Už ste všetci videli nový Ford Puma?! Pre niektorých z nás „v najlepšom veku“, bude meno Puma vždy späté s dvojdverovým, kompaktným športovým automobilom s pohonom predných kolies. Nové generácie už však budú spomínať na väčšiu šelmu, použitú v mene kompaktného SUV, ktoré stále vychádza z platformy Fordu Fiesta.
Je to tak trochu smutný fakt, ale malé SUV sú teraz jedným veľkým trendom. Ford však tvrdí, že Puma nie je iba cvičením na zaškrtávanie políčok zvláštnych prianí zákazníkov a so svojím „predchodcom“ zdieľa niekoľko vzácnych prameňov z mačacej DNA. Pri prvom predstavení modelu Puma tvrdila značka s modrým oválom v znaku, že má riadenie „ostrejšie ako Fiesta“, tony inteligentnej bezpečnostnej výbavy a niektoré skvelé úložné riešenia. Poďme sa na ňu teda pozrieť…
Ako nová Puma vyzerá?
Rovnako ako Fiesta upečená v rúre s podstatne väčším množstvom droždia v ceste. Dizajn má náznak takého mini-Macanu v puberte, zdobeného zvlnenou líniou ramien a prehnanou zadnou časťou. S veľkým zadným spojlerom, bočnými nádstavcami prahov, čiernou mriežkou a poctivou koncovkou výfuku vyzerá Puma skvele – najmä zo zadného trojštvrťového uhla je veľmi fotogenická a rada sa ukazuje.
Je neuveriteľné, že sme si práve pri malom crossoveri od Fordu pripomenuli práve Porsche – aj kvôli zakrivenej prednej kapote a viditeľným okrajom svetiel v zornom poli vodiča.
Ako nová Puma jazdí?
Jej, tak trochu surový, trojvalcový EcoBoost s objemom 999 ccm (a výkonom 114kW / 155 koní pri 6000 ot./min), ktorého záťah prekvapí nejedného nezainteresovaného spolujazdca, prekypuje hlavne širokým spektrom využiteľných otáčok. Podarilo sa mu úplne skryť turbodieru. Ale samozrejme, má na to veľkého pomocíka. Motor bol totiž modifikovaný 48-voltovou mild-hybridnou technológiou, kde štartér / generátor napájaný z batérie môže pôsobiť ako hnací prvok motora a dodať tak pár desiatok Nm sily do hnacej sústavy.
Vyhodenie alternátora a jeho nahradenie „integrovaným štartérom / generátorom“ poháňaným remeňom (BISG) má niekoľko výhod: od jednoduchšieho štart/stop systému až po úsporu paliva. Tá najlepšia vec je však práve spomínaný zvýšený výkon a pomoc pri rozhýbavaní malého SUVčka.
Výhody sú okamžité a malý trojvalcový motor má, s trochou nadsádzky, charakteristiky plnohodnotnej V8 – pri nízkych otáčkach sa zdá byť dostatočne silný, aby ste mohli celý deň jazdiť so zaradeným najvyšším stupňom, bez toho, aby ste mu ublížili. Pri stredných otáčkach preberá úlohu väčšie turbodúchadlo, ktoré poskytuje slušnú porciu výkonu, až kým sa nedostanete na vrchol pri cca 6000 ot. / min, kde mu dopomáha ešte spomínaný hybridný systém.
Trojvalec sa akurát trochu viac trasie, ako by sa v letných dňoch patrilo – to má napríklad konkurencia z krajiny Galského kohúta vyriešené lepšie. Čo však francúzi stále môžu závidieť je šesťrýchlostná manuálna prevodovka, ktorá svojimi presnými dráhami láka do interakcie. Radenie rýchlostí je čisté, mechanické a dráhy sú príjemne krátke. Škoda toho občasného kovového zvuku pri preraďovaní, inak by sme na ňu nemali krivého slova.
Puma má vzadu zavesenie s torznou priečkou a je doplnená väčšími tlmičmi so zvýšenou tuhosťou v porovnaní s Fiestou. Vpredu sa telo šelmy podopiera o nezávislé vzpery MacPherson. ST-Line X má vyladenejšie športové odpruženie a kvalita jazdy trpí jedine „vďaka“ 19-palcovým diskom, ktoré sú skutočne len potiahnuté pneumatikami v rozmere 245/35. Určite by sme brali aspoň o palec menej a o dobrých pár milimetrov vyšší profil. Možno keď raz dospejú aj naše cesty…
Kontakt s vozovkou je tu však príkladný a šelma sedí na ceste ako prikovaná. Stabilizátory pôsobia ako nejaké veštecké gule a podvozok prenáša veľmi veľké množstvo detailov z povrchu cesty. Jediné, čo jej nesvedčí sú mačacie hlavy alebo príliš rozbitá cesta, to ju dokáže rozhodiť statočne a má tendenciu krútiť zadkom ako také mača chvostom. Celkový pocit z riadenia je veľmi dobrý a aj keď je podvozok trochu tvrdý – hluk pneumatík je utlmený k dokonalosti.
A čo ten hybrid?
Rovnako ako väčšina dnešných vozidiel s „duálnym“ pohonom, aj hybridná sila modelu Puma môže byť nastavená v rôznych variantoch.
V „normálnom“ režime sa mild-hybridný systém zameriava na rekuperáciu energie, ktorá sa získava počas brzdenia a „dobehu“ do križovatiek, aby doplnila 48-voltovú lítium-iónovú batériu v batožinovom priestore. Skúste však kickdown a pripojený remeň BISG vybičuje krútiaci moment o 50Nm na slušných 220Nm v porovnaní s nehybridným motorom o výkone 125 koní. Priemerná spotreba paliva je zlepšená takmer o liter na sto kilometrov. A to sa oplatí…
Ak by ste chceli ďalšiu injekciu steroidov s elektronickým zosilňovaním, stačí ich privolať preklikaním sa na režim Sport. Tak trochu komplikovane – jedným tlačidlom prepínate medzi piatimi jazdnými režimami – Klzký povrch a Nespevnená cesta upravujú nastavenia hnacej jednotky a brzdenia, aby sa zlepšila trakcia v zľadovatených alebo zablatených podmienkach. Eco optimalizuje hospodárnosť a doslova zabíja reakcie na zošliapnutie plynového pedálu. A nakoniec v režime Sport svieti 12,3-palcová digitálna obrazovka palubnej dosky na červeno! Animácie by si tiež zaslúžili režim Sport, pretože im to veľmi nejde a tak pri prepínaní zažijete deväťdesiate roky a sekanie, sekanie, sekanie. Snáď sa to dá vylepšiť nejakým prehratím softwaru.
Aká je Puma vo vnútri?
Je tak trochu viac „chick“ ako Fiesta ale nie sme z nej úplne paf. Nájdeme tu nejaké prvky a dekory z umelého karbónu, ktorý obopína digitálne displeje a výduchy, stopu červeného prešívania výbavy ST-Line a celkom slušné sedačky s dobrým bočným vedením. Ale inak je to bolestivo triezve a nudné miesto, ktoré občas zradia aj niektoré duté a vŕzgajúce plasty. Napríklad taká kľučka dverí…
Priestorovo si Puma nezadá s malou Fiestou a mierne natiahnutý rázvor dáva len o trochu viac priestoru vzadu. Nie však veľa a tak dve deti budú v pohode, ale ak budete chcieť pribrať na výlet aj to tretie od susedov, bude sa musieť veľmi uskromniť. A že si už šesťroční chalani vedia povedať svoj názor. Ale zasa sa budú môcť hrať s druhou roletkou v zadnej časti presklenej strechy, za čo si Puma vyslúži pochvalu od celej omladiny tlačiacej sa vzadu. Je to však samozrejme druhé auto do rodiny, tak to treba brať s rezervou. Na rodinné výlety sú tu predsa MPV… zatiaľ.
Už základná výbava má dobré štandardné bezpečnostné vybavenie: Puma automaticky zabrzdí, ak predpovedá zrážku s autom, cyklistom alebo chodcom (alebo v dôsledku nehody) a ak vybočíte z jazdného pruhu, zaznie varovný signál a výstraha. Základom sú 17″ kolesá a 8″ pre centrálny dotykový displej, na ktorom viete spustiť Apple CarPlay a Android Auto. Vo vyššých výbavách už nájdeme vyhrievanie sedadiel, luxusné reproduktory Bang&Olufsen (ktoré mimochodom hrajú úplne famózne!), nabíjanie bezdrôtových smartfónov a DRL v svetlometoch.
A konečne !!! Štandardom je aj megabox !!! Teda tieto výkričníky nie sú v štandarde, ale vyjadrujú delírium v tvare obdĺžnikového zahĺbenia pod podlahou batožinového priestoru a to, s akým úžasom o ňom každý hovorí.
A je skutočne tak dobrý ako tie výkričníky. Konečne nákup nelieta po kufri, konečne môžete manželke previezť magnóliu v kvetináči k svokre, konečne môžete hodiť zablatené topánky z túry a neriešiť igelitky a konečne môžete susedovi previezť živého kapra z rybačky až domov… aj s vodou z malého Dunaja.
Aký je teda verdikt?
Puma je významným nováčikom v nerozlíšenej triede a tak trochu prekračuje zaužívané štandardy. Puma je ako crossover zábavnejšia ako konkurencia, extrémne pútavá a poháňa ju skutočne zaujímavá hnacia sústava – ak siahnete po mild-hybridnej verzii. Ak ste teda ochotní dať za ňu v takejto výbave s príplatkami niečo cez 33 tisíc eurodukátov. Slušný základ vo výbave Titanium však dostanete už za slušných 21 tisíc a tu už je o čom premýšľať.
Podľa nášho názoru je však takto malé SUV tak trochu protikladom samo sebe: buď si vychutnajte vynikajúcu mrštnosť a šetrnosť supermini, alebo upgradujte už rovno na väčšie SUV, keď potrebujete skutočnú priestrannosť a všestrannosť. Vo svojej kategórii je však Puma tou pravou šelmou a každý sa za ňou otočí, takže extroverti a omladina si pripíše virtuálne plus jeden bod k desiatim…
Technické údaje | Ford Puma ST-Line X mHEV |
Typ motora: | Zážihový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (ccm): | 999 |
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) | 114 (155) |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): | 220 / 6000) |
Prevodovka: | 6-stupňová manuálna |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | 9 |
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): | 5,5–5,7 |
Photo by: Michal Novotný Studio
Viac fotiek nájdete v našej >GALÉRII<