Peugeot E2008 GT – Elektricky, modernizovane, ďalej

Model 2008 je na trhu už pekný rad rokov a za tú dobu prešiel niekoľkými faceliftami. Teraz na rad prišla aj jeho druhá generácia. Tá nedávno dostala podstatnejší facelift, ktorý prináša väčšie kozmetické zmeny a pri elektrickej verzii aj vyššiu kapacitu batérie a bohatšiu výbavu…

Peugeot 2008 patrí už dlhšie k najpredávanejším SUV segmentu B. V máji 2023 sa odhalil modernizovaný model, ktorý sa tento úspech snaží predĺžiť. K dispozícii je s dvojicou benzínových motorov 1.2 PureTech o výkone 96 a 100kW, a tiež s dvojicou elektromotorov s výkonmi 100 a 115kW. Naftová 1.5 BlueHDi sa už nedá objednať, respektíve len do vyčerpania výrobnej kapacity a nahradil ju v cenníku nový mild-hybrid s 1.2kou a 100kW výkonu. Do našej testovacej garáže prišla vrcholná výbava E2008 GT s výkonnejším elektromotorom a vyššou kapacitou batérie.

Hlavným poznávacím znamením faceliftovanej 2008čky sú nové svetlá na oboch koncoch auta, ktoré dopĺňa trojica pazúrov vo forme denného svietenia. Model pred modernizáciou mal tri segmenty hore a jedny „kly“ dolu, čo sa mne osobne páčilo viac ale o proti gustu. A úprimne, absolútne nechápem tie miniatúrne smerovky, ktoré sa presunuli z veľkých blikajúcich „klov“ na maličký segment priamo v hlavnom svetlomete. Ako keby za každú cenu bolo treba inovovať „k lepšiemu“…

Ďalej je tu upravená maska ​​chladiča po vzore modelov 308, 408 a novej 3008my. Zmenou prešla aj zadná časť, kde sú dynamickejšie tvarované koncové svetlá a nové logo výrobcu. Tým ale zmeny končia a pre ďalšie novinky je potrebné sa posadiť do interiéru.

Tu došlo k zväčšeniu centrálneho displeja infotainmentu na 10″. Podstatnejšie je ale to, že je konečne rýchlejší a prehľadnejší a prináša možnosť nastavovať si widgety na niekoľkých domovských obrazovkách. Oproti staršiemu systému tu máme intuitívnejšie ovládanie a rýchlejšie reakcie systému, ktorý sa konečne neseká. Interiér inak ani príliš modernizovať nepotreboval, pretože vďaka svojmu pomerne extravagantnému dizajnu i-Cockpitu, stále pôsobí neopozerane.

Príjemnou vecou je klasická „piano“ lišta s fyzickými tlačidlami hneď pod displejom infotainmentu. Tie slúžia na ovládanie základných funkcií klimatizácie, vďaka čomu je možné aktivovať ofuk čelného okna, výhrev sedadiel či zapnúť vnútorný okruh ventilácie. V novších modeloch je to vyriešené ďalším dotykovým displejom s takzvanými i-Toggles ale za toto klasické riešenie posielam Peugeotu palec hore.

Odporúčaný článok:  Honda CR-V 2019 – bezpečnosť na kolesách

Nedá mi však ešte nespomenúť štartovacie tlačidlo, ktoré je nutné aspoň sekundu držať. Kto ho len stlačí a hneď pustí, vozidlo nenaštartuje, ale ani sa nevypne. To isté platí pre volič prevodovky, ktorý niekedy odmietal po jednom kliknutí zaradiť správny smer a musel som ho držať opäť o čosi dlhšiu dobu.

A tiež, že namiesto pádiel pod volantom, ktorými by sa dala regulovať intenzita rekuperácie, tu na jej zapnutie nájdete iba maličké tlačidlo „B“ pri voliči prevodovky. Keď už nie tie pádla, tak aspoň regulovať intenzitu rekuperácie druhým potiahnutím voliča druhýkrát k sebe po zaradení „D“. Takto sa vodič musí počas jazdy pozerať niekde hlboko dole na stredový tunel, keď chce tento režim prepnúť.

A aj ten volič jazdných režimov je stále taký nejaký – nie príliš logický. Ak chcem prehodiť z režimu Normal na Sport alebo Eco, nestačí iba raz kliknúť smerom nahor. Musím dva krát, pretože prvýkrát sa iba zobrazí aktuálny režim a následne musím znovu aby som potvrdil ten, ktorý chcem prepnúť.

Toto sú všetko len malé výčitky, ktoré by som v klasickom spaľováku ako tak prežil, no v elektrickom vozidle by som si predstavoval napríklad aj úplne jednoduchý bezdotykový štart, či práve oveľa jednoduchší volič režimov. A tiež vyhrievanie volantu, ktoré majú aj oveľa lacnejšie modely iných značiek.

Zvyšok je naopak viac ako fajn. Členitý dizajn v čele s malým volantom je francúzsky jedinečný, čo ešte podčiarkuje prémiovo pôsobiaci i-Cockpit 3D, ktorý sa tak nejak znenazdajky vytratil v novších modeloch 308/408. Predné sedadlá sú veľmi komfortné a majú slušné bočné vedenie. To vodičove má dokonca jednoduchú funkciu masáže bedrovej oblasti

Dozadu si pohodlne sadne dvojica dospelých a to aj za vodiča, ktorý meria normovaných 186cm. Batožinový priestor disponuje objemom 434 litrov a po sklopení sedadiel, delených v pomere 60:40, sa kufor rozrastie na slušných 1647 litrov. Čo sa praktickosti týka, v danom segmente je to skôr nadpriemer, aj keď mi vzadu chýbajú aspoň nejaké závesné prvky, či priehradky na drobnosti.

Odporúčaný článok:  Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 – Keď hybridná technológia funguje

Slušne priestranný kufor však dostal aspoň dvojitú podlahou a pod falošné dno sa toho dá schovať celkom dosť, vrátane nabíjacích káblov. Ak však nechcete vyberať všetky veci z kufra, keď prídete k pomalej nabíjačke, dajte si ich radšej niekde inde. A nie, pod prednú kapotu sa dať nedajú, keďže E2008čka nedostala žiadnu formu „frunku“.

Poďme sa pozrieť ako výkonnejšia elektrická 2008čka jazdí. Azda najväčšou prednosťou elektromobilov je ticho pri jazde, obzvlášť, keď sa nešetrí na tlmiacich materiáloch. A tu Peugeot skutočne nešetril. Podvozok je síce pomerne tuhý, ale aj napriek tomu schopne filtruje väčšinu nerovností, čomu napomáha vysoká hmotnosť 1623 kilogramov.

Neustále viete, čo sa deje pod kolesami, avšak úplne nerušivým spôsobom a tak to má byť. Nezvyčajne tuhé je tu aj riadenie, čo v kombinácii s malinkým volantom dodáva pocit, že sedíte v športovo strihnutom hatchbacku a nie v malom SUV. Ak nebudete na E2008 nakladať až príliš, svoju váhu v zákrutách maskuje celkom dobre. No pri rýchlejších zmenách smeru jazdy a v ostrejších zákrutách sa prejaví jej ťažkopádnosť a z toho plynúca celková nedotáčavosť.

Azda najväčšia zmena E2008 po modernizácii nie je vlastne o čosi väčšia trakčná batéria. Pribudli jej síce iba 4 kWh na celkových 54kWh a využiteľná je stále pod päťdesiatimi (48kWh) a to síce nie je to veľa, ale v rámci snahy o zachovanie ceny a tiež v rámci segmentu to nie je zlá hodnota. Kedykoľvek som pri nabíjaní dosiahol hodnotu sto percent, displej ukazoval dojazd cez 400km. Toľko však na jedno nabitie prejsť nedokážete a aj keď som jazdil väčšinou po okreskách a v meste, tak v kombinácii s občasnými výletmi cez diaľnicu, to bolo takých 320-350km na jedno nabitie.

Zaujímavé je, že po najazdení takmer 1000km som na palubnom počítači videl priemernú spotrebu 17,3kWh na 100 km a po prepnutí na druhé počítadlo, ktoré nebolo za cca. 4000km zresetované, svietila úplne rovnaká priemerná spotreba. E2008čka disponuje palubnou nabíjačkou až 11kW pre AC a až 100kW pre DC nabíjanie. Na tak malú batériu, akú má je to úplne postačujúce. Nabitie z 20 na 80% nepotrvá dlhšie ako 30 minút a môžete znovu jazdiť.

Odporúčaný článok:  Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost mHEV 155k A7 Vivid Ruby - Stále poriadna šelma

Vďaka navýšenému výkonu na 115kW (156k) je možné s E2008 jazdiť celkom svižne. Teda vlastne s ňou jazdíte takmer stále len s výkonom cca. 100kW (136k) v režime Normal a dokonca iba s výkonom 66kW (90k) v režime Eco. Až režim Sport však priostrí reakcie pedála akcelerátora a pustí z elektromotora plný výkon. V ňom tiež idú najrýchlejšie dolu kilometre z dojazdu.

Podvozok je schopný zniesť aj ostrejšie nerovnosti a snáď len absencia pohonu všetkých kolies je niečo, čo ľahko zráža E2008čke body ako SUVčku. Ale aj tak sa 99% týchto áut zrejme nikdy nedostane k terénu a budú jazdiť len mestské a prímestské trasy.

Naladenie podvozku, ktorého odpruženie je relatívne veľmi mäkké, zodpovedá mierne hojdavej jazde. Do zákrut si treba viac pribrzdiť, respektíve včas zložiť nohu z plynu a využiť rekuperáciu. Zadná, čiastočne nezávislá náprava (benzínové verzie majú jednoduchú torznú priečku), tu robí svoju prácu dobre a je cítiť, že podvozok by ešte nejaký ten výkon navyše bez problémov zvládol.

Poďme ale porovnať azda to najdôležitejšie – aktuálne ceny. Peugeot 2008 GT s benzínovým motorom 1.2 PureTech 130 a osemstupňovou automatickou prevodovkou sa dá kúpiť v najvyššej výbave GT už od 27.490€. Novinka s hybridnou motorizáciou 1.2 Hybrid 136k a prevodovkou e-DCS6, je k dostaniu od 29.190€ .

A to je naozaj o dosť menej, než koľko dáte za E2008, čo i len v najnižšej výbave, keďže tu začína cena od 32.990€ a za výkonnejšiu verziu, ktorú sme testovali dáte cenníkových 38.990€. S príplatkami ako v teste sa cena vyšplhá na 41.790€ a teda ak by som si chcel kúpiť 2008 vo výbave GT, je tu jeden veľký cenový dôvod, aby som zostal pri klasickom spaľovacom riešení, keďže elektromotor až tak veľa výhod neprináša.

Pri elektromobiloch však dochádza k nástupu ľahko novšej techniky, ktorá prospieva ich každodennému používaniu. Faceliftovaná E2008 GT zrejme nebude autom na zážitky a nebude ani autom na ďaleké dovolenky, či služobné cesty. Do centra metropol alebo dochádzania zo satelitov, kam je tento koncept primárne určený, sa však hodí výborne.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →