Keď v roku 2017 prišiel na trh model Crossland X, bol vlastne prvým modelom postaveným na platforme francúzskeho koncernu PSA. Teraz v ponuke značky Opel nájdeme už len dva zostávajúce modely s čisto nemeckým pôvodom – Astru a Insigniu.
O štyri roky neskôr tu máme facelift Crosslandu, ktorý vzhľadom k predovšetkým kozmetickým zmenám naznačuje, že väčšie úpravy vlastne ani neboli potrebné. Predfaceliftový model Crossland X, ktorý vlastne v hierarchii nahradil Merivu, bol druhým najpredávanejším vozidlom značky Opel. Vymažme teda písmenko X z názvu a poďme sa pozrieť čo zmeny prinášajú…
Crossland dostal úplne novú tvár vo forme, ktorá sa označuje ako Opel Vizor, a ktorou sa pri modeli Mokka odštartovala nová vizuálna identita značky. Tiež sa po novom môže v závislosti na výbave a prevedení pýšiť chrómovými doplnkami zovňajšku, v kombinácii s čiernym lesklým dekorom piatych dverí a zatmavenými zadnými svetlami. Aj keď sa príliš nečarovalo s proporciami, je to facelift vcelku významný a mení identitu modelu dosť výrazne. V rámci športovo ladenej výbavy GS Line+ dostanete aj 17-palcové kolesá v čiernom prevedení, či špičkové ergonomické sedadlá s certifikátom AGR, ktorými je Opel preslávený. Nechýba tu čierne lakovaná strecha a niekoľko ďalších dizajnových prvkov.
Crossland je stále je malým crossoverom do mesta so všetkým, čo k tomu patrí. Nasadanie je vďaka vyššej polohe sedačiek ľahké. Pohľad na palubnú dosku poteší staromódneho vodiča, a to v tom dobrom slova zmysle. Nájdete tu skutočné tlačidlá a ovládače rôznych funkcií, nič podstatného teda nemusíte loviť kdesi v hĺbke menu cez dotykovú obrazovku alebo displej v prístrojovom štíte.
Regulácia teploty a ovládacie prvky klimatizácie majú tiež klasický formát s otočnými voličmi a pri ich jednoduchej obsluhe si len povzdychnete nad súčasnou módou rôznych lesklých dotykových plôšok a presunu takto zásadných funkcií na displej infotaimentu. Rovnako jednoduché je ovládanie palubného systému cez 8-palcovú dotykovú obrazovku. Tá je po vzore ostatných Oplov integrovaná do palubnej dosky, nikde nevytŕča a nesťahuje pohľad vodiča. Pod ňou opäť nájdeme skutočná tlačidlá pre voľbu jednotlivých funkcií audiosystému, navigácie, telefónu a podobne. V jednoduchej grafike infotainmentu sa ľahko orientuje a keďže systém podporuje aj Apple CarPlay a AndroidAuto, stačí raz nastaviť a už sa doň aj tak ani nepozriete…
Telefón si tu pripojíte cez jeden z dvoch USB konektorov v prednej časti stredového tunela. Tam sa tiež nachádza aj indukčná nabíjačka, dostupná v dvoch vyšších výbavách za príplatok. Pred jej objednaním by sme odporučili vyskúšať, či sa vám sem vojde práve ten váš telefón, nakoľko na väčšie „tehly“ jej plocha jednoducho nestačí.
Predné sedadlá majú slušné bočné vedenia, ako vo vrchnej časti, tak aj čo sa týka podpory stehien. Nad hlavou má vodič i pasažier veľa miesta a na stiesnenosť si vzhľadom k rozmerom Crosslandu nemožno sťažovať ani vzadu. Sedáky v druhom rade sa nachádza v rozumnej výške nad podlahou. Miesta na nohy je tu dostatok, zamrzí však fakt, že po sklopení nedostanete rovinu. Čo nás však vyslovene prekvapilo, bola nemožnosť sklopiť spolujazdcovu sedačku do vodorovnej polohy, pre prípadnú prepravu dlhšej krabice. Sedák ide sklopiť len veľmi málo a lepšie to nie je ani smerom dopredu. Tu by si variabilita zaslúžila viac priestoru…
Zo základného objemu kufra 410 litrov síce môžete vykúzliť až 520 litrov, čo je u vozidla týchto rozmerov vynikajúce číslo, avšak len ak sedadlá posuniete úplne dopredu. Na nohy vám teda zostane len veľmi málo miesta. Posuv sedačiek je však tiež za príplatok a v základnej výbave ho nedostanete. Úplne sklopené zadné sedadlá vytvoria ložnú plochu s objemom 1 255 litrov.
Čo sa týka techniky – trojvalcový prepĺňaný motor z dielne PSA, s objemom 1,2 litra, je ponúkaný vo výkonovej verzi 81 kW (110 k) alebo 96 kW (130 k). My sme testovali jeho výkonnejšiu verziu, kombinovanú so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Trojvalec so 130-mi preplňovanými koníkmi a 230 Nm pôsobí živým dojmom, a aj keď nejde o žiadny trhač asfaltu, Crossland bez problému utiahne aj s posádkou a nákladom.
Pri diaľničných 130km/h motor na šestku točí necelé tri tisícky otáčok a má tak dosť sily na bezpečné predbiehanie bez podraďovaní. Vie sa síce ozvať, ale je to také príjemné vrčanie – niečo ako polovičný 6-valec… Vo vyššom tempe sa však už ozýva aerodynamický hluk z prednej časti vozidla a kvôli svojej vyššej stavbe vyžaduje Crossland pri bočnom vetre občasné korekcie volantu. Spotreba je dosť závislá na jazdnom štýle a ak chcete dosiahnuť udávanej spotreby 5,7 – 6,0 litra (WLTP), musíte opatrnejšie pracovať s plynom. Reálny priemer je okolo 6,5-7,0 litrov a v meste prípadne ešte o liter viac.
Ďalšou z výraznejších zmien sú tu nové pružiny a tlmiče na prednej náprave typu a úpravy zadného zavesenia s torznou priečkou. Crossland sa nijako výrazne sa nenakláňa a nedotáčavosť prichádza celkom predvídavo a plynule. Na sedemnásťpalcových diskoch, s pneumatikami o rozmere 215/50 nemá problémy s nástrahami slovenských ciest a zostáva pohodlným aj na väčších nerovnostiach. Občasné buchnutie od zadných kolies je, vzhľadom na konštrukciu a cenovku, normálne.
Facelift Crosslandu jednoznačne prospel. Funkčné a štýlové zmeny ho posunuli vpred a zostalo mu logické a ľahké ovládanie všetkých dôležitých funkcií, ktoré potešia konzervatívnejšie založených vodičov. Napriek novej tvári a aj s francúzskou platformou však zostáva Crossland viac Oplom, než niektoré novšie modely. Posun a polohovanie sedadiel a operadiel by si zaslúžila už základná výbava ale inak mu nemáme čo vytknúť.
Testovaná výbava GS LINE sa ponúka v cene už od 15 490 € a v základe poskytne výbavu ako: 16″ zliatinové disky kolies -lesklé čierne, prijímač DAB+, 2 konektory s USB a funkciami Apple CarPlay a Android Auto, strieborné nájazdové kryty vpredu a vzadu, dvojfarebná strecha, náladové osvetlenie atď. Za skvelé peniaze dostávate veľa muziky v príjemne konzervatívnom štýle a navyše s päťročnou zárukou v cene.