Mitsubishi nedávno predstavilo novú generáciu typu ASX, ktorá používa techniku aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi. Rapídna zmena rozmerov a takmer identická podoba s Renaultom Captur sú hlavnými znakmi tejto novinky. Nedávno sme otestovali mild-hybridnú verziu ASX s benzínovou 1.3kou a tentokrát tu máme čisto hybridné prevedenie s výkonom 143 koní a výbavou Instyle. Má význam kupovať preznačkovaný Renault, alebo ide o samostatné auto s individuálnymi prednosťami? Poďme sa na to pozrieť…
Keď Mitsubishi v roku 2010 predstavilo rad ASX, zrejme netušilo, že v jeho showroomoch po niekoľkých modernizáciách vydrží až do začiatku roka 2023. Len v Európe si ASX našlo 380 tisíc zákazníkov vo svojej dobe patrilo k prvým vozidlám zaraďujúcim sa do segmentu kompaktných SUV.
Baviť sa o vzhľade nového, aliančného ASX asi nemá veľmi zmysel, nakoľko podoba s aktuálnou generáciou Renaultu Captur je nekompromisná a Mitsubishi urobilo len pár drobných zmien pre odlíšenie. Kto by tak nový Captur a ASX postavil vedľa seba, všimne si vlastne len odlišnú masku vpredu a iné umiestnenie parkovacej kamery na veku kufra, ktorá sa často sa špiní.
O nič zaujímavejšie to nie je ani v kabíne, kde sa zmenilo vlastne iba logo na volante a volič automatickej prevodovky. Namiesto futuristického ovládača ála F1, ktorý má Captur, tu nájdeme oveľa väčší a tradičnejší volič. Novinkou pre zarytých fanúšikov značky s troma diamantami je francúzske ovládanie rádia cez tretiu páčku napravo pod volantom.
Interiér a odkladacie priestory sme si popísali už v minulom teste ASX, ktorý sme mali so základnou benzínovou motorizáciou a manuálnou prevodovkou. Tentokrát sme na test dostali prevedenie 1.6 Hybrid (HEV), v najvyššej výbave Instyle. A hneď poviem, že toto je tá motorizácia, ktorú by som bral všetkými desiatimi.
Pod prednou kapotou totiž tróni, dnes už možno povedať „starý dobrý“ hybridný systém, ktorý Renault označuje formulkou E-Tech. Full-hybridné ASX je tak prvým plne hybridným modelom Mitsubishi Motors v Európe. Ide o technológiu, vyvinutú pôvodne v spolupráci s tímom Renault F1 a chráni ju až 150 patentov. Je to hybridný systém, ktorý je kombináciou spaľovacieho motoru, elektromotoru, výkonného elektrického štartér-generátora a batérie.
Pri pomalej jazde v meste má prioritu elektrický motor, čo sa mimoriadne dobre prejavuje na celkovej spotrebe. ASX sa tiež vždy „do elektriny“ štartuje a aj sa na ňu rozbieha, čo značí celkom slušnú dynamiku. Oceníte to napríklad pri rozjazde z križovatiek a tiež ak potrebujete potichu odísť a prípadne nezobudiť susedov.
Systém vlastne obsahuje dva elektromotory. Elektromotor pre pohon má výkon 36kW (49k) a k tomu 205Nm maximálneho krútiaceho momentu. Ďalších 15kW (20k) a 50Nm do systému pridáva už spomínaný štartér-generátor. Spaľovací motor je atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra, výkonom 69kW (94koní) a maximálnym krútiacim momentom 148Nm a pre optimalizáciu výkonu nabíjania batérie a spotreby pracuje v Atkinsonovom cykle.
Samo o sebe to nie sú žiadne vysoké čísla výkonov no výsledkom tejto trojkombinácie je maximálny systémový výkon 105 kW (143koní), ktorý je prenášaný výhradne na predné kolesá. Áno, ASX už nevie byť štvorkolkou… ani za príplatok.
Spomínaná dynamika je však viac než dostatočná. Technické údaje prezrádzajú, že zrýchliť z 0 na 100 km/h zvládne hybridné ASY za 10,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 172 km/ h. Ak by ste sa pozreli na ostatné verzie z ponuky, zistíte, že sú papierovo rýchlejšie. Hybrid ale nie je o rýchlosti, ten je skôr o úspore paliva. A v tomto smere na tom nie je hybridné ASX vôbec zle. Skôr naopak.
