Peugeot 108 – malý hravý spoločník

Automobilka Peugeot vyrába autá už viac ako storočie a za svoju existenciu ponúkla modely všetkých tvarov a veľkostí. Avšak najmenšie modely značky sú najžiadanejšími už od dôb Peugeot-u 205, ktorý bol míľnikom na trhu s malými autami.

Keď spoločnosť Peugeot/Citröen v roku 2005 spolupracovala s Toyotou na uvedení modelov 107, C1 a Aygo, bolo jasné, že sa narodili ďalšie zábavné a dostupné autá.

Tieto najmenšie modely boli v západnej Európe hitom a takmer desať rokov po ich zavedení PSA a Toyota prišli s úplne novou trojicou ktorá už nejde až tak v úplne pôvodnej filozofii a ktoré už teraz trochu „dospeli“. Možno ešte Aygo od Toyoty je trochu dizajnovo hravé mini so svojimi samurajskými linkami ale C1 aj 108 už majú vzhľadovo bližšie k serióznemu malému rodinnému autu.

Peugeot 108 prišiel na trh v júli 2014. Kupujúci si mohli vybrať medzi 1.0 a 1.2-litrovými trojvalcovými zážihovými motormi s objemom 68, respektíve 82 koní. Tentokrát už neexistovala možnosť naftového agregátu. Obe boli vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou, pričom 1.0-litrová jednotka od Toyoty (VVTi) bola ponúknutá s robotizovanou prevodovkou nazývanou 2-Tronic. 1.2-litrový motor je pôvodom z Peugeotu a má označenie PureTech.

K dispozícii bola možnosť výberu z troch alebo piatich dverí a buď klasická pevná strecha alebo príplatková s elektrickou, skladacou látkovou strechou nazývanou „108 Top“. Špeciálne vydania Roland Garros prišli v máji 2015, v júni 2016 a v auguste 2017 a v júni 2016 bola doplnená nová úroveň výbavy GT-Line.

V máji 2018 sa ponúkli nové farebné možnosti a už iba jediný dostupný motor 1.0-litra s výkonom zdvihnutým na 72 koní.  U nás na Slovensku sa 108-čka oficiálne predávala veľmi krátko, nakoľko bola cenovo nastavená konkurenčne k modelu 208. Slovenský zákazník teda v 99% prípadov uprednostnil väčšiu platformu.

Odporúčaný článok:  Mazda MX-30 – Čakanie na Wankel

108-čka sa vzhľadom hlási k novej decentnej línii Peugeotov, ktorú nastolili modely 308 II. Čisté línie prednej časti so svetlometmi delenými „výbežkom“ sú ako keby zmenšeninou svojho veľkého brata.

Vpredu ešte upúta pozornosť jeden veľký stierač so zdvojeným ramenom. Bočná silueta je trochu atypická a je daná platformou na ktorej stojí. Zadnej časti dominuje veľké sklo kufrových dverí na ktorom je madlo a logo automobilky Peugeot. Otváranie je trochu nešťastne vyriešené tlačidlom v nárazníku a je jednou z kazových vecí pri ktorej sa výrobcovia nepoučili z predchádzajúcej generácie.

Predné svetlomety sú v tejto kategórii auta trochu zvláštne zvolené projektorové s premenlivou clonkou na prepnutie diaľkových svetiel. LED pásik parkovacích svetiel v hlavnom svetle dodáva nezameniteľný svetelný podpis. Tak isto ako vzadu, kde dominuje dvojica koncových svetiel s grafikou „mačacích pazúrov“.

Interiér, ktorý je unifikovaný aj pre Aygo a C1 je naopak veľmi hravý a stredný panel je dizajnovým výstrelkom s úžasne tvarovaným ovládaním klimatizácie pri najvyššej výbave. Okrúhle výduchy spolu s farebnými rámikmi dotvárajú štýlový vzhľad. Dotykový displej infotaimentu v hornej časti má vysoké rozlíšenie, podporu MirrorScreen, Apple CarPlay a dokážete si ho sami aktualizovať pomocou USB kľúča. Vo vyšších výbavách je možné mať aj zadnú parkovaciu kameru, či navigáciu.

Kvalita spracovania je vzhľadom na zameranie a cenu auta skvelá. Odhalené plechové časti na dverách a niektoré plasty samozrejme sú a aj pôsobia lacno ale ostatné veci ako ovládacie prvky, páčky, tlačidlá, displeje sú na úrovni o triedy vyššieho auta. Odkladacích priestorov je vzhľadom na veľkosť auta dostatok. Malé PET-ky vložíte aj do dverí a väčšiu medzi sedadlá. Príručná skrinka pred spolujazdcom je skôr symbolická a v zmysle veteránskej taktiky = na manuál a rukavice.

Odporúčaný článok:  Kia XCeed 1.6 T-GDi - Smädný mních

Sedadlá sú „športové“ s integrovanou opierkou hlavy, snímateľným poťahom a človek „štandardného vzrastu“ si úplne s prehľadom sadne aj sám za seba dozadu. Pre deti je vzadu miesta dostatok a ISO-FIX úchyty sú na oboch sedadlách. Tie sú každé samostatne sklopné a tak malinký kufor s objemom okolo 160L viete razom zväčšiť na malú dodávku. 

V základnej výbave je, v tejto kategórii skvelých 6 airbagov, TPMS systém monitorovania tlaku v pneumatikách, ESP + ASR + Pomoc pri rozjazde do kopca, rádio s MP3 + Hands-free Bluetooth. Takúto výbavu nájdete v príplatkových cenníkoch áut v nižšej strednej triede ešte aj dnes úplne bežne.

 

 

1.0-litrový motor je dobrý do mestskej premávky a na občasný výlet okreskami mimo mesto, ale ak častejšie jazdíte po diaľnici je lepšie siahnuť po silnejšom agregáte s objemim 1.2-litra, ktorý ponúka vyšší výkon a kultivovanejší chod bez trestu za spotrebu. Tá sa hýbe pri oboch motoroch a bežnej jazde okolo 5L. Super je, že ho môžete akokoľvek trápiť a nedostanete sa nad 6,5L.

Manuálna prevodovka je presná a šiesty stupeň vysokootáčkovým trojvalcom absolútne nechýba. Na prevodovku 2-Tronic si musíte chvíľu zvykať, ale akonáhle to urobíte, budete ju pravdepodobne milovať. Vie radiť s jemným medziplynom, simuluje automatický posuv na jednotke ako klasický automat s hydromeničom a hlavne – má malé hravé pádielka pod volantom, ktoré nahradia manuálne radenie.

Odporúčaný článok:  Hyundai i10 - malý mestský elegán

Podvozok je tuhý a podrží malé autíčko ďaleko za vodičskou odvahou aj v zákrutách. Na rozdiel od minulej generácie je oveľa menej uskákaný a lepšie tlmí priečne nerovnosti a to dokonca aj na štandardných 15“ palcových diskoch. Na zimných 14“ s rozmerom 165/55 pôsobí ako na korčuliach.

Stále je to však malá motokára s kolesami v rohoch karosérie a minimálnymi prevismi kvôli zväčšeniu vnútorného priestoru. Jedinou daňou za skvelý posed na ceste je väčší polomer otáčania ako by sa na tak malé auto patrilo. Parkuje sa s ním však hravo, hlavne vďaka dĺžke a ideálnemu výhľadu.

Peugeot 108 je malý štýlový dospelák, ktorý sa nehrá vyššiu triedu ale dokáže plnohodnotne zastúpiť druhé auto v rodine. Je to ideálna nákupná taška pre mladých, pre manželky, pre babičky, pre ľudí, ktorí potrebujú malé ale hravé a spoľahlivé auto s nízkou spotrebou.

Dlhodobo „testujem“ na manželke model 108, ročník 2015, 1.0-VTi s robotizovanou prevodovkou 2-Tronic. Vždy keď môžem, tak so svojho ťažkopádneho naftového kombíka veľmi rád presadnem do malej 108-čky, prepnem na manuálne radenie a povymetám zákruty vidieku i veľkomesta svižným štýlom s úsmevom na tvári.

Toto auto je jedna malá-veľká štýlová optimistická krabička…

Technické údaje Peugeot 108 1.0 VTi 70 ETG5
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 3/ 12
Zdvihový objem (ccm): 998
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 51 (70) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 93 / 4400
Prevodovka: 5-st. robotizovaná
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 15,6
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 4,8
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →

2 Comments on “Peugeot 108 – malý hravý spoločník”

  1. Nemali by sa testovať len nové autá. Toto je výborný príklad „dlhodobého“ testu. Len tak ďalej.

Comments are closed.