Nissan Qashqai 1.3 DIG-T – kultivovaný silák

Qashqai – kríženec športovo-úžitkového auta s päťdverovým hatchbackom, ktorého sa už v minulom roku vyrobilo celosvetovo cez 3 milióny kusov a na dvere klope nová, v poradí tretia generácia. Každých 42 sekúnd opustí v Anglickom Sunderlande výrobnú linku jeden kúsok tohto crossoveru, ktorý ponúka nevšedné zážitky za volantom. Hlavne v aktuálne testovanej novej motorizácii.

Tento faceliftovaný model Qashqai-a sme už v redakčnom teste mali, avšak so starším vznetovým motorom a prevodovkou CVT. Nový benzínový agregát, ktorý pochádza zo spolupráce Nissan/Renault/Mercedes, tu ponúka dve výkonové varianty.

V slabšie naladenej verzii je to 103kW (140ps) a 240Nm a v silnejšej verzii, ktorá môže byť, po prvý krát v histórii Nissanu (okrem GT-R), spriahnutá aj s novou 7 stupňovou automatickou prevodovkou DCT, ponúkne slušných 118kW (160ps) a 260Nm (s DCT až 270Nm). Motor je hardwarovo rovnaký v oboch výkonových variantoch a výkon je upravený len softwarovo a bez ohľadu na zvýšený výkon, každý z nových motorov prináša zníženie spotreby oproti modelom, ktoré nahrádzajú.

Škodou je, že s benzínovým motorom nemôže byť spriahnutý pohon 4×4. Ten dostanete len so slabším dieslom a automatom.

Do rúk sa mi dostal vyšší výkonový variant 1.3 Dig-T 160 spojený s 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Po studenom štarte ma prekvapilo úplne ticho v kabíne. Aj pri rannej teplote pod bodom mrazu motor len na pár sekúnd zdvihne voľnobežné otáčky a následne kultivovane pradie ako poslušné mača. Po rýchlom zohriatí nasleduje prevetranie po okresných cestách, ktoré mi vykúzlilo úsmev na tvári už po prvých pár zákrutách a rovinkách. Tak kultivovaný a výborne „ťahajúci“ maloobjemový motor som už pod kapotou dlho nemal.

Odporúčaný článok:  Peugeot 308 Hybrid 225k - Hybridný fešák

Napriek euronormám, časticovému filtru a svojmu relatívne malému objemu potiahne už od nízkych otáčok. Vrchol krútiaceho momentu dosahuje už pri 1600 otáčkach za minútu a plynulý záťah trvá až cca. po 4000ot., kedy nastáva jeho pozvoľné klesanie až k elektronickému obmedzovaču. Ten zasahuje na hranici 6500ot. a motor sa k nej s veľkou ochotou nechá vytočiť. Stovku Qashqai v tejto motorizácii atakuje za 8,9s a pružné zrýchlenie je tiež veľmi dobré na ktoromkoľvek zaradenom stupni. Pri diaľničnej 130tke točí, na šiestom prevodovom stupni, cca 2750 ot., čo je na benzínový agregát veľmi nízka hodnota.

Na bežnej ceste sa Qashqai chová skôr ako hatchback než nemotorné SUV. Naladenie je mierne tvrdšie a vzadu nájdeme viacprvkovú nápravu, vďaka čomu vo vysokých rýchlostiach zostáva stabilný a v zákrutách nečakane dobre sedí.  Navzdory tomu – vyššie ťažisko nepremôže ani ten najlepší podvozok.

Presnosť dobrého riadenia podporujú aj 19“ disky s pneumatikami 225/45 . V nich sa stratia menšie jazvy našich krásnych Slovenských ciest. So sériou väčších hrboľov si tuhšie pruženie už tak dobre neporadí. Stabilita dostala prednosť pred komfortom. Čo je ale za mňa dobrá voľba.

Zovňajšok už je v tejto faceliftovanej verzii známy z našich ciest dlhšie. Qashqai dospel, dostal ostrejšie rezané línie a s príplatkovými chrómovými doplnkami vyzerá skvelo. Vonkajší dizajn skonštatoval kolega v minulej recenzii celkom presne a ja sa s ním v plnej miere stotožňujem.

Predné svetlá s natáčacími LED svetlometmi fungujú perfektne. Automatické prepínanie diaľkových svetiel však občas nevyplo tak skoro ako by si to predstavovali vodiči idúci oproti a dostalo sa mi pár fotónových spŕch.

Odporúčaný článok:  Honda HR-V e:HEV– Pohodlná voľba

V testovanom modeli boli len základné asistenčné systémy. Sledovanie mŕtvych uhlov s výborne vyriešenou indikáciou pomocou veľkej kontrolky na vnútornej strane trojuholníku spätných zrkadiel, asistent jazdy v pruhoch ponúkajúci len upozornenie a aktívny asistent brzdenia pred prekážkou.
Technológiou autonómneho riadenia ProPILOT, ktorá ovláda riadenie, akceleráciu a brzdenie pri jazde v jednom pruhu, počas jazdy v kolónach i pri rýchlej jazde po diaľnici môže byť vybavený iba model s automatickou prevodovkou.

Volant, ktorý evokuje športovo ladené modely značky sa výborne drží. Použité materiály v interiéri, spolu s vypracovaním a prešívaním kože je na slušnej úrovni. Polo-kožené sedačky sú pohodlné a poskytujú aj slušnú bočnú oporu. Vodičova je elektricky nastaviteľná, spolujazdec sa musí uspokojiť s manuálnym nastavením. Plusom je, že si viete nastaviť aj bedrovú opierku v dostatočnom rozsahu. Palubnú dosku oživujú dekoračné lišty s imitáciou karbónu a mäkčené plasty nájdete skoro všade. Vynikajúci je tiež audiosystém BOSE, ktorý obsahuje aj subwoofer na mieste rezervného kolesa a jeho celkové naladenie poteší ucho každého audiofila. Panoramatická strecha je zasa takmer nutný prvok výbavy pre manželky a deti. Objem batožinového priestoru je v danej kategórii priemerných 410 litrov ale má výbornú „vychytávku“ v podobe polohovateľnej podlahy, takže menšie nákupy nebudú lietať po celom kufri. Taktiež vrchné plato ide hravo skryť do dvojitého dna.

Čo poteší menej je zastaranosť multimediálneho panelu s dotykovým displejom. Tu je vidieť, že aj napriek modernizácii, stále hovoríme o aute, ktoré sa začalo vyrábať už v roku 2013. Displej infotaimentu a jeho „rýchlosť“ je slabšia. Dostal síce upgrade vo forme Android Auto či AppleCar Play funkcií (tým vlastne vyriešil problém s navigáciou a starším software) ale celkové vyznenie a grafika nie je už dnes to pravé orechové. Parkovacia kamera pracuje s nízkym rozlíšením a systém automatického parkovacieho asistenta som po treťom skúšaní radšej nepoužíval. Snažil sa ma neustále navádzať tak, že by som buď oškrel disky o obrubníky alebo mierne načal vozidlo za mnou.

Odporúčaný článok:  Honda CR-V e:PHEV - Takto sa má robiť Plug-in hybrid

 

Qashqai ma príjemne prekvapil a to hlavne motoricky. V ostatných ohľadoch je to pre mňa klasický crossover, skôr určený pre nežnejšie pohlavie, ktorý ponúka dostatok priestoru a kvality za rozumné peniaze. Testovaný model má cenníkovú cenu ľahko cez 32000,-€ bez zľavy a za akciovú cenu viete podobný model, s o palec menšími diskami, získať po zľave za slušnú cenu mierne prevyšujúcu 26000,-€.

Aj napriek svojmu modelovému veku, je Qashqai na dnešné pomery stále zaujímavou voľbou v crossoverových vodách. Skvelé nové motory a doplnkové technológie, kvalitné dielenské spracovanie a bohatá výbava ho predurčujú k tomu aby sme ho vídavali na našich cestách stále viac.

 

Technické údaje Nissan Qashqai DIG-T 160
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1332
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 117 (160) / 5500
Najvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1600-3500
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 7.0-7.3

 

 

 

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →

3 Comments on “Nissan Qashqai 1.3 DIG-T – kultivovaný silák”

  1. Pekná recenzia.
    Poprosil by som aj aktuálne tabuľky s technickými parametrami.

    1. Nech sa páči, tabuľka doplnená. Ďakujem za podnet, budem ich dávať do všetkých testov…

Comments are closed.