Hyundai i30N DCT Performance – Keď je týždeň málo!

Huňady je späť! Prvá generácia rešpektovaného vodičského náčinia dostala facelift. Možno si hovoríte, že sa určite zasa tak veľa nezmenilo?! Opak je pravdou!

Divízia Hyundai Motorsport na modernizovanom i30N znovu nechala doslova svoju dušu a ruky. A aj keď sa to možno nezdá, tak pod povrchom tohoto “chuligána” sa toho udialo prekvapivo veľa. Zmien je tu totiž viac než dosť. A nielen kozmetických…

Tak napríklad verzia Performance dostala o 5 koní naviac. Aktuálne dáva motor 2.0 T-GDi, s interným označením THETA-II, tiež vyšší krútiaci moment a finálne hodnoty sú preto až 280 koní a neskutočných 392Nm (oproti 353-373Nm v predchádzajúcej verzii). Toto však nebolo dosiahnuté len nejakou úpravou software a výkonovej mapy. Motor dostal nové výfukové ventily, vylepšenia sa dočkali olejové kanáliky a pre lepšie reakcie motora bol dokonca zmenený aj tvar piestov. Nový motor má preto paradoxne menší kompresný pomer (9.5:1) ako jeho predchodca. Ale nebojte sa, je tu nové, väčšie twin-scroll turbo a to výrazným spôsobom zamiešalo kartami.

A to bol v rámci faceliftu teda zatiaľ spomenutý motor, pracovalo sa však aj na ostatných komponentoch. Nájdeme tu napríklad nové športové „škrupiny“ s podsvieteným logom N pod hlavovou opierkou. Konečne sa vďaka novým sedadlám mení pozícia za volantom a vďaka tomu, že sedák je naklonený vzad, sa už pri poriadnom brzdení pred zákrutou, nebudete posúvať smerom k volantu. Sedí sa tiež trochu nižšie, takže už nemáte pocit, že ste zbytočne vysoko, ale tak akurát, ako by sa na športové auto patrilo.

Verzia Performance potom, okrem štandardne dodávaného elektricky kontrolovaného samosvorného diferenciálu E-LSD na prednej náprave, dostala tiež 19“ kované kolesá Fuchs. Na nich sa ušetrilo celkom, 14,4kg neodpruženej hmotnosti a to mi verte, že je to poznať. Každé kilo dolu na kolesách je nejaký ten výkon nahor. N-ko dostalo aj väčšie brzdy, ktoré teraz majú miernejší nástup a nevybijú spolujazdcom zuby o palubovku v prvej krízovke. Vpredu nájdeme teda 360 mm x 30 mm a vzadu 314 mm x 20 mm kotúče, ako z cirkulárky.

Zapracovalo sa tiež na podvozku – nové sú tehlice a úplne iná je geometria, ktorá má teraz väčšiu rozbiehavosť aj odklony. Zadná náprava dostala tuhšie silentbloky a zosilnené ramená. Auto dostalo aj nové pružiny a aby spolu všetko poriadne ladilo, sú prenastavené a doladené aj adaptívne tlmiče. A nie, nebojte sa… stále to vie byť riadny rebriňák. Avšak namiesto prehnanej tvrdosti, ktorú si pamätám z predfaceliftového N-ka, je tu cítiť skôr pevnosť a tuhosť podvozka a hlavne jeho prácu na každom hrbole a výtlku. Je ešte o level čitateľnejší ako predtým.

V rýchlych prejazdoch zákrutami je cítiť, že s nastavením podvozku sa v Hyundai Motorsport naozaj vyhrali a N-ko, aj vďaka spomínaným odklonom, oveľa lepšie drží stopu. Škoda, že som auto dostal na zimných pneumatikách, ktoré mu adhézie príliš nepridávali. Tak snáď raz, v lete, na okruhu…

Aby sme sa nepochopili zle. Stále je N-ko okresková zbraň hromadného ničenia. Stále baví za volantom, akurát je to už celé lepšie kontrolovateľné a prirodzenejšie. Až sa bojím napísať, že jemnejšie. Tak inak – svižná jazda novým N-kom je oveľa „intuitívnejšia“. Riadenie je tuhé, komunikuje na maximálnom leveli a konečne…

KONEČNE… je tu lepšia odozva na plynový pedál, v porovnaní s predfaceliftom. Tá jediná vec, ktorú som kritizoval je odstránená a to ma úprimne teší. Teraz máte vďaka rýchlej odozve všetko krásne pod kontrolou a nemusíte dokonca ani čakať kým sa nadýchne turbo.

Poďme teda ešte k motoru – už som písal, že je kompletne vylepšený a pocitovo s ním N-ko ešte viac ožilo. Už tu nie je ten useknutý „mŕtvy“ vrchol, kedy ste si hovorili – „ešte trochu poď!“. Tu už tie zmiešané pocity nezažijete a tých 280 koní novému N-ku zožeriete aj s navijakom. Motor sa zbiera už od veľmi nízkych otáčok a cez veľmi silný stredový záťah pomerne rýchlo letí otáčkami nahor a tam mu, ako som písal, konečne nedochádza dych.

Z nuly na sto za 5,7 (reálnych, nameraných – výrobca udáva 5,4 na letných Pirelli s označením N) kope do sedačky celkom slušne, aj vďaka N Grin Shift módu, v ktorom 8-stupňové DCT „prepne mapu“ na závodný mód a skladá tam rýchlosti rýchlosťou blesku. Celé auto sa „nafúkne“ výkonom a na 20 sekúnd je z neho ešte lepšie Rýchle & Zbesilé Huňady… niečo ako HULK mód.

Tým sa dostávam k úplne najväčšiemu prekvapeniu celého testovaného N-ka – automatickej prevodovke. Reakcie na plynový pedál, dokonca aj pri rozjazdoch, sú krásne plynulé a bez akejkoľvek medzery. Teda, nejaké to oneskorenie tam bude ale je to skôr v milisekundách. Dôležité je, že nová prevodovka s mokrými spojkami je veľmi čitateľná a pracuje predvídavo. Viete si ju nastaviť k obrazu svojmu pomocou N-kového módu cez displej infotaimentu.

Reakcia v automatickom aj manuálnom režime je výborná a nebyť pádiel na volante, bolo by to dokonalé. Vždy hovorím, že pádla majú byť veľké a napevno za volantom… to je ale len moja hnidopišská poznámka. A ešte jedna dôležitá vec (zdravím majiteľov koncernových DSG) – v manuálnom režime pri dosiahnutí obmedzovača jednoducho NEPRERADÍPODRŽÍ zaradenú rýchlosť. Takže ste to vy, kto auto ovláda a nie žiadna riadiaca jednotka s vlastnou ne-logikou. Znovu píšem – dokonalé.

Zároveň je dobré, že pokiaľ si N-ko nastavím do individuálneho režimu, kde som napríklad mal zvolený mäkší podvozok (zdravím tentokrát Správu ciest), jemnejšie riadenie a naopak mám k tomu nastavené všetko ostatné na SPORT+, tak aj keď tam prepnem režim Drive a nechám prevodovku radiť samu, tak mi ani pri kľudnej jazde nepustí otáčky pod 1500-2000 za minutu. Takže ešte naposledy pozdravím so vztýčením prostredníkom Eko lobby. Toto auto je jednoducho výnimka, nastavená tak, aby fungovala a nie tak, aby išla na ruku emisiám. A aj keď je tu GPF filter vo výfuku, tak Hyundai Motorsport opäť naladil výfuk na neskutočnú symfóniu zvukovej kanonády. Na križovatkách som mal opäť 18… a susedia ma mali znovu raz radi.

N-ko je stále ten chuligán, ktorý chce byť stredobodom pozornosti. Je na tomto svete pre to, aby sa človek usmial, podradil, zastrieľal a pred apexom spotil… ? A vlastne ešte sa spotíte na benzínke. N-ko je schopné tú svoju malú 50L nádrž vycucať aj za deň. Priemerka po týždni sa ustálila na 14L/100km. Verím, že sa dá dostať na 10 ale… chceli by ste?!

Tak a teraz ešte povinne spomeniem nové FullLED svetlomety s krajšou grafikou denného svietenia, ktoré svietia fajn, ale výrazný posun voči predchádzajúcej verzii so šošovkou nečakajte. Na vyrezávanie áut v protismere tiež zabúdajme, je tu akurát automatický režim prepínania diaľkových svetiel. Čo sa týka asistentov, pribudla aktívna výstraha mŕtveho uhla a pred premávkou za autom a stále chýba adaptívny tempomat. Aj keď tu vlastne nechýba… N-ko bude vždy prvé vozidlo na ceste.

Ostatné faceliftované veci v interiéri nechajme tak, to sme si povedali pri teste klasickej i30ky. Pri hot-hatchi sú to aj tak nepodstatné veci. Podstatnejšie je, že za N-ko vo verzii Performance dáte cenníkových 32.390€ s manuálom a 34.390€ s testovanou 8-stupňovou automatickou prevodovkou DCT. Viac k tomu nie je čo dodať. Snáď len to, že týždeň je veeeeeľmi krátky čas na to, aby si človek toto okreskové náčinie riadne užil. To chce vlastné N-ko v garáži a permanentku na okruh!

Takže milé šmolkovomodré N-ko… môj verdikt je:

Za podobné peniaze ako chce Hyundai za teba, nič lepšie nezoženieme.
Máš to u mňa a snáď čoskoro, do natankovania…

A nakoniec ešte trochu tých čísel:

Technické údajeHyundai i30N 2,0 T-GDi 8-DCT Performance
Typ motora:Zážihový
Valce / ventily:4 / 16
Zdvihový objem (ccm):1998
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min)206 (280) / 6000
Najvyšší krút. moment benz.mot.(Nm / ot/min):392 Nm / 2100-4700
Prevodovka:8-st. automatická dvojspojková s mokrými spojkami
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):5,4 (s Launch Control)
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km):6,5-11,9
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →