Hybridný Captur a Clio – ktorý je lepší?!

S dôrazom na nižšiu hodnotu emisií škodlivých plynov Renault uvádza svoju novú modelovú radu E-TECH: hybridné Clio a plug-in hybridný Captur a tiež Megane. Kým elektromobily majú svoje limity vzhľadom k nedostatočnej sieti nabíjačiek, sú hybridné pohony ideálne pre každodenné jazdenie.

Ktorý Renault s technológiou E-TECH je teda tá ideálna voľba?! Otestovali sme hybridné Clio a Plug-in hybridný Captur…

V Renaulte síce vzali rovnaké komponenty ako konkurencia, teda benzínový atmosférický štvorvalec a elektromotor, ale skombinovali ich doposiaľ nevídaným spôsobom – prostredníctvom automatizovanej sekvenčnej prevodovky. Tá má dva rýchlostné prevody pre elektromotor a štyri pre benzínový motor, ale žiadnu spojku ani hydrodynamický menič. Spojovacím prvkom je tu posilnený štartér-generátor, ktorý zároveň zaisťuje synchronizáciu prevodov. Toto geniálne jednoduché riešenie prinieslo Renaultu cca 150 patentov.

Namiesto bežného benzínového auta s elektrickou pomocou vznikol „elektromobil s asistenciou spaľovacieho motora“. A ono to naozaj funguje… Aj obyčajnejšie hybridné Clio E-Tech sa totiž vždy rozbieha (a celkom svižne) primárne na elektrinu, až v prípade nutnej väčšej akcelerácie alebo pri vyššej rýchlosti sa nenápadne pripojí benzínový motor.

Funguje to vážne celkom efektívne – v meste väčšinou jazdíte z väčšej časti v čisto elektrickom režime, mimo mesto oba pohony účinne spolupracujú a dokonca aj na diaľnici si občas spaľovacia jednotka dá šlofíka a nechá za seba makať elektrickú časť. Vo výsledku tak nie je problém dostať sa na spotrebu okolo štyroch litrov na sto kilometrov. V meste ani nehovoriac.

Plug-in hybridný Captur má skvelé jazdné vlastnosti a je z neho parádne vidieť. Niet divu, že je tento crossover bestsellerom vo Francúzsku ale aj inde v Európe. Do Capturu je teraz montovaný plug-in hybridný pohon E-TECH.

Celkový výkon benzínového atmosférického motora s objemom 1.6l s batériou, ktorá má kapacitu9,8 kWh (400V), je 160 koní. V 100% elektrickom režime vie hybridný Captur prejsť až 50 kilometrov pri rýchlosti do 135 km / hod v zmiešanom režime (WLTP) a až 65 kilometrov v mestskom režime (WLTP City). Inak má kombinovaný dojazd na benzín viac ako 700 kilometrov.

Na krátkych trasách sa pohybujete bez spotreby fosílneho paliva a na víkend alebo na dovolenku vás odvezie bez ohľadu na vzdialenosť. Ponúka tak veľmi širokú paletu využitia. Za účelom maximalizácie dojazdu v elektrickom režime sa batéria dobíja pripojením k sieti (3 až 5 hodín podľa typu pripojenia).

Hybridný crossover Captur E-TECH Plug-in vie počas jazdy po diaľnici do rýchlosti 120km / h ušetriť cca 20 km jazdy na elektrinu pre cestovanie po meste. Všetko sa jednoducho ovláda cez režim MULTI-SENSE a funkciu „E-Save“. Po jej zapnutí sa obmedzuje využitie elektrického motora, auto ide na benzín a po nazbieraní energie, je možné elekrický režim opäť využiť, napríklad v meste.

V režime PURE ide krásne ticho a 100% na elektrinu. Tento režim je dostupný buď v rámci nastavení na displeji, alebo po stlačení tlačidla EV na prístrojovej doske. Prepne sa na plne elektrický režim za predpokladu dostatočného nabitia batérie.

Naopak v režime SPORT vie Captur znateľne ožiť. Ak je batéria dostatočne nabitá, možno zošliapnutím plynu až na doraz kombinovať všetky tri pohony a využiť maximálneho výkonu napríklad pri predbiehaní.

V zmiešanej prevádzke spotrebuje Capture E-TECH Plug-In cca. 1,5 l / 100 km a produkuje 32 gramov CO2 / km.

Či už s plugin hybridným Capturom alebo hybridným Cliom sa dá s nedostatkom elektriny pekne pracovať pomocou brzdenia a spomaľovania, a vlastne je to aj celkom zábava:

Regenerácia batérie pri spomalení: keď vodič zdvihne nohu z plynu a radiaca páka je v polohe Drive, hlavný elektrický motor funguje ako generátor, ktorý odoberie späť kinetickú energiu vzniknutú spomalením, premení ju na elektrickú energiu a odovzdá ju batérii.

Mód „B“: Pre spätný odber viac energie je možné zaradiť polohu Brake (B). V tomto prípade je spomalenie výraznejšie, v závislosti od stavu nabitia batérie až do rýchlosti spomalenia asi 7 km / h.

Regeneračné brzdenie: keď vodič zošliapne brzdový pedál, brzdenie sa spustí pomocou elektrického motora a podľa potreby s prispením hydrauliky od brzdových doštičiek. Aj tu elektrický motor pridáva na brzdení a môže zachytiť prebytok energie a odovzdať ho batérii.

Hybridné Clio až tak nízkych emisií ako plug-in hybridný Captur alebo Mégane nedosahuje. Clio E-TECH sa však môže pochváliť výkonom 140 koní a jeho výhodou je, že až 80% času jazdy po meste vie ísť v plne elektrickom režime (batéria 1,2 kWh, 230V), pri úspore paliva až 40% oproti klasickému spaľovaciemu motoru v mestskej premávke. Pritom nie je vôbec potrebné meniť návyky. Jazda je úplne rovnaká ako s klasickým Cliom s automatom. Nové Clio môže v plne elektrickom režime dosiahnuť rýchlosť až 70-75 km / hod.

V zmiešanej prevádzke spotrebuje Clio E-TECH 4,3 litra / 100 km a produkuje menej ako 96 gramov CO2 / km.

Nám sa z tejto dvojice viac zapáčil Captur E-TECH Plug-in. Práve toto je pre nás najlepší spôsob použitia hybridného ústrojenstva – cez noc nabijete doma, na elektrinu dôjdete do práce a tam napichnete auto do zásuvky, aby ste mali šťavu na popoludňajšie vyzdvihovanie detí zo školy a prípadné nákupy. Keď vám potom nabitá elektrina predsa len niekde na polceste dôjde, jazdíte ďalej so zvýšenou efektivitou hybridu (čiže plus mínus okolo štyroch litrov). To je skvelé, nie?!

Celú galériu Renault Captur nájdete tu: -> Renault Captur PHEV <-

Celú galériu Renault Clio nájdete tu: -> Renault Captur HEV <-

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →