Peugeot 3008 HYbrid4 vs. Opel Grandland X Hybrid4 – bratský súboj o zásuvku

Malinké nápisy na piatych dverách, pár decentných nápisov splývajúcich s farbou laku, žiadne optické zmeny a ani náznak odlišnosti. Aj to sú tie najväčšie zaklínadlá dvoch testovaných súrodencov rivalov – Peugeotu 3008 HYbrid4 a Opelu Grandland X Hybrid4. Na jednej strane totiž vedia jazdiť na elektrinu a sú to štvorkolky, no na druhú stranu cez to všetko zvládnu stovku pod šesť sekúnd a majú dych vyrážajúcich 300 koní. Poďme sa teda týmto „dvojičkám z koncernu PSA“ pozrieť na zúbky…

Peugeot 3008 je auto zaujímavých tvarov. Je fajn, že tak trochu vyčnieva z davu a navonok pôsobí extravagantne, vo vnútri vás ale prekvapí útulnosťou a trochou toho francúzskeho Sci-Fi. Vzdušný ale interiér úplne nie je. Dobrá správa je, že kufor zostal plnohodnotný a batérie mu z 520 litrov objemu neubrali (menšia je len nádrž, tá má iba 43 litrov). No aj tak je to auto viac-menej pre štyri osoby. Rodiny so staršími deťmi by sa mali porozhliadnuť skôr po 5008, predsa len dozadu si traja pohodlne nesadnú. 3008čka vie rozmaznávať a veľkou mierou za to môže komfort architektúry i-Cockpit. U elektrifikovanej verzie je tu ešte navyše niekoľko noviniek v podobe novej grafiky budíkov, kde sa dá zvoliť z ďalších režimov zobrazenia toku elektrickej energie a vedľa ovládača hlasitosti pribudlo tlačidlo na zobrazenie elektrického pohonu a ovládanie funkcií hybridnej sústavy.

Opel Grandland X je to de facto to isté, ale s vlastným, nemecky strihnutým konzervatívnym dizajnom, ktorý zodpovedá všetkým aktuálnym zástupcom tejto značky. Veľká maska s typickými krídelkami, LED svetlomety s bumerangovou grafikou, bacuľatý zadok s decentným náznakom spojleru a silné oplastovanie dookola. Plus krásne disky kolies, ktoré mu nesmierne seknú. To isté sa deje vo vnútri, kde teda nájdeme iné, ešte stále analógové budíky, inak ale nebude konzervatívny vodič zvyknutý na autá posledných dekád ničím prekvapený. Možno len voličom automatickej prevodovky z koncernu PSA. Inak je však Grandland X veľký klasik a to sa niekomu môže počítať. Testovaná výbava disponuje kompletným prepychom – je tu vyhrievanie predných sedačiek, parkovacia kamera aj asistent a na spätných zrkadlách strážca mŕtveho uhla. Jediné, čo zamrzí je, že Opel nemá tak veľký batožinový priestor (a to o citeľných 124 litrov), práve kvôli inej stavbe karosérie a tomu, že ho začali vyvíjať ešte pred prevzatím značky práve PSA. Nová platforma, na ktorej teraz Grandland X stojí, neumožňovala takú hlbokú zástavbu v prípade už navrhnutej karosérie.

Nechajme ale rozdiely na vkuse každého z nás a poďme rozobrať hybridný pohon, ktorý je u oboch áut (skoro) navlas rovnaký, detailnejšie…

Vrcholná verzia v oboch prípadoch nesie označenie Hybrid4 a má hneď trojicou motorov. Ide o plug-in hybrid, takže jedna z jednotiek je pochopiteľne spaľovací motor. Jedná sa o benzínovú tisícšesťstovku PureTech o výkone slušných 147kW (200 koní), ktorý dodáva pri 6000 ot./min a produkuje slušných 300Nm krútiaceho momentu už od 3000 ot./min. Tomuto motoru sekundujú dva elektromotory, pričom obidva sú v odlišných častiach vozidla. Jeden je vpredu na náprave, s výkonom 110 koní, a druhý poháňa 112 koňmi zadné kolesá.

Hybridná sústava vyvinie v kombinovanom režime parádnych 300 koní (s max. krútiacim momentom až 520 Nm), pričom ako vidno podľa umiestnenia elektromotorov, PSA osadilo svoje zatiaľ najsilnejšie sériovo vyrábané automobily pohonom všetkých štyroch kolies. Ten si môžete užívať dokonca v plne elektrickom režime. Ostatne pokiaľ je to nutné, elektricky sa dá jazdiť aj na diaľnici, kde spaľovací motor prevezme iniciatívu až v rýchlostiach cez 135 kilometrov za hodinu. V takom prípade ale baterku vyšťavíte pomerne rýchlo a jazdiť budete už len so spotrebu benzínového štvorvalca (ktorá ale aj tak nie je vôbec zlá). Ak nenecháte akumulátor nikdy úplne vyschnúť, budete kombinovane jazdiť tak za 5 až 6 litrov. Dosť to ale závisí na tom, ako veľmi budete dobíjať a kadiaľ budete jazdiť.

Mimochodom, tento plug-in hybrid zvládne stovku pod šesť sekúnd! (v prípade Opelu je to papierovo 6,1s). Sú to skutočne úžasne svižné autá, aj na svoje váhové parametre – majú obe skoro 2 tony. Peugeot 3008 je pomerne agilný a podvozkovo prekvapil. Je športovo tuhší. má skvelú trakciu, neulietava a neskáče po nerovnostiach. Nie je s ním toľko zábavy kvôli vysokej karosérii, ale vďaka nízko položenému ťažisku predčí všetky očakávania. Opel vsadil skôr na komfort na palube a je aj citeľne lepšie odhlučnený od kolies.

Samotný spaľovací motor PureTech je odhlučnený viac než dobre a o jeho práci prakticky neviete. Takisto zladenie oboch pohonov je hladké a o spúšťaní spaľovacieho motora sa dozviete maximálne z infografiky na displeji. Rovnako tak osemstupňová automatická prevodovka radí veľmi hladko a snáď len vo vyššom tempe sa občas nechá pomýliť, keď nezaradí práve tak ako si to predstavuje vodič. Pre vyššie tempo je tu však športový režim, pri ktorom sa elektromotory pripájajú pre maximalizáciu dostupnej sily.

V malom teréne sa ani jeden z adeptov nestratí. Z väčšieho kopca sa v prípade Peugeotu 3008 nemusíte báť, pretože vám pomôže asistent pre zjazd. Grandland X túto voľbu nedostal, a to ani za príplatok. Super je, že na elektrinu môžete ísť aj v prípade, že máte zopnutý pohon oboch náprav. Je síce trochu zvláštne, že keď sa škriabete z nejakého rigolu, chýba k tomu ten typický rev spaľovacieho motora, ale možno je toto práve tá hudba budúcnosti.

Batéria pri oboch autách disponuje kapacitou 13,2 kWh, takže ju nevymlátite cestou na nákup do susedného mesta. Peugeot sľubuje dojazd medzi 50 až 60 kilometrami a Opel dokonca 60 až 65, reálne sa však po meste dostanete tak na 40-45 a ak sa vyberiete mimo zastavanú oblasť vyššími rýchlosťami, pôjde čisto elektrický dojazd rapídne dolu. Ale aj toto sú už celkom pekné čísla a v realite je dojazd postačujúci na bežné jazdenie do práce a na pár vybavovačiek do mesta. Akumulátor dobijete klasicky striedavým prúdom z domácej 230V zásuvky cez noc. Palubná jednofázová nabíjačka poskytne výkon 3,7 kW, ale tak ako zvyčajne odporúčame priplatiť si za dvakrát tak výkonnejšiu, pretože potom dobijete auto z wallboxu za dnes štandardné dve hodiny. Auto potom samo napovedá, že sa dobíja rýchlosťou asi 20 kilometrov za hodinu. Z obyčajnej zásuvky vám dobitie do plna bude kvôli limitom dobíjacieho kábla (1,8 kW) trvať viac ako 8 hodín.

Baterku je však možné dobíjať aj počas jazdy. Dá sa to funkciou eSave, kedy autu poviete, že chcete mať batériu dobitú na 10km, 20km alebo do maxima jej kapacity. Potom počas bežnej jazdy ide na optimálny výkon spaľovací motor a zároveň dobíja batériu. Pomôcť mu môžete tiež pákou automatickej prevodovky potiahnutím vzad. Rekuperácia sa dostane do režimu B a posilní sa jej účinok tak, aby sa baterka rýchlejšie dobíjala (a že jej to ide až maximálnym výkonom 60kW!).

Ideálne je brzdný účinok motora elektronicky podporiť na diaľnici a nechať baterku plne dobíjať, aby ste mohli v meste prepnúť do elektrického režimu a užívať si tichú a bezemisnú jazdu.

Kto však chce jazdiť na elektrinu a užívať si tichú jazdu, musí si poriadne priplatiť. To dnes platí u ktoréhokoľvek výrobcu. 300-koňová verzia hybridného Peugeotu 3008 príde v akcii najmenej na 45 690 €, čo už je poriadna suma peňazí. A to sa bavíme len o výbave GT line, v pravom „GT“ pakete dáte za auto ešte o 2800 € viac a dostanete navyše adaptívny tempomat, cúvaciu kameru, hliníkové devätnástky, nosiče a podobne. V najvyššej výbave nechýba takmer nič, čo by si bolo treba priplácať… snáď len za nejakú veselšiu farbu laku.

Opel má pri 300-koňovej verzii nastavenú cenovku začínajúcu na 39 190€ a za výbavu Ultimate si v akcii priplatíte len 1600€. Za adaptívny tempomat si však musíte priplatiť 800€ a taktiež za viacero prvkov výbavy, ktoré Peugeot už má v cene najvyššej verzie. Grandland X je tak určený skôr konzervatívnejšej klientele, ktorá si nepotrpí na početné displeje a náladové podsvietenia všetkého možného.

Kto nepotrebuje štvorkolku, ani mohutný výkon, príde na chuť slabším variantám s 225 koňmi. Tie sa dajú kúpiť v chudobnejšie výbave pri Opeli aj za cenu okolo 33 900€ (v prípade Peugeotu 38 490€). Už vás ale nebudete veľmi tešiť ten pocit, že jazdíte 300koňovým plug-in hybridom, ktorý nemá v garáži sused, nikto v ulici a možno ani v celom meste, a že všetky tie „prémiové sedany z nemecka“ neviete nechať tak ďaleko v spätnom zrkadle…

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázkov: Vlastné fotografie autora

Všetky fotky nájdete v našej veľkej galérii:

> Peugeot 3008 Hybrid4 < a > Opel Grandland X Hybrid <

Technické údaje:

Značka a modelPeugeot 3008 HYbrid4 a [Opel Grandland X Hybrid4]
Počet valcov/ventilov4/16
Zdvihový objem motora (ccm)1 598
Max. výk. benz. motora (kW (Ps)/ot.)
Max. výk. el. motora 1 (kW (Ps)/ot.)
Max. výk. el. motora 2 (kW (Ps)/ot.)
Celkový max. výkon hybridnej sústavy
147 (200)/6000
81 (110)/2500
83 (113)/2500-4000
221 (300)/?
Max. krútiaci moment (Nm/ot.)520/?
Prevodovka8 stupňová automatická
0 – 100 km/h (s)5,9 [6,1]
Maximálna rýchlosť (km/h)240 / 135 el. [235 / 135 el.]
Spotreba na 100 km (l)1,3 – 1,4 (NEDC)
Spotreba počas testu (l/100km)6,4 [6,5]
Cena testovaných verziíod 39 190€ [od 35 190€]

Za zapožičanie testovaných modelov ďakujeme importérom
P Automobil Import s.r.o. a O Automobil Import, s.r.o., Bratislava.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →