Peugeot 408 HYbrid 225 GT – Francúzska kráska s nádychom luxusu

V tvaroch modelu Peugeot 408 je už na prvý pohľad vidieť, že toto bude neprehliadnuteľné auto na cestách. Jedná sa určite o ten najkrajší Peugeot súčasnosti, čo je s ohľadom na vysoké vizuálne kvality jeho súrodencov skutočná pochvala. Je však v hybridnej verzii skutočne tak úsporný a svižný ako ho automobilka prezentuje? Poďme sa na to pozrieť…

Už na prezentácii modelu 408 bolo samotnými zástupcami automobilky povedané, že vozidlo využíva technický základ modelu 308. Tak trošku jej je 408čka aj podobná a najväčším rozdielom je vlastne iba iný štýl karosérie od B-stĺpika ďalej, ktorý konečne prináša oveľa viac miesta v kabíne. Peugeot sa týmto krokom akoby vrátil o mnoho rokov dozadu, kedy mal v ponuke modely 307 a 407.

Zatiaľ čo ale vtedy išlo o hatchback a sedan, teraz tu máme vozidlo, proporciami nezapadajúce ani do jednej z klasických kategórií. Je to sedan? Liftback? Crossover alebo SUV? Zdanie klame, 408 je totiž nižšie ako bežné SUVčka, aj keď poňatím má najbližšie ku konceptu SUV-kupé. Tiež by ste sa naň mohli pozerať z opačnej strany ako na mierne zvýšené štvordverové kupé.

Najlepším označením by mohol byť crossover-liftback, pretože vozidlo má celkom vysokú svetlú výšku, avšak nikdy nemôže mať pohon oboch náprav. Okolie sa na 408čky veľmi rado prizeralo a taktiež ostatní vodiči mali často nutkanie preverovať, či je to naozaj Peugeot a čo je to za novinku. Jediná vec, ktorá mi akosi opticky prekážala je masívny zadný nárazník z drsného čierneho plastu, v ktorom sú po stranách hmlové a cúvacie svetlomety s klasickými žiarovkami.

Vozidlo sme dostali na test v tej najvyššej výbave GT, a tak sme si mohli užívať napríklad skvele svietiace Matrix LED predné svetlomety, či dynamické sedadlá s certifikáciou AGR, s kombinovaným čalúnením alcantarou a tmavým obložením stropu. S autom som musel absolvovať aj 400 km dlhú diaľničnú trasu a po vystúpení som necítil ani najmenšie stuhnutie, či bolesť chrbta. Za sedadlá tak jednoznačne dávam bod k dobru.

Odporúčaný článok:  Kia XCeed PHEV - Oplatí sa zásuvkový crossover?

V prípade výbavy GT je súčasťou kabíny aj hliníkový dekor a športové pedále. Chýbali mi akurát tie zaujímavé príplatkové 20″ kolesá Monolithe, ktoré boli na všetkých tých promo fotografiách a videách. Mali sme tu „iba“ 19″ zliatinové disky GRAPHITE, ktoré dizajnom neurazia a majú tiež aerodynamické „plastové“ krytky.

Rovnakou dizajnovou peckou je interiér, kde sa vodič cíti vďaka skvelo navrhnutému i-Cockpitu ako v kozmickej lodi. Opäť je v kabíne športový volant, ktorý má sploštenú hornú aj spodnú časť a chýba mu tretia výstuha. Opäť som nemal problém s pohľadom na digitálnu palubnú dosku s 3D zobrazením ponad volant a opäť hovorím, že tento interiér je ergonomicky a pohľadovo to najlepšie, čo sa v dnešných autách nachádza. Bodka.

10,9“ panel infotainmentu je doplnený o konfigurovateľnú dotykovú lištu i-Toggles hneď pod ním. A hneď po touto lištou je ďalší rad tlačidiel, ktorý je čisto fyzický. Napokon sa Peugeot vrátil v čase a aspoň len trošku myslel na tých, ktorí nechcú všetko ovládať hlasom či dotykom.

Priestoru máte okolo seba pomerne dosť, dokonca aj na zadných sedadlách sa bez problémov usadí dospelák, no ľuďom s výškou okolo 190cm už začne chýbať priestor nad hlavou. Kufor potom pojme pri spaľovacích verziách 536 litrov batožiny a plug-in hybridné verzie majú objem znížený na stále slušných 471 l, ku ktorým budete mať pohodlný prístup elektricky výklopnými piatymi dverami.

Že 408čka nie je žiadne skutočné SUV, ľahko spoznáte za volantom. Aby ste totiž za neho usadli, nemusíte sa štverať vysoko. Navyše 408čka jazdí ako normálne auto a v zákrutách sa nenakláňa ako spomínané SUV. Pohyby má isté a presné, pritom pôsobí poddajne a nenecháva sa príliš rozhodiť nerovnosťami a výmoľmi v asfalte. Pokojne ju môžete poslať do zákruty a užívať si stabilitu a priľnavosť, rovnako hravo ju ale môžete nechať prehĺtať stovky kilometrov dlhých diaľničných presunov.