To, čo je na tomto hybride skvelé, je spotreba. V meste možno z hľadiska spotreby podliezť aj päťlitrovú hranicu a na diaľnici pri rýchlostiach na hranici povoleného limitu sa budete držať s priemerom okolo 6 litrov. A to vôbec nie je zlá spotreba. Ak k tomu prirátame okresky, tak náš dlhodobý priemer, po približne tisícke najazdených kilometroch, ustálil na úrovni 5,7 litra. V zimnom období, s častými prestojmi a zapnutým kúrením to je údaj, ktorý pri takto veľkom aute určite stojí za pozornosť.
Takže ak sa budete aspoň trochu snažiť, počas teplejších mesiacov budete jazdiť dlhodobo pod päť litrov a možno aj bližšie k štyrom. To sú spotrebové parametre, aké by mal nejaký ten diesel s objemom do 1,5L a bonusom je, že 50L nádrž tu tiež hravo stačí na najazdenie 1000 km.
Čo sa týka plynulosti, tak pri tomto type full-hybridného systému, ktorý nemá úplne veľkú batériu (1,2 kWh) a čisto na elektrinu prejde maximálne pár kilometrov, sa nemusíte vôbec o nič starať. Pohonná jednotka si s elektrinou zaobchádza tak, ako je potreba a kedykoľvek je to možné a vhodné, spaľovací motor deaktivuje a snaží sa ísť čisto na elektrickú energiu z batérie.
Batéria sa nabíja úplne sama a to je veľká výhoda oproti plug-in hybridnému systému, kde je batéria oveľa väčšia a musí sa nabíjať z externého zdroja. Tu sa batéria dobíja pri jazde, rekuperáciou pri brzdení motorom alebo pomocou spaľovacieho motora. O stave dobitia batérie informuje ukazovateľ v digitálnej palubovke. Tu sa tiež nachádza piktogram, zobrazujúci, ako aktuálne funguje pohonná jednotka – či idete na spaľovací motor, prípadne iba elektromotor alebo kombináciu oboch. Zároveň je tu vidieť aj kedy auto veľmi auto rekuperuje.
Multimódová prevodovka má dve rýchlosti pre elektrický pohon a štyri rýchlosti pre spaľovací motor. Ich kombináciou vie auto vlastne nakombinovať až 16 rôznych prevodových stupňov. Prevodovka nemá synchróny ani spojku, ktoré majú klasické prevodovky, pretože ich nepotrebuje. Tie tu totiž nahrádza elektromotor, ktorý otáčky ozubených kolies vyrovná sám.
Aj pri prevodovke sa potvrdzuje, že pri pokojnej jazde funguje naozaj skvele, radí hladko a ani striedanie elektrického pohonu alebo jazdy na spaľovací motor jej nerobí žiadny problém. Všetko je jemné a takmer nepostrehnuteľné. Výhodou totiž je, že spaľovací motor aj elektromotor môžu „svoje prevody“ využívať nezávisle na sebe.
Športový režim tu síce nájdeme, no dynamicky funguje akosi horšie ako ten klasický, keďže prevodovka zo svojej podstaty nestíha so synchronizáciou prevodov a stále pripojenie spaľovacieho motora je skôr na obtiaž ako k úžitku pri akcelerácii. Full-hybrid je naozaj skôr na tú klasickú a ekonomickú jazdu ako na vymetanie zákrut.
Odporúčam teda namiesto toho toho použiť takzvaný režim „B“, v ktorom ASX viac rekuperuje, takže auto začne po uvoľnení plynového pedála výraznejšie spomaľovať a vtedy sa viac dobíja akumulátor. Namiesto 15 kW dobíjania pri režime „D“ je to dokonca 50 kW pri režime „B“. V tomto režime vozidlo brzdí tak výrazne, že sa rozsvecujú aj brzdové svetlá. V tomto režime som vlastne prejazdil celý test.
Mitsubishi ASX vyhovie všetkým, ktorí chcú štýlové SUV, jazdia pokojne a ich prioritou je hlavne úspora paliva. Je tým typom hybridu, kde sa nemusíte o nič starať a na rozdiel o plug-in hybridov tu odpadá pravidelné dobíjanie. Aktuálne ASX vo výbave Instyle za 33.850, ponúka toho naozaj veľa, no musíte sa zmieriť s tým, že bude mať iba pohon prednej nápravy. Potešujúcou správou môže byť aj to, že začiatkom budúceho roka by mal Renault predstaviť facelift Capturu, čo prinesie ešte väčšie odlíšenie…