Myslím, že nie je potrebné príliš rozoberať, akou cestou sa vydala japonská automobilka Mazda. Zatiaľ čo ostatní vsádzajú na maloobjemové turbomotory, hybridné systémy či v poslednej dobe populárnu plnú elektrifikáciu, Mazda sa rozhodla, že ešte skúsi maximálne využiť klasický spaľovací motor a dotiahnuť ho na samú hranu možností. Vzhľadom na to, že Mazda je relatívne malá automobilka, ktorá za sebou nemá zázemie veľkého koncernu, musí dobre rozmýšľať každú investíciu a tak príliš nevymýšľa a nemení to, čo funguje veľmi dobre. A možno chce len ukázať svetu, že atmosférický spaľovací motor ešte nie je mŕtvy a má stále čo ponúknuť.
Tak či tak, máme vďaka Japoncom jednu z posledných možností, ako si užiť tie pravé vysoké otáčky a poslednou dobou presakujú informácie, že Mazda by sa rada posunula do vyššej ligy, kde by mohla ponúknuť kvalitnejšie interiéry, klasickú koncepciu motora vpredu a pohonu zadných kolies a pripísať si tak vyššie marže na jednotlivých modeloch. Za poslednú lastovičku s „obyčajnou atmosférou“ by sme teda mohli považovať aj testovanú CX-5 v špeciálnej edícii 100th Anniversary.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2022/01/IMG_2310-1024x576.jpg)
CX-5 je typický zástupca stredne veľkých SUV. Patrí medzi najpredávanejšie modely tejto značky vôbec a jeho druhá generácia je tu s nami už štvrtým rokom. Za ten čas ste sa s ním mohli stretli v niekoľkých vydaniach aj v našich recenziách. Zdržíme sa teda typického hodnotenia vzhľadu, nakoľko zmeny odvtedy nenastali prakticky žiadne. Namiesto toho sa zameriame na odlišnosti, ktoré sa v rámci vylepšovania jednotlivých modelových rokov udiali a prispeli k lepšiemu pocitu z vozidla.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2022/01/IMG_2313-1024x576.jpg)
Dizajn exteriéru teda neprešiel prakticky žiadnou zmenou, naproti tomu interiér sa vylepšiť určite podarilo. Predtým sme sa občas sťažovali, že je síce kvalitne poskladaný a ergonomicky podarený, ale chýba mu ozvláštnenie a nejaký ten nadštandard. Tak to tu už neplatí. Minimálne v tejto limitovanej edícii interiér naozaj pekný. Kombinácia čierno-červenej s bielymi prvkami je zaujímavá a povznáša dojem z interiéru zase o kúsok vyššie. Príjemným detailom sú aj strieborné tlačidlá ovládania sedačiek.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2022/01/IMG_2331-1024x576.jpg)
Na hlavových opierkach nájdeme vyrazené logo automobilky s pripomenutím, že oslavuje 100 rokov existencie (čo bolo aktuálne v roku 2020). Prostredie infotainmentu prešlo tiež modernizáciou po vzore novej trojky. Je prehľadné a intuitívne, čo nebýva vždy pravidlom. Mazda navyše ubrala jednu z možností ovládania, po vzore radu 3 a 6 a to, že teraz je možné infotainment ovládať len a len kolieskom na stredovom tuneli. Dotyk je funkčný len po zastavení vozidla a tak ako predtým, musím konštatovať, že mi počas jazdy klepkanie na displej vôbec nechýba.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2022/01/IMG_2371-1024x576.jpg)
Pod kapotou nájdeme ten najsilnejší motor, ktorý si môžete (a musíte!) dopriať. Benzínová 2.5-ka Skyactiv-G194 so 143 kWi (194 koní) a 258Nm krútiaceho momentu. K charakteru vozidla sa hodí priam ideálne. Nie je to žiadny ukričaný trhač asfaltu, skôr taká pokojná a rozvážna sila. Je príkladne tichý a veľmi kultivovaný. V rámci úspory paliva vie vypnúť pri nízkom zaťažení dva valce a ísť na nižšiu spotrebu. Ono vypínanie je však prakticky nerozpoznateľné a reálne ho máte šancu postrehnúť, len ak sledujete priamo kontrolku na centrálnom displeji, ktorá vás na onen dvojvalcový režim upozorní.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2022/01/IMG_2340-1024x576.jpg)
Atmosférická jednotka prenáša svoj kľudný potenciál na všetky štyri kolesá cez 6-stupňový automat, ktorý si svoju prácu robí veľmi dobre, pretože o ňom prakticky nebudete vedieť. Spotreba sa drží v rozumných medziach, a hodnota 8,5 l/100km je na toto veľké SUV priam skvelá.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2022/01/IMG_2309-1024x576.jpg)
CX-5 má rovnako dobre nastavenú filozofiu jazdy, ako ostatné modely značky Mazda. Má veľmi príjemné riadenie a skvelý podvozok. Športovú jazdu, či nejaké divoké zážitky za volantom tu však nečakajte. CX-5 je zameraná skôr na pohodovejšiu jazdu a svoju posádku rozmaznáva ľahkým pohupovaním a príkladným komfortom jazdy. Na pomery tejto značky, tu nájdeme nadštandardné odhlučnenie.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2022/01/IMG_2307-1024x576.jpg)
Mazda CX-5 nám dospela. Do svojho finálneho štádia, v dobrom slova zmysle. Typický záujemca o túto kategóriu SUV ocení úroveň kultivovanosti jazdy, príkladný akustický komfort, luxusne poňatú kabínu či priestranný interiér. Výnimočnú zostáva aj naďalej v oblasti pohonnej jednotky – relatívne objemný atmosférický motor len tak niekto nemá. S Mazdou CX-5 sa jazdí naozaj veľmi pekne a pokiaľ hľadáte neobyčajné SUV, ktoré bude spríjemňovať aj tie obyčajné dni, dosť možno práve tu budete na správnej adrese. Základná cena testovanej verzie Mazda CX-5 Skyactiv-G194 4WD 100th Anniversary je slušných 39950€…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2488 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 143 (194)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 258 /4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 9,3/6,4/7,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 506/1620 |
Objem nádrže [l]: | 58 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1650-1720 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4550 |
Šírka [mm]: | 1840 |
Výška [mm]: | 1680 |
Rázvor [mm]: | 2700 |
Celú galériu fotiek nájdete tu: MAZDA CX-5 100th Anniversary