Ako vymeniť chladiacu kvapalinu

Chladiaca kvapalina je v našich vozidlách veľmi dôležitá a je základnou chladiacou kvapalinou. Je to prirodzene preto, že dokáže veľmi dobre a jednoducho chladiť rôzne komponenty nášho motora. Vďaka tomu môžeme povedať, že sa neprehrieva a predchádza tak možným technickým problémom. Aj preto je potrebné hladinu chladiacej kvapaliny nielen sledovať, ale v prípade potreby aj dopĺňať. Okrem iného treba tiež povedať, že zatiaľ čo v lete v podstate stačí použiť destilovanú vodu, v zime sa musí pridať aj nemrznúca zmes. Dôvodom je skutočnosť, že v dôsledku vysokých mrazov by mohla kvapalina v jednotlivých rozdeľovačoch zamrznúť, čo by mohlo v podstate spôsobiť nenapraviteľné poškodenie nášho vozidla. Aj na to treba pamätať. Preto je tiež dobré z času na čas tekutinu zmerať hydrometrom, alebo ju radšej úplne vymeniť.

Čo budeme potrebovať?

Keďže nejde o mimoriadne náročnú technickú úlohu, treba povedať, že na výmenu chladiacej kvapaliny nepotrebujeme žiadne mimoriadne významné nástroje. Aby sme boli konkrétni, potrebujeme len nádobu na aktuálnu kvapalinu, novú chladiacu kvapalinu, dva kľúče a, samozrejme, handričku na utieranie rúk alebo miest, kde sa kvapalina náhodne rozliala. Keď budeme mať všetko potrebné pripravené, môžeme sa pustiť do práce.

Predtým je dobré skontrolovať, či je chladiaca kvapalina studená. Určite ho nemeňte ani nevypúšťajte hneď po jazde. Dôvodom je, že môže mať niekoľko desiatok stupňov Celzia. Logicky by sme riskovali popálenie, ktorému by sme sa mali určite vyhnúť. Len tak bude výmena chladiacej kvapaliny skutočne bezproblémová a bezpečná.

Odporúčaný článok:  Policajná prehliadka: Môže vám policajt prehľadať auto či batožinu?

Uvoľnite príslušné skrutky

Ako ideálne vypustiť tekutinu? Najlepšou možnosťou je jama, v ktorej je auto vo vodorovnej polohe a starú chladiacu kvapalinu môžeme jednoducho zachytiť v spodnej časti auta do pripravených nádob. Prvým krokom bude uvoľnenie skrutky, ktorá je v podstate vypúšťacím ventilom chladiacej kvapaliny. Postup a princíp je v podstate rovnaký ako pri vypúšťaní bežného motorového oleja. Nemali by sme tiež zabúdať, že v niektorých autách nájdeme dve takéto skrutky, a preto musíme postupne povoliť obe. Potom všetko prenecháme zemskej gravitácii, ktorá spôsobí, že súčasná chladiaca kvapalina vytečie.

Ak sa zmieša s nemrznúcou zmesou, treba dbať na to, aby sa zachytila do vhodnej nádoby. Dôvodom je predovšetkým to, že akýkoľvek únik do životného prostredia môže znamenať značnú ekologickú katastrofu. Preto je dobré vedieť, že je to niečo, čomu by sme sa mali v ideálnom prípade vyhnúť.

Vyčistite skrutky a znovu ich namontujte

Po úplnom vypustení chladiacej kvapaliny vezmeme dve odskrutkované skrutky, dôkladne ich očistíme a potom ich opäť namontujeme na svoje miesto. Tým sa ukončí prvá fáza výmeny. Keď je chladiaci okruh naskrutkovaný späť a dokonale tesní, môžeme začať plniť otvor novou kvapalinou. Tu odporúčame najprv používať len destilovanú vodu. Dôvodom je zabezpečenie toho, aby sa v chladiacom okruhu nenachádzal vzduch. V mnohých vozidlách sa to dosiahne odskrutkovaním snímača termostatu, z ktorého potom postupne vyteká nová chladiaca kvapalina.

Odporúčaný článok:  Novodobé stáčanie sa netýka len kilometrov. Podľa ich vzoru idú aj pneumatiky

Tento proces sa monitoruje. Keď sme si istí, že zo systému vyteká len voda bez bubliniek, máme istotu, že v systéme už nie je vzduch, a môžeme naskrutkovať snímač termostatu.

Nalievame kvapalinu podľa vlastností

Posledný krok je v podstate veľmi jednoduchý. Chladiacu kvapalinu stačí naliať do príslušnej nádoby. Nezabudnite, že celkový objem chladiaceho systému nie je veľmi malý. Štandardné množstvo je približne 4 litre, ale v mnohých novších vozidlách s väčšími motormi to môže byť aj viac. Preto je dobré byť pripravený. Potom pokračujte v dolievaní kvapaliny, kým hladina nedosiahne hodnotu medzi týmito dvoma čiarami. Po dokončení tohto úkonu môžete uzavrieť nádobu s chladiacou kvapalinou, rovnako ako teraz môžete definitívne uzavrieť aj kapotu.

Vezmite si auto na jazdu

Aj keď ste kompletne vymenili chladiacu kvapalinu, musíte sa s vozidlom prejsť. To platí dovtedy, kým teplota v chladiacom systéme nestúpne na normálnu hranicu. Keď sa tak stane, môžete sa vrátiť domov, zaparkovať vozidlo a potom nechať celý motor vychladnúť. To môže trvať niekoľko hodín. Potom opäť otvorte kapotu a skontrolujte hladinu chladiacej kvapaliny. Ak klesla len mierne, môžete doplniť potrebných niekoľko decilitrov. Ak výrazne klesla, odporúčame ju opäť doplniť na najvyššiu hodnotu a potom vyraziť s vozidlom na dlhšiu jazdu. Potom by malo byť všetko v úplnom poriadku. Pre istotu odporúčame kontrolu približne po týždni a potom len v rámci pravidelných kontrol, ktoré by sa mali vykonávať v pravidelných intervaloch.

Odporúčaný článok:  Sneh na cestách alebo pätoro vecí, ktorých sa v zime vyvarujte

Ako správne premiešať chladiacu zmes?

Ako sme už spomenuli, najmä v zime je dôležité dbať na správne premiešanie chladiacej kvapaliny. V súčasnosti si môžeme kúpiť buď hotové a kompletne namiešané v obchodoch, rovnako ako nemusí byť problém, ak si ho namiešate sami. Pri väčšine z nich nájdete správny pomer priamo na konkrétnych fľašiach alebo kanistroch, ktoré budete kupovať na daný účel. To vám presne ukáže, na akú teplotu sa zmes mieša a pri akej teplote určite nezamrzne. Počas vrcholiacej zimnej sezóny sa odporúča, aby zimná chladiaca kvapalina vydržala aspoň mínus dvadsať stupňov Celzia.

Komentáře