Renault Captur 1.0TCe – podarený nástupca

Malé SUV, teda tie okolo dĺžky cca. 4 metrov, sú dnes nadmieru úspešnou kategóriou. Renault pred nejakými siedmimi rokmi vytušil, že by malé auto na vyvýšenom podvozku mohlo u vodičov túžiacich po „niečom ako SUV“ uspieť. A hneď na to sa mestské crossovery stali zo dňa na deň neskutočne žiadaným artiklom. Prvý Captur sa zviezol s ohromnou predajnou vlnou a zákazníci sa po európskej jednotke na trhu mohli doslova utĺcť. Nový Captur na tento mimoriadny úspech nadväzuje a už v základe chce očariť slušným trojvalcom a výbornou cenou. Podarí sa mu to?!

Renault je na tom podobne ako konkurenčný Peugeot so svojou 2008čkou o dva kroky napred. Zatiaľ čo niektoré automobilky na trh svojho zástupcu segmentu priviedli iba nedávno (Škoda Kamiq prišla v roku 2019) a iné ho ešte len chystajú, Francúzi už prichádzajú s druhou generáciou svojich áut a pomaly vychytávajú chyby predchádzajúcej generácie.

Nebyť charakteristického LEDkového podpisu pod hlavnými svetlometmi, ktoré sa vedľa diamantu v znaku stali druhým poznávacím znamením súdobých Renaultov a nového dizajnu zadných svetiel, možno by ste chvíľu váhali, čím sa vlastne druhá generácia Capturu vlastne od svojho predchodcu líši. Je to tak trochu škoda, že dizajnéri vsadili na istotu ale nový Captur je rozhodne oveľa výraznejší a hlavne – už nepôsobí tak bacuľatým dojmom ako prvá generácia.

Hlavné svetlomety, ktoré sú už v základe s full-LED technikou, sa dočkali po vzore nového Clia originálnych klov denného svietenia, vzadu sú zase minimalistická koncové svetlá tvoriaca písmeno C, ktoré sú tiež plne diódové.

Čo na fotografiách toľko vidieť nie je, je nárast rozmerov. V tomto smere došlo k výrazným zmenám a rázvor sa natiahol o 33 mm na 2.639 mm a celková dĺžka karosérie dokonca o 105 mm na výsledných 4.227 mm. Toto všetko napriek tomu, že základom je platforma CMF-B. Vzadu sa teraz cestujúci uskladnia bez otlačených kolien. Navyše do kufra sa zmestí pekných 404 litrov, ktoré môžete ešte navýšiť posunutím zadnej lavice tak, že dostanete objem dokonca 536 litrov.

Vôbec najväčšie zmeny sa udiali vnútri. Prvý Captur stavil na mohutný centrálny panel z lesklého plastu, ktorý nefungoval veľmi ergonomicky a ani vizuálne. Multimediálny systém bol pomalý a neintuitívny. Dizajnéri interiéru nového Captura siahli po, dnes už osvedčenom riešení – displej vystúpený do priestoru na palubnej doske. Je to vkusné a funkčné riešenie a navyše 7-palcové prevedenie obrazovky, ktoré je v základe vo výbave Intens, je oveľa krajšie ako 9,3-palca veľký tablet, za ktorý si musíte vo vyšších výbavách beztak priplácať.

Dole pri radiacej páke nájdete USB vstupy, konektor pre AUX vstup a tiež tu môžete do vaničky pohodlne odložiť mobilný telefón. Sedačky sú pohodlné, telo držia spoľahlivo a na komfort si ani pri dlhých cestách nejde nijako sťažovať. V základe je tu napríklad aj lakťová opierka alebo klasický tempomat – hold štandardy sa rok od roku zvyšujú…

Renault pre Captur ponúka vskutku širokú škálu motorizácií. Zaobstaráte si ho dokonca aj na LPG, či s plug-in hybridným ústrojenstvom. Úplným základom je testovaný preplňovaný trojvalec TCe 100, ktorý je o niečo silnejší než pôvodný motor s objemom 900ccm. Má slušných 74 kW a maximálny krútiaci moment 160 Nm, ktorý produkuje pri pekných 2750 ot./min. Je veľká škoda, že Renault tejto motorizácii nedoprial aj šesťstupňový manuál, pretože päť kvaltov je pri diaľničnom tempe jednoducho málo. Ovládanie tiež nie je práve z najpresnejších ale dá sa na to zvyknúť.

Motoru popri navýšení objemu prospievajú tiež najmodernejšie technológie, vrátane turbodúchadla s elektricky riadenou reguláciou, výfukového potrubia čiastočne integrovaného do hlavy valcov alebo dvojitého premenného časovania sacích ventilov a špecifického oceľového povrchu valcov. Zároveň si však trojvalec vystačí bez filtra pevných častíc. Využíva totiž nepriame vstrekovanie, ktoré je podľa automobilky vhodnejšie pre použitie v meste, pre ktoré je tento agregát primárne určený.

V meste tento motor funguje naozaj skvele. Je kultivovaný a typického trojvalcového zvuku sa dočkáte len pod plným plynom. Pocitovo je aj napriek skromnej porcii výkonu veľmi živý. Nad voľnobehom sa toho síce veľa nedeje, okolo 2000 otáčok ale motor slušne zatiahne a nedochádza mu dych skoro po červené pole otáčkomeru. Ani na diaľnici to nie je s jeho elánom úplne zlé, hoci dynamika je samozrejme vzhľadom k parametrom už skôr priemerná. V rýchlosti 130 km/h, kvôli maximálne piatemu prevodovému stupňu točí až 3250 otáčok. Spotrebou sme počas týždňa hýbali v rozmedzí 6-7,2 l/100km. Pokojnejšie tempo ale znížilo spotrebu k šiestim, na diaľnici si potom Captur vzal 6,5 l/100 km.

Čo sa týka podvozku, tak po opustení mestských bulvárov rýchlo zistíte, že toto je univerzálne auto, ktoré sa nezľakne ani dlhšej trasy. V rámci našich okreskových a diaľničných limitov je Captur príkladne odhlučnený a pekne odfiltrováva tiež aerodynamický šum.

To podvozok si čas od času predsa len trochu buchne, a to napriek použitiu základných 17palcových kolies. Celkovo je poznať skôr tuhšie naladenie podvozku, čo na rozbitých tuzemských cestách nie je vždy ideálne. Sedemnástky tak vo výsledku považujem za ideálnu voľbu. Riadenie je však príjemné a karosérie sa v oblúku nijako zvlášť nenakláňa.

Renault Captur je v druhej generácii podareným autom, ktoré stavia na silných stránkach svojho predchodcu. Je akousi ľudovou voľbou a s litrovým TCe 100 ho v nadupanej výbave Intens kúpite už za 16.350,-€. Vedzte, že tieto peniaze dostanete auto, ktoré je o triedu lepšie…

Technické údajeRenault Captur 1.0TCe Intens
Typ motora:Zážihový
Valce / ventily:3 / 12
Zdvihový objem (ccm):998
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min)74 (100) / 5000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min):16/ 2750
Prevodovka:5-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):13,3
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km):4,6-6,5

Viac fotiek novej 2008 nájdete v našej veľkej galérii:
>>> Renault Captur 2020 <<<

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →