Je plug-in hybridný Peugeot 308SW všetko, čo by mal predstavovať francúzsky kombík?! Vozidlo rodinnej veľkosti s dostatkom priestoru, vzhľad, ktorý prevyšuje nudnú šeď aktuálnej doby, trochu netradičný a futuristický interiér a hnacie ústrojenstvo navrhnuté pre pohodlie, hospodárnosť a výkon. Je toto všetko práve on?! Poďme to zistiť…
Vzhľad sme už v recenziách novej 308čky riešili viackrát a tak by sme asi mohli skončiť slovami, že vyzerá sakramentsky dobre. To už však o súčasných Peugeotoch vieme. Svetlá s grafikou levích zubov sú jednoduché, ale elegantné a v prípade potreby fungujú ako svetlá pre denné svietenie aj ako indikátory smerových svetiel. Mriežka chladiča je veľká, výrazná a svetlomety prechádzajú do horných rohov.
Zboku Peugeotu 308SW nájdeme v prednej časti výrazné línie, ktoré sa opäť objavujú nad zadnou nápravou a nesnažia sa ani zakryť, že ide o dosť veľkú hrudu kovu a skla. Žiadne čierne A-stĺpiky tu nenájdeme.
Zadná časť je mierne znížená dvojicou absolútne masívnych falošných lemov výfuku, no zachraňujú to štíhle svetlá nad nimi, zapadajúce do lišty, ktorá prechádza celou zadnou časťou. Zadný nárazník je mohutný a zvažuje sa dozadu od zadných kolies. K dizajnovému dobru tu nie je viditeľný žiadny výrez na otváranie batožinového priestoru a ten je skrytý vedľa kamery, ktorá zasa pre istotu ten dizajn trochu narúša…
Celkovo vyzerá 308SW fantasticky a rýchle Googlenie posledných dvoch generácií ukáže, ako ďaleko sa Peugeot za posledných päť rokov dostal. To isté platí o interiéri s i-Cockpitom, o ktorom sme už tiež popísali mnoho, napríklad aj pri teste novej 408čky.
Priestor vzadu je slušný, dokonca aj so sedadlom nastaveným pre vyššieho vodiča a hybridná 308SW bola obdarená 548 litrovým batožinovým priestorom (dokonca aj s priestorom potrebným na batérie), ktorý sa ľahko rozšíri na veľkolepých 1574 litrov, ak sklopíte zadné sedadlá. Nechýbajú úchyty, sieťky a rôzne priehradky na ukladanie predmetov, či 12V zásuvka.
Peugeot 308SW HYbrid 225 e-EAT8 GT (aby sme tu dali jeho neuveriteľne dlhý názov celý) je plug-in hybrid. Nad prednou nápravou je zavesený štvorvalcový preplňovaný motor PureTech s dodatočným pohonom pochádzajúcim z elektromotora, taktiež na prednej náprave.
Oba motory dávajú kombinovaný výkon 165kW (225k) a 360Nm krútiaceho momentu. Takmer všetok krútiaci moment pochádza z elektromotora (presnejšie 320 Nm) To v praxi znamená, že systém beží ako celok a nie iba ako booster z batérie, ktorá len nakopne nejaký extra výkon.
Výsledkom je, že keď všetko funguje spolu, 308čka je aj v kombi prevedení veľmi temperamentná. Plný plyn si od elektromotora vyžiada poriadny kopanec, ktorý vyplní medzeru skôr, ako sa tradičný motor poriadne nadýchne. To znamená, že 100km/hod. sa dosiahne 7,6 sekundy a rozbehne to až na maximálku 235km/hod. V režime plného EV vie ísť 308čka až 135km/hod.
