Zafira bola od svojho vzniku väčším osobným MPV a u značky Opel je to dodnes zavedené meno. Keď sa v roku 1999 predstavila, bola medzi prvými, ktorá medzi kompaktnými MPV ponúkla sedem miest a do dneška sa ich predalo cca. 2,7 milióna. Po takmer dvadsiatich rokoch však mení disciplínu a z klasického veľkopriestorového MPV je teraz osobná dodávka. Zafira Life tak vie byť možno najkratším deväťmiestnym vozidlom na trhu.
Predchádzajúca Zafira oplývala okrem praktickosti aj vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. K tomuto sa teraz pridala variabilita a ešte jeden skvelý benefit – pozíciu za volantom, ktorý je vďaka dodávkovému posedu príjemnejší a istejší než u konkurencie.
Nová Zafira Life, ako znie plné meno tejto novinky, dáva každému pocit jazdy malou dodávkou s luxusom osobného auta. Tu ešte nemáte za volantom ten pocit, že z jazdného pruhu vytŕčate ako napríklad s VW Multivan. Nová Zafira je kryštalickým produktom dnešnej doby. Prepojila automobilky medzi sebou a dohnala ich do často nečakaných partnerstiev. Zafira tak patrí do štvorčiat Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer a Toyota Proace. Do koncernu PSA združujúceho Peugeot s Citroënom patrí Opel už druhým rokom. Toyota sa pridala, pretože tak veľké auto sa jej hodí do ponuky a s Francúzmi dlhodobo spolupracuje.
Negativista by povedal, že Opel predstavuje ako novinku auto, ktoré Peugeot s Citroënom ponúkajú tri roky. Berme to však z tej opačnej stránky – nikdy v histórii nebola Zafira tak veľká a až deväťmiestna. V posledných rokoch sa úplne zmenili požiadavky zákazníkov a od roku 2014 spadol trh s MPV viac ako o polovicu. Toto je teda asi jediná možnosť ako s prijateľnými nákladmi postaviť a ponúknuť auto, ktoré odvezie rodiny s viacerými deťmi, byciklami, psom či väčsím nákladom.
Zafira teraz dostala ešte rozmanitejšie ponuku dĺžok a môžete ju mať hneď v troch variantách. Tá najkratšia má 4,6m a 2,93m rázvoru), to je o 10cm menej ako mala predchodkyňa a najdlhšie prevedenie je 5,3m (toto je aktuálne testovaný model). Vždy je možnosť mať Zafiru s piatimi, šiestimi, siedmimi, ôsmimi aj deviatimi miestami na sedenie (tri miesta v troch radoch) – aj u toho najkratšieho prevedenia. Je to dosiahnuté tak, že prostredná verzia s dĺžkou 4,95m má oproti najkratšej o 35cm predĺžený rázvor na 3,28m a tá najdlhšia verzia má o 35 cm dlhší zadný previs.
Pýtate sa na variantu s vyššou strechou? Nebude… Zafira Life má vždy 1,9m výšky, vďaka čomu sa s prehľadom vojdete do všetkých osobných garáží. Dôvod je však podľa neoficiálnych zdrojov ten, že fabrika Sevelnord (od r.2019 je produkcia presunutá do fabriky v Lutone), kde sa celá štvorica týchto dodávok vyrábala, vraj nevedela vyrobiť vyššie vozidlo kvôli výškovému obmedzeniu na výrobnej linke. Aj tu teda panuje kompromis k prijateľným nákladom na výrobu.
Tým, že je nová Zafira malou dodávkou, dostala do vienka aj posuvné dvere pre nastupovanie na zadné miesta a ocení ich snáď každý – nastupovanie, nakladanie detí a batožiny je oveľa ľahšie, pri otvorení zaberú menej miesta a neobúchajú autá okolo. Chýbali len elektricky sťahovateľné okná, ktoré však boli vykompenzované zaťahovacími roletkami a výborným chladením pomocou výduchov zo stropu. Posádka ocení veľa odkladacích schránok, pričom pred spolujazdcom sú hneď dva kastlíky. Sedačky sú rôzne nastaviteľné a posuvné a sedadlá v zadných dvoch radoch sa dajú polohovať a v tej prostrednej dokonca otočiť. Sedadlá v druhom a treťom rade môžete tiež posunúť dopredu alebo dozadu, čím získate viac miesta na nohy. Všetky sedadlá v druhom a treťom rade modelu si môžete nechať vybaviť upevňovacími bodmi ISOFIX, vďaka čomu vo vozidle jednoducho a bezpečne upevníte až šesť detských sedačiek. Keď budete chcieť (a ochotní priplatiť), budú popredné miesta nielen vyhrievané, ale aj namasírujú chrbát.
Z asistenčných systémov je tu napríklad systém varovania pred opustením jazdného pruhu, ktorý dokáže rozpoznať, keď vozidlo začne vybočovať zo svojho pruhu a upozorní na to vodiča zvukovým aj vizuálnym signálom. Ide o jeden zo systémov na podporu vodiča, ktoré vám uľahčia každodenné jazdenie. Automatický tempomat zasa znižuje alebo obnovuje rýchlosť vozidla tak, aby si v premávke zachovalo bezpečný odstup od vozidla vpredu. Systém varovania pred čelnou zrážkou sleduje cestu pred vozidlom a upozorňuje vodiča na hroziacu zrážku s iným vozidlom alebo chodcom a v prípade potreby zasiahne systém automatického núdzového brzdenia, ktorý automaticky aktivuje brzdy, aby zabránil zrážke. Systém sledovania mŕtveho uhla za pomoci senzorov a vizuálnej projekcie vo vonkajšom spätnom zrkadle upozorňuje vodiča na vozidlá v mŕtvom uhle, aby zabránil nehode pri predbiehaní.
Pomocou 7“ dotykovej obrazovky a systému Multimedia Navi v modeli Zafira Life nájdete najrýchlejšiu trasu do cieľa. Systémy Android Auto a Apple CarPlay vám zasa zabezpečia jednoduchý prístup ku všetkej hudbe a obsahu v smartfóne. Infotaiment je ála PSA, takže tu nemám (okrem plynulosti) väčšie výhrady. Nájdeme tu tiež HeadUp displej, čo je skutočným unikátom v tomto segmente. Škoda len, že je to zastaranejšie prevedenie s výklopným priehľadným panelom. Taktiež len xenónové diaľkové svetlá svetlometov v kombinácii s LED svetlami na denné svietenie sú síce postačujúce ale dnes už je štandard vo FullLED aj pri takýchto vozidlách pre lepšiu viditeľnosť na ceste bez ohľadu na svetelné podmienky.
Pod kapotu dostala zafira dva turbodieselové štvorvalce s objemom 1.5L a 2.0L. Aby to nebolo úplne jednoduché, obidva motory existujú vo výkonovom prevedení so 120k. Ten s menším objemom bude k ešte v 102k verzii a dvojliter v 150 a 177k prevedení. Väčšina prevedení začína so šesťstupňovým manuálom, najsilnejší variant, ktorý testujeme má v základe osemstupňový automat. Ten je skvelý a jediné, čo na ňom budete (subjektívne) nenávidieť je ten nešikovne umiestnený otočný volič. Pochopím to ešte v úrovni očí ako to mal Partner od Peugeotu ale tu som aj po týždni stále musel hľadať pohľadom a uisťovať sa či mám zaradené správne.
Motor je veľmi dobre odhlučnený a 177-koňový dvojliter je v tej najdlhšj Zafire tak akurát pre svižné predbiehanie a pohodlné diaľničné cestovanie. Spotrebu udržíte niekde na hranici ôsmich litrov. V zákrutách však Zafira taká sebavedomá nie je a v porovnaní s predchádzajúcim prevedením je architektúra PSA o dosť vyššia, čo má za následok aj väčšie náklony. Do novej Zafiry nastupujete ako do dodávky, sedíte ako v dodávke a aj jazda sa tomu zákonite musí prispôsobiť. Podvozok je však veľmi dobre odhlučnený a odladený na komfortnú jazdu po každom povrchu. Tu konštruktéri zapracovali na maximum.
Ceny novej Zafiry štartujú na rovných 23.000€ za päťmiestne prevedenie v najkratšej verzii. Testovaný kúsok bol vo výbave Business Inovation za cca. 35.000€. Za príplatok bude v budúcnosti dokonca verzia 4×4 postavená tradičným upravovateľom Peugeotov – firmou Dangel. Na rok 2021 Opel sľubuje plne elektrickú verziu. Ak teda chcete vozidlo, ktoré zastúpi všetky funkcie v početnej rodine a občas prevážate aj väčší náklad, je nová Zafira Life ako zrodená splniť všetky požiadavky na cestách. Ponúka spojenie rodinne orientovanej flexibility s výnimočnou výbavou a prvotriednym vzhľadom.
Technické údaje | Opel Zafira Life 2.0 CDTi 8AT |
Typ motora: | Vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 2000 |
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min) | 130 (177) / 3750 |
Najvyšší krút. moment benz.mot.(Nm / ot/min): | 400 / 2000 |
Prevodovka: | 8-st. automatická |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 10,4 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 5,0-8,1 |
Odsek