Skrížiť SUV a kupé znie trochu nezmyselne ale v dnešnom automobilovom svete to zrejme funguje. Renault chce s modelom Arkana vyskúšať, či na to budú počuť aj zákazníci v neprémiovom segmente.
Automobilka Renault občas skúša presadiť do výroby modely mimo hlavný prúd a povedzme si úprimne – moc sa jej to v minulosti nedarilo. Či už išlo o modely Avantime, Vel Satis či Wind, boli to prakticky predajné prepadáky. Teraz to skúša znova a podľa vzoru BMW X6 skrížili dizajnéri dohromady SUV a kupé. Bavorská značka ho vyrába už veľa rokov, pridala aj menší model X4 a rovnakou cestou sa vydal aj Mercedes, Audi, či iné automobilky. Otázkou však je, ako to bude fungovať u európskych zákazníkov mimo prémiový segment.
Arkana však nie je pre Renault až tak úplnou novinkou. Rovnomenný a vzhľadovo veľmi podobný model už vyrába v Rusku pre tamojší trh. Ruská Arkana je však postavená na platforme Dacii Duster a má motory, ktoré vyhovujú iba ruským predpisom. Platforma z Dusteru mu tiež umožňuje zástavbu pohonu 4 × 4, čo pri tej našej, európskej verzii možné nebude. Arkana, ktorá sa začala predávať v EU, je technicky úplne odlišná. Zo závodu v Južnej Kórei sa bude dodávať nielen do Európy, ale napríklad aj do Austrálie alebo Japonska. V Kórei zasa ponesie názov Samsung XM3. Arkana je každopádne pre Renault vstupom do úplne nového segmentu.
Dizajnovými prvkami je spriaznená s rodinou ďalších aktuálnych modelov značky. Ide napríklad o výrazné, ale pomerne tvarovo komplikované predné svetlomety v tvare písmena C. Skríženie SUV a kupé logicky najviac vynikne pri pohľade zboku, kde zaujme najmä vysoká svetlá výška až 200 mm a samozrejmosťou sú predné a zadné ochranné prvky nárazníkov. Packet R.S. Line obsahuje prvky ako:
• športový nárazník s integrovanou lištou F1
• zadný difúzor vo farbe sivá Gun Metal s 2 chrómovanými
koncovkami výfuku
• bočné lišty vo farbe sivá Gun Metal
• čierne okenné lišty
• kožené čalúnenie s kontrastným prešívaním
• volant potiahnutý perforovanou kožou, s logom R.S. Line
• dekory so štruktúrou karbónu
• červené interiérové a dekoračné prvky
• Easy Park Assist
• vyhrievané predné sedadlá
• elektricky nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca
• bezrámové elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo
• disky kolies z ľahkých zliatin 18″, design Silverstone
• indukčné nabíjanie telefónu
• metalický lak oranžová Valencia
Okrem netradičného vzhľadu karosérie sa výrobca pokúša ísť podobnou cestou, akou ide dlhodobo Škoda, a ponúka vo svojej triede „o kus väčšie“ auto. S dĺžkou 4568 mm ide o nadpriemer triedy C. Auto boduje aj co vnútornom priestore, ako kufra, tak kabíny. Štandardne má batožinový priestor veľkosť 513 litrov, u hybridu je to 480.
Zvažujúca sa strecha nijako výrazne neobmedzuje pasažierov na zadných sedadlách. Vpredu je nad sedadlami 877 mm, vzadu stále slušných 862 mm. Palubná doska viacmenej kopíruje štýl súčasných Renaultov a potešilo, že to nie je len „vybrakovaný“ Captur ale úplne nový dizajn. Jej stredu dominuje samostatne stojaca centrálna dotyková obrazovka v štýle Renaultu – čiže na výšku. Tá má podľa výbavy uhlopriečku buď 9,3 alebo 7 palcov, je prehľadná a celkom rýchlo reagujúca.
Klimatizácia sa ovláda klasickými kruhovými ovládačmi, ktoré poznáme z prakticky všetkých moderných Renaultov, menu palubného infotainmentu je logické a prehľadné a veľa funkcií ide ovládať priamo z volantu, aby sa vodič mohol maximálne sústrediť na jazdu. Prístrojový štít je tiež digitálny a funkčne podobný Cliu, či Méganu a vie napríklad zrkadliť navigáciu. Podľa diktátu doby je Renault Arkana okrem bezdrôtového nabíjania vybavený aj štyrmi USB portami (dva vpredu, dva vzadu) pre pripojenie elektronických zariadení. Dverové vrecká sú dostatočne veľké, aby pojali 1,5l fľaše a nechýbajú ani ďalšie odkladacie priestory.
Motory sú aktuálne v ponuke iba dva, vždy nejakým spôsobom hybridné, vždy s automatom a naopak nikdy s pohonom všetkých kolies. Základný 1.3 TCe 140 je tzv. Mikrohybrid, kedy elektrina z malej batérie pomáha pri štartovaní a akcelerácii. Sľúbený je aj výkonnejší motor 1.3 TCe 160, ten ale zatiaľ nedá objednať. Druhým agregátom je E-Tech hybrid 140 s výkonnejšou hybridnou technológiou známou z Clia alebo Capturu. Ten má už batériu väčšiu, aj keď stále nie je nutné ju externe nabíjať.
Celková úspora paliva by mala byť okolo 40%, čo ale tak úplne nezodpovedá technickým dátam, pretože zatiaľ čo mikrohybrid udáva spotrebu 5,8-5,9L/100km, tak hybrid 4,8-5,1L/100km. S naftovými motormi sa v Arkane nepočíta vôbec ale s tým sa dalo v rámci emisnej lobby tak nejak počítať.
Hybridný pohon s technológiou E-Tech je u Renaultu vydarený, čo už sme kvitovali v prípade modelov Clio, Capture, aj Mégane. Ak poznáte, ako funguje hybrid francúzskej automobilky, ktorá chce byť do roku 2030 lídrom na poli elektrifikácie a predávať 9 z 10 vozov práve elektrických, potom to pre vás nebude také prekvapenie. Arkana E-Tech Hybrid je vybavená 1,2kWh baterkou využívajúcou 230V systém, takže pri každom naštartovaní sa chová skôr ako elektromobil než konvenčné auto so spaľovacím motorom. Lenže spaľovanie tu zostáva stále veľmi potrebné. Ak máte batériu dostatočne nabitú, tak zvládnete prejsť pekných pár kilometrov čisto v režime na elektrinu a tým šetríte spotrebu a svoju peňaženku.
Rovnako ako u iných elektrických Renaultov je na výber z režimov My Sense, Sport a Eco, pričom prevažne sme jazdili v prvom spomínanom a na predbiehanie vždy v Sport režime, kedy je auto o niečo svižnejšie a ochotnejšie po zošliapnutí pedálu pre akceleráciu. A tiež sa vám zmení grafika na digitálnom paneli. Avšak čo je škoda, tak Arkana Hybrid zvládne ísť čisto v elektrickom režime maximálne do rýchlosti len cca. 70 km/h a nie vždy vám auto dovolí prepnúť do EV režimu, aj keď máte batériu nabitú, ale jednoducho elektromotor by to zrejme spoločne s klimatizáciou neutiahol.
Auto štartuje vždy na elektrinu a iba na ňu a vždy dokáže kúsok prejsť v čisto elektrickom režime. To sa využíva predovšetkým v meste a je to skvelá vec pri skorých ranných odchodoch aj na dedine, kedy potichu odídete a na hlavnej ceste už môže naskočiť aj studený a hlučnejší benzínový agregát.
Spotreba sa počas testu ustálila na hodnote 5,8L/100km, čo považujem za veľmi dobrú hodnotu. Keď zoberiem do úvahy všetky testy zrýchlenia, mestskú premávku v zápchach a diaľničné presuny, tak na danú kategóriu skvelá spotreba. I keď sa o ten jeden liter líši od výrobcom udávaných hodnôt. S trochou snahy a kľudnejšou nohou by tých 5L bolo reálnych.
Treba ešte vyzdvihnúť celkovú vyváženosť a plynulú prácu prevodovky, ktorá využíva 4 stupne v spolupráci so spaľovacím motorom a 2 stupne v prípade elektrického pohonu. Renault je až nečakane presný a pri rozjazdoch môžete zabudnúť na nejaké trhané pohyby či vnímanie toho, že by auto vôbec radilo. Možno akurát tak pri počúvaní spaľovacieho motora a keď za to poriadne vezmete v športovom režime. Inak je to naozaj technológia hodná F1.
Arkana stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako napríklad Mégane a nastavenie podvozka je orientované skôr na komfort. Na rozbitom povrchu funguje výborne a ani sa príliš nenakláňa v zákrutách. V pomere k výkonu motora uspokojí väčšinu, aj tých športovejšie naladených, vodičov. Pri pohybe v meste príde vhod pomerne strmé riadenie, ktoré autu dodáva pocit mrštnosti a slušný je aj priemer otáčania 11,2 metra.
Renault Arkana je podarené a príjemné auto. Zo strany Renaultu ide o sympatický pokus, ako v čase, keď úspory a emisné predpisy nútia automobilky používať jeden motor a jeden podvozok pre niekoľko áut a vytráca sa technická pestrosť, osloviť zákazníka pomocou emócií, ktoré od značky nečakajú. Prémiové SUV-kupé sa však nepredávajú kvôli praktickým vlastnostiam, ale predovšetkým ako symbol určitého statusu.
Arkana E-Tech Hybrid 145 RS Line sa mi počas testovania našich cestách páčil a opäť mi potvrdil, že francúzska automobilka hybridné vozidlá vie. S Arkanou prichádza atraktívnejšie SUV-kupé prevedenie, ktoré v kombinácii s elektrifikovanou jednotkou podľa mňa dáva najväčší zmysel. A koniec koncov objednávky v Európe to zatiaľ potvrdzujú, keďže podľa štatistík Renaultu, dáva každý druhý zákazník prednosť hybridnému pohonu. Cena hybridnej Arkany začína už na 23 400 € za výbavu Zen a za testovanú verziu R.S. Line si pripravte od 28 800 €.
Viac fotiek nájdete vo veľkej galérii tu: Renault Arkana E-Tech