Skutočnou silnou stránkou 308 je však komfort, ktorý sa vracia späť k tým francúzskym automobilovým stereotypom. Pruženie je naladené veľmi poddajne a pekne tlmené bez toho, aby bolo náchylné na odskakovanie od zadnej nápravy. Dokonca aj s veľkou váhou na prednej náprave sme nikdy nemali pocit, že by sa 308čka snažila prejaviť svoju hmotnosť v zákrutách. A že tej váhy pri svojich 2170kg má na rozdávanie…
Riadenie je ľahké, ale v športovom režime sa veľmi umelo zvyšuje odpor, pričom malý volant i-Cockpitu je skôr v režime „motokára“, než aby poskytoval skutočný odpor od prednej nápravy.
Menší problém v športovm zvezení nastáva, ak necháte vybiť batérie. Keďže 308čka je nastavená na úplne uprednostnenie elektrického pohonu, ľahko sa stane, že zabudnete manuálne zapnúť šetrenie batérie e-Save a tak úplne vašou vinou začne byť 308čka trochu dýchavičná. Krútiaci moment 250Nm z benzínového motora by síce mal stačiť, ale bez okamžitého krútiaceho momentu elektromotora zrazu pociťujete nedostatok, kým sa motor nezačne pohybovať v rozsahu svojich ideálnych otáčok.
Prepínanie medzi elektrickým a benzínovým pohonom je plynulé a 308čka Hybrid je (papierovo) schopná prejsť 58 až 59 kilometrov len na batériu. Ako by ste však mohli očakávať, kombinovaná spotreba sľubovaná cyklom WLTP, s hodnotami 1,06 až 1,32 litrov/100km, je tak trochu fantáziou. Rovnako ako elektrický dojazd, ktorý je silno závislý od vonkajšej teploty a počtu zapnutých „spotrebičov“ vo vozidle.
308SW Hybrid má batériu s kapacitou 12,4 kWh (využiteľná kapacita je však iba 9,9 kWh) a na AC nabíjačke s výkonom 7,4kW to znamená približne dve hodiny nabíjania. Doma to už bude približne štyri hodiny na trojkolíkovej zásuvke, čo je ideálne na nabíjanie cez noc. Pri 230V zásuvke to rátajme na dobrých 7-8 hodín, ak ste batériu vybili úplne. Škoda, keďže také rýchlejšie, aspoň 22kW nabíjanie pred obchodným centrom, kde by ste auto dobili za jeden krátky nákup, by bolo úplne ideálne.
Pri nájazde takmer 800 kilometrov sa pohybovala spotreba paliva na hranici 5,5l/100 km a 8 kWh/100 km elektrickej energie. Keď teda nabíjate vozidlo v domácich podmienkach, je aktuálne možné jazdiť zhruba za 3€ na 100 kilometrov.
Hybridný systém 308čky je nenáročný a jednoducho sa s ním žije a jazdí. Možno tých 50km dojazdu je v roku 2023 trochu zanedbateľné číslo, ale na väčšinu ciest je to viac než dosť a vďaka elektrickému príkonu je 308 svižnejšia, než vyzerá. Nevýhodou sú značné náklady na jeho kúpu, keďže ho dostanete len v tejto GT verzii a začína bez príplatkov na 43.190€.
Peugeot 308SW Hybrid sa, čo sa týka kvality a dizajnu, môže smelo rovnať prémiovým výrobcom. Má výrazný vzhľad, luxusne poňatý interiér, modernú pohonnú jednotku a vynikajúce jazdné vlastnosti. Oproti prémiovým automobilom mu chýba snáď len prestíž značky. Tá sa musí vybudovať s časom a Peugeot je v posledných rokoch vnímaný skôr ako výrobca dostupných vozidiel s pekným dizajnom.
Ide už teda iba o to aby dokázal obhájiť vyššiu cenu. Vo všeličom predbehne aj o poznanie drahšie nemecké prémiové trio. Len si nie som istý, či sa nájde dostatok zákazníkov, čo takú čiastku za 308 dá, no my už súdiť nemôžeme. Stačí ak vám povieme, že nová 308SW v hybridnom prevedení je skutočne podarené auto.