Odporúčaný článok:  Ford Puma ST-Line X - malá šelma s veľkým srdcom

A keď sme už pri tých presunoch, poďme sa pozrieť na tú motorizáciu (alebo by sa patrilo napísať elektrifikáciu?). Vo Francúzsku sa podarilo postaviť veľmi dospelý a schopný automobil, ktorému pod kapotou verzie Hybrid 225 pracovala kombinácia benzínového turbomotora s označením 1.6 PureTech a elektromotora. Oba motory spoločnými silami dávajú k dispozícii maximálny systémový výkon 165kW (225k) a krútiaci moment slušných 360Nm. Bohužiaľ, v tomto prípade je nutné uspokojiť sa s iba 40-litrovou nádržou na palivo, čo odkazuje na nutnosť pravidelného nabíjania batérie s kapacitou 12,4 kWh.

Nabíjať batériu ju však možné iba pomalým prúdom s výkonom maximálne 7,4 kW a aj to len za príplatok. Nabíjanie v takomto prípade samo o sebe potrvá dve hodiny a získate ním dojazd na čisto elektrický pohon v rozmedzí 40 až 50 km. Tak ako pri každom elektrickom pohone, dojazd primárne závisí na okolitých teplotách a jazdnom štýle vodiča.

V plne elektrickom režime vie 408čka ísť rýchlosťou až 135km/hod, čiže diaľničné maximum nie je problém aj bezemisne. Problém je potom v dojazde, ktorý pri takejto rýchlosti klesne na cca. 20-25km. Spotreba pritom rastie až k cca. 28kWh na 100km. Akonáhle však prepnete 408čku na hybridný režim, začne na základe mapových podkladov, rýchlostných obmedzení a aktuálneho jazdného štýlu, starostlivo rozdeľovať prísun energie. V hybridnom režime sa mi podarilo jazdiť za 19kWh na 100km.

Spotreba benzínu sa po týždni ustálila na hodnote 6,7l/100km. Je však nutné podotknúť, že som nemal možnosť nabíjať batériu doma a na verejnej nabíjačke čakať 2 hodiny nie je moja predstava trávenia voľného času. S plne nabitou batériou sa spotreba benzínu pohybovala okolo 2,5l/100km.

Aj s maličkou palivovou nádržou tak nie je problém prejsť dlhší diaľničný úsek a obmedzením tak je naozaj len to spomínané pomalé nabíjanie, pretože ak sa batéria pri hybridnom režime vybije po ceste niekam z BA do ZA, tak potom musíte niekde tráviť čas nabíjaním a to je dosť obmedzujúce. Ak nenabíjate, jazdíte so spotrebou klasického benzínového aute a nevýhodou 300kg vážiacej batérie, ktorú musíte vybitú vláčiť so sebou…

Odporúčaný článok:  Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI - Okreskový tank

Ani výkonovo na tom nie je 408čka príliš oslnivo. Na papieri možno tých 225 koní vyzerá dobre ale dynamika je len priemerná a ak by som nevedel, tak poviem, že má tých koníkov o dosť menej. Na  nejaké pretekanie to absolútne nie je, ale skôr pre lepšiu dynamiku pri predbiehaní. Je tu síce možnosť aktivovať športový jazdný režim, ktorý je navyše okorenený o umelý zvuk motora, avšak 408čka nemá adaptívne odpruženie a je s batériou stále ťažká (hybrid váži až 2220kg oproti benzínovej verzii, ktorá má 1920kg), takže sa vodič dočká len lepšej reakcie na plynový pedál a rýchlejšej práce 8-stupňovej prevodovky.

Pokiaľ ste sa však do Peugeotu 408 na prvý pohľad zamilovali, tak vám tento dojem zrejme nič nepokazí. Ide o veľmi príjemné auto s pár drobnými chybami, s ktorými sa dá žiť a tak nejak ich akceptovať. Teda pokiaľ akceptujete cenu…

Cena 408čky už je totiž celkom prémiová – verzia s trojvalcom Puretech 130 a osemstupňovým automatom totiž začína v základe na 31.990€ a najlacnejší plug-in hybrid s výkonom 180k začína na sume 42.490€. Testovaná verzia Hybrid 225 vo vrcholnej výbave GT potom stojí od 46.990€. Testovaný kúsok bol napechovaný na výslednú cenu 49.490€ a to mu ešte pár opcií ako Night Vision za 1.300€ alebo taká modrá koža Naboo za 3.000€ v interiéri.

S voľbou plug-in hybridného variantu je potrebné myslieť na pravidelné nabíjanie a menší objem kufra. V interiéri zasa i-Cockpit nemusí vyhovovať úplne každému, ale v ostatných ohľadoch je Peugeot 408 viac než dôstojným konkurentom pre ostatné značky. Sebavedomá cena odráža bohatú zásobu bezpečnostných asistentov a neochvejnú štýlovosť na cestách…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →