Opel Mokka 1.2 – Štýlovka po nemecky

Všetky nové vozidlá od značky Opel to dnes nemajú ľahké. Od chvíle, kedy začali využívať platformy a motory od PSA (vlastne teraz už koncernu Stellantis), musia vyslovene obhajovať svoju „nemeckosť“, pretože ich stále niekto označuje za prezlečené Peugeoty. Ale ako nám už dvojica Opel Corsa a Peugeot 208 ukázali, na rovnakej technike dajú postaviť autá s veľmi odlišným charakterom. Tak schválne, či to platí aj pri novej Mokke, ktorá je akousi „nejednovaječnou“ dvojičkou práve Peugeotu 2008.

Opel zdôrazňuje, že vývoj a ladenie novej generácie Mokky prebiehali v Nemecku. Z hľadiska dizajnu je hlavnou témou čelná maska Vizor, odkazujúca na model zo 70tych roko – Opel Manta. Vpredu tiež nájdeme aktívne žalúzie a žiabre, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu okolo predných kolies.

Čo sa týka vonkajších tvarov, tak musím uznať, že sa nová Mokka náramne podarila. Kým predchodca pôsobil vlastne úplne obyčajne a nezaujímavo, novinka vsádza na neobvykle riešenú masku a výsledkom je celkom maskulínne vyzerajúce auto, ktorého svalnatý štýl zdôrazňujú aj krátke previsy karosérie. Na rozdiel od iných áut sa pritom Mokka nezdá opticky väčšia, ale priznáva, že ide o SUV primárne do mesta.

Veľmi sa mi páči tiež zadná časť, ktorá napriek minimalistickým koncovým svetlám v tvare hokejky, nepôsobí obézne. Tiež nezvyčajná kapota s „plutvou“ uprostred, podobne ako u aktuálnej Corsy je skvelým detailom, ktorý bude pútať vašu pozornosť aj počas jazdy. Zaujímavá je aj bočná silueta s opticky dlhou kapotou (navyše prakticky vodorovnou) a pekným detailom v podobe C-stĺpika s ozdobnou linkou v štýle niekdajšieho mini Opel Adam.

Automobilka Opel smeruje všetku cielenú reklamu k tomu, že by Mokka mala byť viac akousi štýlovkou pre mladých. Dôvodom je výraznejšie odlíšenie od modelu Crossland, ktorý naopak chce byť dostupným riešením pre masy a postaršiu generáciu.

Po stránke rozmerov je nový Opel Mokka o 124 mm kratší ako pôvodný model, ale rázvor sa predĺžil o pár milimetrov. Čo je ale podstatné – v závislosti na verzii schudla nová Mokka až o 120 kilogramov. K dispozícii je s benzínovými trojvalcovými motormi 1.2 Turbo s výkonom 74 alebo 96 kW (100 a 130 koní), ďalej s štvorvalcovým dieslom 1.5 CDTI 75kW (110 koní) a tiež v elektrickej forme ako Mokka-e so 100 kW (136 koní).

Odporúčaný článok:  Honda Jazz Crosstar - čaruje s priestorom aj spotrebou

Po usadnutí za volant si môže každý priaznivec tejto nemeckej značky oddýchnuť – prehľadnosť ovládania bola zachovaná tak, ako bol u Oplu zvyknutý. Regulácia teploty alebo hlasitosti prebieha klasickými otočnými ovládačmi, pod 10 „obrazovkou palubného systému nájdeme skutočné tlačidlá pre prístup do jednotlivých sekcií a vľavo pod volantom nechýba regulácia jasu podsvietenia.

Tiež sa na stredovom tuneli nachádza opäť klasická tlačidlo na rýchle vypnutie štart/stop systému, vedenia v jazdných pruhoch alebo stráženie slepých uhlov. Sem móda združovania všetkého na dotykové plôšky alebo ovládanie dôležitých prvkov hľadaním v hĺbke menu infotainmentu vďaka bohu nedorazila. Čo však dorazilo v miere väčšej ako by som chcel, je klavírny čierny lak, ktorý vyslovene priťahuje otlačky prstov a prach. A ten je v novej Mokke v interiéri takmer všade.

Podobne prehľadné je aj ovládanie na volante – vľavo ovládanie adaptívneho tempomatu a obmedzovača rýchlosti, vpravo audio funkcie. V našom vrcholnom prevedení má nová Mokka 12 „digitálny prístrojový štít, ktorý sa však zaobíde bez futuristických animácií. Jeho zobrazenie má niekoľko režimov, od minimalistického až po mapu navigácie, ale vo všetkých zostáva dobre čitateľný a prehľadný. Snáď jedinou markantnou francúzskou stopou je tu volič automatickej prevodovky a jazdných režimov, ktorý poznáme napríklad z nového Citroënu C4.

Predné sedadlá sú rozumne široké a relatívne mäkké. Nájsť v nich pohodlnú polohu s dobrým výhľadom na prístrojový štít nie je problém a v tomto smere vyhovie viacerým typom postáv skôr než moderné Peugeoty s netypickým i-Cockpitom. V zákrutách sa v sedadlách nešmýkam do strán, ale hodilo by sa lepšie vedenie v oblasti trupu.

Dozadu sa vojde priemerne urastený dospelý s výškou do 180 centimetrov, sedadlá a operadlá sú naklonené ľahko dozadu, takže si možno položiť stehná na sedadlá. Kufor so základnou kapacitou 350 litrov má dvojitú podlahu. Pokiaľ je v hornej polohe, po sklopení operadiel je v rovine so zvyškom priestoru v kabíne.

Odporúčaný článok:  SsangYong Korando - stojí za zváženie

Čo sa týka vnútorného priestoru, tak Mokka predsa len dáva najavo svoj charakter štýlovky, rovnako ako zmenšenie rozmerov proti predchodcovi. Na zadných sedadlách je miesta pre dospelého skrátka len akurát, a to ako pred kolenami, tak nad hlavou. Silueta strechy navyše obmedzuje priestor pre dostatočné vysunutie hlavovej opierky. Pasažieri vzadu síce môžu využiť až dva USB výstupy v konzole medzi prednými sedadlami, zato však vzadu citeľne chýba lakťová opierka.

To isté platí aj pre kufor, ktorý je s vyznačeným objemom 350 litrov dnes už skôr priemerom v rámci segmentu. Nechýba malé háčiky na nákupné tašky, navyše tú naďalej zostáva priestor aj pre rezervné koleso. Po sklopení zadných sedadiel ale vzniká schod a ani vzniknutá ložná plocha nie je rovná. Skôr mi ale vadilo nelogické otváranie piatych dverí. Ak by ste rovnako ako ja otváracie tlačidlo hľadali v priehlbine pod vekom, hľadali by ste márne. Nachádza sa totiž až o poschodie nižšie, pri tabuľke s evidenčným číslom. Je to nielen mätúce, ale tiež sa kvôli tomu pri otváraní kufra zašpiníte.

Silnejší variant preplňovaného trojvalca 1.2 Turbo s osemstupňovým automatom sú zohrané duo. Automatická prevodovka v 99 percentách prípadov radí takmer nebadateľne a s autom netrhá. Dobre využíva nástup záťahu v stredných otáčkach a pri razantnejším zošliapnutí plynu sa silného stredu otáčkomera drží. Pri pokojnej jazde potom motor zbytočne nepodtáča a nedusí.

Verzia s 96 kW autu už poskytuje celkom solídnu dynamiku s tým, že je však potrebné sa držať v pásme medzi 2000 až 5000 otáčkami. V tých nižších, nad voľnobehom, motor ľahko duní a vo vysokých potom už stráca silu a krútiaci moment. Práve sa surovosťou motora môže súvisieť aj predsa len trochu vyššia spotreba. V meste sa Mokka pohybovala za zhruba 6,4 litra na 100 kilometrov, na diaľnici si pri dodržiavaní rýchlostných limitov vzala do 8 litrov. Rýchlo potom spotreba rástla pri svižnejšie jazde, kedy pravidelne presahovala 10 litrovú hranicu. Pri pokojnejšej jazde sa dá očakávať zníženie apetítu o nejaký ten liter smerom nadol.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-5 Takumi e-Skyactiv G194 AWD AT - Stále na vrchole síl

Odpruženie si vie dobre poradiť aj s 18 „kolesami s pneumatikami o rozmere 215/55 a kolesá sa na nerovnostiach stíhajú vracať k asfaltu bez výraznejšieho búchania, hoci auto svoju posádku občas trochu ponatriasa. Prejavuje sa tu podobný efekt ako u 2008, teda tuhší predok a mäkší zadok ale celkové naladenie pôsobí v Mokke menej uskákane. Akustický komfort je priemerný a aj keď by malo ísť o jedno z najlepšie odhlučnených áut v danej kategórii, aerodynamický šum z prednej časti vozidla je v diaľničných rýchlostiach celkom značný. Hluk od kolies je však odfiltrovaný na jednotku.

Riadenie je skôr také cestovné než športové. V zákrutách v ňom síce pocítite nárast odporu, ale inak Mokka ani v tejto silnejšej verzii nebudí potrebu rezať zákruty na limite.

Oplu sa to teda opäť podarilo. Na rovnakej technike postavil „svoje“ auto, dostatočne odlišné od francúzskeho konkurenta. Z hľadiska prehľadnosti ovládania sa neodchýlil od svojej tradície a je opäť svojsky nemecký. Oproti Corse pôsobí Mokka dotiahnutejšia z hľadiska dizajnu a spracovania vnútrajška a je vidieť, že automobilka mala dosť času urobiť všetko správne a po svojom.

Opel Mokka sa v druhej generácii zásadne zmenil. Dostal novú, koncernovú techniku, ktorá už neumožňuje pohon všetkých kolies a stal sa štýlovkou, ktorá zdôrazňuje dizajn pred úžitkovými vlastnosťami. To dáva zmysel, pretože Opel je vďaka Crosslandu zastúpený medzi malými SUV hneď dvoma modelmi, a tak sa od seba musia aspoň nejako líšiť, aby si neliezli do kapusty…

https://www.youtube.com/watch?v=lYFr2iu0lf8
Nový Opel Mokka: Technické informácie
Motor 1.2 Turbo
Zdvihový objem [cm3] 1199
Valce/ventily 3/12
Nejväčší výkon [kW/min-1] 96/5500
Krútiaci moment [N.m/min-1] 230 (1750)
Prevodovka 8 stupňová automatická
Prevádzková hmotnosť [kg] 1295
Maximálna rýchlosť [km/h] 200
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 9,2
Spotreba [l/100 km] 5,9-6,0
Rozmery:

Cenník modelu Opel Mokka:

Celú galériu nájdete tu: OPEL MOKKA 1.2 AT8

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →