Peugeot 3008 HYbrid4 GT Pack – Tristo koní v SUV formáte

Týždeň s faceliftovaným modelom Peugeot 3008 ubehol ako voda. S veľavravným označením HYbrid4, ktorý práve vďaka svojmu plug-in hybridnému pohonu ponúka nielen možnosť čisto elektrickej jazdy, ale s prispením elektromotora na zadnej náprave disponuje aj pohonom všetkých kolies. Na svoju triedu SUV sa 3008čka tiež pýši slušným zrýchlením za 5,9 sekundy z nuly na sto km/h, čím strčí do vrecka aj hromadu predokolkových hot-hatchov. Bude toto ten svätý grál dosluhujúcej generácie 3008čky?!

Peugeot pred pár dňami predstavil úplne novú E-3008, ktorá príde na trh v budúcom roku. My tu však máme vyšperkovanú súčasnú generáciu v tej najvýkonnejšej, 300 koňovej motorizácii v hybridnom formáte.

Už dávnejšie sme testovali predfaceliftovú plug-in hybridnú verziu v porovnaní s Opel Grandland X Hybrid4. Tá rovnako využívala okrem zvýšeného výkonu benzínového motora PureTech na 143kW, predného elektromotoru s 81kW a pridanému elektromotoru ešte zadný s výkonom 83kW. Kombinovaný maximálny výkon je tak parádnych 220kW (300 koní) a hlavne krásnych 520Nm, ktoré je možné preniesť na cestu cez všetky kolesá.

A to už vyzerá ako pekná raketa. Nevýhodou je, že všetky tieto vecičky niečo vážia. HYbrid4 je síce len o 70 kg ťažší ako plug-in s predokolkou, ale až o vyše pol tony ťažší ako verzia s benzínovým motorom. To len pre ilustráciu koľko taká elektrifikácia „zaváži“ a hlavne aký to asi môže mať vplyv na obratnosť takéhoto SUVčka.

Pred nami stojí krásne vozidlo s novým, typickým výzorom pre aktuálne modely Peugeotu. Svetlá vo forme levých klov vpredu a s troma pazúrmi vzadu dopomáhajú k tomu, že 3008čka je bezpochyby jedno z najkrajších SUV na aktuálnom trhu.

Modernizácia teda priniesla mierne upravený vzhľad, rozšírenie výbavy, kde za príplatok môžete mať napríklad skvelé nočné videnie a ďalej je tu väčší displej infotainmentu alebo úplne „zbytočná“ možnosť podsvietenia kaplnky s digitálnym prístrojovým panelom.

V rámci modernizácie prebehlo niekoľko drobných zmien v interiéri, pričom tou najvýraznejšou je inštalácia novej obrazovky digitálneho prístrojového štítu i-Cockpit. Ten má novo už od základnej výbavy uhlopriečku 12,3 palca a jeho panel disponuje technológiou „Normally Black“, vďaka ktorej by mal ponúkať lepší kontrast a pohodlnejšie čítanie.

Odporúčaný článok:  Škoda Octavia Combi Style 2.0TDi 110kW DSG - Aj modrá vie byť drahá?!

S modernizáciou prišli aj nejaké nové materiály a v tomto prípade je interiér doplnený vkusným „riflovým“ dekórom. Pohodlné sedadlá v tejto verzii sú vybavené aj bodovou masážnou funkciou, alebo predĺžiteľným sedákom. Úplný ideál toho, čo si môžete priať na dlhé cesty.

Pekne pôsobia spomínané dva veľké displeje, aj keď animácia pri prekresľovaní typov zobrazenia prístrojového štítu trvá dosť dlho a keďže vieme, že Peugeot v nových modeloch ponúka aj 3D zobrazenie, je škoda, že sa sem nedostalo. Ale nakoniec aj tak človek jazdí len s jedným typom zobrazenia a tretí rozmer vlastne nepotrebuje, takže to nie je tak hrozné.

Hlavný displej (bohužiaľ) integruje aj klimatizáciu, takže sa jeho dotýkaniu skôr nevyhnete. V spojení so zrkadlením telefónu však funguje spoľahlivo, len napríklad to prepínanie medzi Apple CarPlay a klimatizáciou si vyžaduje dosť zbytočného ťukania a prepínania v menu. Tiež mi chýba nejaké tlačidlo „domov“, ktoré už novšie modely majú.

Ako sme už písali, Peugeot 3008 v plug-in hybridnej verzii HYbrid4 spolieha na trojicu motorov. Základom je turbodúchadlom preplňovaný zážihový štvorvalec 1.6 PureTech s výkonom 147 kW (200k), ktorý dopĺňajú dva elektromotory: predný – s výkonom 81 kW – je integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky, ten druhý – s výkonom 83 kW – je spolu s invertorom a diferenciálom súčasťou zadnej nápravy. Elektrickú energiu dodáva akumulátor s využiteľnou kapacitou 10,4 kWh, celková potom činí 13,2 kWh.

Hybridný pohon ponúka štyri jazdné režimy. V čisto elektrickom režime pôsobí 3008čka celkom svižne (minimálne v meste určite) a vie ísť čisto na elektrinu až do rýchlosti 135km/h. Drobný problém je opäť s papierovým a reálnym dojazdom. Peugeot udáva maximálny dojazd na elektrinu 59 km, no ja som sa prakticky nedostal cez 45. Nabitie z domácej zásuvky dá 3008čka za 8 hodín a na verejnej nabíjačke (samozrejme, že len AC) to potiahne iba 7,4kW, takže si musíte predĺžiť nákupy na dobré 2-3 hodinky. Opäť nechápem, prečo nemôže mať Plug-in normálnu palubnú nabíjačku s DC konektorom a rýchlym nabíjaním…

Ďalej je tu jazdný režim Hybrid, ktorý je tiež predvolený v prípade, že vozidlo nemá dostatok elektriny pre čisto elektrický pohyb. V tomto režime sa o tok energií stará samotné vozidlo tak, aby pri jazde pálilo čo najmenej paliva. Takže akonáhle to len trochu ide, vyraďuje spaľovací motor a roztáča primárne zadné kolesá, prípadne pripojí predný elektromotor alebo spaľovák kvôli kúreniu alebo potrebe krátkodobého boostu výkonu.

Odporúčaný článok:  Škoda Superb Combi Scout 2.0 TSI DSG – terénne ambíce pre rodinné kombi

K dispozícii je ešte športový mód, využívajúci maximálnu dostupnú silu všetkých motorov, a režim 4WD, ktorý sa postará o pohon všetkých kolies. Ten je mimochodom dostupný aj v elektrickom režime a na svoje fungovanie nepotrebuje spaľovací motor, čo je fajn. Do náročnejšieho terénu sme si s 3008čkou netrúfli, ale aj na pomerne klzkom povrchu, ktorý kombinoval trávu, štrk a blato, bola prítomnosť pohonu všetkých kolies poznať. Niekde na chatu v horách ideálne a „ekologicky“ zaujímavo ak si ušetríte kapacitu batérie a napríklad cez les pôjdete čisto na elektrinu.

Vozidlo sme dostali na test vybité a tak sme ho nechali v režime Hybrid. Batéria samozrejme pri plug-in hybride nie je úplne vybitá ani keď ukazuje 0km dojazd. Vozidlo si nechávaja rezervu napríklad 20, 30% energie, aby mohli jazdiť ako hybridy a v tomto prípade tiež aby fungoval pohon všetkých kolies. Spotreba po dojdení do cieľa bola 6,5 l/100 km, čo pri 300-koňovom aute s mojím štýlom jazdy považujem za skvelú hodnotu.

Pokiaľ teda nemáte možnosť nabíjať doma, potom pre vás plug-in hybrid nedáva zmysel. Nabíjanie a schopnosť jazdy čisto na elektrinu nám celkom komplikuje nejaký jednoduchú súhrn spotreby v štýle „v meste, mimo mesta a na diaľnici“, pretože Peugeot 3008 HYbrid4 za istých okolností (krátke trasy a vždy nabitá batéria) nemusí benzín spaľovať vôbec.

Celkový priemer spotreby za najazdených cca 800 kilometrov, s niekoľkonásobným nabíjaním bol 5,4 l/100 km. Viem, že by som mal k litrom benzínu pripočítať ešte kilowatthodiny elektriny a vychádzajúc  z dát, ktoré mi poskytuje auto, je to okolo 22kWh/100km. Takže sme niekde na priemere 7l/100km, ako pri klasickom benzíne, no s oveľa nižším výkonom a bez pohonu všetkých kolies.

Odporúčaný článok:  Kia XCeed PHEV - Oplatí sa zásuvkový crossover?

Z pohľadu výkonu nie je Peugeotu 3008 HYbrid4 čo vytknúť. Toto kompaktné SUV dokáže byť veľmi rýchle a vďaka prítomnosti elektrických motorov poteší príjemnou ochotou okamžite akcelerovať. Elektromotory totiž zreteľne pomáhajú plynulému a slušne rýchlemu nástupu pohonného ústrojenstva. Nemusíte čakať, než sa preplňovaný motor nadýchne a zaberie, HYbrid4 vám záťah naservíruje prakticky hneď po zošliapnutí plynu. A je jedno, akou práve idete rýchlosťou, táto porcia koní a newtonmetrov sa vie predviesť aj v tempe ďaleko nad diaľničným maximom.

Hmotnosť 3008čky sa nebezpečne blíži k dvom tonám, no v priamom smere si pohonné ústrojenstvo s touto hmotou dokáže skvele poradiť. Keď diaľnica skončí a dostaneme sa na okresky, už je v zákrutách tak trochu cítiť váha vozidla a hybridný režim často vypína motor, aby ho po chvíli zase spustil a podobne, čo trochu ruší akustickú pohodu na palube.

Spomínaná väčšia hmotnosť musí byť aj niekde uložená. A jej veľká časť je uložená pri zadnej náprave, čo má za následok zníženie objemu kufra na 395 litrov. To je na auto s dĺžkou 4447 mm relatívne málo a rodinným požiadavkám to nemusí príliš vyhovovať. Tým skôr, že inak je miesta v interiéri všade nadbytok a vzadu sa relatívne pohodlne zvezú aj tri osoby.

Cena hybridnej 3008čky začína v cenníku aktuálne na 39.990€ za 180k, respektíve 41.490€ za 225k verziu a to iba s pohonom prednej nápravy. Ak chcete 4×4, je potrebné siahnuť práve po testovanom kúsku a tam sa začíname baviť o cenách od 45.490€, respektíve od 47.990€ za verziu GT, ku ktorej ešte môžeme prihodiť Night Vision, panorámu, 19″ disky a podobné veci a dostaneme sa vysoko nad 50k…

Peugeot 3008 HYbrid4 je spoločne, napríklad s Toyotou RAV4 Plug-in pomerne špecifickým druhom elektrizovaných SUV, ktoré ponúknu nadpriemerne vysoký výkon, umožňujú čisto elektrickú jazdu a pohon všetkých kolies riešia elektromotorom na zadnej náprave. Výhodou je možnosť ekonomicky výhodnej prevádzky na elektrickú energiu, sila pohonnej sústavy a bohatá výbava, vrátane nočného videnia. Uvidíme, čo prinesie nová generácia, hoc už len v čisto elektrickej podobe…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →