou (do 10 km / h), vodič je upozornený výstražným zvukom i správou. Systém UMS súčasne reguluje krútiaci moment motora, aby zamedzil prípadným škodám pri strete s prekážkou.

Záver

Outlander síce môže trochu pôsobiť ako auto z minulosti ale Mitsubishi sa ho podarilo pridávaním moderných technológií udržať konkurencieschopným a plnohodnotným moderným SUV.

To všetko za cenu, ktorá nemá veľa konkurentov. V najvyššej výbave Instyle+ s príplatkovou metalízou (600€) a doplnkami (840€) je celková cena 33 330€ s DPH. Skúste si nájsť na súčasnom trhu 7-miestne SUV s plnohodnotným pohonom 4×4 a porovnateľnou bezpečnostnou a komfortnou výbavou…

Technické údaje Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC 4WD CVT
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1998
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 110 (150) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 195 / 4200
Prevodovka: CVT
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9-12,1
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 8,7
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →